Usaha Keras Cybertroopers Di Sabah Gagal



Adi Parey


Saya tergelak membaca usaha keras tentera siber PN mencelarukan orang Semenanjung bahawa kononnya PN akan berjaya rampas Sabah.

Sebab mereka tak tanya pun sama ada ini hakikat di Sabah. Kenelah tanya orang Sabah. Jangan syiok sendiri.

Saya orang Sabah. Jadi saya kongsikan sedikit berkenaan sentimen politik di Sabah yang jauh berbeza dengan sentimen politik Semenanjung:

Secara asasnya perkara yang perlu difahami adalah politik Sabah (dan Sarawak) dan politik Semenanjung denyut nadinya jauh berbeza. Jangan anggap politik Semenanjung adalah sama dengan politik Sabah Sarawak.

1. FAKTOR PENOLAKAN POLITIK PERKAUMAN DAN KEAGAMAAN

Senjata untuk menguatkan PN di Semenanjung adalah senjata yang memakan diri di Sabah (dan Sarawak).

Sebagai contoh, di Semenanjung, PN mampu menaikkan saham politik PN dengan meniup sentimen "gabungan Melayu Islam". Tetapi malangnya buat PN, sentimen tersebut akan memakan diri di Sabah (dan Sarawak) kerana Sabahans (dan Sarawakians) paling benci pelampau agama atau pelampau kaum.

Jadi, makin dimain sentimen ke-Melayu-an dan ke-Islam-an PN, makin naik lah saham politik PN di Semenanjung tetapi makin jatuh lah saham politik PN di Sabah (dan Sarawak).

Buktinya Pas sejak tertubuh lima enam dekad yang lalu masih gagal tembus Sabah. Kita pun tahu apa laungan utama Pas- agama, dan kita pun tahu slogan itu telah gagal di Sabah (dan Sarawak) sejak berdekad lamanya.

2. FAKTOR PENOLAKAN 'ORANG LUAR'

Satu lagi sebab utama. Selain imej "pelampau agama dan palampau kaum", daripada tiga kepala utama dalam PN, iaitu UMNO, PAS dan Bersatu, tidak ada satu pun yang mampu menonjol diri sebagai "Sabahan". Semuanya membawa roh “parti Malaya”.

Imej parti Malaya ini juga sebenarnya terkesan tempiasnya pada Amanah. Akibatnya Amanah seolah-olah masih tidak wujud di Sabah. Malah DAP dan PKR yang menang beberapa kerusi dalam PRU12, PRU13 dan PRU14 kini sudah mula terpaksa bergayut pada Warisan untuk survival di Sabah, kerana kedudukan DAP dan PKR juga tergoyang akibat penolakan besar-besaran terhadap parti-parti Malaya.

Sebelum ini, pemimpin-pemimpin DAP PKR di Sabah kuat mempromosi tokoh-tokoh di peringkat Persekutuan seperti Lim Guan Eng, Anwar Ibrahim dan seangkatannya. Logik saya rasa, sebab ini pemimpin utama dalam parti masing-masing.

Namun sejak PH tumbang, kini “bos” yang diangkat bukan lagi Presiden atau Ketua parti sendiri. Sebaliknya yang dikepit oleh pemimpin-pemimpin tertinggi DAP PKR di Sabah adalah Ketua Menteri Sabah yang merupakan Ketua parti berbeza (Warisan).

Ini kerana penolakan Sabahans terhadap “ekstrimis” dan "parti Malaya" melangkaui batas garis kepartian. Akhirnya PH (baca: DAP dan PKR) turut merasainya.

Sebenarnya Sabahans tidak kisah sama ada parti Malaya itu BN atau PR atau PH. Semuanya tidak disukai. Semuanya tidak akan dipilih sebagai pilihan utama. Pilihan utama tetap parti lokal parti Sabahan.

3. FAKTOR PIMPINAN PARTI TEMPATAN

Pada kedudukan sedia ada, Sabah dipimpin Parti Warisan. Dan Warisan telah berjaya menonjolkan diri sebagai parti tempatan yang disenangi majoriti Sabahans dalam dua tahun yang singkat.

Meskipun PKR dan DAP, seperti yang saya jelaskan tadi juga merupakan “parti Malaya” yang duduk dua tiga kerusi dalam Kabinet Sabah, dominasi Warisan dalam Kerajaan Sabah telah berjaya menghakis sentimen negatif tersebut. Ertinya Sabahans masih yakin bahawa meskipun ada “parti Malaya” dalam Kerajaan Sabah, parti-parti Malaya ini berjaya dikawal oleh parti tempatan Sabah sendiri iaitu Warisan.

Namun, jika PN berhasrat masuk Sabah, saya yakin Sabahans akan tolak secara besar-besaran kerana keengganan Sabahans dikuasai semula oleh Semenanjung sepertimana di era BN. Dalam PN, tidak ada parti Sabah yang mampu lebih dominan berbanding UMNO, PAS atau Bersatu.

4. SABAH DAN SARAWAK SAMA, BERBEZA DENGAN SEMENANJUNG

Sentimen ini juga sama di Sarawak. Perasan tak, GPS enggan mengaku sebahagian daripada PN meskipun telah sama-sama membentuk Kerajaan Putrajaya? Sebabnya mudah. Imej GPS sebagai parti tempatan Sarawak akan terhakis jika mereka mengaku mereka PN. Mereka tidak akan mampu lagi melaungkan slogan “Sarawak for Sarawakians” jika mengaku sebahagian daripada PN.

Buat masa ini, bagi GPS, musuh utamanya hanya DAP PKR kerana belum muncul musuh tempatan yang lebih kuat. Dengan mengekalkan GPS sebagai entiti tempatan yang tersendiri dan menjarakkan diri dari PN, GPS boleh tumbangkan DAP PKR dengan mudah, iaitu dengan cara menggendangkan laungan "Sarawak for Sarawakians".

RUMUSAN

Jadi penyokong UMNO PAS dan PN usahlah syiok sendiri. Warisan akan kekal memerintah Sabah, janji perjuangan Sabah tidak terkeluar dari landasan.

Terimalah hakikat bahawa Tuhan itu Maha Adil. Istilah "pendatang" yang selalu ditujukan oleh Melayu PN terhadap Cina India di Semenanjung sebagai modal politik, kini kena pada PN yang cuba masuk Sabah. Roda itu berpusing. Dulu sedap cop orang lain sebagai pendatang, sekarang kene anggap pendatang.

Pendatangs get lost from Sabah please 😂

Andrian Lim



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/usaha-keras-cybertroopers-di-sabah-gagal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sabah Melaporkan 10 Kes Covid 19 Terbaru Setelah 2 Hari Bersih

Sabah Melaporkan 10 Kes Covid 19 Terbaru Setelah 2 Hari Bersih

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 296 hits
Memetik laporan Sabah melaporkan 10 kes Covid 19 semalam selepas tidak ada kes yang direkodkan dalam tempoh dua hari terakhir Empat kes direkodkan di Lahad Datu tiga di Semporna dua di Keningau dan satu di Tawau Foto Wikimedia Harian MetroK...
Ten Of Sabah S Returning Students Test Positive For Covid 19

Ten Of Sabah S Returning Students Test Positive For Covid 19

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 282 hits
KOTA KINABALU Sabah recorded 10 new Covid 19 cases on Monday a hike from one or zero cases reported daily in the past few weeks Sabah Health and People s Wellbeing Minister Datuk Frankie Poon said the 10 people were students who had returne...
University Student Latest Covid 19 Case In Sabah

University Student Latest Covid 19 Case In Sabah

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 247 hits
Datuk Dr Christina Rundi KOTA KINABALU The latest positive Covid 19 case reported in Sabah involved a student from a local university in the state said Sabah Health director Dr Christina Rundi She said this case was detected from Covid 19 t...
Umno Sabah Desak Sprm Siasat Kontrak Jalan Raya Rm1 55 Bilion

Umno Sabah Desak Sprm Siasat Kontrak Jalan Raya Rm1 55 Bilion

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 305 hits
KOTA KINABALU Umno Sabah menggesa agensi anti rasuah menyiasat beberapa projek penyelenggaraan jalan raya dikatakan bernilai kira kira RM1 55 bilion yang didakwa dianugerahkan secara rundingan terus kepada kontraktor oleh sebuah kementerian...
Covid 19 Sabah Masih Tangguh Solat Berjemaah Di Masjid Serta Surau

Covid 19 Sabah Masih Tangguh Solat Berjemaah Di Masjid Serta Surau

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 375 hits
Mufti Sabah Datuk Bungsu Aziz Jaafar berkata penangguhan itu berkuat kuasa hingga 26 Mei ini COVID 19 Sabah masih tangguh solat berjemaah di masjid surau Sabah masih meneruskan penangguhan solat berjemaah termasuk sembahyang Jumaat dan tara...
Sabah Catat Dua Lagi Kes Baharu Babitkan Pelajar Ums

Sabah Catat Dua Lagi Kes Baharu Babitkan Pelajar Ums

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 319 hits
Punca jangkitan dalam siasatan pencegahan giat dijalankan KOTA KINABALU Dua lagi kes baharu positif COVID 19 di Sabah melibatkan pelajar Universiti Malaysia Sabah kata Pengarah Kesihatan negeri Datuk Dr Christina Rundi Beliau berkata kes it...
Hundreds Turn Up To Renew Passes As Sabah Reopens

Hundreds Turn Up To Renew Passes As Sabah Reopens

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 220 hits
Migrants wait their turn to renew their IMM13 papers at Wisma Dang Bandang Police had to step in to controlthe crowd rushing into the building earlier KOTA KINABALU At least two overcrowding incidents were recorded today as many Sabahans he...
Sabah Reports 10 New Covid 19 Cases After Quiet 2 Days

Sabah Reports 10 New Covid 19 Cases After Quiet 2 Days

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 344 hits
Sabah has allowed most of its business sectors to reopen after two months of MCO KOTA KINABALU Sabah reported 10 new Covid 19 cases today after none was recorded in the last two days Four of the cases were recorded in Lahad Datu three in Se...
Bas Ekspres Di Sabah Akan Mula Beroperasi Pada Esok 12 Mei 2020

Bas Ekspres Di Sabah Akan Mula Beroperasi Pada Esok 12 Mei 2020

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 395 hits
Tiket bas ekspres boleh dibeli secara atas talian di aplikasi Easy Book ataupun di kaunter Terminal Bas Inanam seperti biasa Sumber Presiden Majlis Pengusaha Pengusaha Bas Ekspres Sabah Bas ekspres di Sabah akan mula beroperasi pada esok 12...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance

3 Lelaki Positif Dadah Ditahan Samun Pelajar Di Kolej

Remaja Perempuan Berusia 14 Tahun Anak Ketua Polis Lahad Datu Ditemui Maut Berlumuran Darah