Usah Dibuang Kulit Pisang 4 Keajaibannya Jarang Orang Tahu


Buah pisang adalah makanan pemberi tenaga yang tinggi dibandingkan dengan buah-buahan lain. Rasanya cukup enak dimakan begitu sahaja atau dijadikan kuih-muih.  Biasanya kita ambil isinya kemudian kulitnya terus dibuang kan.
Foto ; medium.com
Haa tunggu dulu,rugi kalau buang kulit pisang ni. Apa tidaknya ada banyak ‘keajaiban’ tersembunyi yang boleh dimanfaatkan dari kulitnya. Dari menjaga kecantikan hinggalah kepada membersihkan barangan.
Ni 4 manfaat kulit pisang yang jarang orang tahu…
1. Mengurangkan Jerawat Dan Anti Kedutan
Foto ; youtube.com
Kulit pisang mengandungi vitamin C, E , kalium dan zink, besi dan mangan. Khasiat ini dapat meredakan kulit yang meradang dan mengurangkan jerawat. Selain itu ia juga mengandungi lutein dan karotenoid  yang juga memabntu masalah jerawat yang kronik dan membengkak.
Caranya :gosok kulit pisang pada kulit muka dengan lembut dan biarkan selama 5 hingga 10 minit. Setelah itu bilas dengan air. Lakukan cara ini dua kali sehari.
Berita baik untuk wanita ni, kulit pisang juga mampu melawat kesan kedutn di wajah. Anti oksidan dan vitamin C dalam pisang dapat membantu mengurangkan timbulnya garis-garis kedutan.
Caranya : Gosok kulit pisang ke kulit muka anda terutamanya di bahagian yang sudah mulai hilang keanjalannya dan biarkan selama 30 minit atau semalaman. Lalu cuci muka dan lembabkan (dengan pelembab). Ulangi setiap 3 kali seminggu.
2. Pembersih Perak dan Menarik Serpihan Kaca
Foto : vogue.in
Jika barangan perak mulai kusam dan hilang kilauannya, cubalah bersihkannya dengan menggunakan kulit pisang. Zat potassium yang terkandung pada bahagian dalam kulit pisang mampu membersihkan peralatan atau perhiasan logam.
Caranya: Ambil kulit pisang dan letakkan dalam blender/pengisar. Tambahkan setengah cawan air dan kisar sehingga menjadi pes. Gosokkan barangan perak korang dengan pes ni selama beberapa minit
Selain untuk logam, kulit pisang juga memiliki ‘keajaiban’ yang lain, iaitu membersihkan serpihan kaca yang masuk ke dalam kulit. Macam tak percaya je, kan.
Kulit pisang kaya dengan enzim yang mempunyai tindakan menarik dan mampu menarik subjek asing yang termasuk atau tercucuk ke permukaan kulit kita.
Caranya: Sapukan kulit pisang masak ke kawasan yang terkena tu dan kemudian biarkan selama 15 minit.  Buang dengan lembut tanpa menggosokkannya pada kulit. Kemudian tanggalkan serpihannya.
2. Menghilangkan Kegatalan dan Parut Luka
Foto : pinterest.com
Kulit pisang memiliki kemampuan untuk mengurangkan gatal-gatal pada kulit, kesan bengkak kemerahan dan  kesan parut 
Caranya: Ambil kulit pisang dan sapukan kepada bahagian terkena, biarkan selama satu jam atau semalam. Ulangi setiap hari.
Dah mulai hari ini tak perlu beli krim gatal yang mahal untuk mengatasi kegatalan pada kulit. Kulit pisang boleh menjadi ubatnya. Kulit pisang mengandungi histamin dan khasiat seperti magnesium, vitamin C dan vitamin E . Gunakanlah kulit pisang untuk menghilangkan kegatalan akibat gigitan nyamuk atau serangga.
Caranya: Sapukan kulit pisang ke kawasan kulit yang gatal. Biarkan selama 10 hingga 15 minit.
4. Pemutih Gigi dan Menghilangkan Sakit Kepala
Foto : bbcgoodfood.com
Kulit pisang masaksangat kaya dengan potasium yang dapat membantu mengurangi kesan kuning pada gigi.
Caranya: Setelah memberus gigi, gosokkan bahagian dalam kulit pisang pada gigi selama 2 minit, bilas dan lakukannya pada setiap hari. Jadikan ia sebahagian dari rutin harian ketika menggosok gigi..
Jika hendak merawat pening atau migrain, kulit pisang ada manfaatnya. Korang hanya perlu meletakkan kulit pisang di dahi dan di belakang leher. Zat kalium yang dikandung dalam kulit pisang membantu meringankan rasa sakit kepala.
Caranya: Masukkan kulit pisang ke dalam freezer selama satu jam. Gosok lembut dan letakkan sebaris kulit ke dahi korang dan dan satu ke belakang leher Anda. Biarkan hingga menjadi hangat. Ulang lagi jika masih rasa sakit kepala.
INGIN MENCARI PERKAKAS DAPUR & RUMAH YANG MEMUDAHKAN KERJA RUMAH ANDA, JOM LAYARI DI SINI.
ANDA MUNGKIN MENYUKAI VIDEO MASAKAN INI : 
[embedded content]
ANDA MUNGKIN MENYUKAI RESIPI INI :
Puding Pisang Coklat Mudah Buat
Apam Pisang Coklat Makan Satu Tak Cukup
Kek Pisang Gebu Dan Lembap


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2020/07/usah-dibuang-kulit-pisang-4.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tepung Bungkus Inti Pisang

Tepung Bungkus Inti Pisang

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 721 hits
Bahan1 cawan tepung beras2 sudu bumbun tepung jagung5 cawan santanbuah pisang2 sudu makan gula1 2 sudu teh garamdaun pisang layurkan1 Bancuh tepung dengan santan Sebatikan bersama gula dan garam 2 Tapis 3 Masak adunan sehingga ia menjadi pe...
Resep Lengkap Cake Pisang Lezat

Resep Lengkap Cake Pisang Lezat

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 173 hits
Bahan bahan cake Pisang200 gram margarine200 gram gula pasir8 butir kuning telur5 butir putih telur250 gram tepung terigusetengah sendok teh soda kue1 sendok teh backing powder4 buah pisang ambon kita haluskanCara Membuat Cake Pisangnya bis...
10 Kandungan Produk Masker Untuk Memutihkan Wajah Yang Aman Untuk Kulit

10 Kandungan Produk Masker Untuk Memutihkan Wajah Yang Aman Untuk Kulit

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 234 hits
Rangkaian produk pencerah wajah biasanya terdiri dari facial wash toner krim pagi krim malam dan serum Namun kini masker juga dimasukkan ke dalam rangkaian produk untuk mencerahkan dan memutihkan wajah Selain karena masker memang cukup efek...
Cara Buat Lepat Pisang Yang Lembut Manis

Cara Buat Lepat Pisang Yang Lembut Manis

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 861 hits
Lepat pisang sememangnya menjadi kegemaran ramai dan ia sememangnya satu kuih yang cukup klasik Bila dimakan panas panas selepas dikukus ah terasa nikmatnya Tak susah pun nak buat kuih ini boleh cuba ikut resipi yang dikongsi oleh Dapur Sha...
Resepi Kek Pisang Coklat Cluster Kayangan

Resepi Kek Pisang Coklat Cluster Kayangan

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 490 hits
Assalamualaikum Haritu I try la baked Kek Pisang Coklat Cluster Kayangan Memang S E D A P giler lah Rasa dia moist tak manis beria and ni first cake yang bila siap bakar terus potong makan panas panas lepas tu gone sekelip mata Tapi taktau ...
Order Kerepek Pisang Tanduk Dan Kerepek Ubi Pedas Untuk Raya Haji

Order Kerepek Pisang Tanduk Dan Kerepek Ubi Pedas Untuk Raya Haji

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 704 hits
Order Kerepek Pisang Tanduk Dan Kerepek Ubi Pedas Untuk Raya Haji Sekejap je dah sampai raya haji Dijangka semua umat islam di seluruh dunia bakal meraikan raya aidil adha pada 10 Zulhijjah nanti Semoga ada kesempatan meraikannya Apa persia...
Kemas Batas Timbun Ubi Keledek Pisang Tanduk

Kemas Batas Timbun Ubi Keledek Pisang Tanduk

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 437 hits
Pokok ubi keledek yang dah lama perlu dikemaskan supaya batas timbun dapat bernafas semula Terdapat pokok ubi keledek oren dan putih yang ditanam dibatas timbun ini Pucuk2 muda dikutip terlebih dahulu sebagai menu tambahan masakan tengahari...
Lindungi Kulit Dari Sinaran Uv Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Sunblox Keluaran Nuvit

Lindungi Kulit Dari Sinaran Uv Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Sunblox Keluaran Nuvit

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 342 hits
Lindungi Kulit Dari Sinaran UV Dengan Sunscreen Daily Defender Dan Minuman Sunblox Keluaran Nuvit Walaupun kini kita masih berada dalam fasa PKPB ada juga diantara kita yang telah mula bekerja seperti biasa dan ada juga yang masih bekerja d...
Kulit Tortilla Homemade Untuk Snek Atau Sarapan Sihat Anak Perlu 3 Bahan Je Mudah Jimat

Kulit Tortilla Homemade Untuk Snek Atau Sarapan Sihat Anak Perlu 3 Bahan Je Mudah Jimat

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 509 hits
Anak anak di tadika kini sudah mula bersekolah dan selepas ini anak anak di sekolah rendah dan menengah pula bakal memulakan sesi persekolahan setelah dicutikan kerana pandemik Covid 19 Kebanyakkan tadika dan sekolah menggalakkan ibu bapa m...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja