Usah Berlagak Seperti Jurucakap Tak Bertauliah Umno Ketua Bahagian Beritahu Hadi


 
Bersungguh benar nampaknya kerajaan memberi hujah berhubung keengganannya membenarkan pencarum mengeluarkan wang RM10 ribu daripada simpanan KWSP.
Semalam, dalam perutusan khasnya, Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob menghuraikan beberapa jenis bantuan kepada mangsa banjir yang terkesan dengan bencana tersebut serta mengaitkannya dengan ketidakperluan mengeluarkan wang KWSP.
Katanya, dengan pelbagai bantuan yang disediakan kerajaan, pengeluaran wang daripada KWSP tidak lagi diperlukan oleh mangsa banjir.
“Keseluruhan pemberian tunai yang disediakan kerajaan kepada mangsa banjir boleh mencecah RM10 ribu bagi setiap ketua isi rumah.
“Inilah usaha kerajaan untuk mengurangkan bebanan rakyat tanpa perlu mereka mengeluarkan wang simpanan KWSP,” tegas beliau.
Hari ini Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz pula berkata, kerajaan akan membebankan generasi akan datang jika sekali lagi memberi kebenaran kepada pencarum mengeluarkan simpanan KWSP mereka.
Menurut beliau, kerajaan selama ini tidak pernah membenarkan pengeluaran KWSP semasa bencana seperti banjir kerana pelbagai jenis bantuan dan pemberian tunai akan disediakan untuk membantu mereka.
Tambahnya, bagi tujuan memenangkan kebajikan rakyat, langkah populis yang dicadang sesetengah pihak itu bukanlah langkah yang tepat.
“Akhirnya, rakyat juga yang akan terkesan pada jangka masa panjang dan anak cucu kita yang dibebani dengan kos menampung warga tua,” katanya.
Tengku Zafrul turut mempersoalkan niat pihak yang mendesak pengeluaran itu dengan menggunakan alasan ia bertujuan membantu masyarakat Melayu.
Ini kerana katanya, hampir 50 peratus pencarum KWSP atau enam juta orang hanya mempunyai baki caruman kurang daripada RM10 ribu.
“Hal itu bermakna, jika pun pengeluaran itu dibenarkan, enam juta pencarum tidak menerima manfaat untuk mengeluarkan simpanan KWSP mereka.
“Jika betul pihak ini ingin memperjuangkan nasib orang Melayu, walaupun maklum ramai yang tidak mempunyai cukup simpanan, apakah niat sebenar mereka memperjuangkan pengeluaran tambahan itu?” katanya lagi.
Selain itu, ujar Tengku Zafrul, dengan simpanan kurang daripada RM10 ribu yang dimiliki enam juta ahli KWSP sedia ada, mereka tidak dapat bersara dengan selamat.
“Pengeluaran tambahan juga akan menjadikan jumlah pencarum dengan simpanan kurang daripada RM10 ribu meningkat kepada hampir tujuh juta orang,” ujarnya memberi peringatan.
Kebenaran itu jika dibenarkan, tambah Tengku Zafrul, akan memaksa KWSP melupuskan pelaburan, sekali gus mengurangkan dividen ahli.
“Ini akan mewujudkan impak susulan kepada pasaran bon dan saham negara, mengakibatkan keruntuhan keyakinan pelabur dalam dan luar negara,” tegas beliau.
Begitu pun, sebagaimana kita semua sedia maklum, pihak yang kuat mendesak pengeluaran KWSP ini ialah UMNO, khususnya Zahid Hamidi, Mohamad Hasan, Dr. Asyraf Wajdi Dusuki, Najib Razak dan sebahagian besar pimpinan dalam hireaki MT yang lain.
Tuntutan UMNO berkenaan dengannya bermula sejak era Mahiaddin Md Yasin memegang jawatan Perdana Menteri lagi.
Sebagaimana ketika itu Tengku Zafrul bertegas menolaknya, setelah jawatan Perdana Menteri kini diambil oleh Ismail Sabri pun, beliau kekal dengan pendirian yang sama.
Malah dengan Ismail Sabri turut menolak perkara itu, meski dirinya adalah pemimpin UMNO, beliau turut dituduh oleh Dr. Asyraf sebagai hanya mendengar nasihat Tengku Zafrul semata-mata.
“Dengarlah rintihan rakyat, jangan dengar nasihat Tengku Zafrul saja,” ujar beliau memberi ingatan kepada Ismail Sabri.
Dengan semua ini, apakah Ismail Sabri akan dijatuhkan tidak lama lagi dan gerakan ke arah itu bakal menjadi lebih rancak sebaik bermulanya tahun 2022? –


 ShahbudinHusin 01/01/2022.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/usah-berlagak-seperti-jurucakap-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tu Lah Hadi Jangan Memandai Mengatur Urusan Umno Kau Bukan Jurucakap Umno Pun Kang Kena Kapirkang Kah Kah

Tu Lah Hadi Jangan Memandai Mengatur Urusan Umno Kau Bukan Jurucakap Umno Pun Kang Kena Kapirkang Kah Kah

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 134 hits
Usah berlagak seperti jurucakap tak bertauliah Umno ketua bahagian beritahu Hadi January 1 2022 4Ketua Umno Bahagian Pasir Puteh Zawawi Othman berkata tindakan Presiden PAS Abdul Hadi Awang bertegas mahu bersama Bersatu dalam Perikatan Nasi...
You Are Not Umno S Spokesman Division Heads Rap Hadi

You Are Not Umno S Spokesman Division Heads Rap Hadi

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 164 hits
You are not Umno s spokesman division heads rap Hadi More Umno leaders have come out to slam PAS president Abdul Hadi Awang for acting like an Umno spokesperson Pasir Puteh Umno division chief Zawawi Othman and Wangsa Maju Umno division chi...
Hadi Umno Should Listen To Their Leaders Grassroots Different Story

Hadi Umno Should Listen To Their Leaders Grassroots Different Story

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 150 hits
PAS president Abdul Hadi Awang believes that most Umno Supreme Council members are in favour of cooperating with the Islamist party through Muafakat Nasional and Perikatan Nasional during future elections Not all leaders in Umno want this c...
Rentasan 1042 Gempar Kini Hadi Fitnah Ph Demi Raih Sokongan Umno Te

Rentasan 1042 Gempar Kini Hadi Fitnah Ph Demi Raih Sokongan Umno Te

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 187 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 10421 ALAM SEKOLAH YANG SENDU 2 DRON YANG BUTA 3 PEMIMPIN ISLAM PH TIDAK ISLAMIK KATA HADI 4 KETIDAKTENTUAN CUMA CIPTAAN MANUSIA
Another Umno Leader Blasts Hadi For Majority Want Umno Pas Tie Up Claim

Another Umno Leader Blasts Hadi For Majority Want Umno Pas Tie Up Claim

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 173 hits
A second Umno leader has lambasted PAS president Abdul Hadi Awang for his latest call for the two parties to work together in future elections He claimed yesterday that a of Umno supreme council leaders wanted the party to cooperate with PA...
More Umno Leaders Attack Hadi Awang

More Umno Leaders Attack Hadi Awang

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 177 hits
More Umno leaders have come out to slam PAS president Abdul Hadi Awang for acting like an Umno spokesperson Pasir Puteh Umno division chief Zawawi Othman and Wangsa Maju Umno division chief Shafei Abdullah have both slammed Hadi s claim tha...
123 Daripada 191 Bahagian Umno Lulus Usul Sokong Ismail Sabri Kekal Pm Sehingga 2023

123 Daripada 191 Bahagian Umno Lulus Usul Sokong Ismail Sabri Kekal Pm Sehingga 2023

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 198 hits
themalaysiapost myBy December 19 2021 12 16 AMSejumlah 123 daripada 191 Bahagian UMNO telah meluluskan usul menyokong Dato Sri Ismail Sabri Yaakob terus kekal sebagai Perdana Menteri sehingga tamat penggal 2023 Menurut sumber keputusan itu ...
Hadi Schooled On Decorum After Saying Umno Leaders Back Mn

Hadi Schooled On Decorum After Saying Umno Leaders Back Mn

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 137 hits
Hadi schooled on decorum after saying Umno leaders back MN An Umno leader has ticked off Abdul Hadi Awang after the PAS president claimed that most of the Malay party s top guns supported Muafakat Nasional the pact between the two parties U...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang

Saravanan Takes Dig At Unity Govt While Stumping For It

Absolute Power Corrupts Absolutely

Ffp Membantu Menangani Isu Gaji Dalam Bola Sepak Tempatan