Upnm Sejarah Lokasi Senarai Kursus Syarat Kemasukan


UPNM (Universiti Pertahanan Nasional Malaysia): Sejarah, Lokasi, Senarai Kursus & Syarat Kemasukan
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) merupakan satu-satunya universiti di Malaysia yang menawarkan pendidikan tinggi dalam bidang pertahanan dan ketenteraan. 
Universiti ini ditubuhkan dengan matlamat utama untuk melahirkan pemimpin masa depan yang berkaliber tinggi, bukan sahaja dalam aspek akademik tetapi juga dalam aspek kepimpinan dan ketenteraan. 
Dengan gabungan unik ini, UPNM menyediakan persekitaran pembelajaran yang komprehensif dan mencabar, sesuai bagi mereka yang bercita-cita untuk berkhidmat kepada negara dan mencari pengalaman pembelajaran yang berbeza.
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenainya. 
BACA JUGA: Universiti Kebangsaan Malaysia: Sejarah & Cara Kemasukan
Sejarah UPNM UPNM ditubuhkan pada tahun 1995 sebagai Akademi Tentera Malaysia (ATMA). 
Pada masa itu, ATMA bertanggungjawab untuk meningkatkan tahap pengetahuan dan status akademik angkatan tentera dengan menawarkan kursus ijazah sarjana muda dalam bidang kejuruteraan, sains dan pengurusan, sambil mengekalkan keperluan asas latihan ketenteraan. 
Tenaga pengajar terdiri daripada anggota tentera, pensyarah yang diambil oleh akademi, dan juga yang dipinjamkan oleh UTM.
Titik perubahan besar berlaku pada 10 November 2006 apabila ATMA dinaiktaraf ke status universiti, membentuk UPNM yang kita kenali hari ini. 
Transformasi ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengukuhkan lagi pendidikan pertahanan negara. 
Sejak penubuhannya, UPNM telah melalui banyak fasa perkembangan dan kemajuan, termasuk peningkatan fasiliti kampus dan penambahan program akademik yang pelbagai. 
UPNM terus memainkan peranan penting dalam melahirkan graduan yang berkualiti dan berdaya saing dalam bidang ketenteraan dan sains pertahanan.
Falsafah, Visi dan Misi Falsafah Sebagai sebuah institusi nasional primier berdedikasi dalam menghasilkan pemimpin berintelektual yang menyerlah serta bersifat terpuji dan komited untuk berbakti sepenuhnya kepada negara dalam menjayakan kelangsungan kepentingan strategik negara.
Visi Menjadi Universiti Pertahanan primier di rantau ini untuk pendidikan, latihan dan penciptaan ilmu.
Misi UPNM komited mencapai kecemerlangan perkhidmatan kepada negara sebagai sebuah universiti pertahanan primier dalam kepimpinan dan pembangunan profesional, penciptaan ilmu, penyebaran ilmu pengetahuan dan aplikasi sains pertahanan dan teknologi, dan juga penyelidikan polisi.
Objektif Menyediakan asas pengetahuan yang kukuh dan seimbang dalam bidang Kemanusiaan, Pengurusan, Sains dan Teknologi, serta menerap daya usaha intelektual melalui pengajaran, pembelajaran, penyelidikan dan usaha kesarjanaan yang bertaraf antarabangsa. Menanam semangat kesetiaan dan patriotisme yang tinggi untuk berbakti kepada Negara dengan berbekalkan ilmu, kemahiran serta kecekapan asas ketenteraan. Membangunkan warga yang mempunyai tanggungjawab sosial dengan berteraskan kepada unsur-unsur kerohanian, etika budaya dan moral yang terpuji. Membentuk pemimpin masa depan yang memahami, menghayati, dan mempunyai sikap toleransi terhadap kepelbagaian etnik, budaya dan agama. Membekalkan pemimpin masa depan dengan kebolehan berkomunikasi, Menjadi pusat kecemerlangan dalam bidang Teknologi Pertahanan, Ekonomi dan Diplomasi, Hal Ehwal Ketenteraan serta Pengajian Keselamatan. Moto KEWAJIPAN, MARUAH, INTEGRITI
(Duty, Honour, Integrity)
Logo Lokasi UPNM terletak di Kem Sungai Besi, Kuala Lumpur. Lokasi strategik ini memberikan kelebihan kepada pelajar kerana berada di pusat bandar yang mudah diakses. 
Kampus ini dilengkapi dengan kemudahan moden termasuk dewan kuliah, makmal, pusat sukan dan kemudahan penginapan. 
Persekitaran kampus yang hijau dan teratur juga memberikan suasana yang kondusif untuk pembelajaran dan latihan fizikal. 
Dengan kedudukannya yang dekat dengan kem tentera, pelajar UPNM juga mendapat peluang unik untuk berinteraksi dan menjalani latihan bersama angkatan tentera.
Senarai Kursus UPNM menawarkan pelbagai kursus yang dirancang untuk memenuhi keperluan pendidikan dan latihan dalam bidang pertahanan, ketenteraan, dan bidang-bidang berkaitan. 
Pusat Asasi Pertahanan Asasi Perubatan (Z0080) UZ0721001 Asasi Kejuruteraan dan Teknologi (Z0470) UZ0520001 Asasi Pengurusan dan Strategi (Z0220) UZ0345001 Fakulti Perubatan dan Kesihatan Pertahanan Sarjana Muda Doktor Perubatan (ZM00) UZ6721001  Fakulti Kejuruteraan Sarjana Muda Kejuruteraan Awam dengan Kepujian (ZK02) UZ6526001 Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal dengan Kepujian (ZK09) UZ6521001 Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik dengan Kepujian (ZK23) UZ6520001  Fakulti Sains dan Teknologi Pertahanan Sarjana Muda Sains Komputer (Keselamatan Sistem Komputer) (ZC27) UZ6481003 Sarjana Muda Sains Komputer (Sistem Cerdas) (ZC20) UZ6481002 Sarjana Muda Sains Komputer (Kepujian) (ZC00) UZ6481001 Sarjana Muda Penyelidikan Operasi dengan Sains Data (ZC33) UZ6481004 Sarjana Muda Teknologi Maritim (ZG37) UZ6525001 Sarjana Muda Sains (Kepujian) Logistik dan Pengangkutan Maritim (ZG57) UZ6525002 Sarjana Muda Sains Ketangkasan Pertahanan (ZS01) UZ6813001  Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan Sarjana Muda Pengajian Strategi (ZP44) UZ6863001 Sarjana Muda Pengurusan Sumber Manusia Pertahanan (ZP45) UZ6345001 Sarjana Muda Pengurusan Pertahanan dan Keselamatan (ZP58) UZ6345002 Sarjana Muda Pertahanan dan Keselamatan Islam (ZP63) UZ6221001 Sarjana Muda Sains (Kepujian) Kepolisan, Keselamatan Global dan Perisikan (ZP64) UZ6861001 Sarjana Muda Hubungan Antarabangsa (Diplomasi dan Keselamatan Antarabangsa) (ZP65) UZ6863002 Sarjana Muda Pengurusan Rantaian Bekalan dan Logistik dengan Kepujian (ZP47) UZ6345003 Diploma Pengurusan Logistik (Z2280) UZ4345001 Diploma Pentadbiran Perniagaan (Z2229) UZ4340001 Diploma Tahfiz dan Tafsir Al-Quran (Z2701) UZ4221001  Pusat Bahasa Sarjana Muda Sains Sosial (Bahasa dan Komunikasi Silang Budaya) (ZB03) UZ6222001  Akademi Kecergasan Pertahanan Diploma Kecergasan Pertahanan (Z2038) UZ4813001 Sarjana Muda Sains Ketangkasan Pertahanan (ZS01) UZ6813001 Syarat Kemasukan Syarat kemasukan ke UPNM berbeza mengikut program dan tahap pengajian. Secara umumnya:
Syarat Am: Warganegara Malaysia Syarat Khas (contoh untuk program Ijazah Sarjana Muda): Lulus STPM dengan PNGK minimum 2.00 Syarat Tambahan: Lulus pemeriksaan kesihatan dan temu duga yang ditetapkan oleh UPNM Kemasukan Lepasan Diploma: Memiliki Diploma yang berkaitan dengan PNGK minimum 2.50 (bergantung kepada program) Program Asasi UPNM: Terbuka kepada pelajar lepasan SPM dengan syarat-syarat khusus bergantung pada program asasi yang dipilih (contohnya Asasi Sains dan Perubatan atau Asasi Kejuruteraan dan Teknologi) NOTA: Syarat-syarat ini mungkin berubah dari masa ke semasa, dan calon-calon digalakkan untuk menyemak syarat terkini di laman web rasmi UPNM atau menghubungi pihak universiti secara langsung.
Senarai Fakulti Fakulti Pengajian & Pengurusan Pertahanan Fakulti Kejuruteraan Fakulti Sains & Teknologi Pertahanan Fakulti Perubatan & Kesihatan Pertahanan Pusat Bahasa Akademi Kecergasan Pertahanan Pusat Penilaian APEL (Pusat APEL) Syarat Fizikal dan Ujian Saringan Kredit: Berita Harian Selain keperluan akademik, calon juga perlu memenuhi syarat fizikal tertentu. Calon perlu menjalani ujian kecergasan fizikal yang merangkumi ujian larian, tekan tubi, dan sit-up. 
Ujian saringan ini penting untuk memastikan calon memiliki tahap kecergasan yang diperlukan untuk menanggung latihan fizikal yang intensif.
Calon juga perlu melalui pemeriksaan kesihatan untuk memastikan mereka bebas daripada sebarang penyakit yang boleh menjejaskan keupayaan mereka untuk mengikuti latihan ketenteraan.
Temuduga juga merupakan sebahagian daripada proses pemilihan, di mana calon akan dinilai dari segi motivasi, kemahiran komunikasi, dan potensi kepimpinan.
Cara Memohon Semua permohonan Program Akademik UPNM adalah melalui: http://upu.moe.gov.my
Maklumat Lanjut Untuk sebarang maklumat lanjut dan pertanyaan, sila hubungi Pusat Pengurusan Akademik dan Pengijazahan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia, Kem Sungai Besi, 57000 Kuala Lumpur.

Tel. : (+603) 9051 3400
Emel:[email protected]
Laman sesawang : bpa.upnm.edu.my


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/upnm/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=upnm

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Garis Panduan Beri Nama Anak Oleh Jpn

Senarai Garis Panduan Beri Nama Anak Oleh Jpn

papar berkaitan - pada 24/7/2024 - jumlah : 99 hits
Senarai Garis Panduan Beri Nama Anak Oleh JPN Senarai Garis Panduan Beri Nama Anak Oleh JPN Pemberian nama kepada anak adalah satu tanggungjawab yang penting bagi setiap ibu bapa Nama bukan sahaja menjadi identiti tetapi juga membawa makna ...
Panduan Dan Senarai Zikir Selepas Solat Setiap Waktu

Panduan Dan Senarai Zikir Selepas Solat Setiap Waktu

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 78 hits
Panduan dan Senarai Zikir Selepas Solat Setiap Waktu Zikir selepas solat merupakan amalan yang sangat penting dalam kehidupan seorang Muslim Amalan ini bukan sahaja membantu kita untuk mendekatkan diri kepada Allah tetapi juga berfungsi seb...
Bahasa Melayu Klasik Contoh Senarai Kosa Kata

Bahasa Melayu Klasik Contoh Senarai Kosa Kata

papar berkaitan - pada 23/7/2024 - jumlah : 149 hits
Bahasa Melayu mempunyai keunikannya yang tersendiri kerana mempunyai Bahasa Melayu Klasik atau Bahasa Melayu Lama Bahasa Melayu ini secara umumnya merujuk kepada penggunaan Bahasa Melayu oleh orang orang yang terdahulu Namun bahasa ini juga...
Escape Penang Senarai Tarikan Utama Yang Anda Wajib Cuba

Escape Penang Senarai Tarikan Utama Yang Anda Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 22/7/2024 - jumlah : 139 hits
Escape Penang Senarai Tarikan Utama Anda Wajib Cuba Bayangkan anda sedang bermain di gelongsor air terpanjang di dunia menaiki zip coaster yang membuatkan anda berasa seperti Superman yang sedang terbang dan melakukan pelbagai lagi aktiviti...
Senarai Gig Job Yang Boleh Dilakukan Selain Grab Atau Foodpanda

Senarai Gig Job Yang Boleh Dilakukan Selain Grab Atau Foodpanda

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 231 hits
Sebelum ini kalau kita biasa dengar Gig Job mesti tuju pada pekerjaan Grab atau Foodpanda sebagai rider atau driver Sebenarnya banyak lagi jenis pekerjaan gig yang ada disediakan di negara kita Apa itu gig job Secara mudahnya ianya sebuah p...
Senarai 9 Harga Terkini Burung Tempatan Di Pasaran Gelap Dan Kesalahan Jual Burung Tempatan

Senarai 9 Harga Terkini Burung Tempatan Di Pasaran Gelap Dan Kesalahan Jual Burung Tempatan

papar berkaitan - pada 20/7/2024 - jumlah : 211 hits
Senarai Harga Terkini Burung Tempatan Di Pasaran Gelap dan Kesalahan Jual Burung Tempatan Senarai Harga Terkini Burung Tempatan Di Pasaran Gelap dan Kesalahan Jual Burung Tempatan Penjualan burung tempatan di pasaran gelap semakin mendapat ...
Senarai Bantuan Anak Sabah 2024

Senarai Bantuan Anak Sabah 2024

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 94 hits
Anak anak Negeri Sabah yang memerlukan bantuan pendidikan berikut adalah senarai Bantuan Anak Sabah 2024 Bantuan ini ditawarkan kepada anak Sabah menerusi pelbagai agensi dan badan kerajaan di negeri tersebut Oleh itu anak sabah yang layak ...
Sistem Ghl Akan Dikeluarkan Daripada Senarai Saham Berkuatkuasa 6 Ogos

Sistem Ghl Akan Dikeluarkan Daripada Senarai Saham Berkuatkuasa 6 Ogos

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 92 hits
GHL Systems telah mengumumkan bahawa keseluruhan modal saham syarikat akan dikeluarkan daripada Senarai Rasmi Bursa Malaysia Securities Berhad berkuat kuasa pada jam 9 00 pagi Selasa 6 Ogos 2024 Tindakan ini adalah berdasarkan berita dari N...
Kereta Terbabas Ke Takungan Najis Ketika Pecut Dari Lokasi Nahas

Kereta Terbabas Ke Takungan Najis Ketika Pecut Dari Lokasi Nahas

papar berkaitan - pada 16/7/2024 - jumlah : 101 hits
Zuliaty Zulkifflibhnews bh com myKeadaan kereta dipandu lelaki yang terbabas ke takungan najis selepas terbabit kemalangan dengan penghantar makananSUNGAI PETANI Dipercayai akibat ketakutan selepas melanggar motosikal penghantar makanan seo...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah