Untuk Kali Pertama Malaysia Terpaksa Luluskan Visa Kepada Sekumpulan Israael Kerana Ini


Untuk makluman,  kali pertama sekumpulan diplomat Israel tiba secara rasmi di negara ini ketika Putrajaya dan Tel Aviv tidak mempunyai sebarang hubungan diplomatik pada 13feb 2018 (zaman najib razak)
Kementerian Luar Israel mengesahkan kunjungan diplomat terbabit baru-baru ini, lapor The Times of Israel.
Jurucakap Kementerian Luar Israel Emmanuel Nahshon berkata diplomat negara Zionis itu menghadiri satu persidangan berkaitan petempatan manusia yang berlangsung selama seminggu di Kuala Lumpur.
Katanya delegasi itu diketuai Timbalan Duta Israel ke PBB, David Roet (gambar), dan mereka menyertai persidangan Program Petempatan Manusia PBB – atau dikenali sebagai UN-Habitat.
Sebelum ini stesen televisyen Israel, Hadashot TV, melaporkan delegasi kerajaan Zionis itu turut disertai bekas menteri, Ofir Pines, serta pegawai-pegawai kanan lain.
Kenyataan Nahshon kemudian mengesahkan laporan awal stesen TV terbabit.
Hadashot TV melaporkan Putrajaya terikat untuk menerima kemasukan warga Israel terbabit kerana untuk membolehkan persidangan itu diadakan, semua delegasi mesti diberikan visa.
4. It’s a global🌎 phenomenon. Taxi🚕 drivers in #Malaysia🇲🇾 use @WAZE to get around #KualaLampour’s traffic. #Israel🇮🇱 the #StartupNation pic.twitter.com/wZMvSw1cTB
— David Roet🇮🇱 (@DavidRoet) February 12, 2018 David Roet
@DavidRoet
4. It’s a global phenomenon. Taxi drivers in #Malaysia use @WAZE to get around #KualaLampour’s traffic. #Israel the #StartupNation
“Roet memasuki Malaysia dengan pasport diplomatik Israel, menyertai persidangan berkenaan bersama wakil lain dari Israel, serta bertemu pegawai Malaysia,” kata kenyataan Kementerin Luar Israel yang dipetik The Times of Israel.
Malaysiakini sedang cuba mendapatkan kenyataan daripada Wisma Putra berhubung laporan berkenaan.
Sementara itu semakan Malaysiakini pada akaun Twitter Roet menunjukkan dia melalui pengalaman menggembirakan sepanjang tempoh berada di negara ini.
“Pengalaman unik untuk diplomat Israel melawat #Malaysia. Saya menyimpan harapan tinggi untuk kedua-dua negara menjalin hubungan baik pada masa depan,” kata salah satu ciapannya.
Roet juga menciap: “(Saya) menemui banyak persamaan antara orang Malaysia dan Israel. Sebuah masyarakat berbilang wajah dari latar belakang berbeza bekerjasama untuk masa depan lebih baik.”
Di sebalik tiada hubungan rasmi antara Putrajaya dan Tel Aviv rakyat negara itu biasanya dibenarkan memasuki Malaysia.
Data rasmi diterbitkan Biro Statistik Pusat pada 2014, lapor The Times of Israel, menunjukkan hubungan dagang kedua-dua negara berkembang walaupun dalam keadaan berhati-hati.
Nilai dagangan antara kedua-dua negara dianggarkan sebanyak AS$1.5 bilion (RM5.9 bilion) setahun.
Sumber: malaysiakini
Ini Sangat Berbeza Pada Zaman Pemerintahan Tun Mahathir Begitu Tegas Terhadap Anti-Israel KETIKA membangkitkan mengenai kekejaaman yang dilakukan terhadap rakyat Palestin, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Israel adalah sebuah negara penjenaayah yang wajar dikecam.
“Saya mohon kepada mereka yang bersimpati dengan perjuangan masyarakat Palestin agar menyuarakan kecaman mereka. Kegaanasan bukanlah satu jawapan. Satu Strategi yang betul diperlukan untuk memberikan keadilan kepada rakyat Palestin,” kata Perdana Menteri dalam satu posting di blognya pada Isnin.
Dalam satu tulisan yang agak keras bertajuk ‘A Genocidal State’, Dr Mahathir berkata, seluruh dunia dapat melihat ketidakadilan dan penindasan yang dilakukan Israael terhadap Palestin tetapi Israel tidakpun dikritik oleh mereka yang bercakap mengenai kebebasan dari ketidakadilan dan ‘kedaulatan undang-undang’.
“Israael seperti ada hak istimewa. Jika ada pihak mengkritik Israel ataupun holocaust, dia akan terus dilabelkan sebagai anti Yaahudi. Memberi implikasi orang itu tidak berperikemanusiaan ataupun tidak bermoral.Tetapi tindakan tidak berperikemanusiaan secara terang-terangan yang dilakukan Israael tidak dikutuk,” katanya.
Malaysia bukan anti-Yahudi atau anti-Semitik, kata beliau, sambil menyatakan orang Arab juga adalah kaum Semitik.
“Tetapi kita berhak untuk mengutuk perbuatan tidak berperikemanusiaan di mana-mana, oleh sesiapa sahaja. Kita telah mengutuk rakyat Myanmar atas perbuatan mereka terhadap Rohingya. Kita mengkritik banyak negara dan orang atas perbuatan tidak berperikemanusiaan.
“Ramai orang dan banyak negara telah mengutuk kita. Tetapi kita tidak pernah dilabelkan atau melabel orang yang bersuara perkara benar dalam dunia yang bebas,” kata Dr Mahathir.
Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa telah membatalkan hak Malaysia untuk menjadi tuan rumah Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang dijadualkan pada 29 Julai hingga 4 Ogos di Kuching selepas Malaysia menyatakan pendirian tidak akan membenarkan atlet Israael menyertainya.
“Malaysia halang dua atlet Israael – AS mengharamkan rakyat lima negara Islam dan merancang untuk membina tembok menghalang rakyat Amerika Selatan.
“Hungary, Poland dan Republik Czech mengharaamkan kemasukan pelarian. Perdana Menteri Hungary Viktor Orban merujuk pelarian Syria sebagai ‘Muslim Penceroboh’,” katanya merujuk situasi sekarang yang tidak munasabah.
Menyedari tentang sokongan kuat terhadap Israel, Dr Mahathir berkata Malaysia tidak boleh melawan Israel selain enggan mengiktirafnya, tetapi menyatakan Kuala Lumpur mempunyai hak untuk menghalang kemasukan rakyat Israael ke negara ini.
“Apabila dunia mengutuk kita kerana perkara ini, kita berhak untuk mengatakan dunia kini bersikap hipokrit. Laungan mereka mengenai hak asasi manusia dan kedaulatan undang-undang hanyalah omong kosong,” kata Perdana Menteri.
Kepada mereka yang terlupakan sejarah, Dr Mahathir mengingatkan mereka Israael wujud dari sekeping tanah Palestin tanpa sebarang referendum atau pungutan suara diadakan, dengan rakyat Palestin dihalau dari bumi Palestin tanpa sebarang pampasan untuk tanah dan rumah yang dirampas oleh Israel.
Katanya, Israel kemudiannya merampas lebih banyak tanah Palestin supaya Israel menjadi lebih besar, membina lebih banyak penempatan di bumi Palestin tanpa persetujuan negara Palestin.
“Apabila rakyat Palestin menentang dan meleemparkan batu ke arah kereta kebal dan kereta perisai Israel, askar Israel meneembak menggunakan peluuru hidup terhadap anak-anak Palestin dan menangkap mereka. Mereka ditahan bertahun-tahun tanpa dibicarakan,” katanya.
Dr Mahathir merujuk kepada sekatan secara haram terhadap Gaza, tetapi tidak ada negara yang mengutuk Israeel kerana melanggar undang-undang dan tatasusila antarabangsa.
“Kini Israel isytiharkan Baitul Maqdis sebagai ibu negara mereka. Apabila rakyat Palestin menaampar tentera Israel, mereka diteembak maati dan ramai yang ditahan,” katanya sambil menambah rakyat Palestin tidak boleh melawat saudara mereka tanpa terlepas daripada pemeriksaan yang memalukan di pelbagai pusat pemeriksaan yang dibina Israael.
Apabila orang Palestin melepaskan roket yang tidak berkesan ke arah Israel, beliau berkata, Israel akan menggugurkan boom dan meneembak peluru berpandu ke arah bandar-bandar dan perkampungan Palestin, menghaancurkan sekolah dan hospital serta membuunuh dan mencaacatkan pesakit dan kanak-kanak.
Katanya, beribu-ribu rakyat Palestin telah dibuunuh atau cedera akibat tindakan keteenteraan.
Semua ini, katanya, adalah jawapan kenapa Malaysia tidak mengiktiraf Israel, tidak mempunyai hubungan diplomatik, tidak membenarkan rakyat Malaysia melawat Israel ataupun sebaliknya.
“Inilah satu-satunya negara di dunia yang dilayan Malaysia seperti ini,” kata Dr Mahathir. – Bernama
The post Untuk Kali Pertama, Malaysia Terpaksa Luluskan Visa Kepada Sekumpulan Israael Kerana Ini appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/untuk-kali-pertama-malaysia-terpaksa-luluskan-visa-kepada-sekumpulan-israael-kerana-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menangis Pertama Kali Lihat Kaabah Terus Rasa Sebak

Menangis Pertama Kali Lihat Kaabah Terus Rasa Sebak

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 304 hits
Baru saja pulang dari mengerjakan ibadah Umrah bersama keluarga pertengahan Januari lalu Nalydia Senrose memberitahu dia cukup tenang sepanjang berada di Tanah The post appeared first on
Pertama Kali Dalam Sejarah Pakatan Amerika Uk Di Laut China Selatan

Pertama Kali Dalam Sejarah Pakatan Amerika Uk Di Laut China Selatan

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 614 hits
1 Tidak sampai sebulan kerajaan United Kingdom mengisytiharkan rancangan untuk menubuhkan pangkalan tentera di Asia Tenggara terkini dilaporkan bahawa tentera laut UK telah mengadakan latihan ketenteraan bersama tentera laut Amerika Syarika...
Pertama Kali Ppatk Jadi Tuan Rumah Pertemuan Intelijen Keuangan Dunia

Pertama Kali Ppatk Jadi Tuan Rumah Pertemuan Intelijen Keuangan Dunia

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 230 hits
Pertemuan tahunan yang dikenal Egmont Working Group Meetings ini akan diselenggarakan tanggal 28 31 Januari 2019 di Jakarta dan dihadiri lebih dari 300 peserta perwakilan lembaga intelijen keuangan yang merupakan anggota dari Egmont Group
Malaysia Akan Menerima Pembayaran Pertama Daripada 1mdb Guan Eng

Malaysia Akan Menerima Pembayaran Pertama Daripada 1mdb Guan Eng

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 248 hits
PUTRAJAYA Malaysia akan terima pembayaran pertama wang yang didakwa dicuri daripada 1Malaysia Development Bhd tahun ini kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng Tanpa mendedahkan jumlah dan sumber wang itu Guan Eng berkata Ia bukan berbilion teta...
Keputusan Dan Kedudukan Pasukan Terkini Liga Super Malaysia 2019 Perlawanan Pertama

Keputusan Dan Kedudukan Pasukan Terkini Liga Super Malaysia 2019 Perlawanan Pertama

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 618 hits
Keputusan dan Kedudukan Pasukan Terkini Liga Super Malaysia 2019 Perlawanan Pertama Sepak mula pertama telah pun berjaya diharungi oleh 12 pasukan Liga Super 2019 Berikut dikongsikan Keputusan untuk setiap pasukan selepas mengharungi perlaw...
Pembukaan Cawangan Pertama Jollibee Di Malaysia

Pembukaan Cawangan Pertama Jollibee Di Malaysia

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 519 hits
Jollibee Buka Cawangan Yang Pertama di Malaysia Chickenjoy dan hidangan terkenal yang lain dijangka memenuhi selera rakyat Malaysia Hello hi Jollibee Fans 15 Disember 2018 Jollibee restoran yang menghidangkan Chickenjoy yang terkenal di sel...
Video Kau Duduk Dalam Rumput Je Bila Perempuan Pertama Kali Main Pubg Beginilah Jadinya Memang Lawak

Video Kau Duduk Dalam Rumput Je Bila Perempuan Pertama Kali Main Pubg Beginilah Jadinya Memang Lawak

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 560 hits
Kau Duduk Dalam Rumput Je Bila Perempuan Pertama Kali Main PUBG Beginilah Jadinya Memang Lawak PUBG Mobile permainan dalam talian yang masih popular sehingga ke hari ini Jika sebelum ini viral dengan beberapa kisah yang berkaitan dengan PUB...
4794 Minta Imbuhan Luluskan Pinjaman Utusan Malaysia 28 1 19

4794 Minta Imbuhan Luluskan Pinjaman Utusan Malaysia 28 1 19

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 293 hits
KUALA LUMPUR 27 Jan Sama ada gaji tidak cukup atau terlalu banyak komitmen menyebabkan permohonan pinjaman perumahan ditolak namun terdapat segelintir pihak mengambil kesempatan dengan meminta imbuhan bagi tujuan kelulusan pinjaman Aduan se...
Hiburan Yuna Gegar Dunia Fesyen Malaysia Kali Ini Dengan Christy Ng

Hiburan Yuna Gegar Dunia Fesyen Malaysia Kali Ini Dengan Christy Ng

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 285 hits
Lama tidak mendengar perkhabaran baharu penyanyi terkemuka negara Yunalis Zarai yang kini bertapak di Amerika Syarikat Baru baru ini Yuna telah pulang ke Malaysia untuk mengubati rindu para peminatnya sekaligus melancarkan kerjasama yang me...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe