Undi Ph Di Selangor Bermakna Beri Laluan Umno Berkuasa Semula Ulasan


agendaily.com14/07/2023
UMNO bersama PH menghadapi PRN Selangor pada 12 Ogos.
Pengundi Selangor bakal membuat perhitungan pada 12 Ogos depan sama ada untuk mengekalkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang kini bersama UMNO atau membuat pilihan kerajaan negeri baharu bersama Perikatan Nasional (PN).

Selepas 15 tahun rakyat Selangor hidup bersama kerajaan negeri tanpa UMNO di dalam pentadbirannya, namun senario itu akan berubah jika pengundi memilih PH pada Pilihan Raya Negeri (PRN) kali ini kerana ia bermakna mereka juga akan mengundi parti diketuai Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Pengundi Selangor pada 2008 membuat kejutan apabila menendang keluar UMNO yang sejak sekian lama memerintah kerajaan negeri dengan menggantikan kerajaan baharu Pakatan Rakyat (PR) ketika itu.

Ketika bersama PR ketika itu yang terdapat PAS di dalam gabungan itu, UMNO berjaya disingkirkan dengan hanya mendapat 20 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

Apabila UMNO-Barisan Nasional (BN) disingkirkan pada 2008 itu, ia juga menyaksikan pelbagai skandal dan pendedahan kes rasuah yang dilakukan oleh pemimpin parti tersebut sepanjang mereka berkuasa.

Rakyat Selangor juga tidak lupa kes rasuah melibatkan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Khir Toyo yang disabitkan disabitkan atas pertuduhan menyalah guna kuasa sebagai penjawat awam bagi memperoleh dua lot tanah dan sebuah banglo di Shah Alam bernilai RM6.5 juta pada harga RM3.5 juta pada 2007 untuk dirinya dan isteri.

Kes Khir tersebut adalah permulaan kepada kejatuhan UMNO di Selangor dan pada PRN 2013 juga menyaksikan gabungan PR sekali lagi berjaya mengekalkan kemenangan mereka.

Pada 2013, jumlah kerusi dimenangi PR juga bertambah daripada hanya memenangi 36 kerusi menjadi 44 kerusi DUN, sementara UMNO-BN hanya menang 20 kerusi.

Kemenangan PR di Selangor adalah disebabkan sentimen kuat pengundi di negeri itu yang menolak UMNO-BN dan pada 2018 sekali lagi pengundi memberi kepercayaan kepada Pakatan Harapan (PH), bukannya UMNO untuk mentadbir negeri tersebut.

Berbeza dengan PRN 2008 dan 2013, PH masuk bertanding tanpa PAS berada dalam gabungan tersebut kerana PR sudah terbubar.

PH adalah gabungan baharu yang terdapat di dalamnya, Bersatu dan masuk PRN Selangor menentang PAS dan UMNO ketika itu.

UMNO-BN mengalami kekalahan paling memalukan dalam sejarah pada PRN 2018 apabila hanya berjaya memenangi empat kerusi DUN sahaja.

Tiga PRN Selangor sebelum ini membuktikan sentimen rakyat yang menolak UMNO-BN dan apa sahaja anasir yang mempunyai kaitan dengan parti tersebut.

Rakyat Selangor memberi sokongan kepada mana-mana gabungan parti politik asalkan tidak terdapat elemen UMNO, bagaimanapun pada PRN 2023 kali ini senario tersebut sudah berubah.

PH mengambil risiko untuk bekerjasama dengan UMNO pada PRN yang akan berlangsung 12 Ogos depan, pembahagian kerusi dibuat antara PH dengan UMNO-BN dan sudah semestinya kerusi yang paling banyak akan menjadi milik parti komponen PH yang terdiri daripada PKR, DAP dan Amanah.

Bagaimanapun, PH kini sudah bekerjasama dengan UMNO, musuh tradisi politik sejak sekian lama atas alasan kononnya kerajaan perpaduan.

Retorik politik dimainkan untuk menyejukkan hati pengundi yang tertipu dengan helah pemimpin PH yang mahu berkuasa di peringkat Persekutuan.

Realitinya, langkah PH untuk bekerjasama dengan UMNO di Selangor akan membuka laluan kepada kembalinya parti yang suatu ketika dahulu merompak dan menyakau hasil bumi di negeri tersebut.

PH kini memberi nyawa untuk UMNO kembali berkuasa di Selangor dan sudah pastinya jawatan penting dalam kerajaan negeri juga sedang diintai pemimpin UMNO di negeri tersebut yang sudah bertahun-tahun menjadi pembangkang.

Peluang kini terhidang buat pemimpin UMNO untuk membuat ‘comeback’ di Selangor dan langkah PH bekerjasama dengan mereka adalah permulaan langkah untuk mereka menguasai negeri tersebut selepas PRN nanti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/07/undi-ph-di-selangor-bermakna-beri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengundi Umno Jangan Keluar Undi Jika Tak Sanggup Pangkah Dap

Pengundi Umno Jangan Keluar Undi Jika Tak Sanggup Pangkah Dap

papar berkaitan - pada 10/7/2023 - jumlah : 158 hits
agendaily com09 07 2023Sebelum ini Khalid Samad dikecam pemimpin UMNO kerana tidak menyokong pengampunan Najib Pemimpin Amanah menyarankan pengundi UMNO tidak keluar mengundi pada pilihan raya negeri 12 Ogos ini jika tidak sanggup memangkah...
Sanusi Terbuka Jalin Semula Hubungan Dengan Umno

Sanusi Terbuka Jalin Semula Hubungan Dengan Umno

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 235 hits
ismaweb netJangan kerap serang kerana esok mungkin berkawan lagiKUALA LUMPUR 23 Zulhijjah 1444H Rabu Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor memberitahu UMNO bahawa beliau terbuka untuk menjalinkan semula persahabatan antara kedua dua parti Mente...
Ph Beri Laluan Kepada Umno Di Satu Atau Dua Kerusi S Gor Amirudin

Ph Beri Laluan Kepada Umno Di Satu Atau Dua Kerusi S Gor Amirudin

papar berkaitan - pada 14/7/2023 - jumlah : 148 hits
malaysiakini comPH bersetuju memberi laluan kepada BN di beberapa kerusinya pada pilihan raya negeri Selangor akan datang kata Amirudin Shari Bercakap dalam temu bual di sebuah stesen radio yang disiarkan pagi ini pengerusi PH Selangor itu ...
Siapa Anwar Nak Ajar Ahli Umno Undi Siapa Dalam Prn Kata Akar Umbi

Siapa Anwar Nak Ajar Ahli Umno Undi Siapa Dalam Prn Kata Akar Umbi

papar berkaitan - pada 20/7/2023 - jumlah : 122 hits
agendaily com20 07 2023Anwar atas pentas UMNO bersama anak muridnya Zahid semasa Perhimpunan Agung UMNO 2023 Foto kredit Astro AwaniGesaan Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada ahli UMNO supaya tidak mengundi Perikatan Nasional menimbulkan kecama...
Pemberontak Umno Mungkin Undi Tolak Bajet 2024 Kata Pemimpin Johor

Pemberontak Umno Mungkin Undi Tolak Bajet 2024 Kata Pemimpin Johor

papar berkaitan - pada 14/7/2023 - jumlah : 113 hits
Elill EaswaranPETALING JAYA Beberapa Ahli Parlimen mungkin mengundi menolak Bajet 2024 Oktober ini jika Perikatan Nasional menang besar dalam PRN bulan depan kata seorang pemimpin Umno Johor yang enggan dinamakan Jika mereka menang empat at...
Ph Selangor Beri Umno Semua Kerusi Ditandingi Bersatu Pada 2018

Ph Selangor Beri Umno Semua Kerusi Ditandingi Bersatu Pada 2018

papar berkaitan - pada 14/7/2023 - jumlah : 129 hits
Shahrul ShahabudinPETALING JAYA Semua kerusi DUN ditandingi Bersatu di Selangor pada PRU14 akan diperuntukkan kepada Umno kata Pengerusi Pakatan Harapan negeri Amirudin Shari Katanya PH juga akan memberi laluan kepada Umno di satu atau dua ...
Prn Kdm Bantu Ph Bn Raih Undi 200 000 Pengundi Sabah Di Selangor

Prn Kdm Bantu Ph Bn Raih Undi 200 000 Pengundi Sabah Di Selangor

papar berkaitan - pada 17/7/2023 - jumlah : 110 hits
Selain KDM Umno Sabah juga akan membantu kempen komponen kerajaan perpaduan di Selangor Peter Anthony berkata Menteri Besar Amirudin Shari telah memberi komitmen untuk membina dewan khusus untuk komuniti Sabah di Selangor Nora Mahpar 17 Jul...
Zahid Tak Boleh Selamatkan Umno Walaupun Buat Pembedahan Plastik Annuar

Zahid Tak Boleh Selamatkan Umno Walaupun Buat Pembedahan Plastik Annuar

papar berkaitan - pada 12/7/2023 - jumlah : 173 hits
UMNO tidak boleh diselamatkan selagi Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menjadi Presiden parti tersebut kata Tan Sri Annuar Musa Bekas pemimpin veteran yang dipecat UMNO sebelum ini menasihati agar segera disingkirkan Zahir daripada parti terseb...
Umno Patut Angkat Wan Mahusin Sebagai Calon

Umno Patut Angkat Wan Mahusin Sebagai Calon

papar berkaitan - pada 11/7/2023 - jumlah : 300 hits
Mohon agar Presiden UMNO DS Zahid Hamidi akan angkat WAN MAHUSSIN WAN ZAIN sebagai calon dalam PRN nanti Alangkan singa jadi tikus Sang panglima perang pun jadi pangsai Inikan pula lebai lebai Mercedes Ramai akan terciduk Mahussin adalah so...
Dulu Kata Yifdin Baik Benarkan Keluar Kwsp Bila Habia Keriau Salahkan Orang

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Woiiii Kenduri Kahwin Lagi Ramai

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang

Aeon Berkolaborasi Dengan Kewpie Tambah Keenakan Rangkaian Produk Aeon Delicatesen

Leadership Houston Nurturing Tomorrow S Community Leaders

Sarapan Di Perak Lunch Di Penang Dinner Di Kedah

Scaffold House By Ant Nio Costa Lima Arquitectos In Lisbon Portugal



Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai


Sentiasa Semak Ikhlas Kita

Pernah Dengar Keluhan Hutang

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Panduan Komprehensif Mengenai Reka Bentuk Dan Percetakan Kotak Makanan Untuk Meningkatkan Penjenamaan Produk Anda

Rezeki Terima Payment Google Adsense Di Blog Cik Matahariku