Umur Baru 15 Tahun Gaji Rm400 Ribu Sebulan Kerja Apa Yang Remaja Ini Buat


14 tahun! Pada usia ini, remaja bersekolah dalam tingkatan dua di sekolah menengah. Mungkin masih tercari-cari identiti dan masa depan kerana belum habis SPM lagi. Sebahagiannya hanya tahu bermain games, sweet-sweet cinta dan sebahagian aktiviti lain.
Membaca kisah Tanmay Bakshi ini mungkin boleh membuka minda kita. Dia terlampau bijak dan kepandaiannya mungkin melebihi kepandaian orang dewasa.
Angka ini mungkin buat orang terkejut tetapi tiada yang mustahil. Mungkin bagi remaja di negara ini kurang mengenali Tanmay Bakshi. Baru berusia 14 tahun tetapi gajinya 66 lakh (1 lakh bersamaan 100 ribu rupee. 100,000 rupee bersamaan RM6,033). Jika gajinya dikira dalam Ringgit Malaysia, boleh mencecah RM400,000 sebulan. Wow, amazingkan.
Siapa Tanmay Bakshi dan kenapa gajinya terlalu banyak pada usia yang cukup muda? Untuk pengetahuan, Tanmay ialah seorang pengaturcara komputer, pakar kecerdasan buatan dan kecekapan teknologi yang termuda di IBM, syarikat komputer terkenal di dunia. Jawatannya sekarang ialah Youngest IBM World Watson Programmer. Dia dilahirkan pada 16 Oktober 2003.
Bagaimana dia boleh begitu berjaya? Ibu bapanya berhijrah dari Delhi, India ke Brampton Kanada pada 2004 ketika usianya setahun. Bapanya Puneet Bakshi ialah seorang pengatur cara komputer dan ibunya, Sumita ialah seorang suri rumah.
Bila melihat bapanya sering berada di depan komputer, ia telah menarik minat remaja ini ingin mengetahui apa pekerjaan yang dilakukan oleh bapanya.
Dia mula membuat pengekodan pada usianya 5 tahun. Pada saat kawan-kawan sebayanya hanya menyusun lego tetapi Bakshi belajar bagaimana membina kod. Dia sering melihat bagaimana bapanya bekerja dan dia begitu tertarik.
Pada usia itu, Bakshi sering bertanya bagaimana komputer boleh melakukan apa-apa,” katanya ketika ditemuramah oleh CNBC Make It. Saya mahu tahu apa yang berlaku di belakang komputer dan melihat bagaimana anda boleh mengawalnya dan memberitahu mereka apa yang perlu dilakukan”.
Merasakan keingintahuannya ini, ayahnya mengajarnya bagaimana untuk memprogram. Dari sana, Bakshi mula menggunakan internet dengan sendiri dan membaca buku mengenai pengaturcaraan.
Malah dari satu peringkat usia, dia berjaya membangunkan beberapa aplikasi dan kod sumber pada usianya itu.
Pada usia tujuh tahun, Bakshi menubuhkan saluran YouTube di mana dia menyiarkan tutorial mengenai pengekodan dan pembangunan web. Dengan setiap muat naik video, dia menerima beribu-ribu soalan dari orang di seluruh dunia.
Menyedari bahawa tidak ada pengetahuan mengenai pengaturcaraan dan pembelajaran mesin, dia menjadikannya misi saluran YouTube untuk membantu 100,000 anak-anak dan pemula yang bercita-cita sepanjang perjalanan pengekodan mereka. Hari ini, beliau mempunyai lebih daripada 200,000 pelanggan.
Dia menamatkan aplikasi iOS pertama dalam App Store ketika usianya 9 tahun. Pada usianya 11 tahun, dia memuat naik sebuah video di Youtube berkaitan ilmu kecerdasan buatan. Pada usianya 13 tahun, dia mula bekerja dengan perisikan Artificial.
Antara aplikasi pertama yang diciptanya ialah tTables yang membantu dalam mempermudah dan pembelajaran sifir darab (5). Pada usianya 14 tahun ini, dia telah menerbitkan sebuah buku, menganjurkan TEDx Talk dan bercakap pada sidang kemuncak IBM Watson di seluruh dunia termasuk Finland, New Zealand, Denmark dan Australia.
Seiring dengan berjalannya waktu, Bakshi kehilangan minat dalam pengaturcaraan. “Saya selalu merasakan bahawa teknologi sangat terhad, saya sentiasa merasakan bahawa ketika anda memasukkan sesuatu, ia akan menjadi jauh ke belakang,” kata remaja itu.
Namun dia terus dengan minatnya dengan komputer.
Dalam masa seminggu, beliau telah membina aplikasi Watson pertamanya. Dia menamakannya “Tanya Tanmay,” di mana aplikasinya bertindak balas kepada soalan dengan menimbang jawapan yang terbaik sebelum melontarkan tindak balas.
Tidak lama selepas itu, beliau terjumpa perkhidmatan yang ditawarkan oleh IBM yang dipanggil Penukaran Dokumen, yang berada di alfa pada masa itu. Objektif utama perisian adalah untuk menukar dokumen dari satu format, seperti PDF, ke format lain seperti HTML.
Dalam beberapa minit bermain-main dengan perisian, Bakshi menemui sesuatu (pepijat). Dia menyiarkan penemuannya di laman web pengaturcaraan dan Twitter peribadinya.
Golongan bijak pandai di IBM tertarik dengan kebolehannya dan terus menghubunginya.”ia benar-benar menyeronokkan,” kata Bakshi. “Semua di IBM menjangkau imaginasi saya.”
Dari kerjasama, dia ditawarkan bekerja di IBM.
Sejak itu, gergasi teknologi itu telah menawarkan Tanmay banyak peluang bercakap dalam persidangan yang dihoskan oleh syarikat tersebut. Pada satu persidangan, Bakshi menjadi penceramah utama di hadapan 25,000 orang, dan di Persidangan IBM di Bengal, India, dia bercakap di depan 10,000 orang.
Lihatlah, komputer sebenarnya banyak manfaat, bukan hanya pandai bermain Mobile Lagends sahaja. Jika Tanmay berusia 14 tahun mampu memanfaatkan usianya dengan perkara bermanfaat, apa remaja Malaysia boleh lakukan pada usia ini?
Mungkinkah kita menantikan sesuatu yang sangat bermanfaat dari remaja Malaysia? – REMAJA
The post Umur Baru 15 Tahun, Gaji RM400 Ribu Sebulan, Kerja Apa Yang Remaja Ini Buat appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2018/12/12/umur-baru-15-tahun-gaji-rm400-ribu-sebulan-kerja-apa-yang-remaja-ini-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Sampai 1 Tahun Menjabat 4 Anggota Dpr Baru Hanura Janji Kerja Optimal

Tak Sampai 1 Tahun Menjabat 4 Anggota Dpr Baru Hanura Janji Kerja Optimal

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 215 hits
Sebagai wakil rakyat saya akan senantiasa berkhidmat bagi kemaslahatan rakyat Karena itu adalah amanah yang harus saya jaga dan perjuangkan melalui saluran politik di DPR ujar politisi muda jebolan program doktor Universitas Padjajaran ini
Bantuan Sara Hidup 2019 Akan Dibayar Selepas Tahun Baru Cina

Bantuan Sara Hidup 2019 Akan Dibayar Selepas Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 556 hits
BANTUAN tunai untuk kumpulan berpendapatan rendah akan dibayar selepas Tahun Baru Cina kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng lapor portal The Malaysian Insight Katanya kerajaan memerlukan masa untuk mengumpul maklumat kerana ia akan menggunaka...
Unhcr 250 Ribu Pengungsi Suriah Bisa Pulang Tahun Depan

Unhcr 250 Ribu Pengungsi Suriah Bisa Pulang Tahun Depan

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 207 hits
Sekitar 5 6 juta pengungsi Suriah saat ini masih berada di sejumlah negara tetangga seperti Turki Libanon Yordania Mesir dan Irak Para pengungsi itu termasuk satu juta anak Suriah yang lahir di luar negeri dan pemerintahan Basyar al Assad h...
Penumpang Kereta Selama Libur Natal Tahun Baru Naik 4 Persen Capai 5 3 Juta

Penumpang Kereta Selama Libur Natal Tahun Baru Naik 4 Persen Capai 5 3 Juta

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 246 hits
PT Kereta Api Indonesia memprediksi adanya kenaikan jumlah penumpang Kereta Api sebesar 4 persen pada saat musim Natal dan Tahun Baru 2018 2019 nanti Masa angkutan Nataru untuk tahun ini telah ditetapkan selama 18 hari yakni mulai 20 Desemb...
Gaji Tks Perawat 2019 350 Ribu Per Bulan Di Sinjai Layakkah

Gaji Tks Perawat 2019 350 Ribu Per Bulan Di Sinjai Layakkah

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 260 hits
Senyumperawat com Gaji TKS perawat akan direvisi Rencanya besaran upah akan diusulkan per bulan mendapatkan 350 ribu Tidak hanya gaji TKS perawat tenaga guru honorer pun akan diusulkan mendapatkan upah senilai Rp 100 ribu per bulan Dinas Pe...
Sambut Natal Dan Tahun Baru 2019 Kai Siagakan 6 000 Anggota Tni Polri

Sambut Natal Dan Tahun Baru 2019 Kai Siagakan 6 000 Anggota Tni Polri

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 216 hits
Direktur Utama PT Kereta Api Indonesia Edi Sukmoro meminta anak buahnya untuk meningkatkan kesiapsiagaan dan kewaspadaan selama memberikan pelayanan angkutan Hari Raya Natal dan Tahun Baru Pihaknya meminta untuk mewaspadai titik titik diang...
Polda Sumut Kerahkan 2 3 Kekuatan Untuk Amankan Natal Dan Tahun Baru

Polda Sumut Kerahkan 2 3 Kekuatan Untuk Amankan Natal Dan Tahun Baru

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 219 hits
Soal penggunaan kembang api dan petasan di malam pergantian Tahun baru Agus menegaskan ada pasal yang melarang penggunaan kembang api dengan ukuran di atas 2 inci Karenanya dia meminta kesadaran masyarakat untuk turut menjaga situasi kondus...
Hukum Sambut Tahun Baru Ustaz Azhar Idrus

Hukum Sambut Tahun Baru Ustaz Azhar Idrus

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 528 hits
Kita sudah pasti akan menanti detik tahun baru setiap tahun adakah kita tahu apa hukum sambut tahun baru ini Sama ada haram atau harus jom dengar penjelasan Ustaz Azhar Idrus semoga manfaat kepada kita semua Insha Allah
Jelang Libur Natal Tahun Baru Kai Deteksi 305 Titik Rawan Di Jalur Kereta

Jelang Libur Natal Tahun Baru Kai Deteksi 305 Titik Rawan Di Jalur Kereta

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 218 hits
PT KAI menyiapkan 6 172 personel keamanan selama angkutan Nataru 2018 19 Personel keamanan itu terdiri dari 1 332 personel Polsuska 3 876 personel security dan bantuan eksternal dari TNI Polri sebanyak 950 personel termasuk K 9
Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia