Umur Anak 2 Tahun Tapi Masih Tak Bercakap Ini Yang Mak Ayah Perlu Buat


Bila anak sudah masuk dua tahun, pastinya mama papa sudah mula risau anak masih tak bercakap. Sebenarnya memang patut mama papa risau bila anak dah cecah usia dua tahun.
Walaupun masih belum boleh bercakap lancar, anak pada usia ini sepatutnya sudah boleh menyambungkan ayat daripada percakapan ibunya. Jika anak masih belum berada di tahap itu dan masih lagi tidak mahu bercakap walau sepatah pun, ada baiknya mama papa mula praktikkan tip ini secara drastik.

Menurut Puan Aisyah Kassim, yang merupakan Patologis Pertuturan-Bahasa, anak harus dirangsang supaya lebih cepat bercakap dan komunikasi antara ibu bapa adalah salah satu cara anak lebih yakin untuk bercakap.
Tip Wajib Buat
Kanak-kanak belajar melalui bermain. Akan tetapi mereka memerlukan teman bermain untuk mereka mempelajari bahasa dan komunikasi. Siapa lagi orang yang paling sesuai untuk menjadi teman mereka selain ibubapa dan adik beradik yang lain. Jadi ibu bapa wajib duduk dan main sama-sama. Kedudukan yang terbaik untuk berkomunikasi ialah bertentang mata supaya senang anak hendak melihat dan memahami maksud perkataan yang cuba disampaikan oleh orang dewasa. Tambah pula, ianya lebih menarik minat anak untuk memberi perhatian pada apa yang anda cakapkan dan sekaligus akan lebih mudah untuk kanak-kanak belajar. Samada sedar ataupun tidak, kita bercakap dan berkomunikasi dalam bentuk giliran, iaitu seorang bercakap, seorang mendengar, seorang bertanya, seorang menjawab, seorang memberi arahan, seorang lagi melakukan arahan. Oleh itu, untuk kanak-kanak bercakap dan berkomunikasi dengan baik, mereka perlu mempelajari kemahiran giliran. Pada awalnya kanak-kanak mempelajari giliran dalam bermain dan seterusnya mereka menggunakan kemahiran tersebut untuk berbual pula. Contoh permainan yang menggalakkan giliran adalah seperti bermain “peek a boo”, bergilir memasang lego, bergilir-gilir mengetuk gendang dan banyak lagi. Asasnya di sini adalah kanak-kanak perlu faham bahawa mereka perlu menunggu, melihat dan memberi respon yang bersesuaian dengan reaksi orang lain. 5. Gunakan Isyarat Tangan (gesture) Bagi kanak-kanak, kesemua bahasa adalah asing bagi mereka. Sebarang isyarat akan membantu mereka memahami bahasa dengan lebih baik. Bayangkan sekiranya seseorang menyebut “besar” tanpa isyarat tangan dan sebutan “besar” dengan isyarat tangan. Sudah semestinya dengan isyarat akan membolehkan kita faham perkataan tersebut dengan lebih baik. Samalah juga apabila kanak-kanak ingin mempelajari bahasa. Kita boleh membantu mereka untuk memahami perkataan dengan menambahkan isyarat tangan kepada perkataan-perkataan untuk menggambarkan maksud perkataan tersebut dengan lebih baik. 6. Cara yang efektif untuk kanak-kanak mempelajari bahasa dengan baik adalah kita mengikut haluan dan minat mereka. Caranya adalah dengan memerhatikan minat anak, mendengar apa yang disebut  atau dihasilkannya sambil menunggu apa yang ingin disampaikan oleh anak. Kemudian barulah kita cuba memberikan respon bagi menarik minat mereka untuk berinteraksi dengan kita.

7. Persekitaran, perasaan dan pengalaman yang dilalui oleh anak boleh ditukarkan ke dalam bentuk perkataan untuk mereka sebut dan gunakan dalam kehidupan harian. Ibubapa boleh menceritakan apa yang dilihat, dipegang atau dirasai oleh kanak-kanak untuk memberikan input bahasa yang bersesuaian.
Sebagai contoh kanak-kanak bermain bola dan terjatuh. Anda boleh menceritakan aksi yang dilakukan oleh kanak-kanak seperti ‘baling bola’ ‘tangkap bola’, ‘bola jatuh’,  ‘sakit’ dan lain-lain perkataan yang bersesuaian pada situasi tersebut. Pembelajaran secara langsung dari pengalaman adalah lebih berkesan berbanding pembelajaran dengan hanya melihat gambar atau mendengar perkataan sahaja.
8. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Rowe (2012), kanak-kanak 1-2 tahun perlu didedahkan dengan kuantiti perkataan yang banyak untuk membolehkan mereka mempelajari perkataan yang lebih kompleks apabila mencecah usia 3 tahun.

9. Terdapat pelbagai jenis perkataan yang kita gunakan seperti kata nama (nama orang, objek dan tempat), kata kerja (perbuatan), kata sifat (saiz, warna, suhu, bentuk), kedudukan, perasaan dan macam-macam lagi. Ini penting bagi membolehkan kanak-kanak menyambungkan ayat mereka sendiri.
10. Kanak-kanak pada usia 1 tahun biasanya bercakap menggunakan perkataan tunggal. Apabila mereka mencecah usia 2 tahun, mereka akan mula menyambungkan ayat 2 perkataan dan seterusnya 3 perkataan pada usia 2 tahun 6 bulan. 11. Apabila berusia 3 tahun, kanak-kanak sudah boleh menggabungkan 4 dan lebih perkataan dalam ayat. Bagi kanak-kanak yang lambat bercakap, mereka biasanya sukar untuk menyambungkan ayat. Oleh itu adalah penting untuk kita membantu mereka dengan memberi contoh dan model bagaimana untuk menyambung ayat. Cara yang mudah adalah dengan memanjangkan bunyi atau perkataan yang disebutkan oleh anak. Sebagai contoh:
Anak : Miau..
Ibu : Miauu .. kucing
Anak : kucing
Ibu : Aah, kucing comel
12. Ibubapa perlu menambahkan perkataan pada apa yang disebutkan oleh anak untuk menjadikannya lebih panjang.
13. Tapi ingat, ibubapa tak perlulah memaksa anak untuk menyebutkan semula ayat yang anda sebutkan. Cukuplah dengan anda menyebut dan mengulang untuk mereka dengar dan faham.

 
14. Sentiasalah mengulangi satu-satu perkataan itu bagi membantu kanak-kanak mengingati perkataan yang mereka pelajari. Gunakan perkataan yang diajar secara berulang-ulang dalam situasi yang berbeza untuk membolehkan kanak-kanak membuat generalisasi dan menggunakan perkataan tersebut dengan betul dan bermakna. 15. Kanak-kanak bercakap dan berkomunikasi adalah dengan niat, kehendak dan keperluan yang pelbagai. Dalam mengajar kanak-kanak bercakap dan berkomunikasi, ketersediaan peluang bagi mereka untuk belajar dan mempraktikkan apa yang mereka pelajari adalah penting kerana pembelajaran tanpa praktikal yang berulang-ulang akan membuatkan maklumat tersebut hilang fungsinya dan lama-kelamaan akan hilang dan dilupakan oleh kanak-kanak.
Menarik: “Leaking Dari Petang Sampai Malam” Bersyukur Jadi Ibu, Syifa Melvin Kongsi Cerita Kelahiran Baby Saif!

Berita baik buat pasangan yang ikhtiar hamil. Sertai Zumba Sarung & Sembang Sihat bersama pakar berpengalaman. Ada peluang untuk menang hadiah hebat!
Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/sembang-sihat/
Untuk pasangan yang sedang ikhtiar hamil, jom sertai grup komuniti ‘Pejuang Garis 2 Pa&Ma’ untuk mengikuti pelbagai aktiviti yang dianjurkan serta peluang untuk memenangi pelbagai hadiah best.
Hanya perlu join group Whatsapp ini: https://chat.whatsapp.com/JcDPcXwwhrh4v052XOEmAG
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
The post Umur Anak 2 Tahun Tapi Masih Tak Bercakap, Ini Yang Mak Ayah Perlu Buat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/umur-anak-2-tahun-tapi-masih-tak-bercakap-ini-yang-mak-ayah-perlu-buat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Fokus Bijak Genius Masa Perhatian Mak Ayah Ubat Paling Mujarab Tak Perlu Produk Overclaim

Nak Anak Fokus Bijak Genius Masa Perhatian Mak Ayah Ubat Paling Mujarab Tak Perlu Produk Overclaim

papar berkaitan - pada 16/11/2023 - jumlah : 146 hits
Kini lambakan pelbagai produk di pasaran yang dikatakan baik untuk perkembangan anak kecil kita dilihat semakin membimbangkan Walhal tanpa penggunaan produk yang berlebihan ini anak boleh fokus dan tenang Semuanya dengan masa dan perhatian ...
Anak Jenis Sensitif Selalu Jadi Mangsa Buli Di Sekolah Mak Ayah Bantu Anak Bina Keyakinan Diri

Anak Jenis Sensitif Selalu Jadi Mangsa Buli Di Sekolah Mak Ayah Bantu Anak Bina Keyakinan Diri

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 167 hits
Masalah anak kecil yang baru melangkah ke sekolah bukan isu yang baru Ada sahaja halnya ada kawan yang mengambil duit poket ambil alat tulis dan bermacam lagi kisahnya yang membuatkan kita sebagai mak ayah rasa sakit hati Hal semacam ini ti...
Nampak Rendah Dari Rakan Sebaya Ini Makanan Mak Ayah Kena Ambil Nak Bagi Anak Tinggi

Nampak Rendah Dari Rakan Sebaya Ini Makanan Mak Ayah Kena Ambil Nak Bagi Anak Tinggi

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 131 hits
Kita mulalah runsing bila saiz badan anak kecil dan rendah berbanding rakan sebayanya Tak tinggi tinggi buat kita bertambah risau Apa sebabnya Sebenarnya pemakananlah paling penting untuk menambah ketinggian anak dan seimbang pada usianya M...
Wasiat Syahid Anak Gaza Umur 11 Tahun Amira Sheldan

Wasiat Syahid Anak Gaza Umur 11 Tahun Amira Sheldan

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 137 hits
WASIAT SEORANG KANAK KANAK GAZA AMIRA SHELDAN BERUSIA 11 TAHUNTERJEMAHAN PENUHNama saya Amira Sheldan Berusia 11 Tahun dan saya berharap akan mati syahid Jika saya syahid Tolong jual rantai leher saya dan subang saya kemudian gunakan duit i...
Dah Besar Pun Pakai Car Seat Biar Anak Selesa Jatuh Cinta Pakai Car Seat Mak Ayah Pun Tenang

Dah Besar Pun Pakai Car Seat Biar Anak Selesa Jatuh Cinta Pakai Car Seat Mak Ayah Pun Tenang

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 154 hits
Pemakaian car seat atau kerusi keselamatan bukan hanya untuk bayi semata mata ia disarankan untuk kanak kanak diperingkat sekolah rendah Mengapa Semuanya kerana kita begitu menghargai nyawa anak anak yang kita sayang Ini yang dikongsikan ol...
Nak Main Tapi Tak Pandai Ni Tip Nak Bermain Dengan Anak Ikut Peringkat Umur

Nak Main Tapi Tak Pandai Ni Tip Nak Bermain Dengan Anak Ikut Peringkat Umur

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 91 hits
Mencipta bonding dengan anak bukanlah sesukar mana Namun pastikan cara kita berinteraksi dan bermain dengan anak bersesuaian mengikut umurnya Barulah anak lebih senang menerima Perkongsian tip mudah dari Patalogis Pertuturan Bahasa Pn Ruby ...
Pembunuhan Ibu Dan Anak Di Subang 2 Tahun Baru Terungkap Ada Kesalahan Prosedur Saat Olah Tkp

Pembunuhan Ibu Dan Anak Di Subang 2 Tahun Baru Terungkap Ada Kesalahan Prosedur Saat Olah Tkp

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 103 hits
Salah seorang tersangka kasus pembunuhan ibu dan anak di Subang ditempatkan di rumah perlindungan
Canda Tawa Prabowo Nostalgia Dengan Mantan Anak Buah Di Papua Waktu Itu Aku Masih Langsing Ya

Canda Tawa Prabowo Nostalgia Dengan Mantan Anak Buah Di Papua Waktu Itu Aku Masih Langsing Ya

papar berkaitan - pada 11/11/2023 - jumlah : 123 hits
Menteri Pertahanan Prabowo Subianto bertemu dengan mantan anak buahnya yang pernah ia didik di Jakarta pada tahun 1996 silam
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha