Umno Usah Terlalu Awal Bermimpi Mampu Menang Pru15 Seperti Kejayaan Di Melaka


 
Susulan kejayaan cemerlang BN dalam PRN Melaka, UMNO terlihat cenderung mahu PRU15 diadakan dengan segera.
UMNO kini seolah-olah cukup yakin mereka mampu untuk memenangi PRU15 segemilang kejayaan yang telah dicapai BN di Melaka baru-baru ini.
Melihat sekali lalu kejayaan BN di Melaka itu memanglah ternampak rakyat sudah memihak kepada BN semula setelah menumbangkannya pada PRU tahun 2018 yang lalu.
Tetapi jika diteliti dengan lebih mendalam, sambil mengambil kira faktor-faktor lain, hakikatnya tidaklah semudah itu untuk UMNO kembali menjadi pilihan rakyat.
Baik PRU15 cepat atau dilambatkan, keputusan PRN Melaka belum boleh diambil kira sebagai ukuran untuk kejayaan dalam PRU15 akan datang.
Fakta-fakta di bawah adalah pertimbangannya.
Pertama, kalau dikira peratusan undi popular BN pada PRN Melaka baru-baru ini berbanding PRU14 lalu, peningkatannya cuma 0.5 peratus saja.
Pada PRU14, BN meraih undi popular sebanyak 37.5 peratus berbanding PH yang bertanding menggunakan lambang PKR memperolehi sokongan sebanyak 50.8 peratus.


Untuk PRN baru-baru ini, undi popular BN ialah sebanyak 38 peratus berbanding PH menurun kepada 35 peratus.
Ini bermakna, setelah lebih tiga tahun berlalu selepas PRU14, peningkatan sokongan BN hanyalah 0.5 peratus saja, sementara sokongan PH merosot dengan banyak iaitu 15 peratus kerana pengundi atas pagar dan pengundi luar lebih memilih untuk tidak keluar mengundi.
Persoalannya, apakah pengundi atas pagar dan pengundi luar masih mempunyai pertimbangan yang sama seperti di Melaka ketika PRU14 nanti?
Kedua, salah satu faktor BN lebih diterima ialah kerana dalam PRN Melaka ini ia telah menampilkan sekitar 85 peratus calon-calon muka baru yang bukan saja mempunyai kelayakan lebih baik, malah masih bersih daripada sebarang kekotoran dan pertuduhan di mahkamah.
Apakah dalam PRU15 nanti, jika ia diadakan dalam waktu terdekat ini dan di ketika Zahid Hamidi masih sebagai Presiden UMNO serta Najib Razak juga masih menonjolkan dirinya sebagai figura yang seolah-olah menguasai parti itu, maka calon-calon baru dapat ditonjolkan dengan peratusan yang besar sebagaimana dalam PRN Melaka?
Apakah tidak mungkin pemimpin lama dan kitar semula, malah sebahagiannya yang menjadi sebab BN kecuncang pada PRU 2018 dan pemimpin terbabit sendiri turut tewas dalam pilihanraya tersebut, terus terpilih lagi sebagai calon?
Begitu juga mereka yang tergolong dalam kluster mahkamah, sama ada masih dibicarakan, sudah dihukum atau dilepaskan tapi diragui cara bagaimana mereka itu dilepaskan, apakah turut akan dicalonkan untuk bertanding lagi?
Jika belum disabitkan apa-apa kesalahan, sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN, hampir pasti Zahid Hamidi akan bertanding lagi dalam PRU15 ini, begitu dengan Najib yang walaupun sudah dijatuhi hukuman bersalah oleh mahkamah dan kesnya dalam proses rayuan, tapi oleh kerana tiada ketetapan muktamad beliau tidak boleh bertanding di ketika proses rayuannya belum diputuskan, maka pasti beliau juga mahu bertanding lagi.
Kalau calon-calon lama dan tua, malah sebahagiannya dilabel kluster mahkamah seperti Zahid Hamidi, Najib dan lain-lainnya misalnya masih diberi keutamaan UMNO untuk ditonjolkan sebagai calon, bolehkah dijamin pengundi akan membuat keputusan seperti di PRN Melaka?
Ketiga, PRN tidak sama serta jauh berbeza dengan PRU dan pengundi mempunyai pertimbangan yang berlainan antara memilih parti untuk menerajui kerajaan negeri dengan kerajaan pusat.
Isu seperti kediaman RM100 juta yang dipohon Najib atas kapasitinya sebagai bekas Perdana Menteri mungkin tidak begitu mempengaruhi sentimen pengundi di Melaka, tetapi belum tentu isu seperti itu atau skandal-skandal lain kalau ada, ditambah lagi jika ramai pemimpin kluster mahkamah diletakkan sebagai calon, ia masih mengekalkan sokongan pengundi kepada BN.
Apakah pengundi sedia memilih sebuah parti yang begitu tercemar dengan pilihan calon-calon yang meragukan untuk mentadbir negara ini?
Keempat, keadaan BN ketika ini hanya tinggal dianggotai empat parti saja lagi iaitu UMNO, MCA, MIC dan PBRS.
Jika UMNO merasakan, berdasarkan keputusan PRN Melaka, mereka boleh memperolehi semula mandat rakyat dengan mudah dalam PRU15, ini sudah tentu suatu pertimbangan yang salah.
Bukan saja salah kerana kekuatan empat parti itu tidak sepadan dengan hasrat untuk menang sekurang-kurangnya minimum 112 daripada 222 kerusi Parlimen, malah kedudukan pengundi bukan Melayu bersama kerusi campuran di bandar dan separa bandar yang diketahui tidak pro kepada kerajaan, semua ini bakal menambahkan lagi kesukaran BN dalam hasratnya mengejar kemenangan itu.
Kalau ketika dianggotai 13 parti pun BN boleh dikalahkan, apakah hanya dengan tinggal empat parti, kemenangan senang-senang boleh dicapai?
Hanya melihat pencapaian di Melaka, mimpi UMNO bahawa mereka mampu menjadi kerajaan semula melalui pintu depan, lalu mendesak agar PRU15 diadakan seberapa segera, ia tidak mustahil akhirnya adalah igauan ngeri yang berpunca kerana tidur malam terlupa membasuh kaki.


 – ShahbudinHusin 23/11/2021.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/umno-usah-terlalu-awal-bermimpi-mampu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersatu Umno Berperang Zaid Yakin Ph Dan Anwar Akan Menang Di Melaka

Bersatu Umno Berperang Zaid Yakin Ph Dan Anwar Akan Menang Di Melaka

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 245 hits
MALAYSIA DATELINEPeguam Datuk Mohd Zaid Ibrahim yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri yakin Pakatan Harapan bersama kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan beroleh kemenangan pada Pilihan Raya Negeri Melaka nanti Menurut Zaid ...
Anggapan Umno Boleh Menang Jika Pru Diadakan Awal Boleh Bawa Maut Kata Kit Siang

Anggapan Umno Boleh Menang Jika Pru Diadakan Awal Boleh Bawa Maut Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 248 hits
freemalaysiatoday com November 21 2021 1 44 PMKeadaan politik di peringkat kebangsaan mungkin jauh berbeza daripada senario di Melaka kata Lim Kit Siang PETALING JAYA Para pemimpin Umno mungkin akan mendesak pilihan raya umum ke 15 disegera...
Prn Melaka Kalah Menang Tu Biasa Khairuddin

Prn Melaka Kalah Menang Tu Biasa Khairuddin

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 207 hits
Mohd Khairuddin Aman Razali BANDAR HILIR Ahli Parlimen Kuala Nerus Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menyifatkan kekalahan Pas pada Pilihan Raya Negeri Melaka sebagai adat dalam pertandingan Biasalah pilihan raya menang kalah itu biasa Kita h...
Umno Terengganu Bergerak Sendiri Tiada Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Mat Said

Umno Terengganu Bergerak Sendiri Tiada Kerjasama Dengan Pas Pada Pru15 Mat Said

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 159 hits
Umno Terengganu bergerak sendiri tiada kerjasama dengan PAS pada PRU15 Mat Said Umno Terengganu memutuskan untuk bergerak sendiri dan tidak bekerjasama dengan PAS pada pilihan raya umum ke 15 kata ketuanya Ahmad Said Beliau berkata keputusa...
Hiburan Artis Pertama Menang Pilihan Raya Dira Abu Zahar Kini Jadi Wakil Rakyat Di Dun Rim Melaka

Hiburan Artis Pertama Menang Pilihan Raya Dira Abu Zahar Kini Jadi Wakil Rakyat Di Dun Rim Melaka

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 430 hits
Pelakon telah mencipta sejarah tersendiri apabila dia merupakan selebriti pertama bergelar wakil rakyat setelah memenangi Pilihan Raya Negeri Melaka bagi Dewan Undangan Negeri Rim Dira atau nama sebenarnya Datuk Khaidiriah Abu Zahar telah m...
Yang Tewas Dan Menang Besar Pada Prn Melaka

Yang Tewas Dan Menang Besar Pada Prn Melaka

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 147 hits
MalaysiakiniNegeri Melaka mencatatkan beberapa kejutan berikutan kemenangan besar Umno dan rakan rakan komponennya dalam BN pada pilihan raya negeri yang berlangsung semalam Ia merupakan kemenangan dalam PRN paling penting sejak pilihan ray...
Umno Bermimpi Pas Mengigau Bersatu

Umno Bermimpi Pas Mengigau Bersatu

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 142 hits
Walaupun Pas bertanding atas lambang PN yang diketuai Bersatu dalam PRN Melaka UMNO secara umumnya masih berharap dapat meneruskan hubungan dengan parti Islam tersebut di masa depan Bagi UMNO tidak mengapa Pas bersama PN dalam PRN Melaka in...
Prn Melaka Diadakan Bukan Salah Umno Jadi Undilah Bn Kata Sulaiman

Prn Melaka Diadakan Bukan Salah Umno Jadi Undilah Bn Kata Sulaiman

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 174 hits
agendaily com16 11 2021Datuk Seri Idris Haron menuduh Ketua Menteri Datuk Seri Sulaiman Md Ali mengikut telunjuk Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Datuk Seri Ab Rauf Yusoh Ketua Menteri Melaka sementara Datuk Seri Sulaiman Md Ali tida...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes

Limited Kelana Jaya Lrt Service Due To Lightning Strike