Umno Tidak Mahu Kompromi Kerusi Tradisi



Laluan Bersatu untuk bersama Muafakat Nasional (MN) memenangi pilihan raya umum ke 15 menemui jalan berliku apabila Umno dan Pas sukar berkompromi untuk menyerahkan kerusi tradisi mereka.
Baru-baru ini, pemimpin veteran Umno Johor Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata, MN sudah pasti akan mengekalkan kesemua kerusi tradisi masing-masing di Dewan Rakyat mahupun di Dewan Undangan Negeri sebagaimana yang telah dimenangi dalam PRU 14 lalu.
Ini termasuklah juga kesemua kerusi-kerusi tradisi asalnya milik Umno yang telah dimenangi oleh penyandang-penyandang Umno semasa pru-14 namun akalnya pendek serta mengkhianati mandat rakyat dengan menjadi “katak” melompat masuk ke Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), kata veteran UMNO, .
Isu amat terpenting ditahap ini adalah suatu yang “non-negotiable” (tidak boleh dirundingkan) dan peringkat kempimpinan Majlis Tertinggi UMNO sedar akan isu atau perkara ini. Jadi ia adalah muktamad dan jelas tidak perlu dipersoalkan lagi oleh parti Bersatu.
”Bagi saya, asas pembahagian kerusi dalam pilihan raya akan datang iaitu Pru-15 adalah tidak semudah hanya dengan kita mengikut telunjuk dan diperbodohkan oleh Presiden Parti Bersatu walaupun jawatannya sekarang seorang Perdana Menteri , tidak semestinya kita akan bersetuju jika ianya jelas melibatkan kepentingan dan halatuju Umno. Kita akan pertahankan,” katanya dipetik.
Tambah Shahrir lagi, walaupun hakikatnya BN dan Pas kalah pada pilihan raya lalu ( Pru-14 ) tetapi asas bentuk pola pengundian dikesemua tempat kita sudah ketahui secara terperinci dan jelas.
Malah, sudahpun terbentuk fahaman solusi serta kaedah diantara BN dan Pas bahawa kerusi-kerusi yang tidak dimenangi oleh kedua-dua parti, maka kaedahnya ianya akan berpandukan kepada jumlah undi terbesar yang diperolehi calon masing-masing samada daripada BN atau Pas pada PRU-14 yang lalu.
Sebagai contoh mudah, jika undi calon BN melebihi daripada calon Pas, maka kerusi tersebut akan diberikan untuk ditandingi oleh BN dan begitulah jika sebaliknya. Perkara ini sudah dipersetujui oleh kedua dua pimpinan tertinggi parti. Seterusnya ia akan diterima pula oleh ahli akar umbi kedua dua parti juga. Tidak timbul isu jika parti BN atau UMNO terpaksa serahkan milikan pemerintahan negeri kepada parti Pas selamanya seperti diKelantan, Terengganu dan Kedah. Kerana badan perhubungan Umno negeri atau BN tetap wujud secara dasarnya. Begitu juga negeri lain ia kekal menjadi milik BN selamanya yang memerintah. Jadi kita ada situasi menang menang disini, kita harus korbankan sesetengah negeri kepada sekutu kita iaitu Pas, supaya matlamat kita memenangi Putrajaya dalam Pru-15 akan berjaya dengan jayanya.
Sedangkan Bersatu pula cuma berkongsi undi dengan Pakatan Harapan (PH) dan sebenarnya mereka sendiri tidak tahu apakah bahagiannya yang kekal dan masih samar samar. Kita tidak bergantung dengan Bersatu. Mereka sebenarnya yang memerlukan kami dalam mempertahankan kerajaan yang rapuh.
Shahrir menambah, fahaman yang sama mungkin boleh terpakai untuk Bersatu dan serpihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kem yang menyokong Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bagi mengekalkan kerusi sedia jika mereka berebut.
Meskipun begitu, ia boleh dipertikaikan lagi kalau undi tersebut kurang daripada setengah jumlah undi, iaitu apabila undi BN dan Pas ( MN ) bercampur tetap MN dapat lebih jumlah undi daripada calon Bersatu yang menang atas kekuatan PH semasa Pru14.
Selain itu juga, 5 kerusi Parlimen yang dikuasai oleh kelompok Tun Dr Mahathir Mohamad juga tidak boleh dianggap secara automatik milik tradisi parti Bersatu, begitu juga kerusi PKR bukan juga milik tradisi Kem Azmin kerana mereka semua bukan milik kumpulan Azmin sebenarnya cuma mereka bersama memakai satu logo Pakatan Harapan sahaja. Jika berasingan pasti mereka ini semua tewas . Kelebihan cuma kerana mereka ( PH ) bersama berpakat dan bersatu didalam satu pakatan gabungan politik sahaja. Tidak lebih daripada itu.
Tambahan pula parti Bersatu masih bergelut dengan masalah dalaman yang meruncing, manakala kem Azmin pula masih belum menubuhkan partinya sendiri dan masih meraba raba hala tujunya. Rakyat pasti akan menolak mereka kelak.
Kini, parti gabungan terbaik cuma yang tinggal adalah Muafakat Nasional ( MN ) yang menjadi benteng pertahanan utuh bangsa Melayu Islam demi mempertahankan negara Malaysia iaitu asalnya, Tanah Melayu daripada dinodai oleh fahaman politik sekular liberal puak puak gerombolan PH.
Kita( Umno & Pas ) juga sudah bersedia bila bila masa jika Pru-15 diadakan dalam tahun ini. Sedangkan pihak pembangkang dan Bersatu dalam keadaan berpecah belah. Mereka tidak fokus untuk hadapi Pru-15. Ini kelebihan yang cukup besar bagi Umno. Perumpamaan adalah Umno & Pas amat ” lapar ” dengan Pru-15.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28424

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mca Mic Berebut Kerusi Majoriti Melayu Sebelum Umno Bersatu Dan Pas Berunding

Mca Mic Berebut Kerusi Majoriti Melayu Sebelum Umno Bersatu Dan Pas Berunding

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 457 hits
MALAYSIA DATELINE Dua parti sekutu Umno sejak era kerajaan Perikatan dilihat merancang untuk bertanding di kerusi majoriti pengundi Melayu pada PRU15 nanti mendahului rundingan antara Umno dengan Bersatu dan Pas Presiden Ikatan Muslimin Mal...
Pas Umno Teliti Formula Agih Kerusi

Pas Umno Teliti Formula Agih Kerusi

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 302 hits
PAS dan Umno melalui gabungan Muafakat Nasional kini sedang meneliti formula agihan kerusi sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum akan datang Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata tindakan itu sedang diambil oleh jawa...
Menyepak Bersatu Satu2nya Pilihan Umno Untuk Kembali Menduduki Kerusi Perdana Menteri

Menyepak Bersatu Satu2nya Pilihan Umno Untuk Kembali Menduduki Kerusi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 407 hits
Shahbudin Husin Pas melalui Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan semalam cuba meyakinkan bahawa kerjasama semua parti dalam Perikatan Nasional adalah mantap dan sentiasa dalam keadaan bersiap sedia menghadapi PRU15 Tambah beliau segala spe...
Agihan Kerusi Pas Umno Perlu Disegera Kata Veteran Umno

Agihan Kerusi Pas Umno Perlu Disegera Kata Veteran Umno

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 268 hits
Isu pengagihan kerusi antara PAS dan Umno melalui gabungan Muafakat Nasional perlu diselesaikan secepat yang mungkin kata Setiausaha Agung Veteran Umno Mustapha Yaakub Menurutnya selain sebagai persediaan awal menghadapi kemungkinan pilihan...
Kerjasama Pas Umno Menepati Kaedah Fiqh

Kerjasama Pas Umno Menepati Kaedah Fiqh

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 238 hits
Kerjasama strategik PAS UMNO menepati kaedah Feqah menurut Siyasah Syariah Pertamanya ialah Fiqh Muwazanah yang dimaksudkan Presiden PAS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bererti membuat pertimbangan yang wajar dalam beberapa perkara untuk di...
Don T Drag Sabahans Into Your Mess Umno Tells State Minister

Don T Drag Sabahans Into Your Mess Umno Tells State Minister

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 314 hits
Sabah Infrastructure Development Minister Peter Anthony being greeted by his supporters after claiming trial to money laundering charges in Kota Kinabalu yesterday KOTA KINABALU Sabah Umno has warned state Infrastructure Development Ministe...
Kolum Apa Beza Bersatu Dengan Umno

Kolum Apa Beza Bersatu Dengan Umno

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 256 hits
KOLUM Ironinya kelangsungan Bersatu semakin diperkatakan tatkala pimpinannya berada di kemuncak kuasanya Pada 9 Mei 2018 Bersatu tidak lebih sebagai sebuah parti politik yang belum genap dua tahun usianya diterajui Mahathir Mohamad yang ber...
Ppbm Akan Kembali Ke Pangkuan Umno Atau Ahli Baru Muafakat Nasional

Ppbm Akan Kembali Ke Pangkuan Umno Atau Ahli Baru Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 425 hits
Bulat air kerana pembentung bulat kata kerana muafakat Apa yang dapat kita tafsirkan dari gambar di atas 8 Jun yang lalu Setiausaha Agung PAS Dato Takiyuddin Hassan telah memberikan gambaran akan ada satu bentuk kerjasama di antara Muafakat...
Prk Chini Jangan Suburkan Persepsi Umno Milik Golongan Elit

Prk Chini Jangan Suburkan Persepsi Umno Milik Golongan Elit

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 365 hits
SPR menetapkan tariklh 20 Jun 2020 sebagai hari penamaan calon dan 4 Julai 2020 sebagai hari mengundi bagi PRK Chini Pahang PRK Chini yang berada di dalam Parlimen Pekan akan diadakan kerana kematian ADUN Chini Allahyarham Datuk Seri Abu Ba...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid