Umno Tidak Dalam Delima Respon Kepada Ong Kian Ming




Ong Kian Ming, dalam artikelnya yang diterbitkan oleh Malaysiakini pada 24 April 2020 menulis tentang dilemma UMNO dalam Perikatan Nasional dan kemungkinan UMNO akan meninggalkan PN dalam pilihanraya akan datang.
Saya berhasrat untuk mengulas tentang hanya satu perkara iaitu kedudukan UMNO dalam Perikatan Nasional. Agar semua pihak memahami dengan jelas kedudukan UMNO dan haluan politiknya.
UMNO tidak pernah menyertai Perikatan Nasional kerana Perikatan Nasional bukan satu entiti politik yang berdaftar seperti Barisan Nasional. Hubungan UMNO dengan PN ialah hanya satu persefahaman untuk menyelamatkan Malaysia kerana kemelut politik yang dicetuskan sendiri oleh kelompok tertentu dalam Pakatan Harapan.
Secara mudahnya, ia adalah persefahaman untuk membentuk Kerajaan dan mentadbir Malaysia kerana kegagalan PH dan tidak lebih dari itu.
Persefahaman ini berbeza dengan kerjasama politik UMNO dengan Pas yang dikenali sebagai Muafakat Nasional. Kerjasama ini diurus secara rasmi melalui Piagam Muafakat Nasional dan telah melalui pelbagai proses sumbangsaran, termasuk dibincangkan di Perhimpunan Agung sebelum Piagam tersebut dimeterai.
UMNO juga mempunyai kerjasama politik yang megikat antara MCA, MIC serta PBRS melalui Barisan Nasional. BN pula adalah sebuah entiti politik yang terdaftar.
Maknanya UMNO dan Pas serta UMNO dan BN mempunyai perjanjian kerjasama politik yang teratur, kemas dan terikat. Matlamatnya ialah untuk membentuk kerjasama politik dan memenangi pilihanraya sebagai sebuah ‘coalition’. Tetapi jika tidak berjaya sekalipun, kerjsama politik itu akan tetap kekal dan berfungsi.
Kerjasama ini telah diterjemahkan melalui pelbagai aktiviti, projek dan program politik bersama di pelbagai peringkat agar MN dan BN semakin mengukuh.
Justeru, UMNO tidak akan menghadapi apa jua delima tentang kedudukannya dalam Perikatan Nasional. Ia tidak mempunyai apa-apa perjanjian dalam bentuk apa jua dengan PN apatah lagi PPBM dan GPS. Ia hanya menyertai Kerajaan atas dasar mendukung Tan Sri Muhyiddin sebagai Perdana Menteri untuk menyelesaikan kemelut politik Malaysia.
Sebagai parti politik, tugas dan fokus UMNO waktu ini ialah untuk menyediakan parti bagi memenangi pilihanraya akan datang bersama rakannya dalam Muafakat Nasional dan Barisan Nasional.
UMNO akan terus menjadi parti politik Melayu terbesar dinegara ini dan insyallah, parti yang akan memenangi paling banyak kerusi dalam pilihanraya umum seperti lazimnya.
Bagaimana UMNO ingin melakukannya, itu adalah urusan dan strategi dalaman UMNO dengan sekutunya iaitu PAS dan BN.
Sebagai parti politik Melayu terbesar, UMNO mesti bertanding di semua kerusi tradisional nya dan kerusi yang ia sangat berpotensi untuk memang. Kekuatan UMNO adalah di kawasan ‘the Malay heartland’ dan ia akan menguatkan pengaruh, keterlihatan dan khidmatnya di semua kawasan tersebut.
Insyallah dengan dukungan jutaan ahli parti, orang Melayu serta seluruh rakyat Malaysia, UMNO akan bekerja keras untuk memenangi sebanyak mungkin kerusi. Hanya dengan cara inilah, UMNO boleh menjadi parti dengan majoriti terbesar di Parlimen dan memimpin Kerajaan seperti sebelumnya.
Sesiapa yang ingin bekerjasama dengan UMNO sangatlah dialu-alukan, tetapi mestilah dengan keikhlasan dan kesediaan mereka untuk menyertai MN ataupun BN. UMNO sangat menghargai setiakawan rakan-rakannya dalam MN dan BN. Sesuatu selain dari MN dan BN, adalah tidak strategik kepada kelangsungan UMNO.
Dato’Seri Utama
Mohamad bin Haji Hasan
Timbalan Presiden UMNO




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/04/25/umno-tidak-dalam-delima-respon-kepada-ong-kian-ming/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=umno-tidak-dalam-delima-respon-kepada-ong-kian-ming

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
The Mat Hasan Ong Kian Ming Debate

The Mat Hasan Ong Kian Ming Debate

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 279 hits
Datuk Seri Mohamad Hasan Ong Kian Ming in his article published by Malaysiakini on April 24 wrote about the dilemma that Umno faces in Perikatan Nasional and the possibility of the party leaving it in the next general election I wish to com...
Isu Peruntukan Umno Pas Terengganu Selesai

Isu Peruntukan Umno Pas Terengganu Selesai

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 254 hits
Isu pengagihan sumbangan sempena Covid 19 yang sebelum ini mengeruhkan hubungan di antara PAS dan Umno Terengganu sudah selesai kata bekas menteri besar Ahmad Said Bercakap kepada Malaysiakini Ahmad berkata isu berkenaan diatasi selepas bel...
Syabas Umno Ini Baru Parti Anak Jantan Namanya

Syabas Umno Ini Baru Parti Anak Jantan Namanya

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 330 hits
Setelah tidak berpuas hati dengan sususan kabinet sebelum ini yang seolah olah menganak tirikan UMNO dengan memberikan kementerian yang tidak penting kepada mereka parti itu kini mengemukakan empat tuntutan baru kepada Muhyiddin Yassin Dala...
Zahid Lobbies Pm For Positions For Four Sabah Umno Leaders

Zahid Lobbies Pm For Positions For Four Sabah Umno Leaders

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 319 hits
Umno president Ahmad Zahid Hamidi has suggested to Prime Minister Muhyiddin Yassin to consider giving positions in the government administration to four Sabah Umno leaders In a letter dated April 16 sighted by Malaysiakini Zahid wrote to Mu...
Umno Buli Muhyiddin Kadir Jasin

Umno Buli Muhyiddin Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 283 hits
Umno sedang membuli Muhyiddin Yassin kata tokoh wartawan A Kadir Jasin mengulas surat yang dikatakan dihantar Ahmad Zahid Hamidi kepada perdana menteri Lihatlah macam mana Muhyiddin dilayan oleh Umno Atau lebih tepat dibuli Ini surat presid...
Umno Sabah Tuntut Muhyiddin Lantik Pemimpin Mereka Ke Jawatan Penting

Umno Sabah Tuntut Muhyiddin Lantik Pemimpin Mereka Ke Jawatan Penting

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 375 hits
INI SURAT TUNTUTAN Umno Sabah terhadap Muhyiddin Yassin yang sedang VIRAL di media sosial ketika ini Elok Muhyiddin ikut cakap mereka ini walaupun pun Bung Mokhtar Radin ada kes mahkamah Tan Sri jangan peduli Kalau Tan Sri buat tak peduli n...
Umno Tak Merasai Peruntukan Kerajaan Pas Cadang Buat Repot Polis Dan Sprm

Umno Tak Merasai Peruntukan Kerajaan Pas Cadang Buat Repot Polis Dan Sprm

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 255 hits
KUALA TERENGGANU Memang benar dakwaan Mantan Menteri Besar Terengganu Dato Seri Ahmad Said tidak mendapat satu sen pun daripada peruntukan bantuan Covid19 Sebaliknya Ketua Khidmat Malaysia PAS Terengganu Haji Hanafiah Mat bekata ia bukan ke...
Siapa Tekan Muhyiddin Lantikan Ahli Parlimen Umno Jadi Pengerusi Glc

Siapa Tekan Muhyiddin Lantikan Ahli Parlimen Umno Jadi Pengerusi Glc

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 641 hits
APABILA melihat poster ucapan TAHNIAH kepada Mahdzir Khalid di atas perlantikan sebagai Pengerusi Telekom Malaysia terkenang kepada perbicaraan kes SOLAR di mahkamah apabila Mahdzir di soal oleh Peguam Rosmah Mansor Jagjit Singh Ia seperti ...
Muafakat Nasional Tidak Seindah Dibayangkan Umno Bersatu Pula Menunggu Belah

Muafakat Nasional Tidak Seindah Dibayangkan Umno Bersatu Pula Menunggu Belah

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 280 hits
AHMAD LUTFI OTHMAN Asalnya Muafakat Nasional gabungan longgar tapi mesra Umno Pas lebih cenderung kepada pilihan membubarkan Parlimen berbanding kerajaan tebuk atap sejurus selepas Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan perdana menteri ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun