Umno Sabah Juga Selar Ketua Pemuda Ppbm




 Umno Sabah turut masuk tangan dalam kontroversi dakwaaan Ketua Pemuda PPBM Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal bahawa Umno bukan lagi kuasa besar dalam politik negara.


Ahli Parlimen Kimanis Mohamad Alamin berkata walaupun Wan Fayhsal berhak untuk memberi pandangan, beliau tidak patut bercakap mengenai kekuatan parti lain.


“Dia sekarang budak PPBM bukan Umno. Bagaimana dia boleh buat penilaian ke atas kekuatan Umno? Hanya ahli Umno yang setia boleh menilai kekuatan parti,” katanya kepada FMT.


Bagi beliau , Wan Fayhsal tidak jujur dalam menjemput Umno bekerjasama dengan Perikatan Nasional (PN) pada Pilihan Raya Umum akan datang kerana “jemputan” dibuat pada masa sama cuba menggambar Umno parti yang sudah hilang sokongan.


“Jika dia mahu menyatukan semua parti dia mesti mengakui kekuatan Umno. Jangan cakap zaman dominasi Umno sudah berlalu. Hakikatnya sokongan untuk Umno terus berkembang.


“Kalau kamu ingin parti Muslim Bumiputera bersatu, hormati kekuatan masing masing, jangan jadi hipokrit”.


Wan Fayhsal, yang juga timbalan menteri belia dan sukan, dilapor berkata zaman Umno sebagai parti dominan sudah berakhir dan senario politik sekarang menuntut semua parti bekerjasama.


“Jika kita tidak bekerjasama kita semua akan rugi dan mungkin kalah pada PRU-15. PPBM masih berharap Umno akan kekal bersama Perikatan Nasional bagi mengelakkan pertandingan tiga penjuru”, kata beliau seperti dilapor Utusan Malaysia.


Kenyataan itu mencetus reaksi pemimpin Umno termasuk bekas perdana menteri Najib Razak dan Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Aziz .


Sementara itu Ketua Pemuda Umno Sabah Abdul Aziz Julkarnain dengan sinis “bersetuju “ dengan hujah Wan Fayhsal kemungkinan Umno, PPBM dan PAS kalah PRU15 jika tidak bekerjasama.


Sambil menonjolkan isu pengagihan kerusi Aziz berkata masalah yang jelas ialah PPBM mahu bertanding kerusi tradisi Umno.


“Ya – Wan Fayhsal tahu PPBM akan lesap jika mereka tamak untuk mendapatkan kerusi. Cari kerusimu sendiri dan kami akan sokong. Jika mereka bertanding di kerusi lain tentu kami sokong, cuma jangan bercanggah ketika pengagihan kerusi”.


Abdul Aziz juga menolak anggapan Wan Fayhsal kononnya zaman Umno sudah berlalu sambil berkata rakyat masih memerlukan parti itu.


“Perjuangan Umno jauh daripada berakhir. Selagi ada rakyat yang memerlukan pembelaan, kami akan akan bersama mereka. Tidak ada siapa yang akan dicicirkan.


“Jika PPBM tidak boleh terima hakikat ini kita akan hadapi isu besar. Mudah sahaja,” katanya.
FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/02/umno-sabah-juga-selar-ketua-pemuda-ppbm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 305 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Gabungan Rakyat Sabah mungkin mendapat manfaat daripada tindakan Ahli Parlimen pembangkang melompat parti untuk menyertainya namun penganalisis berkata ia boleh menjadi titik pertembungan dalam hubungan antara...
Pemimpin Umno Belasah Ketua Pemuda Bersatu Beramai Ramai

Pemimpin Umno Belasah Ketua Pemuda Bersatu Beramai Ramai

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 225 hits
Kalangan pemimpin Umno menyelar Ketua Pemuda PPBM Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal susulan kenyataannya mendakwa Umno bukan lagi kuasa besar dalam politik negara Wan Ahmad Fayhsal yang juga timbalan menteri belia dan sukan dilaporkan berka...
Sabah Umno Joins Chorus Against Ppbm Youth Chief S Time Is Over Remark

Sabah Umno Joins Chorus Against Ppbm Youth Chief S Time Is Over Remark

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 204 hits
Kimanis MP Mohamad Alamin says as a PPBM boy PPBM Youth chief Wan Ahmad Fayhsal has no right to assess Umno s strengths KOTA KINABALU Sabah Umno has waded into the controversy over the claim by PPBM Youth chief Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad K...
Ku Li Desak Umno Putus Hubungan Dengan Ppbm

Ku Li Desak Umno Putus Hubungan Dengan Ppbm

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 248 hits
freemalaysiatoday com March 2 2021 8 03 PMTengku Razaleigh Hamzah berkata MKT Umno mesti mengadakan mesyuarat tergempar memutuskan supaya semua ahlinya wajib menghentikan kerjasama dengan PPBM PETALING JAYA Veteran Umno Tengku Razaleigh Ham...
Elok Lah Jodoh Dah Sampai Bakal Menikah Dengan Pemuda Umno

Elok Lah Jodoh Dah Sampai Bakal Menikah Dengan Pemuda Umno

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 291 hits
Rara kini tunangan orangFebruary 27 2021 KHABAR angin yang mengatakan Ahli Dewan Undangan Negeri Ketari Young Syefura Othman bakal mengakhiri zaman jandanya ternyata benar dan hari ini ia disahkan sendiri wakil rakyat itu Beliau yang lebih ...
Baru Setahun Tebuk Atap Bn Umno Pas Ppbm Gps Gabungan Parti Sarawak Perintah Ini Yang Terjadi

Baru Setahun Tebuk Atap Bn Umno Pas Ppbm Gps Gabungan Parti Sarawak Perintah Ini Yang Terjadi

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 250 hits
ZUWAIRI YUSOF 1 Pelabur pelabur asing jual ekuiti lari keluar semuanya 2 Kilang kilang asing yang puluhan tahun beroperasi tutup satu demi satu pindah ke negara jiran terdekat 3 Kedutaan kedutaan asing tutup dan pindah ke negara jiran terde...
Bersatu Umno Bertelagah Kemelut Lantik Ketua Kampung Di Johor

Bersatu Umno Bertelagah Kemelut Lantik Ketua Kampung Di Johor

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 254 hits
malaysiakini comDiterbitkan 2 Mar 2021 8 38 amDikemaskini 8 39 amKetika hubungan Bersatu dan Umno didakwa bermasalah pimpinan dua parti itu bertelagah lagi Kali ini di Johor dan menyentuh isu kemelut pelantikan ketua kampung Ketua Pemuda Be...
Adakah Umno Berdepan Pembatalan Pendaftaran Di Kala Ketegangan Dengan Ppbm

Adakah Umno Berdepan Pembatalan Pendaftaran Di Kala Ketegangan Dengan Ppbm

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 132 hits
Tiga tahun lalu Pakatan Harapan cuba membatalkan pendaftaran Umno dengan membekukan akaunnya dan menyiasat pemimpinnya Namun pendaftaran parti yang ditubuhkan pada 1946 itu tidak dibatalkan kerana beberapa pihak yakin ia akan termusnah deng...
Will Umno Face Deregistration In War With Ppbm

Will Umno Face Deregistration In War With Ppbm

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 184 hits
The honeymoon between Umno and PPBM is over after hardly a year of union PETALING JAYA Three years ago Pakatan Harapan had tried to deregister Umno by freezing its accounts and having its leaders investigated However the party which was fou...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid