Umno Pas Takkan Bergabung Kami Takkan Abai Kaum Lain Kata Tok Mat


Adam Abu Bakar
-March 7, 2019 7:50 PM
Mohamad Hasan (2 dari kiri) bercakap kepada media di Ibu Pejabat Umno, hari ini, sambil ditemani Ismail Sabri Yaakob (kiri), Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa (3 dari kiri) dan pemimpin lain.
KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan memberi jaminan parti itu tidak akan bergabung dengan PAS, sebaliknya mereka hanya menjalin kerjasama rasmi demi penyatuan ummah.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Tok Mat berkata, kerjasama Umno-PAS juga tidak akan menjejaskan kaum dan agama lain, serta tiada perkara yang mengikat kedua-dua parti untuk memberi tambah nilai terhadap ikatan kerjasama itu.

“Saya hendak terangkan di sini, agenda penyatuan ummah ini adalah untuk mencari kebaikan dan tidak meminggirkan sesiapa, terutamanya yang bukan Islam dan bukan Melayu.

“Ini merupakan strategi untuk kita bekerjasama bagi memudahkan kedua-dua parti beroperasi dan mengatur strategi demi hadapi pilihan raya umum akan datang,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Umno, hari ini.

Kelmarin, Mohamad mengumumkan Umno menjalin kerjasama rasmi dengan PAS di peringkat Parlimen dan setiap pilihan raya kecil, selepas meneliti hala tuju kedua-dua parti serta senario politik tempatan.

“Kita tidak ada masa hendak lawan satu sama lain, kita ada musuh yang sama. Umno dan PAS adalah kawan, Pakatan Harapan adalah kerajaan yang kita tumpu ketika ini.

“Apa yang penting, kita tidak mahu masyarakat berpecah belah, kita mahu mengamalkan politik matang dan bekerjasama dengan baik,” katanya pada Selasa lalu.

Hari ini, Mohamad berkata, isu kerjasama Umno-PAS akan dibawa ke mesyuarat Barisan Nasional esok dan beliau tidak menolak kemungkinan MCA dan MIC akan merestui keputusan Umno.

“Kita akan bermesyuarat esok pagi…saya akan bentangkan supaya ia juga akan diterima di peringkat rakan-rakan BN dan kalau dapat diterima, boleh jadi esok bukan sahaja Umno-PAS, mungkin BN-PAS serta rakan-rakan lain.

“Saya sudah bincang dengan rakan-rakan dalam BN sejak tidak jadi kerajaan, setiap individu parti perlu berusaha memperkasakan parti masing-masing. Usaha Umno adalah untuk lakukan kerjasama strategik dengan PAS, ia tidak meminggirkan rakan-rakan lain.

“MIC juga beri pengakuan mereka tidak ada halangan terhadap kerjasama Umno-PAS. Saya rasa MCA juga tidak akan mempunyai apa-apa halangan.

“Saya tidak rasa mereka mahu tinggalkan BN, apa yang saya boleh rasakan MCA dan MIC tidak mahu meninggalkan BN, mereka sangat prihatin, bahkan mereka sayangkan BN lebih serta mahu BN ini terus terjaga.”

Sementara itu, Mohamad mengumumkan Naib Presiden Umno, Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai ketua pembangkang di Parlimen berdasarkan hierarki dalam parti, manakala seorang lagi Naib Presiden Umno, Mahdzir Khalid sebagai ketua whip.

“Parlimen Malaysia akan bersidang 11 Mac depan, Umno dan BN bersetuju kita melantik ketua pembangkang baru, Ismail Sabri disebabkan hierarkinya tertinggi dalam parti.

“Disebabkan itu jawatan dipegang Ismail sebagai ketua whip akan diserahkan kepada Mahdzir. Saya sudah beritahu bekas ketua pembangkang, Ahmad Zahid Hamidi, PAS, MIC, MCA dan parti dari Sarawak juga sudah kita beritahu.”

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/03/umno-pas-takkan-bergabung-kami-takkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Pas Takkan Ada Diskriminasi Kepada Kaum Lain Di Malaysia Dr Shamsul

Umno Pas Takkan Ada Diskriminasi Kepada Kaum Lain Di Malaysia Dr Shamsul

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 237 hits
Ketua Penerangan UMNO Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah memberikan jaminan bahawa kerjasama antara parti itu dengan Pas sama sekali tidak akan meminggirkan mana mana kaum di negara ini sebaliknya akan diperkukuhkan dalam usaha menjadikan sebua...
Talks Going On For Umno Pas Coalition Govt In 4 States Says Tok Mat

Talks Going On For Umno Pas Coalition Govt In 4 States Says Tok Mat

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 272 hits
Umno acting president Mohamad Hasan PETALING JAYA A Malay newspaper has reported that Umno and PAS are in discussions to form a coalition government just a few days after both parties had announced they are officially working together Accor...
Kerajaan Penyatuan Ummah Umno Pas Di Empat Negeri Tok Mat

Kerajaan Penyatuan Ummah Umno Pas Di Empat Negeri Tok Mat

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 336 hits
UMNO berhasrat mewujudkan kerajaan campuran dikenali sebagai kerajaan Penyatuan Ummah di empat buah negeri yang kini ditadbir Barisan Nasional dan Pas Timbalan Presidennya Datuk Seri Mohamad Hasan berkata hasrat itu telah dibincangkan denga...
Kerjasama Umno Pas Tidak Gugat Ph Kata Ahli Akademik

Kerjasama Umno Pas Tidak Gugat Ph Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 435 hits
MALAYSIA DATELINE Ahli akademik berpendapat Pakatan Harapan tidak terjejas dengan kerjasama Umno Pas memandangkan PH yang pada masa ini memegang kuasa Pensyarah di Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia Prof Dr Mohd Azizuddi...
Kerjasama Pas Umno Bukan Untuk Najib Kata Abdul Hadi

Kerjasama Pas Umno Bukan Untuk Najib Kata Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 378 hits
MalaysiaGazette PAS Sidang akhbar Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Wisma Darul Iman KUALA LUMPUR Kerjasama Pas UMNO bukan untuk Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi perdana menteri semula sebaliknya untuk mengembalikan kepimpinan orang Melayu k...
Mat Sabu Akui Ph Terancam Dengan Kerjasama Umno Pas

Mat Sabu Akui Ph Terancam Dengan Kerjasama Umno Pas

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 287 hits
SHAH ALAM Pakatan Harapan mengakui terancam dengan kerjasama di antara UMNO dengan Pas dan kegusaran itu diakui Presiden Amanah Mohamad Sabu hari ini Pengakuan Mohamad yang juga Menteri Pertahanan itu sekaligus menjawab segala persoalan men...
Kerjasama Umno Pas Lihat Umno Dalam Bn Lebih 60 Tahun Pas Pula Di Kelantan Tak Ada Diskriminasi Kaum

Kerjasama Umno Pas Lihat Umno Dalam Bn Lebih 60 Tahun Pas Pula Di Kelantan Tak Ada Diskriminasi Kaum

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 237 hits
JASIN 10 Mac Ketua Penerangan UMNO Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah memberikan jaminan bahawa kerjasama antara parti itu dengan Pas sama sekali tidak akan meminggirkan mana mana kaum di negara ini sebaliknya akan diperkukuhkan dalam usaha men...
Mat Hasan Pushes For Umno Pas Unity Gov Ts In Four States

Mat Hasan Pushes For Umno Pas Unity Gov Ts In Four States

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 291 hits
Umno wants to form coalition governments with PAS in four opposition states said Umno acting president Mohamad Hasan Umno governs Pahang and Perlis while PAS holds Terengganu and Kelantan Mohamad said these administrations would be dubbed a...
Kerajaan Perpaduan Takkan Berjaya Kerana Umno Dan Pas Tiada Kuasa Penganalisis

Kerajaan Perpaduan Takkan Berjaya Kerana Umno Dan Pas Tiada Kuasa Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 302 hits
Cadangan kerajaan campuran di antara UMNO dan PAS untuk mengambil alih pentadbiran di Kedah dilihat perang psikologi Timbalan UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan terhadap Pakatan Harapan Penganalisis politik Prof Madya Dr Rusdi Omar berkata jika ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort