Umno Pas Mca Mic Dasar Bumi Hangus





Pada 11  Mac 2019
oleh Liew Chin Tong

“Perkahwinan” antara UMNO dan PAS harus dibaca sekali dengan penceraian UMNO dengan dua isteri sebelum ini – MCA dan MIC.
Tidak kisahlah jika perpecahan Barisan Nasional benar atau hanya drama, UMNO dan PAS telah menyerang Pakatan Harapan (PH) dari sayap Melayu manakala MCA dan MIC menyerang PH dari sayap bukan Melayu.
Serangan dalam konteks etnik ini membuktikan ‘dasar bumi hangus’ sedang giat digunakan. ‘Bumi hangus’ ialah dasar merujuk kepada strategi menghapuskan semuanya untuk menang dalam apa jua keadaan. Perbuatan kejam seperti ini sudah tentu akan menyebabkan rakyat terpaksa menanggung berat keperitan tersebut.
Sasaran mereka adalah untuk memastikan Malaysia sukar ditadbir oleh Pakatan Harapan kerana kerajaan yang dipilih oleh rakyat terpaksa berhadapan dengan serangan kemarahan etnik daripada kedua-dua pihak iaitu Melayu dan bukan Melayu.
Permintaan kedua-dua belah pihak sudah tentu akan bercanggah, seterusnya menyebabkan keadaan terus bertambah tegang. Objektif ‘serang sayap’ ini adalah untuk membuatkan Melayu dan bukan Melayu rasa lemah dan serba kekurangan. Semuanya akan dibentangkan sebagai permasalahan etnik binari.
Selain itu, serangan ini bertujuan untuk memecahkan gabungan pelbagai etnik Pakatan Harapan dari dalam, kerana ianya sukar bagi golongan politik beraliran sederhana untuk bertahan akibat tuntutan yang bercanggah daripada kedua-dua pihak tersebut.
Perkahwinan UMNO dan PAS telah membenarkan kewujudan pakatan perkauman baharu untuk mencorakkan keburukan kepada rakyat Malaysia yang bukan Melayu dan bukan Islam, dan mereka tidak perlu berpura-pura untuk menjadi parti moderate atau sederhana sejak MCA dan MIC bukan sekutu rasmi mereka. Pada masa yang sama, MCA dan MIC juga bebas untuk mengapi-apikan politik perkauman.  
Dalam keadaan ini, Pakatan Harapan tidak akan berjaya menonjolkan imej yang lebih “Melayu” daripada UMNO, lebih “Islam” daripada PAS, lebih “Cina” daripada MCA dan lebih “India” daripada  MIC.
Tetapi, masih ada harapan cerah dalam kegelapan politik ini. Malaysia mempunyai potensi besar jika rakyatnya bersatu demi masa hadapan semua.
Bagi memastikan usaha Malaysia Baharu ini berjaya, Pakatan Harapan perlu bangkit sebagai gerakan rakyat. Masyarakat yang telah keluar mengundi pada 9 Mei 2018, tidak harus berpeluk tubuh sekarang. Hakikatnya, perjuangan kita masih belum selesai.
Rakyat Malaysia yang masih yakin bahawa Malaysia tidak seharusnya dipecahkan berdasarkan perkauman, mereka yang percaya PRU14 merupakan titik permulaan untuk membina kesejahteraan dan keamanan untuk semua, dan rakyat yang mahukan Malaysia berdiri teguh di mata dunia, semua perlu berganding bahu dan membentuk satu gerakan untuk menangkis strategi gerakan UMNO – PAS dan MCA – MIC yang berbaur perpecahan dan perkauman.
Selain daripada kebanyakan rakyat di Semenanjung Malaysia, saya memahami saudara-saudara kita di Sabah dan Sarawak, biar Muslim mahupun bukan Muslim, berpadangan jauh ke arah Malaysia Baharu yang inklusif, prihatin, dan murah hati: negara yang menolak pelampau agama dan menggalakkan perpaduan.
Kedua-dua UMNO-PAS dan MCA-MIC cuba untuk menyemarakkan api perkauman. Gerakan Pakatan Harapan mewakili keamanan, kekuatan spiritual, toleransi antara agama, kesejahteraan, mobiliti sosial, dan kemajuan untuk semua.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/03/umno-pas-mca-mic-dasar-bumi-hangus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Informasi Bumi Hangus Strategi Dap Dituduh Kepada Umno Pas Mca Mic Pula

Informasi Bumi Hangus Strategi Dap Dituduh Kepada Umno Pas Mca Mic Pula

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 343 hits
Pakar Strategi DAP Liew Chin Tong Tidak Sengaja Dedah Strategi Dasar Bumi Hangus D4P MENARIK membaca artikel yang ditulis oleh pakar strategi DAP Liew Chin Tong bertajuk Dasar bumi hangus gabungan UMNO Pas MCA MIC Tulisan Chin Tong yang kin...
Umno Pas Saling Memerlukan Mca Mic

Umno Pas Saling Memerlukan Mca Mic

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 299 hits
Apabila MCA dan MIC menyatakan akan keluar daripada Barisan Nasional beberapa hari lalu kerana perkahwinan Umno dan PAS penulis mengemukakan reaksi spontan dalam media sosial bahawa hasrat 2 parti bukan Melayu Islam itu hanyalah wayang atau...
With Umno More Interested In Pas Where Does It Leave Mic Mca

With Umno More Interested In Pas Where Does It Leave Mic Mca

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 307 hits
With ties between Umno and PAS growing an MIC leader today questioned the position of his party and MCA as official component parties of BN MIC central working committee member P Punithan said this was also in light of in the by election wh...
Kasarnya Umno Pas Bersekedudukan Mca Dan Mic Keluar Pintu Belakang A Kadir Jasin

Kasarnya Umno Pas Bersekedudukan Mca Dan Mic Keluar Pintu Belakang A Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 377 hits
Oleh Pakatan nasionalisme dan agamaUMNO dan Pas sudah pun bersekedudukan dan telah menghasilkan dua cahaya mata iaitu Parlimen Cameron Highlands di Pahang dan Dewan Undangan Negeri Semenyih di Selangor Jadi tidak mengejutkan kalau MCA dan M...
Mca Mic Kekal Bn Terima Sepakat Umno Pas Ph Meracau

Mca Mic Kekal Bn Terima Sepakat Umno Pas Ph Meracau

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 299 hits
Mesyuarat pertama Dewan Tertinggi BN yang diadakan sejak kekalahan gabungan itu tahun lalu berakhir hari ini tanpa sebarang kata sepakat mengenai sama ada untuk membubarkan BN Pemangku Pengerusi BN Mohamad Hasan berkata presiden MCA Wee Ka ...
Lge Pemuda Pas Umno Mic Lapor Polis

Lge Pemuda Pas Umno Mic Lapor Polis

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 322 hits
KAMI hari ini melahirkan rasa kesal dan marah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Lim Guan Eng yang mengatakan Umno dan PAS telah mengisytiharkan perang kepada orang masyarakat bukan Melayu Kenyataan ini jelas biadab rasis dan tidak b...
Umno Mca Dan Mic Setuju Tidak Bubar Bn

Umno Mca Dan Mic Setuju Tidak Bubar Bn

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 210 hits
Mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional memutuskan tiada pembubaran gagasan itu dan kekal pada status quo sedia ada
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians