Umno Pas Harus Berhenti Menegakkan Benang Basah Umum Saja Kematian Mn Secara Rasmi




 Meskipun sudah jelas dan tidak sukar memahami tentang pendirian Pas yang tidak mahu lagi bersama UMNO melalui Muafakat Nasional, masih terdapat segelintir pihak daripada kedua-dua parti yang mahu permuafakatan itu dikekalkan atau setidak-tidaknya cuba diselamatkan.
Tetapi berdasarkan pendirian berterusan Hadi Awang yang kekal menolak MN, malah terbaru mendakwa UMNO melanggar piagamnya, maka terlihat hampir mustahil untuk gabungan longgar dan tidak berdaftar itu dapat diselamatkan lagi.
Jika diperhalusi, pendirian Hadi Awang selaku Presiden Pas itu tidaklah banyak berbeza dengan pendirian Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi yang turut sama menolak untuk terus bekerjasama dengan Pas.
Bagi Zahid Hamidi, UMNO tidak mahu terus dikhianati oleh Pas.
Sementara Pas, walaupun macam-macam alasan diberikan untuk menolak bersama MN, kesimpulan yang paling mudah difahami ialah mereka hanya mahu satu perkara – bawa Bersatu sekali dalam permuafakatan itu.
Oleh kerana syarat atau permintaan Pas itu terlalu sukar, bahkan mustahil untuk dipenuhi oleh UMNO, tambahan lagi keputusan menolak Bersatu adalah ketetapan PAU2020, maka sebenarnya tidak perlu lagi pemimpin kedua-dua parti berhujah menegakkan benang basah masing-masing.
Dakwaan bahawa UMNO melanggar piagam MN tidak harus sama sekali dijawab untuk mempertahankan diri kerana ia hanya membuang masa saja.
Juga tidak perlu ada pemimpin Pas yang berkata, MN adalah muafakat politik paling sempurna dan perlu dikekalkan di negara ini.
Sama tidak perlu ialah bila ada pemimpin UMNO Selangor yang mengeluarkan kenyataan bahawa kerjasama dengan Pas adalah diperlukan untuk menawan semula negeri itu daripada PH.
Realitinya sekarang, meskipun Pas lebih dulu bersama UMNO dalam MN, parti itu kini ternyata lebih mencintai Bersatu berbanding UMNO.
Lalu, apa juga kenyataan sama ada untuk menegakkan benang basah masing-masing, berbalas hujah atau memberikan pelbagai logik tentang perlunya MN dikekalkan, semuanya tidak lebih hanya menunjukkan keegoaan dan tidak mahu menerima realiti yang sebenar, walhal hakikat sebenarnya MN itu sudah pun tidak bernyawa lagi.
Kalau pendirian UMNO ialah enggan menerima Bersatu, sedangkan itulah satu syarat tunggal yang diletakkan Pas, kenyataan berkali-kali Hadi Awang menolak MN jika hanya ada UMNO dan Pas di dalamnya, ia sebenarnya lebih daripada cukup untuk memahami kematian MN itu sudah pun lama berlaku.
Ditambah dengan pendirian nyata Pas yang memilih bersama PN dalam PRN Melaka dan kemudian meneruskan gerakan politik bersama gabungan itu untuk menghadapi PRU15 akan datang, adalah membuang masa saja jika ada pemimpin kedua-dua parti masih lagi bercakap mengenai MN.
UMNO dan Pas harus berhenti bercakap, mengenang dan membayangkan logik yang bukan-bukan tentang MN kerana tindakan itu tidak ubah seperti mengenang kekasih yang sudah berada di alam kubur.
Apa yang harus UMNO dan Pas lakukan sekarang – barangkali buat kali terakhir mereka harus duduk semeja – ialah mengumumkan secara rasmi kematian MN untuk pengetahuan semua.
Menerima realiti kematian lebih mudah untuk masing-masing meneruskan kehidupan berbanding jika masih terkenang-kenang nostalgia silam. – ShahbudinHusin 05/12/2021.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/umno-pas-harus-berhenti-menegakkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Pas Tidak Mahu Kerjasama Dengan Umno Saja Tanpa Libatkan Bersatu

Terkini Pas Tidak Mahu Kerjasama Dengan Umno Saja Tanpa Libatkan Bersatu

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 173 hits
November 27 2021 Pas tidak boleh terus terbelenggu dengan Muafakat Nasional sekiranya pakatan itu hanya melibatkan parti itu dan UMNO sahaja tegas Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang Dalam satu catatan di Facebooknya Ahli Parlimen Marang ...
Rentasan 1019 Gempar Kini Pas Terbukti Hanya Diperguna Umno

Rentasan 1019 Gempar Kini Pas Terbukti Hanya Diperguna Umno

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 141 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 10191 PAS UMPAMA TIKUS JATUH KE BERAS HUSAM 2 BUDAYA LANTIK KELOMPOK ELIT POLITIK KERAJAAN KELUARGA 69 LEBIH DAHSYAT 3 TOLONGLAH HARGA MAKANAN BENAR BENAR NAIK
Ph Umno Sependapat Terengganu Perlu Diselamatkan Dari Pas

Ph Umno Sependapat Terengganu Perlu Diselamatkan Dari Pas

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 151 hits
MALAYSIA DATELINEPakatan Harapan Terengganu menzahirkan rasa tanggungjawab bagi memastikan Terengganu terus membangun dan kemajuan negeri tidak terbantut oleh pemerintahan kerajaan Pas hari ini Pengerusinya Raja Bahrin Shah berkata ekoran i...
Pas Buat Keputusan Tolak Mn Kerana Umno Mungkir Janji

Pas Buat Keputusan Tolak Mn Kerana Umno Mungkir Janji

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 264 hits
agendaily com4 12 2021Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata parti itu menolak gagasan MN kerana UMNO tidak mengikut piagam yang dipersetujui PAS hari ini membuat kenyataan terbuka yang menolak Muafakat Nasional kerana mendakwa UMNO ...
Amanah Says Can Work With Umno In Terengganu To Topple Pas State Govt

Amanah Says Can Work With Umno In Terengganu To Topple Pas State Govt

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 217 hits
Amanah s Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad says there is room for discussions as long as their interests are aligned Pakatan Harapan s Terengganu chapter led by Amanah is open to working with Umno in the next general election to prevent a...
Masa Makan Sahabat Lah Masa Lain Tipu Kiri Kanan Tegur Veteran Pas Kepada Umno

Masa Makan Sahabat Lah Masa Lain Tipu Kiri Kanan Tegur Veteran Pas Kepada Umno

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 286 hits
gemilangdaily comMasa makan sahabat lah masa lain tipu kiri kanan tegur Veteran Pas kepada Umno Veteran Pas Kelantan Abdul Fatah Harun menyifatkan persahabatan antara Umno dengan Pas hanya ketika makan sahaja Tetapi dalam pentadbiran Pas di...
Setuju Tak Kalau Ajak Amanah Bersama Pemimpin Umno Bagi Soalan Maut Pada Pas

Setuju Tak Kalau Ajak Amanah Bersama Pemimpin Umno Bagi Soalan Maut Pada Pas

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 212 hits
perakinsights com Pemimpin Umno Shamsul Anuar Nasarah bertanya kepada PAS adakah parti itu bersetuju jika Amanah diajak bersama dalam usaha memperkukuh agenda penyatuan ummah Bekas menteri itu berkata kenyataan Pemuda Pas Ahmad Fadhli Shaar...
Tidak Ada Beza Pun Antara Pas Umno Bersatu

Tidak Ada Beza Pun Antara Pas Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 230 hits
MOHAMED HANIPA MAIDINPetang tadi terpandang dalam WA mesej ini Salam YB Saya Juani wartawan Utusan Malaysia Boleh saya minta komen berkenaan wajah sebenar Pas yang pilih bulu dalam rakan kerjasama politik Dulu dengan PKR dan DAP selepas den...
Kah Kah Kah 3 Kali Gelak Baru Padan Muka Umneno Hadi Bagi Amaran Pada Umno Kalau Degil Lagi Pas Akan Lawan

Kah Kah Kah 3 Kali Gelak Baru Padan Muka Umneno Hadi Bagi Amaran Pada Umno Kalau Degil Lagi Pas Akan Lawan

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 201 hits
December 5 2021 Pas menolak gagasan Muafakat Nasional kerana UMNO tidak mengikut piagam yang dipersetujui ketika kerjasama dua parti itu dibentuk Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata berdasarkan piagam MN dua parti itu sedia meneri...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Iykyk Beauty Roadshow Anjuran Guardian Tampilkan 76 Jenama Yang Membentuk Trend

Doubletree By Hilton Presents Signatures Across The State A Makan Kitchen Showcase

Nandos Peberet Selamanya

Khasiat Lobak Putih

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan