Umno Mula Tunjuk Taring Buli Muhyiddin



Umno mula menunjukkan taring sebenarnya apabila sepucuk surat yang dihantar presidennya, Zahid Hamidi  menuntut pelbagai jawatan politik di Sabah terdedah.
Tuntutan tersebut disifatkan tokoh wartawan negara A Kadir Jasin sebagai percubaan membuli PM Muhyiddin Yassin, kata tokoh wartawan A Kadir Jasin berikutan Umno seolah-olah tidak diiktiraf sebagai parti terbesar dalam Perikatan Nasional sebelum ini.
“Lihatlah macam mana Muhyiddin dilayan oleh Umno. Atau lebih tepat dibuli.
“Ini surat presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, sendiri.
“Mula-mula bagi salam dan panjangkan doa. Lepas itu buat cadangan dan akhir sekali gugurkan bom,” katanya malam ini pada suatu hantaran di media sosial.
Berdasarkan sepucuk surat ditandatangani presiden Umno dan dilihat Malaysiakini, parti itu misalnya menuntut agar Pengerusi Umno Sabah, Bung Moktar Radin, dijadikan pengerusi Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah.
Seorang pemimpin Umno yang enggan didedahkan identitinya mengesahkan kesahihan surat bertajuk “Cadangan dan tuntuan Umno Sabah” tersebut.
Dalam surat sama, Ahmad Zahid turut meminta agar Anggota Parlimen Kimanis, Mohamad Alamin, dilantik sebagai timbalan menteri di peringkat persekutuan, manakala bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Rahman Dahlan, dicadang agar dilantik sebagai Ahli Dewan Negara mewakili Sabah.
Turut disenaraikan dalam tuntutan berkneaan ialah Timbalan Ketua Umno Sabah merangkang ahli majlis tertinggi parti itu, Yakubah Khan, supaya dilantik menjadi pengerusi Lembaga Pelabuhan Labuan.
Kadir pada hari ini turut menjelaskan Muhyiddin kini berhadapan dengan berbagai-bagai tuntutan daripada parti komponen PN, khususnya mengenai pembahagian jawatan dalam kerajaan.
“Ini tuntutan yang kita tahu. Yang kita tidak tahu entah macam mana.
“PAS lagi teruk. Mula-mula seorang Menteri PAS (Takiyuddin Hassan) umum kata MP Perikatan Nasional yang belum ada jawatan akan dilantik ke GLC.
“Belum apa-apa seorang lagi Menteri PAS (Khairuddin Aman Razali) dah lantik member dia ke Lembaga Getah Malaysia,” dakwa bekas penasihat kepada perdana menteri ketujuh Dr Mahathir Mohamad itu.
Beliau juga menyoal jika ini cara PN mentadbir negara dengan membuang “golongan profesional dan berebut jawatan kosong macam orang kebuluran.”
“Tak malu kah parti Bersatu tengok presiden dibuli oleh Umno dan PAS secara terbuka?” Soal Kadir.
Malaysiakini sedang cuba mendapatkan pengesahan rasmi daripada Umno berhubung surat berkenaan, manakala salah seorang Anggota Majlis Tertinggi Umno Mohd Razlan Muhammad Rafii menafikan kesahihan surat tersebut.
Sementara itu, Exco Armada Bersatu Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir menempelak Zahid, menggesa supaya tidak campur tangan dalam urusan pentadbiran Muhyiddin kerana menjadi “hak prerogatif perdana menteri” untuk membuat lantikan.
“Zahid dan seluruh kepimpinan Umno perlu sedar begitu banyak pengorbanan yang telah dilakukan oleh Bersatu, terutamanya kepimpinan parti, khususnya Muhyiddin Yassin yang menyusun barisan eksekutif dan pimpinan di agensi serta GLC apabila ramainya adalah dari kepimpinan Umno. Maka jangan tamak!
“Maka sifat gila kuasa seakan Umno sahaja yang layak adalah suatu perlakuan yang tidak mencerminkan keharmonian dalam gabungan dan ini tidak seharusnya ditonjolkan dalam keadaan wabak yang sedang melanda,” katanya dalam suatu kenyataan hari ini.
Menurut Ashraf lagi, pimpinan Sabah dari Bersatu seperti Hajiji Noor, Masidi Manjun dan Mohd Arifin Mohd Arif dilihat lebih layak dan mempunyai kredebiliti daripada nama-nama yang dicadangkan oleh pihak Umno.
“Umno diminta jangan merumitkan lagi keadaan. Juga buat Muhyiddin Yassin, pohon jangan tunduk pada tuntutan Umno,” tegas pemimpin Pemuda Bersatu itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27183

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Buli Muhyiddin Kadir Jasin

Umno Buli Muhyiddin Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 284 hits
Umno sedang membuli Muhyiddin Yassin kata tokoh wartawan A Kadir Jasin mengulas surat yang dikatakan dihantar Ahmad Zahid Hamidi kepada perdana menteri Lihatlah macam mana Muhyiddin dilayan oleh Umno Atau lebih tepat dibuli Ini surat presid...
Siapa Tekan Muhyiddin Lantikan Ahli Parlimen Umno Jadi Pengerusi Glc

Siapa Tekan Muhyiddin Lantikan Ahli Parlimen Umno Jadi Pengerusi Glc

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 641 hits
APABILA melihat poster ucapan TAHNIAH kepada Mahdzir Khalid di atas perlantikan sebagai Pengerusi Telekom Malaysia terkenang kepada perbicaraan kes SOLAR di mahkamah apabila Mahdzir di soal oleh Peguam Rosmah Mansor Jagjit Singh Ia seperti ...
Umno Sabah Tuntut Muhyiddin Lantik Pemimpin Mereka Ke Jawatan Penting

Umno Sabah Tuntut Muhyiddin Lantik Pemimpin Mereka Ke Jawatan Penting

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 376 hits
INI SURAT TUNTUTAN Umno Sabah terhadap Muhyiddin Yassin yang sedang VIRAL di media sosial ketika ini Elok Muhyiddin ikut cakap mereka ini walaupun pun Bung Mokhtar Radin ada kes mahkamah Tan Sri jangan peduli Kalau Tan Sri buat tak peduli n...
Umno Terus Menekan Muhyiddin Hanya Mahu Hidupkan Mn Tapi Ingin Lupakan Pn

Umno Terus Menekan Muhyiddin Hanya Mahu Hidupkan Mn Tapi Ingin Lupakan Pn

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 230 hits
Minggu lepas Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi menulis surat kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menuntut agar empat pemimpin parti itu di Sabah dilantik dalam jawatan kerajaan dan juga GLC Empat pemimpin yang dituntut diberikan jawatan ...
Open Fights Break Out In Umno Over Muhyiddin Seorang Lagi Pemimpin Umno Ingkar Pkp

Open Fights Break Out In Umno Over Muhyiddin Seorang Lagi Pemimpin Umno Ingkar Pkp

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 189 hits
Melalui laman sosialnya Naib Presiden UMNO Khaled Nordin hari ini mengumumkan tentang kunjungan hormatnya terhadap Menteri Pengajian Tinggi Dr Noraini Ahmad di Putrajaya Katanya selain bertukar tukar pandangan khususnya impak pandemik Covid...
A Puppet Pm Umno Pas Will Continue Blackmailing Muhyiddin Including To Drop All Criminal Charges On Najib Zahid

A Puppet Pm Umno Pas Will Continue Blackmailing Muhyiddin Including To Drop All Criminal Charges On Najib Zahid

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 387 hits
Prime Minister Muhyiddin Yassin has appointed Tiong King Sing as the Special Envoy to China with ministerial rank Effectively the already bloated 70 ministries Cabinet is now consisting of an eye popping 72 ministers including the recent pr...
1mdb Funds Muhyiddin S Gov T Must Prove It Is Transparent Says C4

1mdb Funds Muhyiddin S Gov T Must Prove It Is Transparent Says C4

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 148 hits
Prime Minister Muhyiddin Yassin and his government must prove its transparency in handling the RM1 3 billion in misappropriated 1MDB funds returned by the US Department of Justice said a corruption watchdog Centre to Combat Corruption and C...
Jumpa Azmin Tak Boleh Jumpa Muhyiddin Tak Apa Pula Itulah Politik Anwar

Jumpa Azmin Tak Boleh Jumpa Muhyiddin Tak Apa Pula Itulah Politik Anwar

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 274 hits
PKR menggantung jawatan ketua wanitanya Haniza Talha sementara menunggu siasatan lembaga disiplin selain menghantar surat tunjuk sebab kepada naib presidennya Tian Chua Menurut Haniza beliau digantung kerana bertemu bekas pemimpin PKR Azmin...
Semua Ini Salah Muhyiddin Masih Meniru Cara Mahathir Manjakan Azmin

Semua Ini Salah Muhyiddin Masih Meniru Cara Mahathir Manjakan Azmin

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 198 hits
Kritikan orang lama UMNO Shahrir Samad terhadap karektor dan cara kerja Azmin Ali yang mengemudi Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri atau MITI sambil dalam waktu yang sama beliau turut dianugerahkan jawatan menteri kanan bukan...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak