Umno Mula Terbelah Dua






Kembalinya Zahid Hamidi daripada cuti dan memegang semula jawatan Presiden UMNO, disusuli kemudian dengan perlantikan Najib Razak sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat BN, ternyata bukanlah suatu berita gembira buat parti yang sudah menjadi pembangkang itu.
Bermula dengan Khairy Jamaluddin menzahirkan perasaan tidak setuju kerana tindakan Zahid Hamidi kembali daripada percutian itu tidak dirujuk kepada MT UMNO terlebih dahulu, beliau kini seolah-olah sudah mendapat rakan baru dalam tindakannya mengkritik parti.
Dalam mesyuarat UMNO Padang Rengas semalam, selain Khairy Jamaluddin atau KJ yang meluahkan perasaan bahawa tegurannya kepada parti adalah kerana sayangkan UMNO, Nazri Aziz seperti wataknya yang biasa, lebih “berbisa” lagi kata-katanya.
Beliau bukan saja mengkritik Zahid Hamidi agar tidak terus bertindak seperti pegawai kepada Najib, malah mempertikaikan perlantikan bekas Perdana Menteri itu sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat BN.
Kata beliau, Najib sebenarnya mahukan jawatan Pengerusi BN dengan harapan dapat kembali semula sebagai Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang berdasarkan respon baik sokongan rakyat hasil kerjasama UMNO dengan Pas.
Beliau seterusnya menolak Najib mampu menyumbang kepada kemenangan BN lantaran program Bossku yang diadakan di seluruh negara dan mendapat sambutan ramai hanya program untuk budak-budak saja.

Sehubungan itu, Nazri mengatakan tidak wajar untuk Najib ada perasaan mahu kembali menjadi Perdana Menteri, sebaliknya peluang harus diberi kepada golongan muda untuk menerajui negara selepas ini.
Serentak dengan kritikannya itu, Nazri juga mencabar UMNO untuk memecatnya jika dirasakan tindakannya suatu kesalahan.“Buanglah kalau berani. Dulu buang Muhyiddin dan Shafie Apdal, tengoklah apa jadi.
“Kalau nak tengok apa jadi seterusnya, buanglah saya dan KJ,” kata Nazri lagi.

Parti jadi berpecah dan berantakan ketika sedang berkuasa atau baru memegang kuasa mungkin boleh diterima sebagai sesuatu yang biasa, tetapi malang nampaknya bagi UMNO kerana ia semakin berpecah sejak ketiadaan kuasa.
Dalam minggu-minggu seterusnya di mana ketika ini adalah musim bahagian-bahagian UMNO mengadakan mesyuarat tahunan, Nazri dan KJ pasti akan terus menjadi tarikan untuk dijemput merasmikan mesyuarat bahagian-bahagian di seluruh negara.
Ini kerana tidak dinafikan ramai pemimpin bahagian yang sealiran pemikiran dengan mereka dalam soal bagaimana UMNO dan BN seharusnya diurus sejak kehilangan kuasanya.
Apakah dengan Nazri dan KJ menjadi semakin lantang mengkritik Zahid Hamidi dan Najib akan menjadikan UMNO terpecah dua?Mahu tidak mahu, nampaknya ini adalah bibit-bibit yang bakal menyaksikan pemilihan UMNO pada 2021 akan datang lebih awal terasa panas dan bahangnya.
Kumpulan Zahid Hamidi/Najib yang dilihat terus menguasai UMNO, suatu gandingan yang sama seperti sebelum PRU14 lalu yang menyebabkan parti itu hilang kuasa dirasakan bakal berhadapan dengan golongan penentang yang kini sudah kelihatan diawali dengan penampilan Nazri dan KJ.
Siapakah lagi pemimpin UMNO yang bakal menyertai mereka?Bagaimana pula dengan pendirian Mohammad Hassan, Timbalan Presiden UMNO yang sejak beliaumemangku jawatan Presiden UMNO telah mula berjaya memulihkan keyakinan ramai, tetapi sekarang kelihatan menyepi sejak Zahid Hamidi sudah kembali?Adakah Tok Mat juga akan turut menyertai geng Nazri dan KJ selepas ini?

 (Shahbudindotcom 15/07/2019)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/07/umno-mula-terbelah-dua.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alami Penyakit Pikun Berat Dua Jemaah Haji Embarkasi Surabaya Dipulangkan

Alami Penyakit Pikun Berat Dua Jemaah Haji Embarkasi Surabaya Dipulangkan

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 222 hits
Kedua JCH tersebut adalah jemaah yang tergabung dalam kelompok terbang 14 asal Kabupaten Probolinggo serta jemaah kloter 20 asal Kabupaten Malang
Bengkel Carfix Segera Buka Dua Outlet Di Kota Tangerang

Bengkel Carfix Segera Buka Dua Outlet Di Kota Tangerang

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 144 hits
Kabar gembira hadir untuk para pecinta otomotif dan komunitas mobil khususnya di Kota Tangerang Banten Pasalnya CARfix bengkel modern yang memiliki 17 outlet di berbagai kota segera membuka dua outlet baru di Kota Tangerang CARfix adalah be...
Polisi Beberkan Sepak Terjang Pw Pimpinan Ji Yang Pernah Dua Kali Dpo Polisi

Polisi Beberkan Sepak Terjang Pw Pimpinan Ji Yang Pernah Dua Kali Dpo Polisi

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 170 hits
Dedi mengungkapkan PW merupakan anggota lama dari Jamaah Islamiyah Pada 2002 lalu dia menjabat di bidang intelijen Selain itu PW juga sudah lama menginjakkan kaki di Indonesia
Mahfud Md Sebut Jokowi Punya Dua Pr Di Bidang Penegakkan Hukum

Mahfud Md Sebut Jokowi Punya Dua Pr Di Bidang Penegakkan Hukum

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 144 hits
Saya kira tadi malam saya mendengar pidato Pak Jokowi bagus Pertama memerlukan tindakan yang berani memburu pungli pungli dan akan dihajar Kemudian investasi dan sebagainya ujar Mahfud
Huawei Boleh Kembali Berurusniaga Dengan Syarikat Dari A S Dalam Masa Dua Minggu

Huawei Boleh Kembali Berurusniaga Dengan Syarikat Dari A S Dalam Masa Dua Minggu

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 248 hits
yang dikenakan pada bulan Mei lalu mungkin akan berakhir dalam masa terdekat Menurut laporan Huawei akan diberikan lesen untuk berurusniaga dengan syarikat dari A S dalam masa dua hingga empat minggu sahaja lagi Ini adalah menurut sumber pe...
Protected Pakej Umrah Bernilai Rm 20 000 Untuk Dua Orang Menarik Ni

Protected Pakej Umrah Bernilai Rm 20 000 Untuk Dua Orang Menarik Ni

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 241 hits
To view this protected post enter the password below Password The post appeared first on
Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim

Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 325 hits
Gembira Menang Piala Dunia Dua Pemain Kriket England Ini Tetap Tak Lupa Lupa Diri Sebagai Muslim Beberapa jam yang lepas negara England baru sahaja muncul juara dunia terbaru dalam sukan kriket selepas menjuarai Piala Dunia Kriket England W...
Dua Program Jabatan Veterinar Pahang Gagal Capai Objektif

Dua Program Jabatan Veterinar Pahang Gagal Capai Objektif

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 372 hits
KUANTAN Pelaksanaan Program Permanian Beradas dan Program Pembangunan Pusat Sumber Genetik Ternakan yang dilaksanakan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Pahang disifatkan gagal mencapai objektif Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2018 Si...
Video Lagi Kes Pengunjung Taman Tema Permainan Patah Dua

Video Lagi Kes Pengunjung Taman Tema Permainan Patah Dua

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 218 hits
Lagi Kes Pengunjung Taman Tema Permainan Patah Dua Satu lagi kejadian menge rikan berlaku melibatkan permainan tungga ngan berputar di sebuah taman tema dekat Ahmedabad India baru baru ini Kejadian ini berlaku tidak lama selepas trag edi ha...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik