Umno Krisis Dan Darurat



Krisis UMNO adalah pendorong ‘catalyst’ untuk darurat ini. Jika Ahmad Zahid dapat dijatuhkan hukuman dahulu, maka ia bererti beliau tidak boleh menjadi calon PRU dan semestinya tidak boleh menjadi Perdana Menteri jika UMNO menang.
S. Arutchelvan, Timbalan Pengerusi PSM
SETIAP kali UMNO dalam krisis, jangan hairanlah jika berlaku darurat atau krisis politik.
Krisis UMNO Mahathir-Razaleigh mencetuskan crackdown ISA – Operasi Lalang, Pemecatan Ketua Hakim negara, pembubaran parti UMNO dan wujudnya Semangat 46.
Krisis UMNO Mahathir-Anwar mencetuskan gerakan reformasi, Ketua Polis Negara dan inisiden mata hitam Anwar; pembentukan Parti Keadilan Nasional(PKN). Maka setiap kali UMNO dalam krisis, maka berertinya negara kita dalam krisis. Adakah UMNO dalam krisis sekarang? Ya.
Bagi darurat pula, ia adalah senjata paling ulung yang dipegang Perdana Menteri atau pemerintah untuk menyelamatkan diri. Darurat 1948 dipanggil atas nama untuk memerangi komunis padahal ia adalah untuk menghancurkan PUTERA-AMCJA –Gabungan Politik paling radikal menuntut kemerdekaan dari Penjajah British. Darurat 1964, diisytiharkan Tunku Abdul Rahman atas nama konfrontasi dengan Indonesia.
Namun penganalisa pada masa itu mengatakan sebab utama adalah untuk melenyapkan blok kiri Parti Buruh dan Parti Rakyat yang memberikan tentangan hebat kepada kuasa barat dalam perang dingin.
Darurat 1969 dipanggil atas nama rusuhan perkauman Mei 13 tetapi alasan sebenarnya adalah UMNO dan Parti Perikatan buat pertama kalinya hilang dua pertiga kerusi, hilang lima negeri dan hilang Kuala Lumpur Ibu negara Malaysia kepada pembangkang. Hari ini Darurat 2021 dipanggil atas nama Covid-19.
Darurat 2021 dan tiga kata kunci
Jika kita meneliti pengumuman darurat oleh Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin, walaupun pandemik Covid-19 adalah perkara pokok tetapi tiga kata kunci utama darurat ini adalah adalah:
i. Parlimen tidak bersidang
ii. Pilihanraya tidak boleh diadakan
iii. Sistem kehakiman akan berjalan seperti biasa.
Dengan kata lain, ia berbunyi – anda tidak boleh gulingkan/tukar kerajaan melalui Parlimen atau pilihan raya manakala kes terhadap Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan beberapa pemimpim UMNO lain akan diteruskan.
Jika kita melihat permohonan Muhyiddin sebelum ini menggunakan darurat adalah pada 23hb Oktober 2020, yang mana ia memang berniat bertujuan untuk menangguhkan Parlimen kerana takut kerajaanya boleh digulingkan semasa perbahasan Belanjawan.
Pada masa itu – DYMM YDP Agong terpaksa campur tangan dan berkata beliau tidak membenarkan darurat tetapi membuat seruan untuk Ahli Parlimen untuk menyokong bajet yang amat penting itu. Maka motivasi Muhyiddin dulu dan sekarang untuk meminta darurat adalah atas nama Covid-1p menangguhkan Parlimen dan pilihan raya.
Secara perbandingan, cukup jelas dimata kita bahawa PKP pertama lebih ketat jika dibandingkan dengan darurat yang kita alami sekarang walaupun nama darurat bunyinya lebih mengancam.
Krisis UMNO
Dalam artikel ini, saya menghujah bahawa krisis UMNO adalah pendorong ‘catalyst’ untuk darurat ini. UMNO dalam krisis antara Team Presiden yang perlukan Pilihan Raya Umum untuk selamatkan diri mereka dan team B UMNO Timbalan Presiden dan mereka dalam Kabinet Muhyiddin yang perlukan mahkamah dengan cepat menjatuhkan hukuman terhadap Ahmad Zahid.
Jika Ahmad Zahid dapat dijatuhkan hukuman dahulu, maka ia bererti beliau tidak boleh menjadi calon PRU dan semestinya tidak boleh menjadi Perdana Menteri jika UMNO menang.
Perkara 48(5) Perlembagaan Negara mengatakan jika sekarang didenda lebih 2,000 dan penjara lebih setahun, maka ia tidak boleh menjadi calon pilihanraya walaupun kes dalam peringkat rayuan.
Jika beliau kalah di mahkamah, maka ia membuka peluang besar untuk pesaingnya dalam UMNO untuk ambil alih kuasa kerana dalam UMNO – presiden parti amat berkuasa.
Siapa yang jadi presiden mempunyai kuasa menentukan siapa jadi calon PRU dan siapa tidak jadi calon. Maka jika hendak jadi calon- baik jangan lawan presiden parti.
Jika PRU diadakan sekarang, maka semua bintang dilangit menunjukkan UMNO dengan kerjasama Pas akan kembali memerintah. Maka itulah sebabnya bagi team Zahid, mereka memerlukan pilihan raya sekarang untuk gunakan satu batu untuk gugurkan tiga mangga – habiskan musuh presiden dalam UMNO, ambilalih kuasa Parlimen dan selamatkan diri dari kes mahkamah.
Bagi Pas, mereka semakin jelas dilihat sebagai King Maker, yang mana UMNO dan Bersatu saling cuba memikat dan meminang mereka.
Bagi Muhyiddin dan team yang menentang Zahid dalam UMNO, mereka memerlukan pilihan raya ditangguhkan dan sistem kehakiman terus beroperasi. Misinya cukup jelas. Dua orang adik beradik seorang Speaker Parlimen dan seorang Peguam Negara akan memastikan kerajaan yang ada dan sistem kehakiman memastikan misi parti pemerintah dilaksanakan.
Darurat ini juga berjaya menghentikan UMNO membuat perhimpunan agung tahunan mereka yang dijadualkan pada 30 dan 31 Januari ini. Satu usul utama yang akan diluluskan adalah usul untuk menamatkan kerjasama dengan parti serpihan mereka iaitu Bersatu. Sejarah UMNO menunjukkan mereka tidak ada simpati terhadap parti serpihan baik Semangat 46, Parti keadilan mahupun Bersatu.
Usul Perhimpunan UMNO tersebut sudah diterima di peringkat Majlis Tertinggi namun perlu disahkan di peringkat perhimpunan agung. Ini merupakan satu perancangan yang cukup teratur oleh UMNO Najib-Zahid untuk mengulingkan kerajaan Muhyiddin yang mana mereka sekarang pun sudah berjaya menghilangkan majoriti prti pemerintah.
Tindakan Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang), Ahmad Jazlan Yaakub (Machang) dan Nazri Aziz (Padang Rengas) menarik balik sokongan mereka kepada Muhyiddin menyebabkan Kerajaan Muhyiddin Yassin hanya mempunyai majoriti 108 sahaja. Jika kita melihat pengalaman apa yang berlaku di negeri Perak; begitu senang kerajaan Perak dapat digulingkan oleh UMNO, maka mengulingkan kerajaan Muhyiddin bukan sesuatu yang mustahil
UMNO tetap berkuasa
Bagi Anwar Ibrahim dan PH, mereka hanya boleh berkuasa dengan sokongan ahli UMNO namun kuasa yang mereka nikmati hanyalah sekadar sejauh mana ahli UMNO hendak membawa mereka. Situasi Anwar sedih kerana dengan sokongan UMNO situasinya seperti “masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak”
Walaupun kita melihat bagaimana pun – ideologi UMNO tetap berpengaruh. Siapa sebenarnya UMNO ? Serpihan yang keluar dari Biro Agama UMNO pada tahun 1951 membentuk Pas, kumpulan yang melawan UMNO pada tahun 1998 – membentuk Parti Keadilan, yang keluar pada tahun 2016 membentuk Bersatu.
Maka walaupun UMNO menang atau kalah dalam PRU, ideologi & DNA UMNO tetap hidup dengan penjelmaan nama dan gabungan baru baik melalui BN, PN atau PH.
Covid-19 dan norma baru politik
Covid-19 mungkin hiasan mengapa darurat ini dipanggil. Namun pandemik Covid-19 adalah benar dari segi ancaman kepada kesihatan dan ekonomi rakyat negara ini. Rakyat akan berdepan dengan PRU pada masa depan dan seharusnya mereka memilih sesuatu kerajaan yang dapat menyelesaikan masalah utama mereka iaitu jaminan kerja, jaminan kesihatan dan jaminan tempat tinggal yang munasabah.
Hari ini apabila Perdana Menteri umumkan pakej PERMAI, saya menantikan pengumuman bahawa gaji Menteri, CEO GLC dan Ahli Parlimen akan dipotong untuk membantu tabung Covid-19, namun pengumuman ini tidak kedengaran kerana mereka memerlukan wang ini untuk membeli undi untuk PRU yang akan diadakan tidak lama lagi.
Kerajaan berhujah bahawa mereka memerlukan darurat untuk mendapatkan bantuan dari hospital swasta padahal majoriti hospital swasta besar dipegang oleh GLC. Untuk kesedaran kita, IJN, Subang Jaya Medical Centre, Pantai, Prince Court, Gleneagles dan KPJ adalah antara hospital milik GLC
Pastikan Kita jaga kita. Covid membawa norma baru. Covid-19 menukar cara kita hidup dan berintergrasi. Adakah Covid-19 mampu menukar norma baru politik Malaysia yang didominasi UMNO?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/01/19/umno-krisis-dan-darurat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Di Ambang Darurat Umno Desak Selesai Isu I Sinar Moratorium

Di Ambang Darurat Umno Desak Selesai Isu I Sinar Moratorium

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 174 hits
January 12 2021 Zahid Hamidi PETALING JAYA Di ambang darurat yang akan berlarutan sehingga 1 Ogos Umno hari ini mendesak kerajaan selesaikan isu sekitar pengeluaran wang caruman KWSP dan lanjutan moratorium ke atas pembayaran pinjaman bank ...
Selepas Zahirkan Tak Setuju Dengan Darurat Umno Mahu Tunggu Apa Lagi Dalam Kerajaan

Selepas Zahirkan Tak Setuju Dengan Darurat Umno Mahu Tunggu Apa Lagi Dalam Kerajaan

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 281 hits
Baik secara langsung atau tidak langsung tindakan Setiausaha Agung UMNO Ahmad Maslan mengutus surat kepada semua Ahli Parlimen parti itu untuk meminta persetujuan mereka bagi menggesa Yang Dipertuan Agong memanggil sidang khas Parlimen adal...
Mesyuarat Biro Politik Umno Bincang Tindakan Kerajaan Isytihar Darurat

Mesyuarat Biro Politik Umno Bincang Tindakan Kerajaan Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 223 hits
Mesyuarat Biro Politik Umno hari ini bermesyuarat bagi membincangkan situasi politik terkini negara selepas negara berada di bawah proklamasi politik Menurut sumber mesyuarat itu dihadiri oleh beberapa pemimpin tertinggi Umno Mesyuarat biro...
Kuasa Bawah Ordinan Darurat Harus Tumpu Kawal Wabak Saja Umno

Kuasa Bawah Ordinan Darurat Harus Tumpu Kawal Wabak Saja Umno

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 255 hits
malaysiakini comDiterbitkan 12 Jan 2021 5 36 pmUmno mengingatkan bahawa kuasa bawah Ordinan Darurat hendaklah tertumpu kepada urusan pengawalan Covid 19 semata mata Memandangkan rasional yang dikemukakan oleh YAB perdana menteri dalam memoh...
Rayuan Darurat Pejuang Hantar Segera Ph Belum Pasti Umno Tiada

Rayuan Darurat Pejuang Hantar Segera Ph Belum Pasti Umno Tiada

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 231 hits
N Faizal GhazaliParti Pejuang Tanah Air akan menghantar surat kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah bagi memohon darurat ditarik balik selewat lewatnya esok Timbalan presiden penajanya Marzuki Yahya ...
Perhimpunan Agung Umno 2020 Ditangguhkan Kerana Darurat Pkp

Perhimpunan Agung Umno 2020 Ditangguhkan Kerana Darurat Pkp

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 229 hits
Perhimpunan Agung Umno 2020 yang dijadual berlangsung pada 30 dan 31 Januari ini ditangguhkan ke suatu tarikh yang akan diumumkan kelak Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Ahmad Maslan berkata keputusan itu dibuat susulan kebimbangan penularan...
Majoriti Ahli Parlimen Umno Tak Setuju Persidangan Semasa Darurat

Majoriti Ahli Parlimen Umno Tak Setuju Persidangan Semasa Darurat

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 225 hits
JANUARY 22 2021Hanya sebahagian kecil Ahli Parlimen UMNO daripada kluster mahkamah dilaporkan menyokong persidangan Parlimen untuk membincangkan isu darurat Sinchew Daily melaporkan daripada 38 wakil rakyat UMNO yang ada hanya terdapat kira...
Krisis Umno Kritikal Ketika Ini

Krisis Umno Kritikal Ketika Ini

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 175 hits
NORMAN RADZUANZahid Najib sudah terlambat KRISIS UMNO KRITIKAL KETIKA INI Pada Oktober 2018 saya telah bertemu dengan beberapa rakan pengamal media Kami berbual di Papa Rich Shah Alam Saya ketika itu masih dalam keghairan dan berbangga deng...
Menjelang Perintah Darurat Pas Secara Berjamaah Telah Serang Umno

Menjelang Perintah Darurat Pas Secara Berjamaah Telah Serang Umno

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 135 hits
BORHAN AHMADMenjelang Kabinet membincangkan cadangan darurat yang kini diluluskan oleh Yang Dipertuan Agong pemimpin Pas secara berjamaah telah menyerang Umno kerana mendesak pilihan raya umum diadakan segera Dari Presiden sehinggalah AJK P...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally