Umno Jangan Lupa Pulangkan Kerusi C Highlands Kepada Mic


Kasthuri Jeevendran
IMBAS KEMBALI. Datuk T.Mohan (tengah), Datuk Sivaraajh Chandran dan Datuk T. Murugiah (kanan) bergambar kenangan selepas diumumkan sebagai Naib Presiden MIC di Kuala Lumpur pada 21 Oktober 2018. foto AFFAN FAUZI.

KUALA LUMPUR – UMNO diberi peringatan agar tidak sesekali membuat pusingan u  seperti sebelum ini berhubung isu kerusi Parlimen Cameron Highlands kepada MIC.

Sudah tentu pengorbanan yang dilakukan oleh MIC dengan menyerahkan kerusi ‘tradisi serta depositi tetap’ kepada calon UMNO pada pilihan raya kecil nanti dilakukan demi survival BN.

Dalam percaturan politik kali ini, Orang Asli dijangka akan menjadi king maker dalam PRK Cameron Highlands paling sengit apatah lagi tampuk kuasa kerajaan pusat dimiliki oleh Pakatan Harapan (PH).
Walaupun kerajaan negeri masih lagi milik BN namun pada hemat MIC, ia tidak seharusnya memandang rendah terhadap parti lawan yang kini memiliki kuasa kerajaan pusat.

Dengan meletakan calon dalam kalangan Orang Asli iaitu, bekas Penolong Pesuruhjaya Polis, Ramli Mohd. Nor sebagai calon BN kali ini dianggap akan memberi kemenangan selain daripada motivasi baharu selepas pelbagai isu termasuk kekalahan besar BN pada PRU-14.

Tetapi pada masa yang sama, Malaysia Gazette difahamkan, masih ada sedikit rasa gelisah dalam kalangan ahli serta penyokong MIC seandainya kerusi yang dipinjamkan itu akan ‘diambil’ selama-lamanya oleh UMNO.

Mereka mengimbas sejarah ketika zaman Datuk Seri G. Palanivel menerajui MIC, parti itu pernah ‘meminjamkan’ dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak iaitu Behrang dan Pasir Panjang kepada UMNO.

Perjanjiannya adalah pertukaran kepada dua keahlian Dewan Negara namun sehingga kini kedua-dua kerusi DUN itu tidak pernah diberikan semula.

Naib Presiden MIC, Datuk T. Murugiah yang sebelum dikatakan bakal menjadi calon untuk kerusi Cameron Highlands pada PRK kali ini berkata, pihaknya optimis tentang janji antara UMNO dan MIC.

Jelasnya, beliau juga maklum dengan keresahan khasnya dalam kalangan ahli-ahli parti serta masyarakat India yang menganggap penyerahan kerusi tradisi adalah sesuatu tidak sepatutnya berlaku.

“Kita maklum tentang keresahan dalam hati masing-masing. Seperti yang diulang berkali-kali malah Timbalan Pengerusi BN, Datuk Seri Mohamad Hasan sendiri telah menyatakan secara terbuka semalam MIC berjiwa besar meminjamkan kerusi ini.

“Kita juga harap UMNO akan berpegang kepada janji yang telah dibuat kali ini dengan hanya sekadar meminjam kerusi milik MIC. Ianya hanya diserahkan untuk PRK kali ini sahaja.

“MIC berkorban atas semangat setiakawan dan kemenangan lebih besar bagi BN pada PRK kali ini dan bukan ‘mengorbankan’ selamanya kerusi Cameron Highlands yang telah kita menangi sejak mula bertanding.

“Kita percaya dengan UMNO dan memberi peluang kepada calon lain selain daripada MIC untuk bertanding bagi memastikan peratusan dan majoriti lebih berarah kepada kita tetapi kita harap UMNO akan berpegang pada janji mereka juga,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Parlimen Cameron Highlands mencatatkan jumlah pengundi seramai 32,048 dengan Melayu sebanyak 34.24 peratus; Cina (32.29 peratus); India (12.48 peratus) dan lain-lain 20.98 peratus. – MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/umno-jangan-lupa-pulangkan-kerusi-c.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Cameron Mic Tarik Diri Beri Kerusi Pada Umno

Prk Cameron Mic Tarik Diri Beri Kerusi Pada Umno

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 303 hits
PRK Cameron MIC tarik diri beri kerusi pada Umno Posted By on January 09 2019MIC dilaporkan tidak akan bertanding di kerusi tradisional Cameron Highlands dan membenarkan kepimpinan BN untuk menentukan calon gabungan itu yang akan bertanding...
Jika Benar Mic Beri Laluan Tok Mat Mesti Berani Jadi Calon Di Cameron Highlands

Jika Benar Mic Beri Laluan Tok Mat Mesti Berani Jadi Calon Di Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 331 hits
Dikhabarkan MIC telah membuat keputusan menarik diri daripada bertanding dalam pilihanraya kecil Cameron Highlands yang bakal diadakan pada 26 Januari depan Keputusan itu dipercayai untuk memberi laluan kepada UMNO bertanding di situ yang d...
Prk C Highlands Umno Jadi Mangsa Itu Dah Lumrah Rakyat Itu Yg Tak Patut

Prk C Highlands Umno Jadi Mangsa Itu Dah Lumrah Rakyat Itu Yg Tak Patut

papar berkaitan - pada 16/1/2019 - jumlah : 265 hits
Kekalahan UMNO BN majoriti besarnya dari janji janji palsu yang ditaburkan pihak lawan dalam PRU14 memang memberi kesan yang besar kepada kelangsungan parti tersebut Majoriti rakyat mengundi pembangkang kerana percayakan janji 100 hari pert...
Mic President Rules Himself Out Of Cameron Highlands Polls

Mic President Rules Himself Out Of Cameron Highlands Polls

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 272 hits
MIC president S Vigneswaran has shot down rumours that he will be contesting in the upcoming by election Speaking to Malaysiakini the Dewan Negara president denied being one of the party s shortlisted candidates No lah I am very happy being...
Prk Cameron Highlands Tiada Permintaan Daripada Umno Untuk Bertanding

Prk Cameron Highlands Tiada Permintaan Daripada Umno Untuk Bertanding

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 249 hits
KUALA LUMPUR 7 Jan 8211 MIC menegaskan partinya tidak menerima sebarang permintaan daripada UMNO untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron Highlands yang akan diadakan pada 26 Januari ini Setiausaha Agung parti itu Datuk Se...
Najib Kena Fikir Dendam Rakyat Kepadanya Jangan Buat Buat Lupa

Najib Kena Fikir Dendam Rakyat Kepadanya Jangan Buat Buat Lupa

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 330 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak berharap perbezaan pendapat antara beliau dan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak sampai tahap berkelahi dan berdendam Bekas perdana menteri itu berkata orang Melayu tidak patut mempunyai sikap sedemikian sebal...
Dap Advantage With Mic In Cameron Highlands Polls

Dap Advantage With Mic In Cameron Highlands Polls

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 254 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng conceded that DAP will face a stiff fight in the by election on Jan 26 Lim said MIC would be at an advantage as the party had held the parliamentary seat for a long time The seat has never been won by Paka...
Umno Jangan Hipokrit Tentang Pemberian Wang Dan Membeli Undi Sewaktu Pilihanraya

Umno Jangan Hipokrit Tentang Pemberian Wang Dan Membeli Undi Sewaktu Pilihanraya

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 325 hits
Begitu gegak gempita dan bagai nak runtuh langit dibuatnya apabila pemimpin pemimpin UMNO terlihat sangat ghairah bercakap dan memberi reaksi berhubung kononnya berlaku pembelian undi dalam pilihanraya kecil Cameron Highlands ini Semuanya h...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally