Umno Harus Berhenti Mengharap Cinta Pas Terimalah Hakikat Istana Pasir Mn Sudah Pun Musnah


 
Hanya tiga hari selepas berakhirnya PAU2020 di mana UMNO akhirnya memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu, sambil dalam waktu yang sama terdapat lontaran kata dua agar Pas membuat pilihan – mahu bersama MN atau PN – segala-galanya kini sudah terang-benderang sebagai pengetahuan tanpa diperlukan apa-apa suluhan lagi.
Dalam kenyataan media bersama yang dikeluarkan hari ini oleh Setiausaha Agung Bersatu, Hamzah Zainuddin dan Setiausaha Agung Pas,Takiyuddin Hasan, kedua-dua parti mengambil ketetapan untuk terus mengukuhkan kerjasama melalui PN.
Ketetapan itu diambil selepas pertemuan antara kepimpinan tertinggi Bersatu dan Pas yang diketuai Muhyiddin Yassin dan Hadi Awang semalam, 30 Mac 2021.
Berikutan adalah persetujuan bersama yang dicapai dalam pertemuan tersebut:-
1. Bersatu dan Pas akan terus mengukuhkan kerjasama dalam Perikatan Nasional bagi menghadapi PRU15;
2. Bersatu dan Pas, selaku antara Parti Pengasas Utama Perikatan Nasional, akan menubuhkan suatu Jawatankuasa Permesyuaratan di peringkat Pusat bagi merangka strategi dan hala tuju Parti khusus bagi menghadapi PRU15, termasuk rundingan pengagihan kerusi;
Segala keputusan yang dicapai akan dibawa ke Mesyuarat Majlis Tertinggi Perikatan Nasional untuk dimuktamadkan secara kolektif di kalangan semua parti-parti komponen;


3. Bersatu dan Pas bertegas menolak sebarang bentuk ‘penjajaran baharu’ untuk menubuhkan kerajaan pasca PRU15, terutama yang melibatkan PH dan sekutunya;
4. Bersatu dan Pas sentiasa komited untuk memperkukuhkan penyatuan ummah dan perpaduan seluruh masyarakat majmuk, bersedia bekerjasama dengan mana-mana pihak yang menyokong konsep tersebut, sekaligus menolak sebarang usaha untuk merungkaikan perpaduan yang telah sedia terjalin dan sebarang percubaan menggugat kerajaan Perikatan Nasional yang dibina secara bersama.
Kenyataan media bersama Hamzah dan Takiyuddin ini secara jelas, terang dan tanpa keraguan lagi adalah jawapan kepada segala kata dua dan seruan beberapa pihak dalam UMNO agar Pas menyatakan pendirian dan berani membuat pilihan.
Pas kini bukan saja menunjukkan komitmennya untuk bersama Bersatu dan PN bagi menghadapi PRU15 akan, malah di ketika UMNO telah memuktamadkan putus hubungan dengan Bersatu, Pas sebaliknya mengambil pendirian mengukuhkan lagi hubungannya dengan Bersatu.
Tidak cukup dengan itu, Pas bersama Bersatu juga menolak sebarang bentuk penjajaran baru pasca PRU15, dan ini sekali lagi menunjukkan parti itu enggan bersama dengan Zahid Hamidi yang ketika berucap merasmikan PAU2020 telah menyatakan kesediaan UMNO untuk berunding dengan mana-mana parti selepas keputusan PRU diumumkan kelak.
Dalam erti kata lain, sementara tujuan UMNO memutuskan hubungan dengan Bersatu adalah bagi memastikannya kembali dominan dan kemudian terbuka untuk berunding bagi membentuk kerajaan, Pas sebaliknya ingin membantu memastikan Bersatu kekal dominan melalui kerajaan PN.
Kesimpulannya, dengan komitmen Pas bersama Bersatu dan PN ini, Muafakat Nasional hanya sekadar istana pasir yang sudah pun boleh dianggap telah musnah dengan sendirinya sekarang ini.
Bagi Pas, tiada lagi MN dan tiada lagi UMNO sebagai rakan kongsinya, yang ada hanyalah Bersatu dan PN saja di hati mereka.
Untuk itu, tiada guna lagi dan hanya membuang masa saja jika UMNO masih mahu berharap dan terus mendambakan sisa cinta daripada Pas.
UMNO harus mula mengorak langkah sendiri bagi menghadapi PRU15 akan datang, sesuai dengan ketetapannya kekal menggunakan logo BN.
Bagaimana UMNO dan BN mahu memenangi PRU15 akan datang harus mula difikirkan mulai sekarang, tak kira sama ada mahu kekal bersendirian atau mewujudkan persefahaman dengan parti lain.
Tidak harus UMNO menoleh ke belakang kepada Pas lagi kerana segalanya sudah terang lagi bersuluh, Bersatu lebih menarik hati untuk didampingi oleh parti Islam tersebut berbanding UMNO yang belum ketahuan lagi nasibnya dalam PRU nanti.
Setidak-tidaknya, walaupun nasib bersama Bersatu turut tidak menentu, nikmat kemewahan dan laba dunia sudah pun dirasai bersama parti itu.
Tidak mustahil, Hadi Awang dan lain-lain pimpinannya selepas ini tidak akan memijakkan lagi kaki mereka ke Kompleks PWTC, bangunan milik UMNO yang selalu dikunjungi sejak dua tahun kebelakangan sebelum ini, dengan terakhir ketika PAU Ahad lalu.
Apa pun, begitulah liku-liku Pas, kahwin cerai kahwin cerai sudah jadi amalan biasa baginya. 


(Shahbudindotcom 31/03/2021)
















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/umno-harus-berhenti-mengharap-cinta-pas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Harus Pilih Umno Atau Bersatu Umno Kelantan

Pas Harus Pilih Umno Atau Bersatu Umno Kelantan

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 339 hits
BERITA SEMASA 24 MAC 2021 UMNO Kelantan mahu Pas membuat keputusan dengan jelas dan segera sama ada mahu bersama parti itu ataupun Bersatu dalam menghadapi PRU15 nanti Muzik www bensound com SinarHarian BeritaSemasa PRU15 Umno Pas Bersatu
Kesiannya Umno Nak Bersama Pas Tapi Pas Pilih Bersatu

Kesiannya Umno Nak Bersama Pas Tapi Pas Pilih Bersatu

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 259 hits
KENYATAAN media bersama Setiausaha Agung Bersatu dan Setiausaha Agung PAS ini sekaligus telah menjawab desakan oleh Pengarah Pilihan Raya UMNO Tajuddin Abdul Rahman yang meminta PAS menyatakan pendirian sama ada untuk bersama Umno atau Bers...
Analysts Umno May Still Win Big If It Goes Alone In Ge15 But Risks Self Sabotage If Tension With Pas Prolongs

Analysts Umno May Still Win Big If It Goes Alone In Ge15 But Risks Self Sabotage If Tension With Pas Prolongs

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 293 hits
Umno s suggestion that it may contest the 15th general election alone could sabotage the Malay nationalist party s own chances at expanding its control of Parliament political analysts said Even as the Barisan Nasional lynchpin s clout amon...
Pas Slaps Umno In The Face

Pas Slaps Umno In The Face

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 197 hits
A Kathirasen Free Malaysia Today In last weekend s 75th Umno general assembly some delegates called on PAS to unequivocally state whether it wished to work with Umno or PPBM These calls came after Umno adopted a resolution which said it wou...
Mengapa Perlu Dikeruhkan Hubungan Antara Umno Kedah Dan Pas Kedah

Mengapa Perlu Dikeruhkan Hubungan Antara Umno Kedah Dan Pas Kedah

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 284 hits
Saya agak terkejut bila dimaklumkan bahawa selain daripada di Terengganu dan di Kelantan yang semua sudah maklum keadaannya hubungan antara UMNO dan PAS di Kedah juga mula menunjukkan kemerosotan ekoran ucapan Ketua Pemuda UMNO Kedah Mohd F...
Mahu Bersama Ppbm Dalam Pru Pas Tidak Lagi Minat Perkukuh Mn Kata Veteran Umno

Mahu Bersama Ppbm Dalam Pru Pas Tidak Lagi Minat Perkukuh Mn Kata Veteran Umno

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 240 hits
PETALING JAYA Veteran Umno Shahrir Samad menyifatkan PAS tidak lagi berminat memperkasakan Muafakat Nasional bersama Umno selepas parti Islam itu mengumumkan akan mengukuhkan kerjasama dengan PPBM bagi menghadapi PRU15 Katanya dengan pendir...
When Umno And Pas Fight Malaysia Will Lose

When Umno And Pas Fight Malaysia Will Lose

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 181 hits
PAS has been troubling Umno since Even today they are troubling Umno It s nothing new Ku LiThe real issue facing Malaysians who do not want a theocratic state is not the between Umno and Bersatu but rather the fallout from whatever happens ...
Ketua Umno Pasir Puteh Paling Jantan Letak Jawatan Glc

Ketua Umno Pasir Puteh Paling Jantan Letak Jawatan Glc

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 336 hits
MALAYSIA DATELINEKetua Umno Bahagian Pasir Puteh Datuk Zawawi Othman menjadi pemimpin Umno pertama yang meletakkan jawatan dari syarikat milik kerajaan Perikatan Nasional selepas partinya membuat keputusan memutuskan hubungan dengan Bersatu...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom