Umno Bukan Punca Kemelut Politik Md Jais Sarday



Saya menjunjung kasih atas keprihatinan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja Melayu menzahirkan pendirian tentang betapa pentingnya untuk menghormati mekanisme semak dan imbang pelbagai cabang kerajaan.
Ini demi menjamin keadilan dan membatasi sebarang unsur penyalahgunaan kuasa, serta menegaskan pentingya prinsip raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen diterjemahkan dalam pentadbiran.
Ini menunjukkan kebijaksanaan raja-raja Melayu membantu menguruskan masalah politik yang berlaku sejak pilihan raya umum ke-14 yang lalu.
Raja-raja Melayu masih berpegang kepada prinsip raja perperlembagaan dan demokrasi berparlimen yang diamalkan di Malaysia.
Melalui kenyataan yang dikeluarkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Istana Negara, Seri Paduka menitahkan supaya ahli-ahli politik menghentikan politicking (permainan politik) yang boleh mengganggu kestabilan negara.

Baginda malah menyatakan kerajaan sedia ada berjaya mengatasi Covid-19 yang berlarutan sejak Februari, walaupun tidak bersetuju dengan cadangan kabinet yang memohon untuk melaksanakan Darurat Perkara 150(1) dan Pemasyhuran Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu 2020) menurut Perkara 150(2B) Perlembagaan Persekutuan untuk memerangi ancaman Covid-19.
Saya percaya, Seri Paduka dan raja-raja Melayu melihat melalui politik pandang penuh teliti dan menyimpulkan kemelut yang berlaku sebenarnya permainan politik.
Justeru Seri Paduka telah menasihatkan supaya ahli-ahli parlimen melihat belanjawan 2021 yang akan dibentangkan di parlimen adalah suatu yang sangat penting kepada rakyat dalam menangani wabak Covid-19 dan memulihkan ekonomi negara, termasuklah peruntukan kewangan yang diperlukan barisan hadapan.



Oleh yang demikian, sebagai rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian dan kesejahteraan, tanpa mengira latar belakang masing-masing perlu mentaati nasihat Seri Paduka yang merupakan kuasa tertingi negara.


Maka tidak wajar untuk sebarang tindakan menuntut pilihan raya ataupun undi tidak percaya di parlimen dalam masa terdekat.


Saya berpendapat kemelut politik yang sedang berlaku ialah kebimbangan perdana menteri tidak mendapat sokongan majoriti ekoran peristiwa Tengku Razaleigh Hamzah (ahli parlimen Gua Musang) mengemukakan usul tidak percaya pada September lalu.


Ini juga susulan Anwar Ibrahim mengadap Seri Paduka susulan kenyataan Dr Zahid Hamidi, presiden Umno yang tidak dapat menghalang ahli parlimen Umno yang menyokong Anwar.


Blok Umno
Muhyidin Yasin dilantik sebagai perdana menteri setelah disokong oleh ahli-ahli parlimen Umno/BN, PAS dan Gabungan Parti Sarawak, selain ahli-ahli parlimen Bersatu, penyokong Azmin Ali (dalam PKR) dan ahli-ahli parlimen Umno yang melompat parti.
Kalau dilihat secara menyeluruh, komposisi yang paling besar menyokong perdana menteri adalah dari blok Umno/BN.
Namun, kedudukan ahli kabinet yang dilantik tidak menggambarkan kehadiran ‘muka’ Umno dalam kerajaan kerana hanya seorang naib presiden dari kalangan pimpinan tertinggi (presiden, timbalan presiden dan naib-naib presiden) yang dilantik.
Penjawat jawatan ini dipilih oleh ahli ketika parti tidak menjadi kerajaan.
Oleh itu, parti tidak dapat menterjemahkan hasrat dan pandangannya dalam kerajaan, apatah lagi untuk mempertahankan kerajaan, berbanding dengan pimpinan parti-parti lain yang menganggotai kerajaan.
Selain itu, peristiwa yang berlaku dalam pilihan raya Sabah yang dikatakan “Umno/BN telah dibuli” oleh Perikatan Nasional juga telah memanaskan lagi kemelut politik ini, di samping kerjasama ikhlas yang tidak bertulis menyebabkan Umno tersingkir dari memimpin kerajaan Sabah.
Oleh itu, kemelut ini tidak boleh dilihat hanya Umno sahaja seolah-olah menjadi puncanya.
Keikhlasan Umno memberikan 11 “kerusi lompat” kepada Bersatu adalah bukti Umno sedia bekerjasama dengan Perikatan Nasional.
Saya melihat, tuntutan utama Umno hanya dua.
Pertama; semua bentuk kerjasama Umno/BN dan Bersatu/PN hendaklah ditulis dengan nyata supaya boleh dijadikan panduan.
Dan kedua; melihat semula anggota kabinet supaya kahadiran Umno itu melambangkan kerjasama yang kuat dalam kerajaan.
Bagi saya, kemelut politik ini hanya boleh diselesaikan oleh perdana menteri, yang juga pengerusi PN.
Perdana menteri sewajarnya menunjukkan sikap berjiwa besar di sebalik panggilan manja “abah” yang membawa pengertian seorang bapa yang penyayang.
Saya yakin dan percaya kepimpinan tertinggi Umno tidak akan sekali-kali lari dari landasan untuk menyokong kerajaan tanpa DAP.
Md Jais Sarday ketua Umno Bahagian Kluang, Johor.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/10/umno-bukan-punca-kemelut-politik-md.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Analisis Usaha Bersatu Bunuh Umno Punca Kegawatan Politik

Analisis Usaha Bersatu Bunuh Umno Punca Kegawatan Politik

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 269 hits
APA yang berlaku sepanjang minggu ini mungkin boleh menjurus kepada kejatuhan kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam beberapa hari lagi jika pasukan beliau tidak menguruskannya sebaik mungkin Pagi tadi tersebar surat yang kononnya...
Muhyiddin Dan Anwar Punca Kemelut Politik Dakwa Isham

Muhyiddin Dan Anwar Punca Kemelut Politik Dakwa Isham

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 245 hits
BANGI 13 Rabiulawal 1442H Jumaat Ketua Penerangan Barisan Nasional Isham Jalil menolak dakwaan kononnya UMNO menjadi punca kemelut politik di Malaysia sehingga mendapat teguran dan nasihat Yang di Pertuan Agong Sebaliknya beliau mendakwa t
3 Pilihan Boleh Diambil Agong Tamat Kemelut Politik

3 Pilihan Boleh Diambil Agong Tamat Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 213 hits
BANGI 29 Safar 1442H Sabtu Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah mempunyai tiga pilihan sekiranya kemelut politik negara berhubung isu perebutan kuasa masih berpanjangan Presiden Ikatan Muslimin Malays...
Tidak Perlu Pilihan Raya Untuk Selesaikan Kemelut Politik Dr Nik Ahmad Kamal

Tidak Perlu Pilihan Raya Untuk Selesaikan Kemelut Politik Dr Nik Ahmad Kamal

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 250 hits
KUALA LUMPUR Kemelut politik yang melanda negara boleh diselesaikan secara rundingan atau menerusi Dewan Rakyat tanpa perlu merisikokan nyawa rakyat menerusi pilihan raya umum ketika Malaysia masih berdepan ancaman COVID 19 Pengamal Undang ...
Punca Mesyuarat Mt Umno Ditangguhkan Tersebar

Punca Mesyuarat Mt Umno Ditangguhkan Tersebar

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 341 hits
Punca Mesyuarat MT Umno Ditangguhkan Tersebar Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang dijadualkan berlangsung esok di Pahang dibatalkan Menurut sumber pembatalan itu dibuat dengan alasan Lembah Klang kini di bawah Perintah Kawalan Pergerakan B...
Politik Poligami Penyelesaian Kemelut Negara

Politik Poligami Penyelesaian Kemelut Negara

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 248 hits
Kemelut politik di negara ini terus berlarutan dan ketika lidah pengarang ini ditulis masih tiada noktah siapa yang mempunyai majoriti untuk menerajui negara Percaturan dan perbincangan terus berlangsung di belakang tabir Semua tahu kerajaa...
Sultan Mahu Pemimpin Utamakan Rakyat Akhiri Kemelut Politik

Sultan Mahu Pemimpin Utamakan Rakyat Akhiri Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 246 hits
SHAH ALAM 20 OKT Duli Yang Maha Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj bimbang dengan kemelut politik negara yang dilihat tiada kesudahan selain menimbulkan keresahan rakyat Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor Datuk Lela Ba...
Agong Boleh Isytihar Darurat Jika Kemelut Politik Ketika Covid 19 Mengganas Berterusan

Agong Boleh Isytihar Darurat Jika Kemelut Politik Ketika Covid 19 Mengganas Berterusan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 300 hits
Situasi ini kata Haniff akan menyebabkan Agong berdepan kesukaran untuk melantik pihak yang benar benar memiliki majoriti disebabkan unsur kecurigaan yang timbul Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah boleh mengisytiharkan darurat sekiranya keme...
Pas Dan Umno Politik Dan Empati

Pas Dan Umno Politik Dan Empati

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 211 hits
Ada satu isu penting dalam hubungan tiga parti Melayu Umno PAS dan PPBM yang memerlukan pengamatan dan muhasabah yang lebih jujur dan mendalam iaitu hal melibatkan sentimen yang paling asas dalam hubungan Umno dengan PPBM Dalam hal ini PAS ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls