Agong Boleh Isytihar Darurat Jika Kemelut Politik Ketika Covid 19 Mengganas Berterusan



Situasi ini, kata Haniff, akan menyebabkan Agong berdepan kesukaran untuk melantik pihak yang benar-benar memiliki majoriti disebabkan “unsur kecurigaan” yang timbul. (Malaysia Now) – Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah boleh mengisytiharkan darurat sekiranya kemelut politik berterusan tanpa perlu membubarkan Parlimen, ketika negara berdepan dengan Covid-19 yang menyaksikan peningkatan kes hampir mencecah empat angka, kata seorang peguam terkemuka.
Peguam Haniff Khatri Abdulla berkata, Yang di Pertuan Agong mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan darurat seperti termaktub dalam Perlembagaan melalui Perkara 40 dan dibaca bersama Perkara 150 demi memastikan kestabilan pentadbiran untuk melawan pandemik yang sudah masuk gelombang ketiga.
“Ini, bagi Agong mungkin kemudaratan politik. Kalau nak buat Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dalam waktu Covid-19, boleh tengok macam mana yang berlaku di Sabah, peningkatan penularan jangkitan,” kata Haniff kepada MalaysiaNow.
“Mungkin keadaan ini akan membuatkan Agong menolak mana-mana cadangan untuk adakan PRU sekarang”.
Haniff berkata, ketika krisis politik pada Februari yang menyaksikan kerajaan Pakatan Harapan berusia 22 bulan tumbang, Majlis Raja-raja sudah menyatakan tidak berkenan untuk mengadakan PRU meskipun ketika itu bilangan jangkitan Covid-19 masih lagi kecil.
“Jadi, ini menunjukkan secara objektifnya ada keadaan kemudaratan Covid-19, ada juga kemudaratan politik. Atas dasar tersebut, Baginda boleh mengistihar darurat atas Perkara 150- darurat politik,” katanya yang pernah mewakili bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dalam beberapa kes sebelum ini.
Minggu lalu, MalaysiaNow melaporkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan bekas perdana menteri, Najib Razak menulis surat kepada Istana Negara bagi menyatakan sokongan kepada Anwar Ibrahim, dan turut mendakwa “sejumlah ahli Parlimen Umno” bakal menyokong rancangan presiden PKR itu untuk menumbangkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Sebelum itu pada 13 Oktober, Anwar mengadap Agong untuk menyerahkan “dokumen sahih” bagi membuktikan mempunyai “sokongan kukuh dan meyakinkan” untuk dilantik menjadi perdana menteri. Tidak berapa lama selepas itu, Istana Negara dalam satu kenyataan mengatakan Anwar gagal menyerahkan senarai ahli Parlimen untuk mengukuhkan dakwaannya.
Situasi ini, kata Haniff, akan menyebabkan Agong berdepan kesukaran untuk melantik pihak yang benar-benar memiliki majoriti disebabkan “unsur kecurigaan” yang timbul.
Darurat kesihatan jika Covid-19 di luar kawalan
Haniff berkata, terdapat juga keadaan darurat boleh diisytiharkan sekiranya penularan jangkitan Covid-19 tidak lagi dapat dikawal.
“Kerajaan melalui perdana menteri boleh menasihati Agong untuk umumkan darurat kesihatan,” katanya.
“Agong boleh mengumumkan darurat di mana-mana negeri, jajahan mahupun di seluruh negara jika tidak berpuas hati terhadap ketenteraman dan kesejahteraan rakyat.”
Haniff bagaimanapun berkata, memandangkan Covid-19 melibatkan isu kesihatan, perdana menteri perlu mendapatkan pandangan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah sebelum menasihatkan Agong untuk pengisytiharan darurat.
Menurut Haniff, dalam keadaan darurat politik atau kesihatan, ia tidak mewajibkan pentadbiran tentera untuk mengambil alih tadbir urus negara seperti Majlis Gerakan Negara (Mageran) yang menjadi badan pentadbir negara pada tahun 1969 selepas tragedi 13 Mei.
“Saya sebenarnya tak gemar guna istilah Mageran ini, kerana ia memberi stigma kepada mereka yang hidup pada zaman itu (60-an) yang mana tentera, kecemasan dan sebagainya sedang berlaku. Ini tidak, ia satu majlis penasihat darurat,” katanya.
Semasa pentadbiran Mageran, lima prinsip Rukun Negara dicipta untuk membina semula perpaduan dalam kalangan rakyat. Ia dibubarkan pada tahun 1971 dengan pemulihan Parlimen.
Menurut Haniff, dalam keadaan kemelut politik dan pandemik Covid-19 yang tidak terkawal, Agong boleh mengisytihar darurat politik dan kesihatan secara serentak.
Haniff berkata, walaupun darurat diisytiharkan, sektor peniagaan dibuka seperti biasa bagi memastikan rakyat berupaya keluar bekerja untuk menyara khidupan.
Beliau berkata, tiada halangan untuk rakyat bergerak seperti pergi bercuti dan menziarahi keluarga.
“Kalau naratif sampai dan difahami rakyat, mereka akan tahu, ini (darurat) untuk memperbaiki kemelut politik dan kesihatan.”
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/10/20/agong-boleh-isytihar-darurat-jika-kemelut-politik-ketika-covid-19-mengganas-berterusan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Keperluan Untuk Isytihar Darurat Semua Ahli Politik Perlu Memberhentikan Segera Bermain Politik Titah Ydp Agong

Tiada Keperluan Untuk Isytihar Darurat Semua Ahli Politik Perlu Memberhentikan Segera Bermain Politik Titah Ydp Agong

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 284 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menitahkan tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di negara ini atau mana mana bahagian negara Malaysia buat masa ini Seri Paduka Baginda sebal...
3 Pilihan Boleh Diambil Agong Tamat Kemelut Politik

3 Pilihan Boleh Diambil Agong Tamat Kemelut Politik

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 210 hits
BANGI 29 Safar 1442H Sabtu Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah mempunyai tiga pilihan sekiranya kemelut politik negara berhubung isu perebutan kuasa masih berpanjangan Presiden Ikatan Muslimin Malays...
Tak Perlu Isytihar Darurat Kata Agong

Tak Perlu Isytihar Darurat Kata Agong

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 195 hits
PETALING JAYA Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkata tiada keperluan buat masa ini untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia atau mana mana bahagian di dalam negara Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Ahmad ...
Darurat Politik Agong Belum Perkenan Suruh Pm Balik Dulu

Darurat Politik Agong Belum Perkenan Suruh Pm Balik Dulu

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 323 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah ShahYang Di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah belum memberi sebarang perkenan atas apa apa cadangan Mesyuarat Khas Kabinet pagi tadi terma...
Tiada Darurat Covid 19 Ditangani Cara Berkesan Titah Agong

Tiada Darurat Covid 19 Ditangani Cara Berkesan Titah Agong

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 231 hits
Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menegaskan Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan amat penting kepada rakyat Foto oleh Hari AnggaraKUALA LUMPUR 25 Okt Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri yatuddin Al Mustafa Billa...
Gelombang Kedua Covid 19 Perancis Isytihar Darurat

Gelombang Kedua Covid 19 Perancis Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 204 hits
PARIS Presiden Perancis Emmanuel Macron pada semalam mengumumkan perintah berkurung waktu malam dikuatkuasakan di Paris dan bandar bandar lain selaras dengan darurat yang telah diisytiharkan di negara ini bagi membendung penularan koronavir...
Anwar Kerajaan Guna Covid 19 Isytihar Darurat Elak Sidang Parlimen

Anwar Kerajaan Guna Covid 19 Isytihar Darurat Elak Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 287 hits
SHAH ALAM 23 OKT Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kerajaan persekutuan menggunakan alasan penularan Covid 19 untuk menyekat sidang parlimen berikutan ada ura ura darurat mahu diisytihar Ketua pembangkang kesal kerana perintah sedemikian...
Darurat Jalan Terbaik Bendung Covid 19 Tangani Gegak Gempita Politik

Darurat Jalan Terbaik Bendung Covid 19 Tangani Gegak Gempita Politik

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 320 hits
By 24 October 2020Dr Shamsul Amri BaharuddinKUALA LUMPUR Majoriti tipis undi tidak percaya dan kekalutan pembentangan Bajet 2021 yang bakal dihadapi oleh kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin serta ditambah cabaran getir penularan waba...
Tiada Keperluan Isytihar Darurat Kata Agong

Tiada Keperluan Isytihar Darurat Kata Agong

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 317 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Sultan Haji Ahmad Shah bertitah tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia buat masa ini Titah baginda kerajaan sekarang boleh dipercayai untuk terus melaksanakan dasar dan tindakan pe...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya