Umno Ada Akaun Rahsia Yang Tidak Diaudit Bagi Derma Politik Pendakwa


malaysiakini.com

Hidir Reduan Abdul Rashid
Diterbitkan 10 Feb 2021, 6:24 pm

Umno mempunyai akaun rahsia yang tidak diaudit bagi menerima sumbangan politik, kata pendakwa raya hari ini

Perkara itu didedahkan ketika pihak pendakwaan menyanggah dakwaan bahawa wang tunai RM114.16 juta, yang dituntut oleh bekas perdana menteri Najib Razak dan Umno dalam saman pelucutanhak berkaitan 1MDB terhadap Obyu Holdings, adalah milik parti itu.

Dalam hujah bertulis oleh timbalan pendakwa raya Faten Hadni Khairuddin hari ini, pihak pendakwa mendakwa ini kerana sebilangan pemimpin Umno sendiri menafikan mereka tahu mengenai dana tersebut.

Pihak pendakwaan mendakwa bahawa kenyataan polis yang dirakam dari beberapa pemimpin parti, seperti bekas setiausaha agung Tengku Adnan Tengku Mansor, dan bendaharinya, Ahmad Husni Hanadzlah dan Salleh Said Keruak, menafikan mereka tahu bahawa Najib sepatutnya menyimpan wang berkenaan bagi pilihan raya umum 2014.

Mereka mendakwa bahawa dana itu adalah hasil aktiviti haram dan berasal dari 1MDB.

Pihak pendakwaan berpendapat adalah mustahil presiden parti sekarang, Ahmad Zahid Hamidi mendakwa wang tunai berjumlah RM114.6 juta itu adalah dana Umno kerana ia terdiri daripada mata wang asing.

"Wang itu dijumpai daripada 35 beg yang dirampas oleh polis seperti yang disahkan oleh Superintendan Foo Wei Min dalam afidavitnya daripada serbuan itu. Ia juga terdiri dalam pelbagai mata wang dan pelbagai denominasi.

"Ahmad Zahid sendiri menafikan sumbangan politik itu dalam mata wang yang berbeza, ”dakwa pihak pendakwaan dalam hujah bertulis bagi menyanggah Najib dan Umno yang mahu mendapatkan semula aset yang dirampas.

Pasukan pendakwaan - yang diketuai oleh DPP Muhammad Saifuddin Hashim Musaimi berkata terdapat akaun rahsia yang tidak diaudit yang disimpan oleh Umno di sebuah bank di Malaysia.

Mereka berpendapat keberadaan akaun yang tidak diaudit itu merupakan kesalahan di bawah Akta Pertubuhan 1966, dan dengan itu tiada keperluan bagi Najib menyimpan sejumlah besar dana dalam pelbagai mata wang asing secara peribadi.

"Ahmad Zahid, Tengku Adnan, Ahmad Husni dan Salleh, yang mana keterangan mereka telah direkodkan, menafikan adanya sebarang sumbangan politik dalam bentuk mata wang asing.

“Malah, bukti dari bendahari Umno (tidak disebutkan namanya) terdapat satu lagi akaun bank tidak rasmi dan tidak diaudit yang telah digunakan oleh Umno sejak tahun 1988 untuk menerima sumbangan politik.

"Sumbangan politik yang tidak diaudit secara tunai juga melanggar Seksyen 14 (1) (d) dan (b) Akta Pertubuhan.

"Tuntutan Umno sebagai pemilik (RM114,164,393.44) bercanggah dengan saksi dari parti itu sendiri dalam keterangan saksi mereka. Tuntutan ini, jika benar jelas melanggar pelbagai peruntukan dalam perlembagaan parti itu," katanya.

Najib tetap mengelak dan enggan mendedahkan identiti penderma berkenaan walaupun dalam prosiding yang berlangsung di mahkamah.

Pihak pendakwa berhujah bahawa jika benar wang tunai yang dirampas itu adalah derma politik, pastinya tidak sukar bagi Najib untuk mendedahkan sumber dan identiti penderma.

"Dakwaan yang dikemukakan oleh Najib dan Umno bahawa wang tunai yang dirampas adalah derma politik adalah lemah jika dibandingkan dengan bukti yang menunjukkan sebaliknya," katanya.

Pada 3 September 2019, Najib adalah antara pihak ketiga yang mencelah dalam saman pelucutanhak melibatkan wang tunai dan barangan kemas yang disitaoleh pihak berkuasa dari Pavilion Residences di Kuala Lumpur pada tahun 2018.

Pihak ketiga yang lain dalam saman pelucutanhak tersebut adalah isteri Najib, Rosmah Mansor, Umno dan syarikat barangan kemas Global Royalty Trading SAL.

Najib dan Umno, melalui peguam mereka Muhammad Shafee Abdullah dan Hariharan Tara Singh, akan membalas hujah pendakwaan semasa prosiding di mahkamah pada 11 dan 15 Mac.

[Baca berita penuh]

Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/02/umno-ada-akaun-rahsia-yang-tidak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gempar Pendakwa Dedah Umno Ada Akaun Bank Rahsia Yang Tidak Diaudit

Gempar Pendakwa Dedah Umno Ada Akaun Bank Rahsia Yang Tidak Diaudit

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 172 hits
February 11 2021 Umno mempunyai akaun rahsia yang tidak diaudit bagi menerima sumbangan politik kata pendakwa raya hari ini Perkara itu didedahkan ketika pihak pendakwaan menyanggah dakwaan bahawa wang tunai RM114 16 juta yang dituntut oleh...
Apa Kita Tahu Mengenai Akaun Rahsia Umno Dan Kenapa Ia Penting

Apa Kita Tahu Mengenai Akaun Rahsia Umno Dan Kenapa Ia Penting

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 291 hits
Diterbitkan 12 Feb 2021 6 52 pmPihak pendakwa raya dalam saman pelucutanhak terhadap Umno membuat dakwaan mengejutkan pada Rabu lalu bahawa Umno mempunyai akaun bank rahsia yang tidak diaudit untuk menerima sumbangan politik Maklumat lanjut...
Mungkin Presiden Umno 1988 Boleh Jelaskan Akaun Rahsia Shahril

Mungkin Presiden Umno 1988 Boleh Jelaskan Akaun Rahsia Shahril

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 200 hits
Pemimpin Umno pada masa lalu mungkin lebih tahu mengenai dakwaan kewujudan akaun bank rahsia yang melibatkan parti itu kata Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan Ini selepas beberapa pemimpin Umno mendakwa tidak tahu mengenai kewujudan akaun...
Akaun Rahsia Umno Bersatu Parti Lain Jangan Keluar Kenyataan Tuduhan Annuar Musa

Akaun Rahsia Umno Bersatu Parti Lain Jangan Keluar Kenyataan Tuduhan Annuar Musa

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 289 hits
Bekas Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa menafikan dakwaan bahawa UMNO pernah membuat keputusan membuka akaun bank rahsia Menurut beliau sepanjang lebih 20 tahun beliau sebagai Ahli Majlis Tertinggi parti itu tiada keputu...
Annuar Gesa Pemimpin Bersatu Henti Tuduh Akaun Rahsia Umno

Annuar Gesa Pemimpin Bersatu Henti Tuduh Akaun Rahsia Umno

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 203 hits
Bekas setiausaha agung Barisan Nasional Annuar Musa meluahkan rasa kecewa dengan dakwaan pemimpin Bersatu bahawa Umno mempunyai akaun bank rahsia yang tidak diaudit untuk menerima sumbangan politik Akaun sulit Umno Pemimpin Bersatu atau par...
Mat Hasan Tak Tahu Akaun Rahsia Umno

Mat Hasan Tak Tahu Akaun Rahsia Umno

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 295 hits
malaysiakini comDiterbitkan 11 Feb 2021 4 49 pmDikemaskini 4 50 pmBeberapa pemimpin Umno mendakwa mereka tidak tahu menahu mengenai kewujudan akaun rahsia Umno yang tidak diaudit bagi menerima sumbangan politik seperti didedahkan di mahkama...
Kerjasama Ppbm Pas Umno Untuk Kepentingan Politik Tiada Kebaikan Untuk Negara Kata Dr M

Kerjasama Ppbm Pas Umno Untuk Kepentingan Politik Tiada Kebaikan Untuk Negara Kata Dr M

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 214 hits
PETALING JAYA Kerapuhan kerjasama antara PPBM PAS dan Umno akan terus terurai pada pilihan raya umum akan datang kerana tiga parti itu hanya bersama untuk kepentingan politik masing masing PPBM PAS dan Umno adalah tonggak kerajaan Perikatan...
Gempar Zahid Dedah Rahsia Besar Usaha Satukan Umno Pas Sudah Bermula Sejak 1998

Gempar Zahid Dedah Rahsia Besar Usaha Satukan Umno Pas Sudah Bermula Sejak 1998

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 203 hits
February 16 2021 Selepas bebeberapa ketika Muafakat Nasional tidak disebut atau dibincangkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata usaha tersebut harus diteruskan pada masa depan Menurut beliau hubungan kedua dua parti masih b...
Umno Nak Tunggu Apa Lagi Kemasukan Gerakan Ke Dalam Pn Bukti Darurat Ini Bermotif Politik

Umno Nak Tunggu Apa Lagi Kemasukan Gerakan Ke Dalam Pn Bukti Darurat Ini Bermotif Politik

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 148 hits
Tanpa memgambil kira PKP atau darurat dan di sebalik omongan dirinya tidak berpolitik dan hanya ingin menumpukan kepada usaha melawan Covid19 Muhyiddin Yassin sekali lagi membuktikan bermain politik dan keinginan mengekalkan kuasa memang me...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau