Ummah Tepis Tuduhan Himpunan 405 Tiada Agenda Jelas


Oleh Athirah Huda Zalhe Tak harap kehadiran ramai, tapi masih capai sasaran, kata Aminuddin
Pengerusi Gerakan Pembela Ummah (UMMAH), Haji Aminuddin Yahaya ketika berucap pada Himpunan Pertahan Kedaulatan Islam di hadapan pusat beli belah Sogo, Jalan Tunku Abdul Rahman di Kuala Lumpur Sabtu lalu.

BANGI– Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menepis kritikan pihak tertentu yang menjadikan kehadiran peserta pada Himpunan Pertahan Kedaulatan Islam (Himpunan 405) di ibu negara Sabtu lalu, sebagai asas analisa selain menyifatkan ia tiada agenda jelas.

Pengerusi UMMAH, Aminuddin Yahaya berkata, ada pihak yang mengkritik bahawa Himpunan 405 itu tidak mempunyai agenda yang jelas, selain tiada sambutan daripada golongan muda serta tidak dirancang dengan baik.

Menjawab kritikan itu, beliau berkata, UMMAH tidak mengharapkan kehadiran ramai, namun jumlah yang ‘turun’ pada Sabtu lalu, mencapai sasaran diletakkan iaitu antara 5,000 sehingga 10,000 orang.

“Kami hanya mengambil masa lima hari saja untuk berkempen dan hanya fokus kepada rakyat sekitar Lembah Klang. Itu pun sudah dapat jumlah sebegitu ramai.

“Jadi untuk kata kami tak rancang betul-betul adalah salah. Kepada yang kata ia tidak ada sambutan daripada anak muda, eloklah tengok gambar dan juga wakil belia yang berucap,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Sabtu lalu, lebih 5,000 rakyat daripada pelbagai lapisan masyarakat berhimpun secara aman bagi menzahirkan perasaan tidak selesa terhadap isu-isu yang dilihat mengancam kedaulatan Islam dan Perlembagaan.

Mengenakan pakaian berwarna putih, Himpunan 405 di hadapan pusat beli belah Sogo di Jalan Tunku Abdul Rahman di ibu negara itu turut dihadiri pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik.

Himpunan itu bagi menunjukkan kebimbangan rakyat terhadap ancaman kedaulatan Islam; isu Statut Rom; keadilan anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim ; isu pendidikan (UEC dan PPSMI); serta cadangan mengugurkan perkataan agama dalam kad pengenalan.

Mengulas lanjut, Aminuddin berkata, UMMAH sengaja memasukkan beberapa agenda dan membuat kelainan berbanding Himpunan 812 (Bantah ICERD) pada Disember tahun lalu.

Ini kerana, katanya, terlalu banyak kepincangan yang dilakukan oleh kerajaan hari ini sehingga menimbulkan rasa gelisah dalam kalangan rakyat.

“Jadi kami terpaksa membawa aspirasi dan luahan hati rakyat. Itupun hanya sebahagian saja. Banyak lagi perkara yang rakyat tidak puas hati. Mungkin menunggu himpunan yang lebih besar lagi nanti.

“Ini bukan bermakna agenda kami tak jelas. Saya yakin bahawa rakyat yang mengambil bahagian dalam himpunan Sabtu lepas datang dengan sebab mereka tersendiri dan pulang dengan rasa puas hati dan berbaloi,” katanya.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/05/ummah-tepis-tuduhan-himpunan-405-tiada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Himpunan Perpaduan Ummah Umno Pas Wajar Dibuat Di Bandaraya Kuala Lumpur

Himpunan Perpaduan Ummah Umno Pas Wajar Dibuat Di Bandaraya Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 513 hits
Ukhuwah merupakan satu konsep Islam yang menyatakan bahawa setiap Muslim dengan Muslim yang lain adalah bersaudara Banyak ayat ayat al Quran mahupun hadis hadis Rasulullah s a w yang memperkatakan dan mempertegaskan landasan konsep ini Bahk...
300 Ngo Adakan Himpunan 4 Mei Ini Ummah

300 Ngo Adakan Himpunan 4 Mei Ini Ummah

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 341 hits
KUALA LUMPUR Sebuah himpunan yang akan menggabungkan 300 pertubuhan bukan kerajaan akan diadakan pada 4 Mei ini di Masjid Jamek di ibu negara Himpunan tersebut yang dipanggil Himpunan Pertahan Kedaulatan Islam akan berarak dari masjid berke...
Himpunan 405 Pemuda Umno Kerah 2 000 Ahli Simbolik Keresahan Rakyat

Himpunan 405 Pemuda Umno Kerah 2 000 Ahli Simbolik Keresahan Rakyat

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 491 hits
Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki bercakap pada sidang media selepas Mesyuarat Exco Pergerakan UMNO di Bilik Mesyuarat Tingkat 38 Menara Datuk ONN Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur foto NOOREEZA HASHIM KUALA LUMPUR Perger...
Himpunan Ummah Cubaan Apikan Sentimen Kaum Agama Muhyiddin

Himpunan Ummah Cubaan Apikan Sentimen Kaum Agama Muhyiddin

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 300 hits
Menjelang perhimpunan mempertahankan kedaulatan Islam pada 4 Mei ini Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin memberikan amaran tegasnya terhadap pihak yang memiliki kecenderungan mengapi apikan sentimen kaum dan agama Ada pihak yang mendakwa ...
Himpunan Perpaduan Ummah Amaran Kepada Dap

Himpunan Perpaduan Ummah Amaran Kepada Dap

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 280 hits
Abdul Hadi dan Mohamad disambuut ribuan hadirin pada Himpunan Perpaduan Ummah Pahang malam tadi KUALA LUMPUR UMNO dan Pas memberi amaran kepada DAP agar menghentikan agenda dan tindakan mereka mencabar hak istimewa orang Melayu Bumiputera k...
Himpunan Menyemarakkan Ruh Perjuangan Semangat Kekuatan Perpaduan Ummah Wan Rosdy Wan Ismail

Himpunan Menyemarakkan Ruh Perjuangan Semangat Kekuatan Perpaduan Ummah Wan Rosdy Wan Ismail

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 267 hits
Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berpandangan Himpunan Perpaduan Ummah yang diadakan adalah satu himpunan yang penuh bersejarah Layari www umno online my Ikuti Facebook Twitter Instagram Telegram UMNO Online
Jom Hadir Himpunan Penyatuan Ummah Pahang

Jom Hadir Himpunan Penyatuan Ummah Pahang

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 734 hits
Admin dapat jemputan ni dari sahabat sahabat di Pahang Dengar katanya ramai juga yang akan hadir di program Himpunan Penyatuan Ummah Pahang kali ini Kalau ikut pertimbangan boleh la pergi Pergi pun bukan ada sebab lain Tapi sekadar nak meli...
Himpunan 405 Polis Panggil Lima Individu Beri Keterangan

Himpunan 405 Polis Panggil Lima Individu Beri Keterangan

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 378 hits
11 individu terdiri daripada pengadu saksi telah direkod keterangan Ribuan rakyat berhimpun di hadapan pusat beli belah Sogo di Jalan Tunku Abdul Rahman di ibu negara Sabtu lalu BANGI Polis memanggil lima individu yang terbabit dalam pengan...
Lautan Pendukung Agenda Perpaduan Ummah Banjiri Padang Mpk1 Penuh Komitmen

Lautan Pendukung Agenda Perpaduan Ummah Banjiri Padang Mpk1 Penuh Komitmen

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 379 hits
KUANTAN 27 April Lautan rakyat dengan tema berbaju putih membanjiri Padang MPK 1 di sini malam tadi bagi menunjukkan ekspresi bersatu hati mendukung agenda perpaduan ummah di negara ini Rakyat yang hadir dari pelbagai latar belakang agama k...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Pusing Bandar

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug

Astrazeneca Akhirnya Tarik Balik Vaksin Covid 19 Selepas Pengakuannya Yang Mengejutkan

Buat Ujian Darah Menjelang Usia Menua

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

The Indian Dilemma In Kkb