Ulasan Xiaomi 14 Kemanisan Leica Yang Lembut Mesti Dibaca




Semalam, Xiaomi melancarkan dua telefon pintar flagship terbaru dari siri Xiaomi 14 di Malaysia. Siri ini terdiri daripada model asas serta 14 Ultra, sementara model Pro hanya tersedia untuk pasaran China.
Varian vanilla adalah telefon yang agak kecil, tetapi masih mempunyai spesifikasi bertaraf tinggi yang canggih bersama-sama dengan penyelarasan Leica yang datang dengan Ultra. Ini bermakna fokus utama peranti ini pastinya pada kamera, tetapi ia menawarkan lebih daripada itu.
Spesifikasi
Xiaomi 14 menampilkan paparan OLED LTPO 6.36-inci dengan kadar penyegaran yang boleh disesuaikan antara 1Hz hingga 120Hz. Ia mempunyai kecerahan tipikal 1,000 nits tetapi skrin boleh mencapai 3,000 nits untuk kandungan HDR. Di bawah penutup adalah chipset Snapdragon 8 Gen 3 terkini daripada Qualcomm dengan 12GB RAM dan sehingga 512GB storan dalaman.
Modul kamera yang berjenama Leica terdiri daripada sensor utama 50MP yang mempunyai OIS, lapisan kanta anti-silau, dan penapis cahaya inframerah, bersama-sama dengan lensa ultra-lebar 50MP dan lensa telefoto 50MP dengan OIS dan zoom optik 3.2x. Di hadapan adalah penembak swafoto 32MP yang diletakkan dalam potongan lubang.
Peranti flagship ini didayakan oleh bateri 4,610mAh dengan sokongan cas wayar 90W dan cas tanpa wayar 50W. Ia juga boleh mengisi bateri peranti lain dengan sokongan cas tanpa wayar terbalik.
Untuk perlindungan, Xiaomi 14 dilengkapi dengan Corning Gorilla Glass Victus pada paparan serta ketahanan habuk dan air IP68. Di sisi sambungan, ia menyokong 5G, Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4, NFC, dan juga eSIM.
Pilihan penampilan & Fungsianliti
Walaupun saya menganggapnya agak kecil untuk sebuah telefon pintar flagship, Xiaomi 14 masih lebih besar daripada beberapa pesaingnya, seperti iPhone 15 model asas dan Samsung Galaxy S24. Dengan itu, ia juga agak berat dan kerana rekabentuknya yang sangat licin, penggunaan dengan satu tangan agak sukar. Ini mudah diperbaiki dengan satu sarung untuk memberikan lebih cengkaman, dan anda pasti mahu juga kerana rekabentuk berkilauan itu akan ditutup dengan cap jari sebaik ia disentuh.
Walaupun rekabentuknya yang licin dan cenderung meninggalkan cap cap jari, saya tidak dapat menafikan bahawa 14 dan paparan rata kelihatan cantik (jangan lupa jenama Cina lain, sila ambil perhatian), bersama dengan bezel yang tipis dan seragam, dan tepi rata yang membolehkan telefon berdiri sendiri. Ya, ia mempunyai sebuah pulau kamera yang sangat besar menonjol dari belakang, tetapi disebabkan oleh saiznya yang besar dan bentuk segiempatnya, ia membolehkan anda meletakkan telefon di permukaan rata tanpa banyak gera.
Sebagai kualiti paparan, ia jelas, hidup, dan lancar seperti yang dijangka daripada telefon kelas ini. Dalam hal ketelapan luar, ia agak kelihatan tetapi ia tentu tertinggal daripada beberapa telefon lain dengan skrin yang lebih cerah.
Sebelum pelancarannya, terdapat desas desus bahawa Xiaomi merancang untuk melengkapi siri 14 dengan pengimbas cap jari ultrasonik. Malangnya, ia hanya menggunakan pengimbas optik standard tetapi, kredit harus diberikan, ia masih cukup pantas dan tepat. Seperti biasa dengan kebanyakan telefon, lokasi pengimbas di bawah paparan agak rendah untuk keselesaan saya.
Galeri
Telefon ini datang dengan HyperOS, kulit baru jenama yang berdasarkan pada Android 14. Secara keseluruhan, ia adalah sistem operasi yang sangat ringan yang hampir minimalis, jadi saya suka akan paparan dan rasa itu. Walaupun dengan peralihan dan sebagainya, ia sangat lancar dan berasa premium, bersama-sama dengan beberapa bloatware pra-dipasang yang boleh mudah dihapuskan. Satu keluhan kecil yang saya ada adalah bahawa tidak ada pintasan tetapan yang khusus dalam pusat kawalan, jadi saya terpaksa memasukkan tetapan secara manual dalam menu Tetapan Pantas.
HyperOS sepatutnya membolehkan produk di ekosistemnya berhubung dan berkomunikasi sesama mereka untuk pengalaman yang lebih lancar dengan pelbagai peranti, sama dengan ekosistem Apple. Saya tidak mempunyai produk Xiaomi lain dalam talian, jadi saya malangnya tidak dapat mengujinya.
Prestasi & Bateri
Kebarangkalian besar, Xiaomi 14 adalah pelaksana yang tinggi dengan Snapdragon 8 Gen 3 terkini. Dari segi penanda aras sintetik, ia mendapat hasil yang sama apabila dibandingkan dengan telefon lain dengan cip yang sama. Di bawah beban berat berterusan, ia memang terasa panas, terutamanya dengan rel metalnya, jadi anda mungkin ingin memasang sarung untuk keselesaan anda sendiri semasa bermain.
Bateri adalah campuran kemenangan. Ia boleh bertahan sepanjang hari, yang tidak boleh saya adukan, tetapi jarang ada masa di mana saya boleh meninggalkan rumah pada hari berikutnya tanpa mengcasnya terlebih dahulu. Sebarang telefon yang dapat bertahan sepanjang hari adalah hebat tetapi baru-baru ini, saya telah dimanja dengan banyak telefon yang dapat memberi saya hayat bateri selama dua hari.
Saya membawa ia melalui ujian ketahanan penyiaran YouTube biasa, dengan kecerahan dan kelantangan ditetapkan kira-kira 25%, dan ia hanya bertahan sedikit lebih dari 18 jam. Ini tidak buruk mengikut sebarang metrik, terutamanya dengan kapasiti bateri yang kecil, tetapi ia tidak dapat menandingi prestasi beberapa pesaingnya yang mempunyai keupayaan yang sama dengan prosesor yang sama.
Kamera
Seperti yang disebut sebelum ini, Xiaomi 14 membawa tiga sensor 50MP di bahagian belakang, yang dijana bersama oleh Leica, dan, oh, boleh dilihat. Ia bukan kamera telefon yang paling tajam yang pernah saya gunakan, tetapi ia pasti mudah untuk mendapatkan gambar yang cantik dengan telefon ini. Kebanyakan gambar kelihatan hidup tetapi seimbang dengan indahnya bokeh yang seimbang.
Aplikasi kamera asas mempunyai dua gaya Leica, iaitu Authentic dan Vibrant. Saya dapati bahawa dalam banyak situasi, Vibrant cenderung terlalu berwarna hingga kadangkala dapat kelihatan tidak semulajadi, jadi saya kebanyakannya menggunakan Authentic. Walau bagaimanapun, dalam situasi dalaman dengan cahaya yang kurang baik, saya dapati lebih baik menggunakan Vibrant kerana Authentic kadang-kadang memiliki kecenderungan terhadap warna kebiruan.
Kamera telefoto adalah hebat dari segi kualiti foto, konsisten dengan kamera utama, tetapi tidak begitu tajam apabila anda zoom masuk melebihi 5x. Ini bermakna walaupun ia sangat bagus untuk memotong subjek berdekatan, ia tidak benar-benar membenarkan anda mendapatkan gambar yang sangat terperinci objek jauh seperti yang dapat anda lakukan dengan kamera flagship lain dengan zoom 100x.
Saya sangat terkesan dengan kelajuan fokus kamera utama Xiaomi 14 kerana ia selalu dapat mengesan subjek dengan cukup cepat. Dengan itu, mod makro agak berkesan jika tidak sesuai, karena anda hanya boleh mendapatkan gambar dekat yang sangat tajam dengan tangan ultra-kokoh; bahkan dengan pergerakan yang sedikit, gambar makro cenderung berakhir sebagai kacau.
Contoh Kamera
Persaingan
iQOO 12
iQOO 12 adalah telefon paling terjangkau dengan Snapdragon 8 Gen 3. Dengan 16GB RAM dan 512GB storan, ia berharga RM400 kurang daripada versi 512GB Xiaomi 14. Ia mempunyai paparan AMOLED 6.78-inci yang lebih besar dengan kadar penyegaran 144Hz yang lebih cepat, jadi mungkin tidak mudah untuk dikendalikan dengan satu tangan.
Bagi fotografi, iQOO 12 menampilkan kamera utama 50MP dengan OIS, lensa ultra-lebar 50MP, dan periskop telefoto 64MP dengan zoom optik 3x. Dari segi bateri, ia digerakkan oleh sel 5,000mAh dengan sokongan cas 120W, tetapi malangnya tidak mempunyai cas tanpa wayar.
vivo X100
vivo X100 mempunyai harga yang sama dengan Xiaomi 14 model asas tetapi menawarkan 16GB RAM dan 512GB storan. Ia juga mempunyai chipset unggul dari Qualcomm dan berjalan pada bateri 5,400mAh yang jauh lebih besar dengan cas wayar 100W dan cas tanpa wayar 50W.
Dari segi paparan, ia juga mempunyai paparan AMOLED 6.78-inci dengan kadar penyegaran 120Hz, jadi mungkin bukan pilihan anda jika anda mencari telefon yang lebih kecil. Sebagai kamera, ia mempunyai sensor utama 50MP dengan OIS, ultra-lebar 50MP, dan lensa telefoto 64MP dengan zoom optik 3x.
Samsung Galaxy S24
Samsung Galaxy S24 adalah pesaing utama bagi Xiaomi 14 dalam hal flagship kecil, tetapi ia menggunakan cip Exynos 2400 bukan Qualcomm. Tambahan pula, model asas S24 dengan 8GB RAM dan 256GB dijual dengan harga RM4,099, yang lebih tinggi RM600 daripada telefon Xiaomi.
Tentu saja, kelebihan utama Samsung flagship adalah susun atur kameranya dengan lensa utama 50MP, ultra-lebar 12MP, dan telefoto 10MP dengan zoom optik 3x. Ia mendapatkan paparan AMOLED 6.2-inci dengan kadar penyegaran 120Hz bersama dengan bateri 4,000mAh yang menyokong cas wayar 25W dan cas tanpa wayar 15W.
Kesimpulan
Xiaomi 14 adalah salah satu telefon flagship kegemaran saya yang pernah saya gunakan. Ia mempunyai reka bentuk minimalis dan menarik dengan permukaan rata di sekeliling dengan saiz yang tepat dan sesuai untuk kebanyakan tangan besar dan kecil. Kejutan, ia mempunyai salah satu pengimbas cap jari optik yang paling boleh diandalkan yang pernah saya lihat sejauh ini.
Seperti yang dijangkakan, pertubuhan kamera Leica merupakan titik fokus telefon ini. Walaupun perlu bekerja untuk dapat menangkap objek yang bergerak lebih tajam, prestasinya secara keseluruhan membawa kepada gambar-gambar yang menakjubkan yang menjadikan ia menyeronokkan dan mudah untuk digunakan. Apa yang mengikat ini dengan baik adalah bahawa semua ini dikemas dalam harga yang munasabah, menjadikannya salah satu telefon flagship yang lebih berpatutan.
Ikut kami di Instagram, Facebook, Twitter atau Telegram untuk lebih kemas kini dan berita terkini.



Source link
The post Ulasan Xiaomi 14: Kemanisan Leica yang Lembut Mesti Dibaca appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/ulasan-xiaomi-14-kemanisan-leica-yang-lembut-mesti-dibaca/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Mesti Sedia Terima Reformasi Kata Pm

Rakyat Mesti Sedia Terima Reformasi Kata Pm

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 77 hits
freemalaysiatoday com 21 Apr 2024 04 51 PMAnwar Ibrahim berkata kerajaan tidak boleh tergesa gesa melaksanakan reformasi kerana perlu mempertimbangkan kesannya terlebih dahulu Anwar Ibrahim berkata reformasi yang dilaksanakan kerajaan perpa...
Isteri Fizi Ali Mengidam Kunyah Ais Hari Hari Mesti Nak Kena Makan

Isteri Fizi Ali Mengidam Kunyah Ais Hari Hari Mesti Nak Kena Makan

papar berkaitan - pada 22/4/2024 - jumlah : 67 hits
Isteri mengidam kunyah ais Kerenah isteri penyampai radio itu Siti Zulaikha yang sedang hamil mencuri perhatian ramai apabila mengidam untuk mengunyah ais setiap hari Ujar Fizi kalau keinginan isterinya tidak dipenuhi dia akan muncung sampa...
Parti Bn Mesti Bantu Calon Kerajaan Perpaduan Di Kkb Kata Tok Mat

Parti Bn Mesti Bantu Calon Kerajaan Perpaduan Di Kkb Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 21/4/2024 - jumlah : 76 hits
PARTI komponen Barisan Nasional digesa membantu calon yang mewakili kerajaan perpaduan pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kuala Kubu Bharu akan datang Ketika membuat gesaan itu Timbalan Pengerusi BN Mohamad Hasan yang juga lebih
Tarik Nafas Penonton Mesti Suka Im Soohyang Kongsi Cara Lakukan Babak Ciuman Terbaik

Tarik Nafas Penonton Mesti Suka Im Soohyang Kongsi Cara Lakukan Babak Ciuman Terbaik

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 64 hits
Mula berlakon sejak 2009 Im Soo hyang sudah pun menemui penonton menerusi pelbagai karya Artikel Berkaitan Terbaru dalam rancangan YouTube Shin Dong yup Im Soo hyang dan Ji Hyun woo telah tampil sebagai tetamu bagi mempromosikan drama merek...
Dap Mesti Tunjuk Jati Diri Sendiri Berhenti Minta Bantuan Sesiapa Untuk Menang Di Kkb

Dap Mesti Tunjuk Jati Diri Sendiri Berhenti Minta Bantuan Sesiapa Untuk Menang Di Kkb

papar berkaitan - pada 24/4/2024 - jumlah : 70 hits
Tanpa dapat disangkal oleh sesiapa DAP adalah parti yang cukup kuat dan terbilang standardnya ketika ini Di kalangan masyarakat Cina DAP adalah parti yang terkuat sekali sehingga mampu memenangi paling banyak kerusi Parlimen ketika ini Ia t...
Usd Jpy Menembusi 155 Pasaran Sedang Menunggu Campur Tangan Ulasan Pasangan Mata Wang Usd Jpy

Usd Jpy Menembusi 155 Pasaran Sedang Menunggu Campur Tangan Ulasan Pasangan Mata Wang Usd Jpy

papar berkaitan - pada 25/4/2024 - jumlah : 86 hits
Bank of Japan dijadualkan akan mengadakan mesyuaratnya pada Jumaat dan ia secara meluas dijangka akan mengekalkan penanda aras kadar faedahnya tidak berubah Seiring dengan keputusan itu ramalan yang dikemas kini akan dibentangkan yang dijan...
Ulasan Asus Rog Phone 8 Mungkin Terbaik Menganut Gaya Utama Selepas Semua

Ulasan Asus Rog Phone 8 Mungkin Terbaik Menganut Gaya Utama Selepas Semua

papar berkaitan - pada 27/4/2024 - jumlah : 79 hits
Pada mulanya apabila ASUS ROG Phone 8 diperkenalkan ia terasa seperti bahagian dunia telefon pintar telah hilang Siri telefon dengan gaya gamer agresifnya yang tidak malu malu telah menerima bahasa reka yang lebih tenang Akibatnya peranti m...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024