Ulasan Tronsmart Element T6 Plus Pembesar Suara Nirwayar Tahan Lasak Yang Gempak


Pembesar suara nirwayar adalah satu aksesori audio yang boleh dikatakan wajib bagi mereka yang memiliki telefon pintar. Walau bagaimanapun, ianya hanya wajib bagi sesetengah individu sahaja. Misalnya, ia sesuai untuk mereka yang kerap menonton video tetapi tidak memegang peranti dengan sendiri – sebaliknya menggunakan pemegang atau sejenis cagak.

Terdapat banyak pembesar suara nirwayar di luar sana, tetapi yang mana satukah yang paling berbaloi? Dalam artikel ulasan ini, akan saya ulaskan pembesar suara nirwayar dari Tronsmart – Element T6 Plus. Ia adalah sebuah pembesar suara nirwayar tahan lasak yang agak hebat dan juga agak ‘pintar’.
SpesifikasiTronsmart Element T6 PlusWarnaMerah + HitamTeknologi AudioSoundPulseBahan BinaanABS + AluminiumBluetooth5.0 + A2DP, ACRCP, HFPOutput40W (2 x 20W)Fungsi unikPanggilan telefon, pembaca kad memori
Power bank
Pembaca pemacu ibu jari
Tahan lasakJarak TransmisiSehingga 20m/66 kaki (kawasan terbuka)Perllindungan AirIPX6PengecasanDC 5V/3A, melalui USB-C – 3-5 jam untuk penuhKapasiti Bateri6600mAh (3300mAh x 2)Masa PenggunaanSehingga 15 jamBerat670 ± 5 gHarga JualanRM149Tronsmart Element T6 Plus menggunakan pemacu audio 40W denga gabungan dwi-pasif radiator yang mempunyai kemampuan bass yang dalam. Ia juga mempunyai roda kawalan suara yang turut berfungsi sebagai butang mengakses pembantu maya. Disebabkan ada sokongan pembantu maya, mikrofon juga terbina pada pembesar suara ini. Untuk pengoptimasian audio pula, ia mempunyai kesan bunyi tri-bass dan beberapa profil equalizer terbina. Teknologi audio ini adalah dari Tronsmart sendiri, ia diberi nama Sound Pulse.

RekaanTronsmart Element T6 Plus ini dibina sebagai sebuah pembesar suara nirwayar tahan lasak. Lihat sahaja pada keseluruhan spesifikasi, bateri bertahan berbelas jam dan masa standbynya mencapai 24 bulan jika pembesar suara ini tidak digunakan. Pada bahagian atas, terdapat lingkaran getah yang tebal dan di dalamnya terdapat pemantul bass dan roda kawalan suara yang turut boleh berfungsi sebagai butang mengakses pembantu maya. Roda ini juga turut boleh digunakan untuk menjawab panggilan telefon, menjeda muzik atau juga mematikan panggilan telefon.

Dari lingkaran getah yang tebal dari, ia diteruskan kepada sebahagian di panel belakang dan bersambung kepada bahagian bawah dengan satu lingkaran lagi yang lebih kurang sama. Bahan getah yang tebal ini boleh lindungi pembesar suara ini daripada terjatuh atau terhentak. Bahagian getah di belakang ini ia lebih tebal dari lingkaran getah atas dan bawah.

Padanya terdapat butang-butang kawalan seperti melangkau lagu, kembali ke lagu sebelumnya, butang TWS (untuk digunakan dengan dua pembesar suara yang sama), butang equalizer, butang M untuk mod sumber audio (bluetooth, kad mikroSD, USB-A), butang kuasa, lampu LED (indikasi equalizer) dan kelepak yang melindungi port-port USB-C, USB-A, mikroSD dan port bicu audio3.5mm.
Kualiti AudioPembesar suara Tronsmart Element T6 Plus ini mempunyai kualiti audio yang agak menarik. Main sahaja muzik tanpa sebarang tetapan atau perubahan mod, ia akan memberikan satu pengalaman yang memuaskan. Setiap clarity, treble, bass dan vocal adalah cukup stabil dan aras pada setiap satu boleh dikatakan berada pada tempat yang sepatutnya. Bass cukup dalam, dentuman setiap muzik yang dimainkan memberikan pengalaman yang mengasyikkan. Begitu juga apabila bermain video, ia akan memberikan pengguna peringatan – tidak menyesal memiliki pembesar suara ini.

Untuk pembesar suara dalam kelasnya, ia mempunyai kualiti yang baik secara keseluruhan. Tetapi, jika pengguna inginkan pengalaman yang lebih baik – tekan sahaja butang equalizer dan nikmati mod yang berbeza. Contohnya mod yang memfokuskan bass sepenuhnya, vokal sahaja dan lain-lain. Sepanjang penggunaan saya, saya lebih menggunakan tambatan secara Bluetooth. Sedikit kecewa yang sambunagn Bluetooth pembesar suara ini tiada sokongan profil audio seperti LDAC, Qualcmm aptX HD atau juga AAC. Ia hanya mempunyai sokongan profil Bluetooth yang biasa, tetapi mengekalkan kualiti audio yang baik.

Penggunaan pemacu ibu jari atau kad microSD amat membantu. Lebih-lebih lagi apabila saya mendengar semula rakaman audio sendiri yang membaca skrip ulasan. Vokalnya jelas dan teliti, jadi mudah untuk saya dengari di mana silap saya dalam penulisan skrip. Untuk muzik, saya tiada fail yang sah – jadi tidak saya uji.
Untuk pembantu maya sebaik sahaja ia diseru – baik Siri atau Google Assistant, suara kedua-dua pembantu maya ini adalah amat teruk. Ia seakan menggunakan pembesar suara RM10. Tidak pasti kenapa kualiti audio pembantu maya tidak bagus dan agak menyakitkan hati apabila mendengarnya. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja arahan memainkan muzik diberi – muzik dimainkan dengan baik.
Untuk kualiti audio apabila memainkan video, saya menguji dengan tambatkannya pada Xiaomi Mi Box S. Mengagumkan, yang langsung tiada sela masa antara televisyen (menstrim Netflix dengan Internet 6Mbps) dengan pembesar suara ini. Jadi, terbukti di sini yang pembesar suara ini cukup baik – tidak kira untuk muzik atau video.
Ketahanan BateriBoleh dikatakan benar, yang masa standby Tronsmart Element T6 Plus mampu mencapai sehingga 24 bulan. Ini kerana, sudah sekitar 3 bulan saya gunakan pembesar suara ini dengan tanpa pernah ia dicas walaupun sekali. Disebabkan saya kerap bertukar-tukar antara satu pembesar suara ke pembesar suara lain dan saya juga kerap menggunakan set fon telinga – jadi saya tidak akan gunakan pembesar suara selama 24 jam. Jadi, pembesar suara ini memang mempunyai ketahanan bateri yang hebat.

Tronsmart Element T6 Plus juga boleh berfungsi sebagai power bank. Menggunakan port USB-A, gunakan kabel USB-A ke microUSB, USB-C atau lightning untuk mengecas peranti pintar. Tetapi ia tiada piawaian pengecasan pantas, hanya akan mengecas peranti dengan perlahan. Menjadikan pembesar suara ini sebagai power bank juga akan mengurangkan hayar bateri, mengikut cara penggunaan.
Ketahanan?Disebabkan ini adalah pembesar suara tahan lasak, ujian paling munasabah untuk diuji adalah hentak dan jatuh. Ya, ia kalis air – tetapi siapa sahaja mendengar muzik dalam kolam? Mungkin untik kalis air lebih sesuai ketika berkhemah di luar yang berdekatan dengan tasik, atau mereka yang gemar mengadakan konsert dalam tandas.

Oleh kerana saya bukan jenis yang melakukan aktiviti luar atau berangan dalam tandas – saya telah menghentak pembesar suara ini, membalingnya dan turut menjatuhkannya. Tiada masalah langsung berlaku, kondisi masih baik seakan baru, muzik amsih dimainkan dan tiada kecacatan berlaku. Terbukti juga yang Tronsmart Element T6 Plus sesuai digunakan tidak kira di mana jua.
KesimpulanTiada banyak komen negatif untuk pembesar suara ini, kecuali pada bahagian pembantu maya. Lain-lain pada saya untuk sebuah pembesar suara tahan lasak, ia sudah memadai dan mencukupi. Bateri tahan lama, audio baik-baik sahaja, rekaan juga baik. Agak berat, tetapi mempunyai power bank, jadi ia boleh dimaafkan.

Untuk rekaan lain, ia turut hadir dengan warna hitam sahaja. Untuk harga, ia mungkin akan tidak disetujui oleh orang ramai. Harga jualan rasmi adalah RM339. Pembesar suara ini bukanlah untuk semua, ia ada niche yang tersendiri. Jika anda seseorang yang gemar akan aktiviti tahan lasak dan ingin mendengar muzik sambil mengecas peranti – Tronsmart Element T6 Plus adalah untuk anda.
Beli Tronsmart T6 Plus Di Shopee



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/10/ulasan-tronsmart-element-t6-plus.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pembesar Suara Bluetooth Ini Juga Merupakan Sepasang Fon Telinga Nirwayar

Pembesar Suara Bluetooth Ini Juga Merupakan Sepasang Fon Telinga Nirwayar

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 413 hits
Komputer riba dua dalam satu telah lama wujud di pasaran membolehkan ia menjadi sebuah komputer riba atau tablet Trend dua dalam satu juga kini merebak ke aksesori audio Two In One Music Pill keluaran Vissless Ia adalah sebuah pembesar suar...
Pembesar Suara Di Masjid Surau Tak Perlu Diperlahankan Tunku Ismail

Pembesar Suara Di Masjid Surau Tak Perlu Diperlahankan Tunku Ismail

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 354 hits
JOHOR BAHRU Sepucuk surat berkaitan titah Pemangku Raja Johor Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim supaya pembesar suara di surau dan masjid di negeri ini tidak perlu diperlahankan tular hari ini Surat bertarikh 29 September itu ...
Sonos Mula Menawarkan Program Langganan Pembesar Suara Di Eropah

Sonos Mula Menawarkan Program Langganan Pembesar Suara Di Eropah

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 259 hits
Pembesar suara premium Sonos menawarkan kualiti audio yang bermutu tinggi tetapi ianya dijual pada harga yang tidak mampu dimiliki kebanyakan pengguna Oleh itu di Eropah Sonos telah mula menawarkan perkhidmatan langganan pembesar suara Sono...
Polis Tahan Lelaki Singapura Bantu Siasatan Kes Bunuh Dan Kerat Mayat Suara Tv

Polis Tahan Lelaki Singapura Bantu Siasatan Kes Bunuh Dan Kerat Mayat Suara Tv

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 526 hits
MELAKA Polis menahan seorang lelaki warga Singapura bagi membantu siasatan kes penemuan lapan bahagian tubuh badan mayat manusia dipercayai mangsa bunuh di Kampung Ladang Perindustrian Krubong di sini petang kelmarin Polis percaya lelaki te...
Ulasan Tronsmart Spunky Pro Tws Berkualiti Mampu Milik

Ulasan Tronsmart Spunky Pro Tws Berkualiti Mampu Milik

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 307 hits
Boleh dikatakan kini terdapat lambakan TWS dari yang murah kepada mahal dari berjenama kepada nama yang tidak beberapa dikenali Oleh itu tidak dapat tidak selaku pengguna yang pertamanya kita ada pelbagai pilihan yang kadangkala membuat kit...
Salah Guna Kuasa Sprm Tahan 2 Pegawai Felda

Salah Guna Kuasa Sprm Tahan 2 Pegawai Felda

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 373 hits
Azam Baki dan Latheefa Koya pada sidang media di Ibu Pejabat SPRM hari ini PUTRAJAYA Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan dua pegawai Felda yang didakwa menyalahgunakan kuasa mereka membabitkan Stadium Jengka di Pahang Timbalan Ke...
Um Ada Hak Tahan Tarik Balik Ijazah Penuntut Langgar Peraturan

Um Ada Hak Tahan Tarik Balik Ijazah Penuntut Langgar Peraturan

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 462 hits
Universiti Malaya berhak mengambil tindakan yang sesuai termasuk menahan atau menarik balik ijazah graduan yang menunjukkan tanda protes pada sidang Istiadat Konvokesyen universiti itu Isnin lalu Presiden Majlis Profesor Negara Prof Datuk D...
12 Remaja Di Tahan Di Dalam Sebuah Bilik Hotel

12 Remaja Di Tahan Di Dalam Sebuah Bilik Hotel

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 530 hits
Sumber Gambar PressReaderBaru baru ini dikatakan sekumpulan remaja telah ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Kedah kerana telah didapati tidur beramai ramai di sebuah hotel di Lebuh Raya Darulaman yang terdiri daripada 9 remaja lelaki dan 3 ...
Wong Yan Ke Perlu Ke Tidak Tahan Ijazah

Wong Yan Ke Perlu Ke Tidak Tahan Ijazah

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 469 hits
Isu kurang ajar seorang graduan dari UM yang bernama Wong Yan Ke telah menimbulkan isu rasist dan kurang ajar di dalam majlis rasmi semasa acara konvokesyen di jalankan Di sebabkan hal yang kurang ajar tersebut satu petisyen telah di laksan...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity