Ulasan Islam Tiada Kaitan Dengan Pembunuhan Jamal Khashoggi Tghh


Oleh: Haji Hadi Awang

PERISTIWA pembunuhan kejam terhadap wartawan Saudi, Jamal Khashoggi sangat memalukan seluruh manusia. Lebih malang kalau pelakunya mengaku Islam, jika benar dilakukan.

Islam mengharamkan cara bunuh yang kejam walaupun terhadap yang disabitkan hukuman mati.

Islam juga mengharamkan mayat diseksa walaupun musuh yang telah dibunuh dalam medan peperangan yang paling kejam terhadap penganut Islam sendiri. Apatah lagi menyeksa orang yang masih hidup.

Firman Allah:

وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (190(

“Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah terhadap orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas, kerana sesungguhnya Allah tidak mengasihi kepada orang-orang yang melampau”.(Surah Al-Baqarah: 190)

Rasulullah S.A.W. berpesan kepada para panglima dan bala tentera Islam dengan sabdanya:

اغْزُوا وَلَا تَغُلّوا، وَلَا تَغْدروا، وَلَا تُمَثِّلُوا، وَلَا تَقْتُلُوا وَلِيدًا، وَلَا أَصْحَابَ الصَّوَامِعِ". رَوَاهُ الْإِمَامُ أَحْمَدُ.

“Berperanglah (menghadapi musuh yang mencerobohi kamu), jangan khianat, jangan melanggar perjanjian, jangan mencincang musuh yang sudah mati, jangan membunuh wanita dan kanak-kanak, dan juga mereka yang berada di rumah ibadat agama mereka. (ditambah lagi dalam riwayat yang lain, termasuk mereka yang tidak terlibat dengan peperangan). (Riwayat Imam Ahmad dalam Musnadnya)

Islam turut mengharamkan penyeksaan binatang, apabila Rasulullah S.A.W. menegaskan:

“Seorang wanita dimasukkan ke dalam neraka kerana mengurung seekor kucing tanpa makanan sehingga mati”. (Riwayat Imam Al-Bukhari)

Rasulullah S.A.W. juga menceritakan:

“Seorang lelaki yang musafir kehausan menemui telaga lalu turun ke dalamnya untuk mendapatkan air minum. Apabila memanjat keluar daripada telaga, tiba-tiba terdapat seekor anjing kehausan sehingga menjilat tanah, lalu dia turun semula ke dalam telaga yang sangat dalam di padang pasir itu. Dia mengambil air dengan di masukkan ke dalam sepatunya lalu menggigit sepatu itu dan memanjat kembali untuk memberi minuman kepada anjing tadi. Maka Allah mengurniakan rahmat kepadannya”. (Riwayat Imam Muslim)

Islam mengajar memberi minum kepada anjing kehausan yang najis mughallazah, mendapat pahala dan rahmat Allah. Maka manusia yang membunuh tanpa sebab yang diizinkan oleh hukum Islam dan ditambah pula dengan tindakan ganas memotong dan menceraikan jasad itu, menunjukkan tidak ada sifat Islam di dalam dirinya, bahkan dianggap tidak berperikemanusiaan oleh sesiapa sahaja tanpa mengira agama, bangsa dan warna kulit.

Maka seluruh Dunia Timur dan Barat yang berperikemanusiaan mengutuknya, dan umat Islam sepatutnya paling terkehadapan dalam mengutuk tindakan kejam ini, walaupun siapa yang melakukannya atau yang melakukannya paling dekat dengan Kaabah yang menjadi kiblat umat Islam.

Allah berfirman:

مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ (32)

“Bahawasanya sesiapa yang membunuh seorang manusia dengan tiada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau (kerana) melakukan kerosakan di muka bumi, maka seolah-olah dia telah membunuh manusia semuanya. Dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya. Dan demi sesungguhnya, telah datang kepada mereka Rasul-rasul Kami dengan membawa keterangan yang cukup terang. Kemudian, sesungguhnya kebanyakan dari mereka sesudah itu, sungguh-sungguh menjadi orang-orang yang melampaui batas (melakukan kerosakan) di muka bumi”. (Surah Al-Maa'idah: 32)

Al-Quran menegaskan betapa besarnya dosa membunuh tanpa sebab yang diizinkan oleh undang-undang syariat, sehingga termasuk dalam dosa besar dan akibatnya di hukum dunia dan akhirat.

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS
Bertarikh: 24 Oktober 2018 / 14 Safar 1440 - HARAKAHDAILY 24/10/2018

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2018/10/ulasan-islam-tiada-kaitan-dengan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Kejanggalan Klaim Saudi Soal Pembunuhan Jamal Khashoggi

5 Kejanggalan Klaim Saudi Soal Pembunuhan Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 332 hits
Berita Islam 24H Pemerintah Arab Saudi mengakui bahwa Jamal Khashoggi terbunuh di dalam Konsulat mereka di Istanbul Turki Namun klaim Saudi menyisakan banyak pertanyaan yang tidak terjawab Berbagai kejanggalan terlihat dalam klaim tersebut ...
Turki Sebut Pembunuhan Jamal Khashoggi Hanya Memakan Waktu Tujuh Menit

Turki Sebut Pembunuhan Jamal Khashoggi Hanya Memakan Waktu Tujuh Menit

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 232 hits
Tubuh Khashoggi lalu dipindahkan ke atas meja kerja Dia dimutilasi dalam keadaan masih hidup
Siapa Ahmed Al Assiri Jenderal Bintang Tiga Yang Dipercayai Terlibat Pembunuhan Jamal Khashoggi

Siapa Ahmed Al Assiri Jenderal Bintang Tiga Yang Dipercayai Terlibat Pembunuhan Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 279 hits
Selasa 23 Oktober 2018 Jenderal Ahmed al Assiri SETELAH 17 hari secara keras menyangkal Arab Saudi melalui televisyen nasional akhirnya mengakui bahwa wartawan veteran Jamal Khashoggi meninggal dalam perkelahian di Pejabat Konsulat Saudi di...
Libat 15 Anggota Elit Erdogan Dedah Pembunuhan Terancang Jamal Khashoggi

Libat 15 Anggota Elit Erdogan Dedah Pembunuhan Terancang Jamal Khashoggi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 299 hits
Penulis dan wartawan terkenal Jamal Khashoggi dibunuh di Pejabat Konsul Besar Arab Saudi di Istanbul dalam operasi yang dirancang kata Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan sebentar tadi Beliau berkata pembunuhan itu dilakukan dua pasukan yan...
Dituding Jadi Dalang Pembunuhan Jamal Khashoggi Pangeran Saudi Angkat Bicara

Dituding Jadi Dalang Pembunuhan Jamal Khashoggi Pangeran Saudi Angkat Bicara

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 215 hits
Pengeran Arab Saudi Muhammad bin Salman berjanji akan menghukum semua penjahat yang bertanggung jawab atas pembunuhan jurnalis Jamal Khashoggi di Turki
Ketakutan Jurnalis Saudi Dijadikan Target Pembunuhan Setelah Jamal Khashoggi Hilang

Ketakutan Jurnalis Saudi Dijadikan Target Pembunuhan Setelah Jamal Khashoggi Hilang

papar berkaitan - pada 14/10/2018 - jumlah : 240 hits
Dugaan pembunuhan terhadap Khashoggi di tanah Turki menunjukkan bukti bahwa siapapun yang memiliki suara berbeda dengan pemerintah Saudi akan dijadikan target di manapun dia berada
Turki Klaim Punya Bukti Pembunuhan Jamal Khashoggi Di Konsulat Saudi

Turki Klaim Punya Bukti Pembunuhan Jamal Khashoggi Di Konsulat Saudi

papar berkaitan - pada 11/10/2018 - jumlah : 241 hits
Pejabat Turki dua hari lalu mengungkap soal kabar hilangnya jurnalis Arab Saudi Jamal Khashoggi kepada harian The New York Times dan The Washington Post
Tuduh Putera Mahkota Arah Jamal Khashoggi Dibunuh Senator As

Tuduh Putera Mahkota Arah Jamal Khashoggi Dibunuh Senator As

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 276 hits
WASHINGTON 21 Okt Senator Amerika Syarikat Senator Bob Corker mendakwaPutera Mahkota Arab Saudi Mohammed bin Salman bertanggungjawab atas kematian kolumnis Washington Post Jamal Khashoggi Katanya lagi kerajaan Arab Saudi juga turut kehilang...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Anak Bongsu Darjah 1

Bolehkah Berangkat Umrah Tetapi Ke Madinah Terlebih Dahulu

Fuel Your Competitive Spirit Wallet Bet On Esports Games

Saksi Dengar Dentuman Kemudian Pokok Hempap Kenderaan

Mayat Wanita Dalam Tangki Air Kuarters Universiti

Berita Prk Kkb Terkini Pengundi India Menjadi Penentu