Ulasan Illegear Ionic 15 Ryzen Laptop Bernilai Sesuai Dengan Kuasanya



Saya dah pun merasai bagaimana ‘nikmatnya’ menggunakan Ryzen 5 4500U yang ada pada Lenovo Ideapad Slim 3 (15, AMD). Tetapi bila rezeki hadir, dengan pantas saya mendapatkan ‘custom laptop’ dari ILLEGEAR Malaysia, sebagai naik taraf dari Lenovo Slim 3 itu kerana ia menggunakan pemproses Ryzen 7 4800H.
Kalau nak diikutkan, saya enggan membuat ‘promo’ percuma untuk mereka dengan menulis ulasan ini. Tetapi ramai pula yang meminta saya mengulas mengenainya, lalu saya jadi tidak sampai hati membiarkan para pembaca tergantung hanya dengan melihat gambarnya di page sahaja.
Atas sebab itu saya tulis juga ulasan untuk Illegear Ionic 15 Ryzen ini. Tanpa melengahkan masa, ayuh kita buka kotak. Kali ini saya hanya ambil gambar sahaja. Tiada video disediakan.
Buka Kotak





eka
Spesifikasi Illegear Ionic 15 Ryzen
PemprosesAMD Ryzen 7 4800H Sistem OperasiWindows 10 Trial Paparan Skrin15.6″ iRIS FHD IPS sRGB 100% INFINIVISION Display (300 nitts) Memori (RAM)16GB Dual Channel DDR4 RAM 3200MHz - 2 X 8GB

(Sehingga 64GB) Bateri92Wh Storan500GB M.2 PCIe NVMe Solid State Drive GrafikGrafik AMD Radeon
Grafik AMD Terintegrasi Kamera SambunganIntel AX200 Wi-Fi 6
Built-in Gigabit Ethernet LAN SekuritiWindows Hello
Kensington® Lock AudioBuilt-in High Definition Audio (2 Channels)
2 x 2W Speakers
2 x Digital Microphones (3-sided Narrow)
1 x Headphone jack
1 x Mic jack Dimensi356 x 233 x 15 mm Berat1.45kg Port dan Slot Power Charging USB (Doesn’t Support Iphone)
1 HDMI output Port

1 USB 3.1 Gen. 1 Port (Type-C) (Supports Power Delivery)

2 USB 3.1 Gen. 1 Ports

1 USB 2.0 Port

1 Headphone-out and Mic-in Combo Port

1 RJ-45 LAN (10/100/1000Mbps)

2-in-1 Card Reader
Two M.2 Card Slots

– 1st for WLAN Combo M.2 2230 Card with PCIe and USB interface

– 2nd for SSD M.2 2280 Card with SATA / PCIe Gen3 x4 interface WarnaGrey *Untuk unit ini saya telah gantikan sistem operasinya kepada Windows 10 Pro, dual boot bersama Arch Linux.
Reka Bentuk



Saya amat menyukai reka bentuknya yang sangat nipis dan ringan. Dengan dimensi 356 (L) x 233 (D) x 15 (T) mm, dan dengan berat sebanyak 1.45kg beserta skrin , anda akan memiliki sebuah ultrabook yang tampak begitu elegan sekali.
Saya memang mencari laptop yang besar tetapi ringan. Besar baru puas melihat, gitu.
Kalau ada ciri padanya yang saya kurang gemari ialah unit pembesar suara yang dihalakan ke bawah (anda boleh rujuk gambar). Saya tak faham apa motifnya dibuat begitu, dan ini menyebabkan bunyi sedikit mendap apabila memainkan sesuatu video/audio dan laptop diletakkan di atas tempat rata.
Memori Dan Papan Kekunci
Saya menaiktaraf spesifikasi memori kepada 16GB (dual channel). Memorinya lebih sedikit daripada Lenovo IdeaPad Slim 3 yang saya gunakan sebelum ini.
Jika hendak dibandingkan dengan Lenovo Slim 3, papan kekunci pada Lenovo sememangnya lebih sedap ditekan. Oleh itu untuk tujuan menaip, masih belum ada yang menambat hati saya seperti yang telah Lenovo lakukan.
Kelebihan papan kekunci laptop Illegear Ionic 15 ini ialah ia berlampu, manakala Lenovo pula anda perlu aktifkan kuasa deria keenam di dalam gelap (sebab ia tidak berlampu).
Skrin Dan Pembesar Suara
Seperti yang telah saya ulaskan di atas, pembesar suaranya sedikit mengecewakan. Dengan halaan ke bawah, bunyi lebih mendap melainkan anda meletakkan ia di atas kipas penyejuk (cooling fan).
Untuk skrin, anda akan puas menatapnya sepenuh hari kerana ia hampir nirbingkai (bezel-less). Ia menggunakan paparan iRIS FHD IPS sRGB, dan dengan kadar keterangan sebanyak 300 nits, ia boleh menjadi cukup terang dalam menyuluh hidup anda yang suram.

Touchpad
Sama seperti Lenovo, tiada apa yang istimewa dengan Touchpad-nya melainkan ada satu bahagian boleh menghidupkan lampu. Sebaik saya aktifkan lampu itu, ia mengunci papan kekunci lalu papan kekunci tidak dapat digunakan.
Entahlah. Saya masih blur. Tak pasti apakah kegunaannya. Kalau anda tahu, bolehlah komen ya.

Kuasa Bateri
Ya, bab ini nampaknya Illigear ‘menang’. Dengan bateri berpenarafan 92Wh, anda boleh gunakan laptop ini tanpa perlukan pengecasan dari awal pagi sehinggalah lewat petang. Saya sendiri gunakannya sambil strim lagu dan video, masih menemui kesukaran untuk menghabiskan bateri.
Ditambah dengan adapter pengecasan 90W, anda boleh caj bateri dengan cepat tanpa perlu memikirkan bilakah waktunya ia akan selesai. Saya hanya mampu menganggarkan tempoh pengecasan lebih kurang 1 jam setengah sahaja. Ini kerana saya masih belum menghabiskan kuasa baterinya. Belum sempat dihabiskan, saya sudah mengecasnya semula.
Ahh, bab bateri senang cerita anda tak perlu bimbang. Ia tahan lama, dan dicas dengan cepat.

Kamera Hadapan (Webcam)
Kamera ini mempunyai resolusi 1MP, 720p (HD). Selamat untuk saya anggarkan spesifikasinya adalah lebih kurang atau sama dengan apa yang ada pada Lenovo Slim 3 kerana kualitinya juga tidak jauh berbeza – potato di sana dan potato di sini. Barangkali kerana hendak kurangkan bajet/harga, maka kamera web dipasangkan yang kurang berkualiti.
Tapi tak mengapalah, asalkan masih boleh guna untuk tujuan panggilan atau persidangan video sudah memadai. Saya jarang menggunakan kamera web melainkan hanya untuk kegunaan Windows Hello, ataupun persidangan video sahaja.
Pun begitu, saya masih lebih sukakan ciri yang ada pada Lenovo Slim 3, iaitu penutup kamera apabila ia tidak digunakan. Ini memberi lebih privasi kepada mereka yang inginkannya.
Port dan Slot
Bab port dan slot ini juga ia ‘menang’. Berbanding Lenovo yang lebih tradisional, Illigear mengambil pendekatan ‘berikan saja kesemuanya’. Anda boleh lihat gambar-gambar berikut sebagai rujukan.
Paling saya suka ia ada port USB-C yang memudahkan saya untuk gunakan Hi-DAC (USB-C) dan dapatlah saya melayan lagu dengan lebih nikmat lagi.

Prestasi
Untuk tujuan pengujian prestasi, saya sudah malas muat turun permainan yang hampir mencecah 100GB. Cukuplah sekadar saya gunakan aplikasi Handbrake dan dan saya buat proses pengenkodan video dari 1080p kepada 720p.
Video bersaiz 886MB (Big Buck Bunny) – berdurasi selama 9 minit 56 saat, dan hanya mengambil masa kurang dari 2 minit sahaja untuk menyelesaikan proses pengenkodan.
Saya faham, mungkin ujian ini kurang memuaskan hati, tetapi saya boleh jamin Ryzen 7 4800H bukan calang-calang pemproses. Ia tidak akan ‘luput’ dalam tempoh beberapa tahun lagi.
Untuk permainan, jika Ryzen 5 pun mampu memainkan Grand Theft Auto V dengan begitu lancar tanpa masalah ‘lagging’, maka untuk Ryzen 7 ini sudah tentulah ia mampu memainkannya dengan lebih bagus lagi.
Seperti biasa, untuk permainan lain, anda belilah laptop ini dan ujilah sendiri nanti.

Harga
Saya membeli laptop ini dari laman web Illigear pada harga RM3324 (selepas diskaun). Untuk pemproses Ryzen dan segala spesifikasi yang saya pilih sendiri, saya rasa harga ini amatlah berbaloi dengan kuasa yang diberikan olehnya.

Pro Dan Kontra
Saya kurang menggemari kamera webnya, dan juga kurang suka pada pembesar suara yang mendap itu. Namun, saya jatuh cinta pada Ryzen 7 ini. Prestasinya tidak perlu dipersoalkan lagi. Laptop ini amat sesuai digunakan oleh sesiapa yang ingin menceburi bidang multimedia kerana ia mampu melakukan kerja-kerja multimedia dengan sangat lancar.
Illegear Ionic 15 Ryzen boleh dibeli di laman web rasmi ILLEGEAR di: ILLEGEAR STORE.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/ulasan-illegear-ionic-15-ryzen-laptop-bernilai-sesuai-dengan-kuasanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makanan Yang Sesuai Bila Kena Diet On Gdm

Makanan Yang Sesuai Bila Kena Diet On Gdm

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 330 hits
Bila mengandung memang macam macam ragam Ada yang kata masa mengandung semua penyakit keluar Bila mengandung ni haruslah minum air gula Bella masa mula mula nak minum air gula punyalah takut Baca orang kata rasanya tak sedaplah rasa teruk s...
Rezeki Jatuh Atas Bumbung Rumah Lelaki Ini Jadi Jutawan Segera Setelah Batu Meteorit Bernilai Lebih Rm7 6 Juta Terjual

Rezeki Jatuh Atas Bumbung Rumah Lelaki Ini Jadi Jutawan Segera Setelah Batu Meteorit Bernilai Lebih Rm7 6 Juta Terjual

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 402 hits
Gara gara batu meteorit jatuh menimpa rumahnya seorang lelaki di Sumatera Utara kini menjadi jutawan segera selepas objek itu terjual kepada pakar batu angkasa lapor Daily Mail Menurut Daily Mail Josua Hutagalung 33 yang bekerja sebagai pem...
Bisnes Part Time Di Rumah Sesuai Untuk Suri Rumah Dan Pelajar

Bisnes Part Time Di Rumah Sesuai Untuk Suri Rumah Dan Pelajar

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 449 hits
Bagaimana Untuk Kita Boleh Menjana Income RM12000 Sebulan Atau Lebih Dengan Jadi Penjual Ebook Je Wah sangat menarik Di kala mana seluruh dunia terkesan akibat pandemic Covid 19 ini termasuk kita di Malaysia ini Tak dapat dinafikan ramai di...
Samsung Sero Tv Televisyen Boleh Pusing Sesuai Untuk Tiktok

Samsung Sero Tv Televisyen Boleh Pusing Sesuai Untuk Tiktok

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 299 hits
Samsung sedia mempunyai sejumlah penawaran televisyen menarik dibawah mereka dan salah satunya adalah Samsung Sero TV Ia hadir dengan rekaan menegak dan turut menyertakan ciri boleh memutarkan skrin untuk menontonnya secara melintang Pada v...
Cara Buat Popia Vietnam Yang Mudah Dan Sesuai Untuk Orang Diet

Cara Buat Popia Vietnam Yang Mudah Dan Sesuai Untuk Orang Diet

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 567 hits
Hi korang RESEPI POPIA VIETNAM PALING SIMPLE TAPI SIHAT SEDAP Sabtu hari tu adik adik SA balik ingatkan balik saje nak lepak lepak kat rumah je rupanya diorang ada agenda nak buat popia vietnam SA plak sedap tido petang masa tu tau tau terb...
Pemandu Diikat Lori Bawa Produk Apple Bernilai Jutaan Ringgit Dilarikan Perompak

Pemandu Diikat Lori Bawa Produk Apple Bernilai Jutaan Ringgit Dilarikan Perompak

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 339 hits
Pemandu diikat lori bawa produk Apple bernilai jutaan ringgit dilarikan perompakRabu 18 November 2020 7 30 AMMenerusi kejadian pada 10 November lalu pemandu lori dan pengawal keselamatan diikat sebelum produk produk itu dilarikan PRODUK kel...
Senyum Bersama Keju Dan Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Sehingga Rm 100 000 00

Senyum Bersama Keju Dan Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Sehingga Rm 100 000 00

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 240 hits
Anchor Food Professionals akan membawa semula peraduan Anchor Legendairy dengan tema tahun ini Senyum dengan Keju Peraduan yang dianjurkan di seluruh negara mulai 1 Oktober 2020 hingga 31 Disember 2020 ini menampilkan cabutan bertuah dan pe...
Maqis Pulau Pinang Rampas Daging Kerbau Sejuk Beku Bernilai Lebih Rm1 Juta

Maqis Pulau Pinang Rampas Daging Kerbau Sejuk Beku Bernilai Lebih Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 345 hits
BUTTERWORTH Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia Pulau Pinang merampas 83 988 kilogram daging kerbau sejuk beku dari India bernilai lebih RM1 juta kerana tidak mematuhi syarat permit import dalam pemeriksaan di Pelabuhan ...
Tawaran Bernilai Untuk Semua Dengan Domino S Everyday Value

Tawaran Bernilai Untuk Semua Dengan Domino S Everyday Value

papar berkaitan - pada 27/11/2020 - jumlah : 288 hits
Salam Sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan sekalian Masa yang belum pernah terjadi sebelumnya telah menjadikan kehidupan seharian bertamabah mencabar Dengan cabaran harian ia banyak meny...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan