Ulama Pas Larangan Undi Calon Bukan Islam Tak Mutlak



PRK TG PIAI | Ulama PAS menegaskan, larangan parti itu untuk mengundi calon bukan Islam dalam pilihan raya bukan bersifat mutlak, sebaliknya bergantung kepada keadaan tertentu.

Ketua Ulama PAS Pusat, Dr Nik Zawawi Salleh, berkata penentangan parti itu terhadap calon bukan Islam berdasarkan kepada sentimen berlainan agama atau bangsa.

"Malah Islam sendiri tidak melarang untuk berbuat baik dan melakukan keadilan kepada non-Muslim yang tidak melawan Islam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Nik Zawawi berkata demikian semasa membuat gesaan kepada pengundi Tanjung Piai untuk memberikan undi kepada calon dari MCA - yang mewakili pembangkang - dalam PRK kali ini, iaitu Wee Jeck Seng.

"Walaupun calon dari Muafakat Nasional (gabungan PAS dan Umno) yang diwakili oleh BN adalah non-Muslim, namun ia bukanlah terlarang secara mutlak," katanya.

Untuk rekod dalam PRK Cameron Highlands, Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata pengundi Islam wajib menyokong calon BN berdasarkan kepada sifat keagamaannya.

“Dimaklumkan dia seorang pegawai polis yang tak pernah melakukan apa-apa salah laku, semasa khidmat dia jadi anggota polis,” katanya.

PH letak calon Islam

Tambah Hadi, umat Islam tidak sepatutnya memilih calon DAP yang menurutnya menunjukkan tanda-tanda negatif yang tak dapat disembunyikan terhadap Islam.

“Kita minta supaya kaum yang bukan Islam kalau mahu selamat, jangan undi DAP.

“Undi calon Islam ini, semua selamat. Orang Islam selamat, orang bukan Islam pun selamat,” katanya.

Seorang lagi ulama kanan PAS, Mokhtar Senik, berpendapat anggota PAS, petugas dan penderma PAS mendapat pahala kerana membantu kemenangan BN di PRK Cameron Highlands dan Semenyih.

Menurut anggota Jawatankuasa Pusat PAS itu mengalahkan PH adalah sebahagian daripada amalan mencegah kemungkaran yang tarafnya sama penting dengan menegakkan kebaikan.
Untuk rekod, bagi PRK Tanjung Piai yang akan berlangsung pada 16 Nov ini, PH menurunkan calon Melayu dan Islam, iaitu Karmaine Sardini, yang juga ketua Bersatu kawasan parlimen berkenaan.

Nik Zawawi berkata walaupun calon terbabit bukan dari DAP, memberi undi kepada PH didakwanya boleh dianggap mengekalkan kuasa parti terbabit dan ia adalah mudarat besar yang mesti dielakkan.

"Sehubungan itu, Dewan Ulama PAS Pusat menyokong calon yang dikemukakan dari MCA, Wee Jeck Seng untuk bertanding dalam PRK Tanjung Piai pada 16 November 2019 nanti.

"Sokongan ini berasaskan kepada semangat Muafakat Nasional yang telah dimeterai di antara PAS dan Umno pada 14 Sept lalu, sekali gus melibatkan parti-parti dalam komponen Gagasan Sejahtera dan BN.

"Lantaran itu, secara asasnya apa sahaja syarat bersama pada perkara yang tidak mengandungi unsur haram dan percanggahan syariat adalah dihormati dan disempurnakan," katanya.

Baca Mokhtar Senik: Nik Zawawi ini level menteri

Anggota parlimen Pasir Puteh itu menyatakan "wajib" untuk menyokong usaha "menyelamatkan negara" ketika ini.

"Perlu difahami bahawa penentangan ke atas DAP adalah kerana sikap mereka yang keras memusuhi agenda umat Islam yang dizahirkan oleh pimpinan mereka dalam banyak isu, serta keterlibatan pimpinan mereka dengan kumpulan pengganas iaitu LTTE.

"Menyelamatkan negara dan agama Islam dari terus menjadi mangsa kerakusan PH merupakan satu kewajiban pada masa kini.

"Maka apa sahaja usaha untuk menjayakan kewajiban ini sekali gus juga menjadi wajib," katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/10/ulama-pas-larangan-undi-calon-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fatwa Pas Undi Calon Melayu Islam Hantui Bn

Fatwa Pas Undi Calon Melayu Islam Hantui Bn

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 262 hits
Dengan meletakkan ahli politik MCA Wee Jeck Seng sebagai calon BN dalam pilihan raya kecil di Tanjung Piai gabungan itu akan menghadapi masalah meyakinkan pengundi Melayu Penganalisis berpendapat peluang BN untuk menang menentang calon Paka...
Prk Tg Piai Tidak Sukar Untuk Memahami Fatwa Pas Di Dalam Memilih Calon

Prk Tg Piai Tidak Sukar Untuk Memahami Fatwa Pas Di Dalam Memilih Calon

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 369 hits
Dewan ulamak Pas keluarkan fatwa baru di Tg Piai iaitu wajib sokong calon BN MCA berbangsa Cina yg bukan Islam berbanding calon PH Bersatu walaupun berbangsa Melayu Islam bekas pendidik dan bekas Imam dalilnya PILIH YANG KURANG MUDHARAT Kit...
Untuk Tumpaskan Ph Memadai Pas Letak Calon Di Tp

Untuk Tumpaskan Ph Memadai Pas Letak Calon Di Tp

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 180 hits
PAS sedang dipertikai kerana menyokong calon MCA yang pernah tolak hudud CUKUPLAH dulu dianggap barua dan kuda tunggangan DAP adakah kali ini jadi barua MCA dan khadam umno semakin hancur parti ini
Maruah Pas Sekarang Undi Cina Halal Pula

Maruah Pas Sekarang Undi Cina Halal Pula

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 306 hits
PAS Larangan undi calon bukan Islam tak mutlakPAS Pusat menyokong calon MCA Wee Jeck Seng di PRK Tanjung Piai buat gesaan kepada pengundi Tanjung Piai mengundi calon MCA Walaupun calon non Muslim ia bukanlah terlarang secara mutlakPAS meneg...
Tiada Restu Untuk Berjasa Pas Arah Semua Ahli Undi Mca

Tiada Restu Untuk Berjasa Pas Arah Semua Ahli Undi Mca

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 361 hits
PRK TG PIAI Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menjelaskan parti itu tidak memberi restu kepada Barisan Jemaah Islamiah Se Malaysia untuk bertanding pada pilihan raya kecil Tanjung Piai Jelasnya semua ahli PAS diarahkan untuk mengundi c...
Pas Yakin Akan Masuk Putrajaya Bersama Umno Dengan Islam

Pas Yakin Akan Masuk Putrajaya Bersama Umno Dengan Islam

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 378 hits
KUALA TERENGGANU PAS menaruh keyakinan akan masuk ke pentadbiran Putrajaya bersama Umno ikut pintu depan Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengingatkan ahli ahli PAS Umno agar menjaga perpaduan dengan tidak lagi berbalah Men...
Pas Desak Berjasa Tarik Balik Hasrat Letak Calon Untuk Prk Tanjung Piai

Pas Desak Berjasa Tarik Balik Hasrat Letak Calon Untuk Prk Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 612 hits
BERNAMA Barisan Jemaah Islamiah Se Malaysia yang mahu meletakkan calon untuk Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai diharap dapat menarik balik hasrat itu bagi menghormati kerjasama parti itu bersama Pas di bawah Gagasan Sejahtera Pesuruh...
Untuk Umat Islam Sejahtera Pas Atau Dap Patut Diharamkan

Untuk Umat Islam Sejahtera Pas Atau Dap Patut Diharamkan

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 382 hits
Pas baru baru ini menggesa kerajaan agar mengharamkan DAP kerana menganggap parti itu merbahaya kepada negara Beberapa persoalan segera bermain main di kepala sebaik saja gesaan itu terpapar di dada dada media Pertama Pas adalah parti pemba...
Oops Brothers In Islam Or Not But No Room For You In Kelantan Or Terengganu Govts Pas Tells Umno

Oops Brothers In Islam Or Not But No Room For You In Kelantan Or Terengganu Govts Pas Tells Umno

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 327 hits
KUALA LUMPUR The PAS administrations in Kelantan and Terengganu do not have space for Umno lawmakers said Datuk Tuan Ibrahim Tuan Ibrahim The PAS deputy president said however that this would not affect his party s cooperation with Umno or ...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden

Innovative Painting Techniques For Modern Homes