Ujian Kehamilan Positif Tapi Tidak Hamil Ini 7 Puncanya


Kenapa bila tengok gambar pregnant test positif tetapi tidak mengandung pun, ya? Jom fahami punca mengapa keadaan itu terjadi dalam perkongsian artikel ini. Semoga bermanfaat!

Gambar pregnant test positif tapi tidak hamil, kenapa ya?
Apabila melakukan ujian kehamilan (UPT) dan mendapat keputusan positif palsu, ia boleh menjadi pengalaman yang menjengkelkan – khususnya buat mereka yang mengalami kesukaran untuk hamil atau sedang merancang kehamilan.
Harapan yang menggunung apabila melihat tanda positif boleh hancur berderai jika mengetahui ia adalah keputusan positif palsu. Pastinya ia boleh menyebabkan wujudnya kekecewaan yang mendalam.
Berita baiknya, pakar menjelaskan situasi untuk mengalami UPT positif palsu adalah jarang untuk terjadi.

 
Punca gambar pregnant test positif tetapi tidak hamil
Berikut antara perkara yang boleh menyebabkan anda mendapat UPT positif palsu:
1. Membiarkan kit ujian terlalu lama
Sekiranya anda mengambil ujian kehamilan standard dengan penunjuk garis, adalah penting untuk menyemak keputusan mengikut arahan khusus ujian.
Jika dibiarkan terlalu lama sebelum membaca keputusan, air kencing pada kit ujian boleh menyejat dan menjadikannya kelihatan seperti anda mempunyai 2 garis dan bukannya hanya 1 – menjadikan keputusan positif sedangkan hakikatnya negatif.
2. Tamat tempoh punca gambar pregnant test positif tapi tidak hamil
Sebab kedua paling biasa anda akan mendapat keputusan positif palsu adalah kerana kit ujian kehamilan telah tamat tempoh.
Apabila kit ujian melepasi tarikh tamat tempohnya, bahan kimia yang mengesan hCG – human chorionic gonadotropin – tidak dapat berfungsi dengan berkesan dan menyebabkan keputusan yang salah.
3. Sedang mengambil ubat kesuburan
Sekiranya UPT diambil terlalu awal selepas pengambilan ubat kesuburan yang mengandungi hCG – seperti sesetengah suntikan dalam prosedur persenyawaan in vitro (IVF) – anda boleh mendapat keputusan positif palsu.
4. Masih ada hormon hCG selepas bersalin atau keguguran
Keguguran kehamilan biasanya berlaku dalam 13 minggu pertama kandungan. Bahkan kebanyakannya berlaku sebelum seorang wanita mengetahui dirinya hamil.
Biasanya selepas melahirkan anak atau keguguran, hCG boleh kekal dalam tubuh – dianggarkan untuk tempoh masa 4-6 minggu untuk tahap hCG kembali normal.
5. Mengalami kehamilan ektopik
Kehamilan ektopik atau luar rahim berlaku apabila telur yang disenyawakan berkembang di luar rahim – biasanya dalam tiub fallopio – ia juga boleh terjadi dalam ovari atau serviks.
Kehamilan jenis ini biasanya tidak akan berkembang kerana embrio tidak berada di dalam rahim – tempat ia boleh membesar. Tetapi hormon hCG masih terhasil yang menyebabkan anda mendapat keputusan positif.
Kehamilan ektopik boleh mengancam nyawa. Berjumpa doktor dengan segera jika anda mengalami mana-mana gejala berikut:
Sakit yang teruk di perut atau pelvis semasa hamil Pendarahan faraj Pening yang teruk, sakit kepala atau pengsan Sakit bahu Dorongan untuk buang air besar Sebarang gejala lain yang membuat anda berasa bimbang
6. Kehamilan kimia, penyebab gambar pregnant test positif tapi tidak hamil
Kehamilan jenis ini adalah keguguran yang berlaku sebelum minggu ke-5 kehamilan apabila embrio dapat ditanam di dalam rahim tetapi tidak bertahan lama. Anda mungkin tidak menyedari bahawa diri sedang mengandung.
Dalam kehamilan kimia, embrio masih menghasilkan hCG sekali gus menyebabkan UPT positif palsu.
Kehamilan jenis ini bukan berpunca daripada tindakan atau ketidakupayaan oleh wanita tetapi boleh berlaku kerana:
Fibroid Parut tisu Jumlah hormon tertentu yang rendah seperti progesteron Kelainan pada bentuk rahim 7. Keadaan perubatan, antara contoh pregnant test positif tetapi tidak mengandung
Kadangkala keadaan perubatan boleh mencetuskan positif palsu dalam ujian air kencing, seperti:
Sista ovari Penyakit buah pinggang Jangkitan saluran kencing Masalah pituitari Dalam beberapa kes, kanser ovari dan penyakit serius lain
Jika anda mendapat keputusan ujian positif palsu dan telah menolak sebab-sebab lain, berunding dengan profesional perubatan untuk menguji keadaan kesihatan di atas.
Doktor mungkin mengesyorkan ujian darah untuk mendapatkan keputusan ujian yang lebih tepat.
Cara mendapatkan keputusan ujian kehamilan tepat
Untuk elakkan gambar pregnant test positif tetapi tidak hamil, ada beberapa cara boleh anda lakukan bagi mendapatkan keputusan yang lebih tepat.
Masa yang betul
Jangan ambil ujian terlalu awal. Disarankan untuk UPT dilakukan selepas tidak mengalami pendarahan haid pada bulan tersebut atau kemungkinan besar anda akan mendapat negatif palsu – mahupun ujian itu akan mengesan kehamilan kimia yang tidak dapat berkembang.
Mengikut arahan label, contoh pregnant test positif
Pastikan kit ujian anda belum tamat tempoh. Baca arahan dengan teliti dan ikuti langkah-langkah dengan tepat untuk mengelakkan keputusan palsu yang akan mengecewakan anda.
Ulangi ujian kehamilan
Mendapat hasil ujian kehamilan di rumah yang positif, mungkin menyebabkan anda tidak sabar untuk melakukan ujian darah untuk mengesahkan keputusannya. Ujian darah lebih tepat, jadi itu sudah tentu satu pilihan.
Tetapi anda juga boleh mengulangi UPT selepas 3-5 hari untuk mengesahkan kehamilan dan jika hasilnya masih positif!
Sekiranya terdapat sebarang ketidakpastian, berundinglah dengan doktor untuk mendapatkan penyelesaian yang terbaik.


Ketahui fungsi caresat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up! Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Ujian Kehamilan Positif Tapi Tidak Hamil? Ini 7 Puncanya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ujian-kehamilan-positif-tapi-tidak-hamil-ini-7-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Spageti Bawang Putih Guna Rempah Yang Ringkas Tapi Lazat

Resipi Spageti Bawang Putih Guna Rempah Yang Ringkas Tapi Lazat

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 124 hits
Spageti memang enak dinikmati tidak kira untuk sarapan pagi makan tengahari mahupun makan malam Cara penyediaannya juga mudah Masak pasta Spageti Bawang Putih seperti ini hanya dengan rempah yang ringkas sahaja tetapi sangatlah lazat rasany...
Mmmm Lebai Ja Nampak Lekeh Urus Sana Sini Tak Menjadi Tapi Salahkan Orang Lain Pandai

Mmmm Lebai Ja Nampak Lekeh Urus Sana Sini Tak Menjadi Tapi Salahkan Orang Lain Pandai

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 289 hits
Asal Pas mesti tak smart nanti orang kata macam tu Kopiah dah cantik tapi urus tadbir memalukan Lebai Loji Kg Telok Gagal Apa Punca MB kata GAGAL Menteri Air pun kata GAGAL TMB ada buat posting khas terangkan kehebatan Loji Air Kg Telok pad...
Bila Tak Expect Tapi Orang Celebrate Menitik Air Mata Mia Ahmad Sebak Dapat Kejutan

Bila Tak Expect Tapi Orang Celebrate Menitik Air Mata Mia Ahmad Sebak Dapat Kejutan

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 143 hits
Pelakon Mia Ahmad terharu selepas mendapat kejutan Hari Ibu daripada suami Mohd Izham Tarmizi pemain bola sepak terkenal Menurutnya Dia sama sekali tidak terlintas dan terfikir untuk menerima apa apa hadiah di hari istimewa ini Tak expect p...
Vivo T1 5g Telefon Amp 039 Gaming Amp 039 Sulung Vivo Tapi Bukan Kayangan

Vivo T1 5g Telefon Amp 039 Gaming Amp 039 Sulung Vivo Tapi Bukan Kayangan

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 128 hits
vivo bukanlah satu jenama yang sinonim dengan permainan Seperti saudaranya OPPO mereka sering dikaitkan dengan gambar swafoto yang menawan bersama beauty mode Namun kini ia telah memberi perhatian bagi segmen ini Kalau dulu vivo sudah menam...
11 Meme Dapat Thr Lebaran 2022 Yang Ngenes Tapi Bikin Ngakak

11 Meme Dapat Thr Lebaran 2022 Yang Ngenes Tapi Bikin Ngakak

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 176 hits
Di saat hari lebaran tiba bocil mendadak menduduki kasta tertinggi sebagai penerima THR paling banyak Setuju
Jumpa Poc0ng Tak Pernah Tapi Kain Kafan Lama Perkara Biasa Penggali Kubvr Viral Tak Sangka Jadi Perhatian Ketika Beraya

Jumpa Poc0ng Tak Pernah Tapi Kain Kafan Lama Perkara Biasa Penggali Kubvr Viral Tak Sangka Jadi Perhatian Ketika Beraya

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 131 hits
PENGALAMAN yang menginsafkan Demikian kata Muhamad Harith Saring 26 mengenai kisah dirinya yang menjadi sukarelawan penggali kubvr sejak tujuh tahun lalu Menurut pembantu tadbir itu dia terpanggil untuk menjadi sukarelawan kerana risau memi...
Daring Betul Tapi Cute Menari Seksi Song Jihyo Kian Berani Mengusik Kim Jongkook

Daring Betul Tapi Cute Menari Seksi Song Jihyo Kian Berani Mengusik Kim Jongkook

papar berkaitan - pada 10/5/2022 - jumlah : 207 hits
Seronok melihat hubungan Song Ji hyo dan Kim Jong kook kian berbunga dalam Running Man ARTIKEL BERKAITAN Dalam episod terbaru kesemua ahli dan tetamu termasuk Yuri dan Hyoyeon Girls Generation telah menyambut hari jadi Kim Jong kook Sempena...
Saya Dah Kenal Choi Siwon 20 Tahun Tapi Tak Pernah Lihat Kekasihnya Heechul Suju

Saya Dah Kenal Choi Siwon 20 Tahun Tapi Tak Pernah Lihat Kekasihnya Heechul Suju

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 102 hits
Siapa peminat K Pop pastinya tahu bahawa Super Junior merupakan antara kumpulan yang membantu membawa popularitinya sehingga ke luar negara Sudah hampir 18 tahun dalam industri kesemua ahli kumpulan itu dilihat lebih santai dan terbuka deng...
Semua Lain Tapi Rasanya Kenapa Sama

Semua Lain Tapi Rasanya Kenapa Sama

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 131 hits
SEMUA LAIN TAPI RASANYA KENAPA SAMA Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt TIDAK pelik dan tidak aneh pun PC pernah lalui Kawan kawan PC juga Sebab kamikan dulu suka pergi raya sama sama Itu zaman PC kec...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan