Ucapan Terakhir Ds Anwar Ibrahim Di Hadapan Lima Hakim






1- Arifin Zakaria.
2- Abdul Hamid Embong
3- Md Raus Sharif
4- Suriyadi Halim Omar 
5 -Ramly Ali.


"Saya kekal dengan pendirian tidak bersalah ke atas pertuduhan jelek ini- insiden ini tidak pernah berlaku.


Ini merupakan satu fabrikasi lengkap yang terhasil daripada satu konspirasi politik untuk menamatkan karier politik saya.


Kalian tidak langsung memberikan pertimbangan sewajarnya ke atas fakta kes yang diketengahkan oleh peguam saya sebermula hari pertama lagi – betapa insiden ini tidak pernah berlaku sama sekali.


Saya mampu memandang ke hadapan, tetapi melihat kepada kenyataan anda hari ini, nyata sekali ia sia-sia. Kelihatan seperti saya diperlekeh sekali lagi sebagaimana yang berlaku di Mahkamah Rayuan, dan ia terus dilakukan di sini selepas kami mengharungi ranjau perbicaraan selama 8 hari!


Bukan satu kebetulan bagaimana Pejabat Perdana Menteri mampu mengeluarkan kenyataan bertulis penuh atas keputusan kalian hanya beberapa minit selepas kalian menyampaikan penghakiman sebelum menjatuhkan hukuman.


Tatkala tunduk patuh pada perintah penguasa politik, kalian telah menjadi sebahagian daripada rakan kongsi dalam jenayah pembunuhan integriti dan kebebasan kehakiman. Kalian telah menggadaikan jiwa kalian kepada syaitan, menukarganti hati nurani kalian dengan keuntungan materialistik dan kesenangan serta jaminan jawatan.


Kalian mempunyai kesempatan terbaik untuk menebus kekhilafan – dengan memperbetulkan kesalahan masa lalu dan meletakkan kehakiman atas paksi yang benar serta mengukir nama kalian untuk anak-cucu kalian kenangi sebagai pembela keadilan yang sebenar-benarnya.


Akan tetapi kalian memilih untuk kekal di sisi gelap dan menenggelamkan moral kalian dalam kancah kepalsuan dan tipu muslihat. Apakah kalian tahu betapa kalian kini sedang bergelumang kekotoran dan penipuan lantas ketidakadilan tersebut akan menyelinap di setiap sudut Istana Kehakiman ini, dan saya bersimpati kepada kalian.


Benar, kalian telah menghakimi saya – dan saya akan, untuk ketiga kalinya, melangkah ke penjara, tapi ketahuilah yang saya sama sekali tidak akan tunduk. Cahaya kekal menyinari saya.


Tetapi kalian yang harus berasa malu tatkala kalian akan dinilai sejarah sebagai pengecut terulung atas nama kemanusiaan. Dengan kedudukan dan kuasa kehakiman yang tinggi, kalian membungkam begitu rendah untuk diperalat oleh penguasa politik.


Mahasiswa undang-undang dan kalangan professor jurispruden akan meneliti penghakiman kalian dan di saat mereka membedah alasan serta keputusan kalian, kredibiliti dan integriti kalian akan dicarik halus. Di saat itu kalian akan didedah sebagai perekayasa yang memakai jubah kehakiman hanya untuk memperlekeh keadilan.


Jangan sesekali kalian lupa, sebagaimana kita semua, kalian juga harus menjawab kepada Sang Pencipta. Kalian harus menjawab kenapa kalian berpaling daripada prinsip-prinsip yang telah kalian lafaz dan sumpah untuk ditegakkan.


Mereka yang datang ke kamar mahkamah perlu menunduk hormat dan memanggil kamu sebagai Yang Arif, tetapi tidakkah kamu tahu bahawa satu hari nanti kamu juga perlu menjawab kepada Yang Maha Arif? Di saat itu kamu memerlukan lebih daripada tunduk hormat untuk menghuraikan mengapa kamu dengan sengaja melanggar perintah Allah melalui Ayat 58 Surah An-Nisa.


Melangkah ke penjara, saya anggap sebagai satu pengorbanan buat rakyat Negara ini Saya telah berjuang hampir seluruh kehidupan saya demi rakyat Negara ini – dan demi rakyat jugalah saya bersedia untuk ke penjara dan menghadapi sebarang bentuk akibat.


Perjuangan saya akan diteruskan, ke mana saja saya dihantar dan apa jua yang diperlakukan ke atas saya.


Kepada sekalian sahabat dan rakyat Malaysia, izinkan saya merakamkan penghargaan jauh dari sanubari saya atas setiap dokongan yang telah diberikan. ALLAH SWT menjadi saksi, saya berjanji tidak akan didiamkan, saya akan berjuang untuk kebebasan dan keadilan dan saya tidak akan menyerah!"


*ANWAR IBRAHIM*
10 FEBRUARI 2015






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/05/ucapan-terakhir-ds-anwar-ibrahim-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 9/5/2024 - jumlah : 164 hits
Anwar Ibrahim terima mandat rakyat ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be 4tzj0yBMaLU src in org https www youtube com embed 4tzj0yBMaLU wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embed 4tzj...
Faizal Azumu Tidak Perlu Meroyan Anwar Ibrahim Buktikan Pm Yang Prihatin

Faizal Azumu Tidak Perlu Meroyan Anwar Ibrahim Buktikan Pm Yang Prihatin

papar berkaitan - pada 3/5/2024 - jumlah : 74 hits
1 Timbalan Presiden BERSATU Faizal Azumu tidak perlu meroyan dengan membuat komen bahawa kenaikan gaji penjawat awam yang diumumkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai taktik memancing undi menjelang PRK Kuala Kubu Bharu Ingin saya tegask...
Dah Nak Masuk Dua Tahun Anwar Ibrahim Jadi Pm Mana Potret Rasmi

Dah Nak Masuk Dua Tahun Anwar Ibrahim Jadi Pm Mana Potret Rasmi

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 88 hits
HarapandailySudah hampir dua tahun Datuk Seri Anwar Ibrahim mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri tetapi gambar beliau rupanya tiada terpampang di bangunan kerajaan negeri Terengganu Orang ramai mulai menyedari potret rasmi Perd...
Mb Kedah Mohon Maaf Di Hadapan Pm Keranakl Keluarkan Ucapan Kurang Sesuai

Mb Kedah Mohon Maaf Di Hadapan Pm Keranakl Keluarkan Ucapan Kurang Sesuai

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 61 hits
BERNAMAANWAR bersama Muhammad Sanusi hadir pada Majlis Sambutan Aidilfitri Madani 2024 FOTO BernamaJitra Menteri Besar Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor malam ini mengambil kesempatan memohon maaf di hadapan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar...
Wan Rosdy Status Lima Adun Lantikan Pahang Pada Tahap Pre Kaunsel Masih Dalam Perbincangan

Wan Rosdy Status Lima Adun Lantikan Pahang Pada Tahap Pre Kaunsel Masih Dalam Perbincangan

papar berkaitan - pada 7/5/2024 - jumlah : 64 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang masih membuat perbincangan lanjut berhubung status lima Ahli Dewan Undangan Negeri Lantikan Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata perbincangan mengenainya kini pada tahap pre kaunsel dan akan m...
Lima Kali Terjerat Kasus Narkoba Begini Kronologi Penangkapan Rio Reifan Di Rumahnya

Lima Kali Terjerat Kasus Narkoba Begini Kronologi Penangkapan Rio Reifan Di Rumahnya

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 28 hits
Penangkapan Rio Reifan hari Jumat tanggal 26 April 2024 sekitar pukul 21 00 WIB di daerah Jatinegara Jakarta Timur
Siapa Sebenarnya Membuncit Dengan Rm277 Bilion Dalam Tempoh Lima Tahun Ini

Siapa Sebenarnya Membuncit Dengan Rm277 Bilion Dalam Tempoh Lima Tahun Ini

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 67 hits
HarapandailySebanyak RM277 bilion bocor dalam tempoh lima tahun iaitu dari 2018 hingga 2023 seperti didedahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Jumlah ketirisan itu adalah angka yang menggemparkan tegas Perdana Menteri Datuk Seri Anwa...
Perlu Hasil Dividen Yang Lebih Baik Dari Bank Alliance

If Anwar Is Bad Najib Was Worse

Bekas Datuk Bandar Ditahan Disyaki Terima Rasuah Lebih Rm1 Juta

Lights Camera Action Attending The Lisbon Motorcycle Film Festival

Oku Dipukul Polis Siasat Dakwaan 3 Laporan Disediakan Anggota Sendiri Peguam

Jadual Bayaran Bantuan Str Fasa 3 2024

Dua Lelaki Maut Berbalas Tembakan Dengan Polis

Selepas Tesla Microsoft Google Pula Akan Melabur Di Malaysia



10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat


Tiny House By Caz Zegers Arquitectura In Lo Barnechea Chile

15 Nautical Themed Mediterranean Kids Room Ideas For Adventure Seekers

Fleet Card Diesel

Why Green Credentials Must Be A Business Imperative

National Press Club Abolish Pppa Not Expand It

Apakah Suami Menanggung Dosa Istri Termasuk Dosa Yang Terkecil Sekalipun