Ubah Yang Di Atas Barulah Umno Boleh Bangkit



Penganalisis isu-isu semasa Datuk Dr. Ahmad Faris Abdul Halim menulis..
Kalau mencari tempat mandi Pertama teluk kedua pantai. Kalau mencari pemimpin negeri Pertama elok kedua pandai.
Rangkap pantun ini banyak teladan, iktibar. Kalau hendak menjadi pemimpin masa depan, ukurlah baju di badan sendiri. Jangan terlalu terikut cakap-cakap di kedai kopi serta kehendak penasihat atau pengikut tertentu yang suka mencanang molek-molek sedangkan realiti sebaliknya.
Harus beringat, kelas menengah Melayu yang kini kian membesar serta penyertaan agresif golongan muda yang ingin tahu soal politik, pentingkan kewibawaan pimpinan. Mereka tidak cenderung kepada retorik seronok sendiri. Pembangunan kemudahan asas tidak lagi berfungsi sebagai tarikan khas seperti dahulu.
Justeru, kepada ahli UMNO di seluruh negara, lebih utama lagi para perwakilan yang membawa mandat akar umbi mereka ke Pusat Dagangan Dunia (WTC) Kuala Lumpur selama tiga hari bermula hari ini, perlu beringat satu perkara ini – Apa sudah terjadi kepada UMNO hari ini?
Masuk kali kedua pilihan raya umum (PRU) pun tetap kalah. Yang cukup dibimbangi, siri kekalahan ini akan berterusan dalam enam pilihan raya negeri (PRN) bakal dilalui, sebelum kalah memanjang masuk gelanggang PRU16.
Faktor utama suramnya UMNO kerana penolakan pengundi Melayu terhadap kepimpinan Presidennya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi serta berikutan wujud alternatif Melayu Islam yang jelas, iaitu Perikatan Nasional (PN).
PN dikatakan menjanjikan pimpinan Melayu Islam lebih bersih dan berintegriti selain faktor media sosial yang dimainkan lebih kuat oleh mereka. PN sangat pandai memainkan persepsi. Para pemimpin mereka bijak sorokkan segala kerosakan yang menjadi semasa pandemik Covid-19 dan darurat tempoh hari. Demikianlah juga licik memainkan isu rasuah dan ‘kleptokrat’ dalam UMNO. Maka dengan itu Melayu memang nampak PN sebagai alternatif yang jelas.
Sementara UMNO pula mungkin tidak berjaya menunjukkan persepsi mampu menjadi lebih bersih selepas 2018. Malah dalam UMNO pula, cuba analisis pandangan Naib Ketua Pemudanya, Shahril Sufian Hamdan berhubung pasca PRU15 dan perkembangan peningkatan pelapis muda dalam UMNO.
Jadi, kunci untuk selesaikan masalah yang membadai imej UMNO waktu ini adalah menyedari bahawa masalah itu wujud. Ini masalah utama sekarang, iaitu pemimpin-pemimpin UMNO masih percaya pada mitos bahawa merekalah yang akan menjadi penyelamat kepada UMNO. Sedangkan telah berlaku dua PRU pun masih lagi merasakan diri boleh jadi penyelamat. Kalau baru sekali PRU, okey lagi.
URBAN
Dan UMNO pun sebenarnya susah untuk memenangi hati para pengundi Melayu sebab pilihannya ada dua, iaitu melawan balik Pas/PN dengan retorik lebih ekstrem atau membawa orang Melayu ke tengah. Tetapi trend menunjukkan Melayu lebih dikenali dengan naratif lebih ekstrem. Lainlah jika UMNO betul-betul mengubah pucuk pimpinan dari atas yang mampu membawa naratif baharu.
Cabarannya amat besar. Apa pandangan jika PN yang memerintah negara? Dikatakan kalau PN/Pas memerintah, memang lagi teruklah ekonomi negara. Pelabur luar dikatakan semuanya tidak yakin lagi dengan Malaysia. Justeru, lebih baiklah UMNO yang memerintah berbanding PN/Pas.
Apa patut dibuat UMNO? UMNO kena ubah semua yang berada di peringkat atas. Itu langkah pertama. Kalau ubah pun, apa jaminan orang Melayu akan balik ke UMNO? Tiada jaminan juga tetapi dikatakan ramai yang undi PN pun disebabkan protes kepada UMNO. Jadi, UMNO tidaklah hilang semua sokongan Melayu. Seperti cadangan Khairy Jamaluddin semasa dia berkempen hari itu, UMNO perlu menjadi parti lebih urban, mampu menarik undi golongan muda Melayu yang inginkan politik lebih bersih dan bijak. Mungkin itu satu cara juga.
Untuk langkah jangka pendek, menukar pimpinan. Memang kena ada yang berani step up dan bertanding dalam pemilihan parti. Dan kena ada ramai, bukan seorang dua sahaja.
Untuk jangka masa panjang, perlu ada lebih ramai orang baharu dan muda masuk UMNO di semua peringkat. Sebenarnya ramai orang muda yang percaya pada perjuangan UMNO. Cuma tidak nampak macam mana dia nak naik kalau terlalu banyak halangan dan kawalan daripada golongan tua dan lama. Kena ambil contoh DAP. DAP berjaya ‘merekrut’ dan melatih pemimpin-pemimpin muda dan progresif. Bahkan membina jalan untuk mereka bertanding dan menang.
Ya, ramai penyokong kepimpinan semasa menyatakan walaupun UMNO kalah teruk di PRU15 tetapi menjadi kingmaker untuk penentuan Kerajaan Persekutuan serta mendapat jawatan enam menteri penuh dalam kerajaan perpaduan. Adakah ini sesuatu boleh dibanggakan kepada sebuah parti yang pernah mendominasi politik negara lebih 60 tahun? Menyertai Kabinet sahaja tidak cukup untuk menyelamatkan riwayat UMNO.
Oleh itu, suara lantang untuk perubahan dan reformasi ke atas kepimpinan seharusnya tidak dipinggirkan agar parti keramat ini kembali menjadi pilihan pengundi.
Malah, ahli UMNO hendaklah berani menyatakan pendirian mereka mengenai hala tuju dan masa depan parti. Pemilihan parti adalah satu platform ahli UMNO untuk menyatakan sokongan ke atas kepimpinan semasa atau melakukan total reform ke atas kepimpinan UMNO. Ia juga sebagai respons ahli UMNO ke atas kekalahan besar semasa PRU15, sama ada merasakan pemimpin semasa perlu meneruskan pemulihan
UMNO atau memilih pemimpin baharu untuk membawa perubahan lebih segar. Sebab satu kenyataan yang pahit ketika ini ialah menyokong UMNO adalah satu liabiliti.
Bertandang ke WTC mulai hari ini, para perwakilan harus bijak timbang-timbangkan daripada terjerumus ke dalam ‘politik putar alam.’ Agar dijauhkan akar umbi UMNO daripada menjadi mangsa gajah sama gajah bertempur, pelanduk mati di tengah-tengah.
Asal tulisan dari SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/01/ubah-yang-di-atas-barulah-umno-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Perubahan Boleh Buat Kalau Jadi Naib Presiden Umno

Apa Perubahan Boleh Buat Kalau Jadi Naib Presiden Umno

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 221 hits
Apa kuasa naib presiden UMNO Boleh ker tegur presiden atau memerintah untuk mengubah dasar UMNO
Pau 2022 Umno Tidak Boleh Bertolak Ansur Terhadap Pengkhianat

Pau 2022 Umno Tidak Boleh Bertolak Ansur Terhadap Pengkhianat

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 121 hits
Ketua Puteri UMNO Datuk Zahida Zarik Khan menegaskan parti sama sekali tidak boleh bertolak ansur dengan pengkhianat sama ada ahli biasa atau yang memegang jawatan
Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 135 hits
freemalaysiatoday com January 7 2023 7 30 AMKelayakan kepimpinan Ahmad Zahid Hamidi dilihat menjadi taruhan ekoran keputusan Bung Moktar Radin menarik balik sokongan kepada Hajiji Noor sebagai ketua menteri Sabah PETALING JAYA Presiden Umno...
Pemimpin Umno Dibebas Mahkamah Tak Boleh Nak Tuduh Ag Niat Jahat

Pemimpin Umno Dibebas Mahkamah Tak Boleh Nak Tuduh Ag Niat Jahat

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 255 hits
Hidir Reduan Abdul RashidBekas presiden Badan Peguam Malaysia Salim Bashir mengingatkan Umno bahawa pembebasan semata mata beberapa pemimpin parti itu yang didakwa di mahkamah semasa Tommy Thomas memegang jawatan Peguam Negara adalah tidak ...
Umno Perlu Bangkit Bukannya Rasa Selamat Walau Lemah Sedangkan Yes Man Pada Pkr Dan Dap

Umno Perlu Bangkit Bukannya Rasa Selamat Walau Lemah Sedangkan Yes Man Pada Pkr Dan Dap

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 126 hits
Umno Perlu Bangkit Bukannya Rasa Selamat Walau Lemah Sedangkan Yes Man Pada Pkr Dan Dap
Umno Sudah Lapuk Nak Bangkit Mesti Kembali Pada Pas

Umno Sudah Lapuk Nak Bangkit Mesti Kembali Pada Pas

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 121 hits
ismaweb netBN jatuh kerana perpecahan dalaman yang tak diubatiBANGI 9 Jamadilakhir 1444H Isnin Kekalahan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 15 berpunca daripada jenamanya yang sudah lapuk dan kusam kata Nik Mohamad Abduh Nik Abdul A...
Usul Tidak Tanding 2 Jawatan Utama Umno Boleh Dirujuk Kepada Ros Kata Ismail Sabri

Usul Tidak Tanding 2 Jawatan Utama Umno Boleh Dirujuk Kepada Ros Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/1/2023 - jumlah : 111 hits
AHLI Umno yang tidak berpuas hati dengan keputusan Perhimpunan Agung Umno 2022 meluluskan usul supaya jawatan presiden dan timbalan presiden tidak dipertandingkan pada pemilihan tahun ini boleh merujuk perkara itu kepada Jabatan Pendaftaran...
Pau 2022 Umno Tidak Boleh Sekat Demokrasi Johari

Pau 2022 Umno Tidak Boleh Sekat Demokrasi Johari

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 184 hits
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Johari Abdul Ghani menegaskan parti tidak boleh menghalang mana ahli atau pemimpin yang ingin bertanding dalam merebut jawatan tertinggi Tegasnya tindakan tersebut jelas bertentangan dengan konsep...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders