Turunlah Melutut Peluk Beritahu Anak Kita Sayang Dia Ubat Paling Mujarab Nak Buat Anak Sihat Mental Fizikal


Kuasa pelukan memang tak dapat dinafikan, ia ada magisnya sendiri yang dapat memberikan kesan positif bukan sahaja kepada orang dewasa, malah juga kepada kanak-kanak.
Mak ayah kena biasakan diri memeluk anak-anak kerana ia bukan sahaja dapat memberikan kesan emosi yang baik, malah juga dapat membantu menyembuhkan anak-anak yang kerap sakit.

Menurut perkongsian Dr Ahmad Luqman Bukhari, individu yang kerap tertekan, rasa tak disayangi, akan mudah dijangkiti penyakit kerana tekanan itu sendiri memberikan kesan tidak baik pada imuniti badan manusia.
Justeru itu, doktor ini menyarankan kepada ibu bapa di luar sana untuk sering memeluk anak-anak dan bukan hanya sekadar dengan menzahirkan dengan kata-kata sahaja. ia memerlukan sentuhan dan juga pelukan dari tangan ibu ayah sendiri.
Doktor ini juga menggesa ibu bapa untuk memeluk secara betul iaitu dengan melutut dan mata yang selaras dengan anak untuk kesan yang lebih hebat.

Mungkin Sebab jarang peluk anak kerap sakit ungkin sebab selama ni kita jarang peluk si kecil kita yang buatkan dia kerap batuk, selsema dan lagi teruk sampai selalu sangat demam.
Kadang tu memang lah kita dah usaha jaga bab makan, kita suapkan anak diet yang ada zat dan vitamin berkhasiat tapi kita terlupa pulak nak jaga bab emosi dan berikan dia sentuhan fizikal.
Selalunya individu yang kerap tertekan, rasa tak disayangi, mudah benar dijangkiti penyakit sebab stress tu sendiri beri efek tak baik pada imuniti pertahanan badan manusia.
Sebab tu lah kena tahu yang selain dari langkah selalu cuci tangan, dapatkan rehat yang cukup, elakkan bertemu orang yang tengah tak sihat, rupanya selalu dipeluk dengan kasih sayang ni dapat jauhkan kita dari dijangkiti penyakit.

Fakta menakjubkan, kerap kena peluk kurang dapat sakit Serius! Saya sendiri rasa teruja betul bila dapat tahu fakta menakjubkan ni.
Ada lah satu research team ni yang diketuai oleh Sheldon Cohen, Profesor Psikologi dekat Carnegie Mellon University, Amerika Syarikat sana.
Mereka lakukan satu study dan temui bahawa golongan yang kerap stress tadi ni bila kerap dipeluk dan diberi sokongan moral, kebarangkalian untuk terkena jangkitan demam selsema jadi lebih rendah berbanding golongan yang stress dan bersendirian tanpa kasih sayang.
Kajian ni memang ada dipamerkan kat dalam Jurnal Psychological Science.
Sebab tu saya nak sarankan kat mak ayah semua, kita ni bukan setakat kena ucapkan kat si kecil kita tu yang kita sayang kat dia tapi kena tunjuk jugak melalui sentuhan dan pelukan dari tangan kita sendiri.

Masa nak peluk, turunlah melutut Masa nak peluk tu, turunlah melutut dulu.
Biar mata kita dan mata si kecil tu selaras atau satu level. Kemudian peluk dan rapatkan dada kita sampai bertemu dengan dada anak kita.
InsyaAllah bila kita selalu peluk dan beritahu betul betul yang kita sayang sangat kat dia, kesihatan emosi dan fizikal si comel tu akan jadi lebih bagus dan tak mudah nak jatuh sakit.
Tolong #sebarkan ilmu ni pada mak ayah yang lain ye sebab saya rasa ramai lagi mak ayah yang belum tahu tentang fakta ajaib ni.
Ahmad Luqman Bukhari.
Sumber: Ahmad Luqman Burkhari
 
The post “Turunlah, Melutut & Peluk. Beritahu Anak Kita Sayang Dia!” Ubat Paling Mujarab Nak Buat Anak Sihat Mental Fizikal appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/turunlah-melutut-peluk-beritahu-anak-kita-sayang-dia-ubat-paling-mujarab-nak-buat-anak-sihat-mental-fizikal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Petah Cakap Paling Penting Mak Ayah Kena Libatkan Diri Baru Lebih Berkesan

Nak Anak Petah Cakap Paling Penting Mak Ayah Kena Libatkan Diri Baru Lebih Berkesan

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 341 hits
Seronoknya mama papa bila dengar perkataan pertama si kecil tersayang Ada yang siap rekodkan video bila anak sebuat perkataan pertama dan ada juga tulis dalam jurnal untuk dijadikan sebagai kenangan bila mereka besar nanti Kemahiran anak un...
Nasi Lemak Strawbery Versi Baby Resipi Paling Ringkas Mama Nak Buat Tanpa Garam Gula Sesuai Untuk Anak

Nasi Lemak Strawbery Versi Baby Resipi Paling Ringkas Mama Nak Buat Tanpa Garam Gula Sesuai Untuk Anak

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 442 hits
Nak bagi anak yang masih kecil makan nasi lemak takut tak sesuai Maklum sahajalah bahan bahan yang digunakan bimbang akan membuatkan perut si kecil meragam Tapi kadang kesian tengok anak anak terliur je bila mama dan papa makan nasi lemak d...
Anak Mengamuk Nak Jajan Di Kaunter Kedai Ini Cara Ibu Ayah Jadi Kebal Tak Payah Belikan

Anak Mengamuk Nak Jajan Di Kaunter Kedai Ini Cara Ibu Ayah Jadi Kebal Tak Payah Belikan

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 343 hits
Sudah menjadi perkara biasa pula bila ke kedai dengan anak anak mereka akan minta kita belikan snek atau jajan Kita dapat elakkan mereka dari ambil semua itu tapi sebaik sahaja sampai ke kaunter banyak pilihan yang memerangkap kita Anak ana...
Hanya Sebiji Rambutan Anak 3 Tahun Maut Tercekik Bapa Dah Cuba Allah Lebih Sayang

Hanya Sebiji Rambutan Anak 3 Tahun Maut Tercekik Bapa Dah Cuba Allah Lebih Sayang

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 311 hits
Hanya sebiji rambutan seorang kanak kanak lelaki berusia 3 tahun menemui ajal akibat tercekik ketika makan buah tersebut Dalam kejadian di Kampung Belakang Masjid dekat Bukit Selambau Baling Kedah usaha untuk menyelamatkan mangsa tidak berj...
Resepi Kek Marjerin Yang Gebu Dan Paling Senang Nak Buat Tak Letak Assen Vanila

Resepi Kek Marjerin Yang Gebu Dan Paling Senang Nak Buat Tak Letak Assen Vanila

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 667 hits
Assalamualaikum semua Hari ini saya nak kongsikan pada anda semua resepi kek paling senang iaitu Saya gunakan marjerin planta Sebenarnya ada kisah saya buat kek marjerin ini Anak anak saya request nak makan kek malam malam buta jadi saya te...
Bukan Senang Nak Jaga Anak Perempuan Nak Besarkan Dia Elakkan Kesalahan Ini

Bukan Senang Nak Jaga Anak Perempuan Nak Besarkan Dia Elakkan Kesalahan Ini

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 247 hits
Tugas untuk mendidik dan membesarkan anak bukanlah sesuatu yang mudah Cara didikan juga perlu berbeza antara anak lelaki dan perempuan Ada caranya yang tertentu bagi memastikan mereka membesar sebagai individu yang terbaik Ketika mendidik a...
Kalau Nak Gigi Anak Cantik Amalkan 5 Pemakanan Ini Untuk Perlindungan Gigi Mereka

Kalau Nak Gigi Anak Cantik Amalkan 5 Pemakanan Ini Untuk Perlindungan Gigi Mereka

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 372 hits
Anak anda memerlukan pelbagai sumber makanan untuk mendapat cukup nutrisi bagi perkembangan giginya Selain kumpulan makanan utama dengan menambah lebih makanan super dalam diet anak anda akan menyediakan lebih mineral vitamin serat dan lema...
Dari Hidup Berdua Sampai Dapat Anak Suami Rajin Buat Kerja Rumah Isteri Makin Sayang

Dari Hidup Berdua Sampai Dapat Anak Suami Rajin Buat Kerja Rumah Isteri Makin Sayang

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 419 hits
Tanyalah mana mana isteri perkataan pertama yang keluar dari mulut isteri bila ditanya apa yang diinginkan daripada seorang suami adalah memahami ringan tulang dan boleh membimbing Tiga ciri ini jika ada kira lengkap dan boleh mengembirakan...
Kalau Anak Buat Perangai Tak Nak Dengar Cakap Jangan Salahkan Dia Ini Peluang Untuk Kita Baiki Diri

Kalau Anak Buat Perangai Tak Nak Dengar Cakap Jangan Salahkan Dia Ini Peluang Untuk Kita Baiki Diri

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 332 hits
Jika anda mendapat anak yang susah mendengar cakap jangan terus menyangka memang nasib anda dapat anak yang begitu Itu maksudnya menyalahkan nasib atau menyalahkan Tuhan Kedegilan anak ada satu peluang untuk anda belajar bagaimana untuk mem...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm