Bukan Senang Nak Jaga Anak Perempuan Nak Besarkan Dia Elakkan Kesalahan Ini


Tugas untuk mendidik dan membesarkan anak bukanlah sesuatu yang mudah. Cara didikan juga perlu berbeza antara anak lelaki dan perempuan. Ada caranya yang tertentu bagi memastikan mereka membesar sebagai individu yang terbaik.
Ketika mendidik anak perempuan sepanjang proses tumbesaran mereka, perlulah dielakkan enam perkara ini. Seperti yang dikongsikan oleh Ustazah Aminah Mat Yusoff, semoga menjadi panduan buat ibu ayah di luar sana.

Pesan Imam Al-Ghazali..Jauhilah 6 perkara ini daripada anak perempuan.
Beberapa orang sahabat tanya saya, apakah bekal yang terbaik untuk seorang anak perempuan agar mereka beroleh kebahagiaan, pandai bawa diri, menyejukkan hati dan menjadi bakal isteri yang dicari-cari?
Perkara yang paling penting dalam hidup seorang anak perempuan ialah persekitaran yang baik, selamat, mawaddah dan penuh dengan mahabbah.
Pesan Nabi SAW :
عن أبي سعيد الخدري ، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : « إياكم وخضراء الدمن » ، فقيل : يا رسول الله ، وما خضراء الدمن ؟ قال : « المرأة الحسناء في المنبت السوء »
Dari Abu Sa’id al Khudry radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Jauhilah khadhraaad diman.”
Mereka berkata, “Apakah khadhraaad diman wahai Rasulullah?”
Baginda bersabda, “Wanita cantik yang tumbuh dalam lingkungan buruk.”
Dalam hadith ini Rasulullah SAW menyatakan pentingnya background family seorang perempuan. Anak yang didik dengan kasar, bebas, persekitaran yang tidak sihat sangat memberi pengaruh kepada pembentukan karekter dan sifatnya.
Ingat baik-baik pesan Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin (kitab Tassawuf yang terkenal):
Jauhi anak perempuan dari 6 sifat ini:
1. Al-Annanah : Suka mengeluh dan malas.
Anak perempuan yang dimanjakan, banyak mengeluh dan suka mengadu. Buat-buat sakit, penat dan rasa terbeban dengan tugasan hariannya. Berpura-pura sakit kerana malas, banyak tidur dan menghabiskan masanya dengan hiburan semata-mata.
Bekalkan anak-anak dengan ilmu agama, ilmu keduniaan, ilmu kehidupan, skill penting seperti masak, kemas rumah, menjaga kebersihan diri dan keluarga.
Ajari mereka cara hidup yang susah dan berdikari. Hadiahkan mereka dengan kata-kata semangat dan pujian bukan dalam bentuk meterial semata-mata. Sentiasalah berdoa, sedekahkah al-Fatihah untuk roh mereka setiap malam dan ajari mereka lazimi surah al-Qadr untuk selamat dari maksiat.
Artikel Lain: [Tak Salah Anak Lelaki Menangis, Itu Tanda Emosi Yang Sihat. Bukan Sebab Mereka Lemah]
2. Al-Mananah: Suka mengungkit-ngungkit
Setiap kebaikan yang dilakukan lalu disusuli dengan sikap mengungkit-ngungkit, akan menghilangkan pahala kebaikan. Ajar anak untuk jadi seorang yang ikhlas dan redha dengan setiap usaha yang dilakukan. Terapkan nilai afektif, nilai murni dalam kehidupan seharian. Ia melatih anak-anak melakukan rutin harian dengan penuh rasa tanggungjawab dan tidak rasa terbeban. Disiplinkan mereka dengan jadual kehidupan yang teratur dari awal, jika sudah terlambat anak-anak akan mengatur kehidupannya dengan cara yang salah.

3. Al-Hananah : Merindui orang yang tidak sepatutnya.
Bahaya jika anak perempuan mula menaruh minat dan merindui seorang lelaki yang bukan pasangannya. Ia sedang menghampiri fitnah dan kerosakan. Rasa cinta, rindu dan suka itu tidak salah tapi mesti berada pada landasan yang betul. Penting ibu ayah terapkan rasa malu pada anak-anak perempuan agar peribadi dan akhlaknya sentiasa terjaga.

4. Al-Haddaqah : Boros dan suka berbelanja.
Habit ini boleh mengundang kecenderungan lain yang lebih bahaya. Jika tidak dapat penuhi keinginannya kerana tidak mampu dan keluarga tidak berduit mungkin anak ini akan sanggup berhutang, mencuri dan meminta-minta. Ajari anak cara berjimat cermat, membeli apa yang perlu dan tidak mengikut nafsu. Menjadi bebanan yang sangat berat pada ibu ayah dan juga suaminya jika sifat boros ini tidak dikawal dengan baik.
5. Al-Barraqah : Imam Al-Ghazali mentafsirkan perkataan ini dengan dua makna,
a) Melampau dalam berhias semata-mata untuk mendapat perhatian orang ramai. Perbuatan ini mempunyai unsur maksiat dan mendatangkan dosa. Sebaik-baik perhiasan ialah wanita solehah. Didik anak dengan sifat wasatiyyah iaitu bersederhana dari segala sudut. Sederhana ketika berhias dan berpakaian adalah lambang keindahan peribadi.
b) Bersifat selfish, pentingkan diri. Perumpamaan yang diberikan ialah menyembunyikan makanan yang sedap untuk dirinya dan tidak mahu berkongsi dengan orang lain termasuk ahli keluarga atau suaminya.
Artikel Lain: [Mahu Anak Pandai, Part Ni Kena Hadap Dulu. Memanjat, Makan Tumpah Baru Permulaan]
6. Al-Syaddaqah : Banyak bercakap perkara yang sia-sia.
Lidah punca ke Neraka, juga punca ke syurga. Latih anak-anak menggunakan bahasa yang sopan dan sedap didengar. Ibu ayah yang suka bergaduh depan anak-anak akan mempengaruhi perwatakan dan pemikiran anak. Anak berubah menjadi ganas, menggunakan bahasa yang kasar dan melawan cakap kerana ia diserap melalui persekitaran dan cara didikannya.

Jangan tunggu anak-anak dah jauh tersasar kerana kita tidak mampu lagi berhadapan dengan mereka. Pastikan kawannya adalah orang yang baik dan boleh dipercayai, pastikan juga bahan bacaan anak-anak, web yang dilayari, idola anak-anak dan minat anak-anak. Semua itu akan mempengaruhi pemikiran dan karekter mereka.
Moga perkongsian ini bermanfaat untuk sahabat semua.
-Aminah Mat Yusoff –
#BicarakuKeranaAllah
#AllahSentiasaDhati
The post Bukan Senang Nak Jaga Anak Perempuan. Nak Besarkan Dia, Elakkan Kesalahan Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bukan-senang-nak-jaga-anak-perempuan-nak-besarkan-dia-elakkan-kesalahan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bilik Pakaian Kemas Tersusun Suami Anak Nak Cari Baju Pun Senang Bolehlah Cuba

Bilik Pakaian Kemas Tersusun Suami Anak Nak Cari Baju Pun Senang Bolehlah Cuba

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 1238 hits
Walk in wardrobe biasanya kita boleh lihat ada di rumah mewah kerana ruangnya yang luas Banyak kelebihan jika kita mempunyai ruangan ini untuk menyimpan semua pakaian sekeluarga kerana kita sudah tidak memerlukan almari dalam setiap bilik J...
Tak Payah Beli Anak Nak Makan Kaya Ball Buat Sendiri Je Senang Sangat

Tak Payah Beli Anak Nak Makan Kaya Ball Buat Sendiri Je Senang Sangat

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 370 hits
Sesekali ubah selera anak ketika minum petang pastinya buat anak makin bertambah selera Kali ini pikat selera anak dengan menu kedai pula Kaya Ball yang biasanya kita beli mama boleh cuba sendiri di rumah Rupanya cara hendak membuatnya cuku...
Projek Pokok Hiasan Bajet Modal Kecil Senang Nak Jaga

Projek Pokok Hiasan Bajet Modal Kecil Senang Nak Jaga

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 919 hits
Sekarang ini nampaknya pokok hiasan sama ada dalam dan luar rumah semakin digilai Ya memang cantik dan rasa redup umpama penyejuk rumah Tengok daun hijau di setiap sudut rumah dapatlah rasa tenang sikit Namun bagi yang ada anak kecil nak ta...
Pancake Cereal Comel Versi Baby Senang Nak Buat Anak Pun Teruja Nak Makan

Pancake Cereal Comel Versi Baby Senang Nak Buat Anak Pun Teruja Nak Makan

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 335 hits
Bila anak dah mula pandai makan mama memang teruja nak cuba macam macam jenis resipi Ya lah selain seronok tengok anak makan berselera boleh juga mama bereksperimen dengan resipi baru yang inovatif Yang penting bukan sahaja bentuknya memika...
Jangan Mudah Beri Apa Anak Nak Ajar Bersabar Dulu Ibu Ayah Mesti Bertahan

Jangan Mudah Beri Apa Anak Nak Ajar Bersabar Dulu Ibu Ayah Mesti Bertahan

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 380 hits
Apa ibu bapa akan lakukan sekiranya anak merengek nak sesuatu Adakah terus memberi sebab tak mahu anak lagi lama merengek dan menangis atau biar dulu sambil menjelaskan kenapa bukan sekarang boleh dapat Ibu bapa kena belajar ilmu ini dan ja...
No Maid No Problemo Diana Nasir Kongsi Tip Jaga 3 Anak Kecil Urus Kerja Rumah Sendiri Tanpa Pembantu

No Maid No Problemo Diana Nasir Kongsi Tip Jaga 3 Anak Kecil Urus Kerja Rumah Sendiri Tanpa Pembantu

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 295 hits
Mempunyai 3 orang anak yang masih kecil tidak menghalang personaliti media sosial Diana Nasir untuk menguruskan tiga orang anak dan dalam masa yang sama membereskan kerja rumah tanpa bantuan daripada pembantu rumah Ibu kepada The Angguns se...
Jaga Keluarga Dia Anak Yang Baik Ikhlas Sedekah Wang Rm29k Zulin Aziz Kongsi Sikap Sebenar Fikry Ibrahim

Jaga Keluarga Dia Anak Yang Baik Ikhlas Sedekah Wang Rm29k Zulin Aziz Kongsi Sikap Sebenar Fikry Ibrahim

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 304 hits
Fikry Ibrahim atau nama sebenar beliau Ahmad Fikry bin Ahmad Ibrahim merupakan seorang pelakon pelawak pengacara dan model Malaysia Satu video prank dikenakan kepada pelakon ini setelah Zulin Aziz dan pengacara program Trek Selebriti berpak
Anak Boleh Jadi Pendendam Kalau Tak Kena Gaya Nak Elak Jadi Mak Ayah Kena Tahu Benda Ni

Anak Boleh Jadi Pendendam Kalau Tak Kena Gaya Nak Elak Jadi Mak Ayah Kena Tahu Benda Ni

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 273 hits
Mendidik anak anak sehingga mereka membesar dan menjadi dewasa satu proses yang bukan mudah sedikit sebanyak ibu bapa juga memerlukan ilmu supaya dapat menjadi panduan Ilmu ilmu keibu bapaan ini boleh didapati secara semulajadi iaitu melalu...
Nak Tau Tip Penting Untuk Ibu Yang Masih Menyusukan Anak Meh Baca Ni

Nak Tau Tip Penting Untuk Ibu Yang Masih Menyusukan Anak Meh Baca Ni

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 414 hits
NAK TAU TIP PENTING UNTUK IBU YANG MASIH MENYUSUKAN ANAK MEH BACA NI Setiap ibu yang melahirkan mesti punya keinginan untuk menyusukan anak secara eksklusif kan Maccam cikla anak sulung je menyusu lebih dari 2 tahun anak yang lain semua set...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord