Tuntut Semula Negara 53 Ngo Mendukung Agenda Rakyat Bagi Pilihan Raya Umum




Rakyat dahulu, demokrasi sekarang
25 Apr 2022 Get ViewsShareAgenda Rakyat dilancarkan pagi tadiMenuju pilihan raya akan datang, enam organisasi masyarakat sivil bersama membuat seruan kepada seluruh rakyat Malaysia serta kepada mereka yang ingin menjadi pemimpin negara.
Sehingga kini, 53 buah organisasi masyarakat sivil dan kumpulan berkepentingan awam, termasuk enam organisasi tersebut, sudah mendukung Agenda Rakyat ini.
Maklum akan suasana penuh kemarahan, kekecewaan, kelelahan serta putus asa melihat keadaan semasa negara, enam pendukung bersama – melibatkan Aliran Kesedaran Negara (Aliran), Pacos Trust dari Sabah, Pergerakan Tenaga Akademi Malaysia (Gerak), Save Rivers dari Sarawak, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) serta Undi18 – menyeru agar rakyat tidak berputus asa sebaliknya terus melawan menerusi kotak undi.
Organisasi kami sudah mengenalpasti lima perkara kepada calon dan pengundi untuk diperhatikan sebagai sebahagian daripada Agenda Rakyat menuju ke pilihan raya akan datang.
Tegakkan maruah serta kualiti kehidupan rakyatGalakkan pembangunan saksama, lestari serta tangani krisis alam sekitarRaikan kerencaman dan keterangkumanSelamatkan demokrasi dan angkatkan keluhuran undang-undangLawan rasuah dan kronismePengundi disarankan untuk keluar mengundi, walaupun kecewa dengan apa yang sudah berlaku sebelum ini, dan mengundi calon dan parti yang menunjukkan komitmen terhadap lima perkara ini.
Parti politik dan calonnya perlu bekerjasama melibatkan lima perkara ini ketika pilihan raya akan datang dan mengelakkan pertembungan banyak penjuru bagi menyelamatkan negara ini.
Sewaktu sidang media, presiden Aliran, Anil Netto, memperkenalkan Agenda Rakyat, kandungannya dan hujah di sebalik pelancarannya serta usahanya mendapatkan sokongan.
Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or bothMake a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948Schedule an auto donation to Aliran every month or every quarterBecome an Aliran memberSehingga kini Agenda Rakyat menerima dukungan dari 53 buah organisasi masyarakat sivil dan kumpulan berkepentingan awam.
Wakil dari setiap lima NGO yang mendukung juga bergilir untuk bercakap melibatkan lima perkara terdapat di dalam Agenda Rakyat.
READ MORE:  Early termination of Sarawak emergency an attempt to deny youth votesAnne Lasimbang, pengarah eksekutif Pacos Trust, sebuah organisasi berasaskan masyarakat di Sabah, menyatakan peri-penting untuk mengangkat maruah serta kualiti kehidupan rakyat.
Peter Kallang, pengerusi dan pengasas Save Rivers, sebuah organisasi dari Sarawak memfokuskan kepada pemerkasaan masyarakat pedalaman bagi melindungi tanah dan sungai, berkongsi mengapa kita perlu menggalakkan pembangunan mapan serta menyelesaikan isu krisis alam sekitar.
Ngo Sheau Shi, seorang anggota jawatankuasa eksekutif bagi sebuah gerakan kebebasan akademik, Gerak, menyoroti kepentingan untuk meraikan kerencaman bagi meraikan sebuah masyarakat yang terangkum.
Pengarah eksekutif organisasi hak asasi Suaram, Sevan Doraisamy, pula menyentuh mengapa ia penting untuk mengangkat demokrasi, hak asasi serta keluhuran undang-undang.
Akhir sekali, pengasas bersama Undi18, Tharma Pillai, menekankan keperluan untuk mengutamakan usaha dalam melawan rasuah dan kronisme.
Sesi ini akan dimudahcara oleh pengerusi Gerak Prof Zaharom Nain.
Anil kemudiannya menyentuh bagaimana kita akan menggerakkan Agenda Rakyat.
Agenda Rakyat masih terbuka untuk menerima dukungan dari kumpulan masyarakat sivil lain sehingga pilihan raya nanti agar ia berjaya mencapai kepada semua secara meluasAgenda Rakyat akan dihantar kepada semua parti politik pada akhir April nanti dan sekali lagi ketika pilihan raya umum kemudiannya diumumkanDi antara Mei dan Julai, enam organisasi ini juga akan menganjurkan secara bersama beberapa siri webinar umum melibatkan lima perkara di dalam Agenda Rakyat. Wakil parti politik akan dijemput untuk menyampaikan pandangan mereka serta komitmen parti politik mereka terhadap perkara ini. Dengan ini, masyarakat umum akan dapat menilai mutu serta komitmen parti politik serta memastikan mereka dapat menepati janjinya.Agenda penuh senarai serta senarai pendukung boleh didapati di sini.
READ MORE:  Malacca bellwether for looming general election?Tuntut semula negara: Rakyat dahulu, demokrasi sekarang!
Aliran Kesedaran Negara (Aliran)
Pacos Trust (Sabah)
Pergerakan Tenaga Akademi Malaysia (Gerak)
Save Rivers (Sarawak)
Suara Rakyat Malaysia (Suaram)
Undi18Support Aliran's work with an online donation. Scan this QR code using your mobile phone e-wallet or banking app:

The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/04/tuntut-semula-negara-53-ngo-mendukung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jualan Gempak Raya Antara Amalan Bakti Bn Kepada Rakyat Abdul Mutalib

Jualan Gempak Raya Antara Amalan Bakti Bn Kepada Rakyat Abdul Mutalib

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 128 hits
Jualan Gempak Raya Antara Amalan Bakti BN Kepada Rakyat Abdul Mutalib Ketua Bahagian UMNO Petaling Jaya Datuk Mutalif Abdul Rahim berkata antara inisiatif UMNO Barisan Nasional untuk mendekati pengundi kawasan Petaling Jaya ialah dengan ada...
Hiburan Lain Dari Yang Lain Ini Tradisi Unik Negara Luar Sambut Hari Raya Aidilfitri

Hiburan Lain Dari Yang Lain Ini Tradisi Unik Negara Luar Sambut Hari Raya Aidilfitri

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 174 hits
Beberapa hari saja lagi umat Islam akan menyambut dan selalunya kita dapat lihat di Malaysia tradisi yang selalu dilakukan adalah balik kampung memakai baju raya membuat lemang serta lauk pauk raya memberi duit raya dan pelbagai lagi Namun ...
Raya Isnin Perdana Menteri Umum Hari Rabu Masih Cuti Umum Kepada Beberapa Negeri

Raya Isnin Perdana Menteri Umum Hari Rabu Masih Cuti Umum Kepada Beberapa Negeri

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 171 hits
PUTRAJAYA Hari Rabu ini masih menjadi cuti umum bagi kebanyakan negeri di negara ini Ini selepas Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan cuti umum Hari Pekerja yang jatuh pada Ahad lalu akan diganti pada Rabu Pada awalnya cuti Hari ...
Banyak Negara Raya Isnin Tapi Malaysia Mungkin Selasa Mufti Perlis

Banyak Negara Raya Isnin Tapi Malaysia Mungkin Selasa Mufti Perlis

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 169 hits
MalaysiakiniSambutan Hari Raya Aidilfitri di negara ini mungkin jatuh pada Selasa depan berbeza dengan kebanyakan negara Islam lain yang menyambutnya sehari lebih awal kata mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin berkata ia mungkin demikian ke...
Dengar Online 15 Pilihan Lagu Raya Nostalgia Terbaik

Dengar Online 15 Pilihan Lagu Raya Nostalgia Terbaik

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 210 hits
Dengar 15 pilihan lagu Raya Aidilfitri nostalgia terbaik Lagu lagu raya Aidilfitri yang paling syok paling best didengar ialah lagu lagu raya nostalgia Tak lekang dek panas tidak lapuk dek hujan lagu lagu Hari Raya Aidilfitri ini memang ser...
Buasir Otak Tv Negara Asean Menyambut Hari Raya Countryhumans

Buasir Otak Tv Negara Asean Menyambut Hari Raya Countryhumans

papar berkaitan - pada 2/5/2022 - jumlah : 297 hits
Kisah negara ASEAN iaitu Malaysia Indonesia Brunei Thailand dan Singapura menyambut Hari Raya pada tahun 2022 Jom tonton animasi ini
6 Generations Of Dukut Maharajo Descendants Gather For Raya

6 Generations Of Dukut Maharajo Descendants Gather For Raya

papar berkaitan - pada 4/5/2022 - jumlah : 285 hits
Descendants of Dukut Maharajo including Ahmad Faizal Azumu at the gathering today IPOH It was a meaningful Raya for the descendants of Dukut Maharajo and Halijah Awang who gathered for a reunion involving six generations of the family in Ka...
Kerajaan Benarkan Rakyat Pulang Ke Kampung Raikan Perayaan Hari Raya Aidil Fitri Tahun Ini

Kerajaan Benarkan Rakyat Pulang Ke Kampung Raikan Perayaan Hari Raya Aidil Fitri Tahun Ini

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 191 hits
BERA Kerajaan masih berpegang dengan pendiriannya sebelum ini untuk membenarkan rakyat pulang ke kampung menyambut Hari Raya Aidilfitri kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Malah kata Perdana Menteri beliau sendiri telah berp...
Raya Terkejut Bukti Kerajaan Gagal Dalam Komunikasi Berkesan Kepada Rakyat

Raya Terkejut Bukti Kerajaan Gagal Dalam Komunikasi Berkesan Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 3/5/2022 - jumlah : 150 hits
ZOLKHARNAIN ABIDINTak patut marah mentega pasai raya terkejut Sebenarnya mentega tak boleh buat apa pun Dia tak dirujuk pun dalam isu tarikh raya Dia hanya raya apabila diberitahu tarikh raya Bukan kita saja terkejut mentega pun terkejut Cu...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang

Sultan Mizan Suggests Implementation Of Vertical Farming In Terengganu