Tunai Umrah Tidak Ikut Jantina Asal Haram Berdosa Mufti



KUALA LUMPUR: Perbuatan golongan transgender (mukhannas) menunaikan umrah secara tidak mengikut jantina asal mereka, adalah haram dan dikira berdosa.
Memetik BH Online, Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri, sambil merujuk isu ahli perniagaan kontroversi, Muhammad Sajad Kamaruzzaman atau lebih dikenali sebagai Nur Sajat, menjelaskan sekalipun mematuhi rukun, beliau boleh dikenakan dam kerana melanggar wajib umrah.
Katanya, perkara itu bertepatan dengan Resolusi Muzakarah Haji Peringkat Kebangsaan Kali Ke-28 Musim Haji 1433H dalam kertas kerja bertajuk ‘Khunsa Dan Mukhannas Dalam Permasalahan Ibadat Haji’.
“Muzakarah menyimpulkan bahawa bagi mukhannas semula jadi atau yang disengajakan, telah melakukan pembedahan tukar jantina atau tidak dan kes menukar jantina dengan melakukan pembedahan bukan disebabkan keharusan syarak, maka hukum individu itu termasuk ibadat haji dan umrah hendaklah mengikut hukum asal kejadian dirinya.
“Dalam konteks isu ini, Muhammad Sajjad wajib secara syarak sebagaimana termaktub dalam al-Quran dan hadis, untuk beribadah serta berpakaian seperti lelaki,” katanya dalam kenyataan dikeluarkan melalui laman sosial Facebook rasmi beliau, hari ini.
Kontroversi tercetus apabila usahawan kosmetik itu mengenakan pakaian jemaah wanita ketika menunaikan umrah di Tanah Suci Makkah sehingga tular dalam media sosial.
Zulkifli turut mengesyorkan Muhammad Sajjad menzahirkan diri sebagai seorang lelaki dan beribadat kepada Allah SWT dengan istiqamah sementara berada di Tanah Suci Makkah serta Madinah.
“Saya mendoakan semoga Allah SWT mengurniakan kebaikan, taufik dan hidayah kepada Muhammad Sajjad dan jadikanlah umrah kali ini satu titik perubahan dalam kehidupan,” katanya.
Beliau berkata, isu berkenaan sedikit sebanyak memberi persepsi negatif kepada negara memandangkan imej Malaysia dihormati dunia Islam dari aspek pengurusan haji dan umrah yang amat sistematik.
“Imej Malaysia sebagai negara yang disegani dari sudut pengurusan haji dan umrah perlulah terus dipelihara.
“Sebarang tindakan dilakukan jemaah haji dan umrah, boleh memberi impak kepada hubungan baik serta kerjasama Malaysia dengan Arab Saudi.
“Oleh itu, jangan sesekali menyebabkan tercetus sangkaan buruk terhadap Malaysia,” katanya.
Zulkifli memaklumkan, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP) yang mengadakan pertemuan dengan pihak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), semalam, mendapati butiran jantina Muhammad Sajjad dalam kad pengenalan didaftarkan sebagai lelaki.
“Semakan lanjut pada sijil kelahiran beliau juga mendapati penama dilahirkan sebagai lelaki.
“Hingga kini, tidak ada dokumen rasmi perubatan dikemukakan Muhammad Sajjad bagi membuktikan bahawa beliau adalah wanita.
“Berdasarkan arahan JPN bilangan 9/2007 perenggan 5.7.1., pindaan jantina dalam kad pengenalan adalah tidak dibenarkan kecuali atas perintah mahkamah,” katanya.
Justeru, Zulkifli berkata, pendirian PMWP mengenai jantina Muhammad Sajjad ialah berdasarkan maklumat tertera dalam daftar kad pengenalan dan sijil kelahirannya.
 
Sumber: peraktoday.com.my
The post Tunai Umrah Tidak Ikut Jantina Asal Haram, Berdosa… – Mufti appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/tunai-umrah-tidak-ikut-jantina-asal-haram-berdosa-mufti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jpn Sahkan Lelaki Sajat Wajib Tunai Umrah Ikut Jantina Asal Mufti Wp

Jpn Sahkan Lelaki Sajat Wajib Tunai Umrah Ikut Jantina Asal Mufti Wp

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 691 hits
Isu usahawan kosmetik Nur Sajat yang berpakaian seperti wanita ketika menunaikan umrah di Makkah memberikan kesan kepada masyarakat sehingga menjadi perbualan hangat di media sosial sejak beberapa hari lalu Enggan pelbagai persoalan terus t...
Doakan Kita Dua Pulak Sampai Sana Janna Nick Tunai Umrah Dini Pesan Doa

Doakan Kita Dua Pulak Sampai Sana Janna Nick Tunai Umrah Dini Pesan Doa

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 426 hits
Menunaikan ibadah di Tanah Suci Mekah sudah memjadi impian setiap Muslim ada antara kalangan selebriti juga meluangkan masa mereka untuk menunaikan ibadah Umrah Menerusi muat naik terbaru di IG pelakon Janna Nick dikhabarkan bakal berangkat...
Mohonlah Pada Allah Selamatkan Malaysia Mufti Wilayah Saran Tunai Solat Hajat

Mohonlah Pada Allah Selamatkan Malaysia Mufti Wilayah Saran Tunai Solat Hajat

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 230 hits
Mohonlah Pada Allah Selamatkan Malaysia Mufti Wilayah Saran Tunai Solat Hajat Masjid masjid dan surau surau di seluruh negara disarankan untuk mengadakan solat hajat bagi memohon perlindungan daripada Allah untuk selamat Malaysia daripada g...
Inul Daratista Taja Pengunjung Karoake Tunai Umrah

Inul Daratista Taja Pengunjung Karoake Tunai Umrah

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 226 hits
Siapa jer yang takkenal penyanyi dangdut dari Indonesia ni kan Pernah menjadi fenomena dengan lagunya Goyang Inul suatu ketika dahulu Pada tahun ini Inul Daratista menyambut kelahirannya yang ke 41 dengan cara yang berbeza Inul bekas juri M...
Juara Lagu Gimik Syaitan Apa Pun Takpa Asal Jangan Ikut

Juara Lagu Gimik Syaitan Apa Pun Takpa Asal Jangan Ikut

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 325 hits
Kumpulan Drama Band dikecam hebat selepas mereka berpakaian ala Joker dan watak anime Jepun Death Note Foto oleh Shafwan ZaidonHALAMAN HIBURANRaptai lain TV3 tidak jangka gimik luar biasa finalis Juara LaguKUALA LUMPUR 10 Feb Elemen kejutan...
Mufti W Persekutuan 6 Perkara Mengenai Umrah Dan Transgender

Mufti W Persekutuan 6 Perkara Mengenai Umrah Dan Transgender

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 356 hits
Ingatan Untuk Sajat Dan Umat Islam AL HAMDULILLAH segala puji bagi Allah SWT selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW ahli keluarga baginda SAW sahabat Baginda SAW serta orang orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW...
Mufti Wp Ulas Isu Sajat Pergi Umrah Muhammad Sajjad 2020

Mufti Wp Ulas Isu Sajat Pergi Umrah Muhammad Sajjad 2020

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 751 hits
Mufti WP ulas isu Sajat pergi umrah Muhammad Sajjad 2020 Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Niat di hati taknak ulas tentang isu hangat viral pada awal Februari 2020 kelmarin berkaitan saudara Sajat yang dengan beraninya menjejakka...
Haram Berpakaian Wanita Berikut Tatacara Golongan Transgender Jika Ingin Menunaikan Umrah Haji

Haram Berpakaian Wanita Berikut Tatacara Golongan Transgender Jika Ingin Menunaikan Umrah Haji

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 528 hits
Haram berpakaian wanita Berikut tatacara golongan transgender jika ingin menunaikan umrah haji Assalamualaikum dan salam sejahtera Nampaknya masih belum reda dengan Penuh jugalah cerita dengan laman facebook Tak juga panasnya dengan berita ...
Muat Naik Foto Posing Sakan Netizen Persoal Niat Intan Najuwa Tunai Umrah

Muat Naik Foto Posing Sakan Netizen Persoal Niat Intan Najuwa Tunai Umrah

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 442 hits
Sedang menunaikan ibadah umrah bersama keluarganya pelakon Intan Najuwa sempat berkongsi beberapa keping foto ketika berada di Tanah Suci Makkah Bagaimanapun rata rata netizen kurang senang dengan penampilan Intan ketika 8216 posing 8217 di...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan