Tun Mahathir Calon Pm Sekali Lagi Bakal Bertanding Di Kelantan Selepas Prn






Di ketika pemimpin-pemimpin PH begitu yakin kerajaan perpaduan tidak akan tergugat, meski apa pun keputusan PRN pada 12 Ogos nanti, malah Anwar Ibrahim sendiri menzahirkan keyakinan bahawa kerajaan pimpinannya adalah kukuh, stabil serta sukar dijatuhkan, khabar terbaru ini barangkali tidak harus dientengkan begitu saja.


Berdasarkan hubungan Pas dengan Tun Mahathir yang kian akrab sejak kebelakangan ini, difahamkan kini sudah ada rancangan untuk memberi peluang kepada bekas Perdana Menteri itu kembali sebagai Ahli Parlimen selepas berakhirnya PRN akan datang ini.


Sudah tentu, syaratnya ialah jika PN beroleh keputusan cemerlang berjaya menawan lima negeri – Kelantan, Terengganu, Kedah, Selangor dan Negeri Sembilan atau sekurang-kurangnya memenangi semua kawasan Melayu di enam negeri yang terlibat PRN itu.


Diberitakan kerusi yang akan diberi laluan untuk Tun Mahathir bertanding itu ialah di Kelantan di mana seorang Ahli Parlimen Pas dikatakan sudah sedia untuk berkorban mengosongkan kerusinya bagi tujuan tersebut.


Langkah tersebut adalah menyamai seperti mana dilakukan Ahli Parlimen Port Dickson sebelum ini, Danial Balagogal Abdullah yang mengosongkan kerusinya untuk memberi laluan kepada Anwar bertanding pada 2018 lalu.


Jika Anwar diberi peluang menjadi Ahli Parlimen itu untuk tujuan menjadi Perdana Menteri, memberi laluan kepada Tun Mahathir juga adalah dengan maksud yang sama.


Tindakan Pas sedia memberi laluan untuk Tun Mahathir bergelar Ahli Parlimen di Kelantan itu adalah semata-mata untuk memungkinkan lagi Anwar dapat dijatuhkan.


Dua kombinasi – kemenangan cemerlang PN dalam PRN dan kembalinya Tun Mahathir bergelar Ahli Parlimen – dilihat satu-satunya resepi asakan yang paling berkesan menjadikan apa yang dirancang benar-benar menjadi kenyataan.


Dalam hal ini, kesediaan Pas memberi laluan kepada Tun Mahathir bertanding di Kelantan difahamkan juga bukan saja sebagai perkiraan Hadi Awang untuk meletakkan Pas mencipta sejarah di mana Ahli Parlimen parti itu akhirnya berjaya menduduki kerusi Perdana Menteri buat pertama kali, malah untuk tujuan mengangkat negeri Melayu dan Islam iaitu Kelantan dan Terengganu lebih banyak menerima limpahan pembangunan selepas itu.


Selain itu, di sebalik gegak-gempita yang berterusan mahu menjatuhkan kerajaan, Pas juga dikatakan menyedari bahawa PN tiada calon Perdana Menteri yang benar-benar berwibawa bagi menggantikan Anwar.


Sementara Mahiaddin tergolong dalam kluster mahkamah dan tidak sesuai diangkat sekali lagi sebagai Perdana Menteri, Hamzah Zainuddin selaku Ketua Pembangkang pula dianggap belum cukup merit untuk menduduki kerusi Perdana Menteri dalam keadaan politik yang amat mencabar ketika ini.


Pas melibat hanya Tun Mahathir yang sesuai dalam menerajui gerakan menumbangkan Anwar dan seterusnya mengambil alih kerusi Perdana Menteri serta menerajui negara, selain bekas Perdana Menteri dua kali itu juga dipercayai mampu menarik sokongan sebahagian Ahli-Ahli Parlimen UMNO/BN yang kemudian dipercayai akan diikuti dengan sokongan daripada Sabah dan Sarawak akan turut menyusul.


Apa pun, penentuannya ialah keputusan PRN pada 12 Ogos ini.


Di zahir mata, memang kerajaan Anwar ternampak kukuh, sukar digugat serta memiliki sokongan majoriti dua pertiga, malah Ketua Menteri Sabah dan Sarawak juga dilihat kerap bersamanya.


Cuma, Anwar jangan sesekali leka serta sentiasalah berhati-hati kerana pujangga juga kerap meninggalkan pesan – adalah biasa dalam politik, kawan dan musuh boleh menukar kiblat sokongan mereka sesingkat dua minit sekali. – ShahbudinHusin 30/07/2023.


https://shahbudindotcom.net/






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/07/tun-mahathir-calon-pm-sekali-lagi-bakal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selain Kelantan Pilihan Kedua Tun Mahathir Ditawar Bertanding Adalah Di Melaka

Selain Kelantan Pilihan Kedua Tun Mahathir Ditawar Bertanding Adalah Di Melaka

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 178 hits
Berikutan artikel yang saya tulis semalam mengenai wujudnya rancangan untuk menjadikan Tun Mahathir Mohamad kembali sebagai Ahli Parlimen dengan meletakkan beliau bertanding di Kelantan selepas berakhirnya PRN ini seseorang yang berada dala...
Senarai Calon Bn Yang Bertanding Dalam Prn Kali Ini

Senarai Calon Bn Yang Bertanding Dalam Prn Kali Ini

papar berkaitan - pada 22/7/2023 - jumlah : 161 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Barisan Nasional mempertaruhkan 108 calon pada PRU15 peringkat negeri 12 Ogos ini sebahagian besarnya muka muka baharu Pengerusi Zahid Hamidi malam tadi mengumumkan 63 calon dacing kali ini muka baharu dan hanya 18...
Anwar Kakistokkrasi Kata Tun Mahathir Yang Berbaju Hijau Berlambangkan Bendera Kelantan

Anwar Kakistokkrasi Kata Tun Mahathir Yang Berbaju Hijau Berlambangkan Bendera Kelantan

papar berkaitan - pada 22/7/2023 - jumlah : 216 hits
Berpuluh tahun anwar dan mahathir berkelahi dan pelbagai cara digunakan mahathir untuk menyekat anwar menjadi perdana menteri Pelbagai laungan rasuah penyelewengan kononnya beratus juta berbillion ringgit dengan dakyah kleptokrasi kolaboras...
Muda Isytihar Harta Calon Bertanding Prn

Muda Isytihar Harta Calon Bertanding Prn

papar berkaitan - pada 31/7/2023 - jumlah : 126 hits
PARTI Ikatan Demokratik Malaysia akan mengisytiharkan harta calonnya yang bertanding pada Pilihan Raya Negeri 12 Ogos ini dalam masa terdekat Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata semua ahli parti itu yang bertanding dalam pi
Prn Anwar Serah Watikah Calon Pkr Terengganu Kelantan

Prn Anwar Serah Watikah Calon Pkr Terengganu Kelantan

papar berkaitan - pada 29/7/2023 - jumlah : 186 hits
PRESIDEN Parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim hari ini menyerahkan watikah kepada calon yang akan mewakili parti itu dalam Pilihan Raya Negeri di Terengganu dan Kelantan pada 12 Ogos ini Bagi Terengganu Anwar menyerahkan watikah itu kepada W...
Senarai Calon Pn Bagi Prn Kelantan 2023

Senarai Calon Pn Bagi Prn Kelantan 2023

papar berkaitan - pada 29/7/2023 - jumlah : 239 hits
Senarai Calon PN Bagi PRN Kelantan 2023 Tidak lama lagi akan berlangsungnya pilihanraya negeri bagi lima buah negeri di Semenanjung Malaysia Kini rakyat Malaysia boleh membuat persediaan awal bagi menghadapi pilihan raya yang akan menyaksik...
Adik Nik Aziz Dakwa Pemimpin Kelantan Tolak Nik Abduh Jadi Calon

Adik Nik Aziz Dakwa Pemimpin Kelantan Tolak Nik Abduh Jadi Calon

papar berkaitan - pada 30/7/2023 - jumlah : 143 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Adik kepada bekas mursyidul am PAS Allahyarham Nik Aziz Nik Mat mendakwa seorang pemimpin Kelantan menolak nama Nik Abduh sebagai calon PRN di negeri itu Nik Din Nik Mat berkata nama bekas Ahli Parlimen Bachok itu...
Senarai Penuh Calon Prn 6 Negeri 2023

Senarai Penuh Calon Prn 6 Negeri 2023

papar berkaitan - pada 30/7/2023 - jumlah : 1092 hits
PILIHAN Raya Negeri 2023 membabitkan enam negeri Kedah Pulau Pinang Selangor Negeri Sembilan Kelantan dan Terengganu Sebanyak 245 kerusi Dewan Undangan Negeri dipertandingkan kali ini iaitu 36 DUN di Kedah Kelantan Terengganu Pulau Pinang S...
Prn Terengganu Senarai Calon Tarikh Mengundi Cara Semakan

Prn Terengganu Senarai Calon Tarikh Mengundi Cara Semakan

papar berkaitan - pada 29/7/2023 - jumlah : 244 hits
Setelah pengumuman berkenaan tarikh Pilihan Raya Negeri 2023 dibuat oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya hari mengundi bagi PRN Terengganu secara rasminya akan berlangsung pada 12 Ogos 2023 Terengganu dianggap satu negeri yang menarik untuk ...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama