Tun M Jangan Khianat Dengan Cuba Bawa Pihak Luar Tentukan Hala Tuju Ph










Konsensus berhubung kedudukan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri ke-7 dan kemudian Anwar Ibrahim sebagai penggantinya atau Perdana Menteri ke-8 telah dimuktamadkan dalam Kongres PH yang diadakan di Shah Alam pada 7 April 2018.

Gabungan parti-parti yang menandatangani persetujuan bersama ketika itu ialah PKR, DAP, Amanah dan Bersatu.

Menyedari usianya pada waktu itu sudah mencecah 93 tahun, Tun Mahathir kemudiannya  memberitahu beliau memerlukan tempoh selama dua tahun saja memegang jawatan itu.

Katanya, memandangkan beliau pernah ada pengalaman sebagai Perdana Menteri sebelum ini, tempoh dua tahun itu adalah memadai untuknya menyelesaikan tugas menyelamatkan negara, memulihkan ekonomi dan memperbaiki pelbagai kerosakan yang diakibatkan oleh Najib Razak.

Dalam erti kata lain, pengundi yang mengundi PH yang menggunakan simbol PKR pada PRU14 lalu bukan saja sedar tentang kedudukan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri interim atau sementara bagi tempoh hanya sekitar dua tahun, tetapi juga sedar Anwar adalah satu-satunya calon pengganti jawatan itu.

Di waktu pengundi membuat pilihan untuk memenangkan PH dengan harapan Tun Mahathir akan jadi Perdana Menteri dan Anwar sebagai pengganti selepasnya, UMNO dan GPS atau Gabungan Parti-Parti Sarawak ketika itu adalah sebahagian daripada komponen BN.

Begitu juga dengan Pas, walaupun parti itu bertanding bersendirian, tujuannya adalah untuk memecahkan undi bagi memberi kelebihan kepada BN untuk terus kekal berkuasa.

Sebab itu, sebaik saja BN kalah PRU14 lantaran menyedari strategi memecahkan undi melalui pertandingan tiga penjuru terbukti tidak menjadi, Pas tidak mengambil masa yang lama untuk bekerjasama secara rasmi dengan UMNO dengan harapan pilihan kali ini mampu membawa semula UMNO kembali ke puncak kuasa.

Pokoknya, UMNO, Pas dan GPS ketika PRU14 lalu bukan saja berada di luar PH, tetapi juga merupakan musuh kepada PH.

Sementara UMNO dan Pas sekarang ini sudah menjalin kerjasama untuk memenangi pilihanraya akan datang, GPS pula adalah sebuah gabungan baru parti-parti di Sarawak  yang ingin berdikari setelah mereka keluar meninggalkan BN sebaik gabungan itu kehilangan kuasanya.

Sekali lagi, baik sebelum PRU14 atau sekarang, ketiga-tiga mereka iaitu Pas, UMNO dan GPS bukanlah ahli gabungan atau sebahagian daripada komponen PH.

Untuk itu, di mana sebenarnya maruah sebahagian pemimpin PH yang tidak malu-malu mahu menagih sokongan daripada Pas, UMNO dan GPS untuk membolehkan kononnya Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri sehingga habis penggal?

Apakah sokongan daripada empat parti dalam PH kepada Tun Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri sebelum ini masih belum mencukupi?

Dalam hal ini termasuk tidak bermaruah ialah Tun Mahathir yang menurut dakwaan Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Abang Haji Openg telah menjemput Ahli-Ahli Parlimen GPS menghadiri perjumpaan rahsia bersama Pas dan UMNO di kediamannya pada Selasa lalu?

Sebagai gabungan yang merupakan sebuah kerajaan, Tun Mahathir seharusnya menjaga maruah dan wibawa PH dengan mengutamakan parti-parti dalam gabungannya untuk sebarang perkara berbanding mengharapkan sokongan pihak luar.

Oleh kerana sudah ada ketetapan untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar dalam tempoh sekitar dua tahun selepas berkuasa, PH dan Tun Mahathir sebaiknya sentiasa berpegang kepada janji tersebut.

Tidak harus ada sesiapa cuba mengkhianati konsensus itu kerana sebarang pengkhianatan bermakna khianat kepada PH dan pilihan pengundi dalam PRU14 lalu.

Bagaimanapun, kiranya ada keperluan untuk Tun Mahathir mahu memanjangkan tempoh khidmatnya sebagai Perdana Menteri, beliau seharusnya merujuk kembali kepada PH berhubung keinginannya itu.

Adalah tidak beretika, bersikap khianat dan membelakangkan PH jika Tun Mahathir cuba mendapat sokongan Pas, UMNO dan GPS semata-mata untuk membolehkannya menjadi Perdana Menteri dengan lebih lama atau sehingga habis penggal.

Lebih tidak beretika dan suatu pengkhianatan yang tidak boleh dimaafkan kalau sokongan yang dikehendaki daripada Pas, UMNO dan GPS itu bertujuan agar Tun Mahathir dapat memungkiri janji penyerahan kuasa kepada Anwar sebagaimana yang telah dijanjikan serta merupakan konsensus PH.

Maka itu, selain mesti beretika, Tun Mahathir juga harus jujur kepada PH sebagaimana PH sentiasa jujur kepadanya dengan tiada masalah mereka menjadikannya Perdana Menteri buat kali kedua.

Itu pun jika Tun Mahathir masih merupakan seorang manusia yang ada hati budi, ingat tentang jasa dan budi orang lain terhadapnya, bukan semata-mata memikirkan tentang diri, kepentingan dan nafsu rakusnya semata-mata. (Shahbudindotcom 01/08/2019)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2019/08/tun-m-jangan-khianat-dengan-cuba-bawa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bawa Anak Liburan Ke Luar Negeri Cara Menggendong Suami Tasya Kamila Jadi Sorotan

Bawa Anak Liburan Ke Luar Negeri Cara Menggendong Suami Tasya Kamila Jadi Sorotan

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 448 hits
Tasya Kamila dan Randi Bachtiar sedang menikmati peran barunya sebagai orang tua Pasangan yang menikah pada 5 Agustus 2018 lalu itu telah dikaruniai anak pertama yang lahir pada 13 Mei 2019 lalu
Undi Ahli Parlimen Tentukan Tempoh Tun M Serah Jawatan Kepada Anwar Khairuddin

Undi Ahli Parlimen Tentukan Tempoh Tun M Serah Jawatan Kepada Anwar Khairuddin

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 260 hits
Astro Awani Ogos 02 2019 21 23 MYTKaedah yang terbaik untuk menentukan tempoh khidmat Perdana Menteri masa kini sama ada harus berkhidmat separuh atau sepenuh penggal sepatutnya diserahkan kepada proses pengundian di Parlimen Gambar Sinar H...
Jangan Cuma Happy Berkunjung Ke Luar Negara Bawalah Balik Pelaburan Asing Najib

Jangan Cuma Happy Berkunjung Ke Luar Negara Bawalah Balik Pelaburan Asing Najib

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 333 hits
Selain galak menjual harta negara setiap minggu kerajaan Pakatan Harapan mestilah bekerja keras menggalakkan lagi banyak pelaburan swasta masuk desak bekas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak Jangan cuma happy berkunjung k...
Luar Kotak Jangan Luar Syariat

Luar Kotak Jangan Luar Syariat

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 248 hits
Assalammualaikum wbtLUAR KOTAK JANGAN LUAR SYARIAT Apabila dapat melakukan atau mencipta sesuatu kelainan kemudian menjadi ikutan itulah yang sering dipandang dan dianggap hebat Dikanali Terkenal Disanjung menjadi yang terulung dipandangan ...
Tun Mahathir Jangan Biarkan Negara Di Jajah Buat Kali Kedua

Tun Mahathir Jangan Biarkan Negara Di Jajah Buat Kali Kedua

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 337 hits
MELAKA Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan golongan muda agar tidak terlalu selesa dengan kemudahan hari ini sehingga membiarkan negara dijajah untuk kali kedua menerusi penjajahan minda dan ekonomi Menurut Perdana Menteri persepsi mudah s...
Suami Jangan Bagi Alasan Tak Pandai Cuba Dulu Confirm Isteri Bangga

Suami Jangan Bagi Alasan Tak Pandai Cuba Dulu Confirm Isteri Bangga

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 499 hits
Kebanyakan suami selalu bagi alasan tak pandai buat kerja rumah dan urus anak sebab tak biasa buat Mungkin alasan itu betul tapi jika tak cuba buat kita tak tahu kemampuan sebenar diri Hingga akhirnya isteri juga mengalah sedangkan suami se...
Perut Berat Bawa Anak Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa

Perut Berat Bawa Anak Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 516 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Tak Tahu Cerita Jangan Buat Andaian Sendiri Bapa Jawab Kecaman Bawa Anak 4 Bulan Masuk Dusun Sampai Ditimpa Durian

Tak Tahu Cerita Jangan Buat Andaian Sendiri Bapa Jawab Kecaman Bawa Anak 4 Bulan Masuk Dusun Sampai Ditimpa Durian

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 441 hits
Malang tak berbau bayi 4 bulan ditimpa durian sewaktu ibunya Norfarahana Baharuddin sedang bawa anaknya itu bersiar siar Bila diceritakan hal ini ke media sosial ramai warganet yang mengecam ibu bapa bayi ini kerana bawa anak mereka di temp...
Bayangan Awal Hala Tuju Kejuaraan

Bayangan Awal Hala Tuju Kejuaraan

papar berkaitan - pada 31/7/2019 - jumlah : 170 hits
KETUA pasukan Pahang Rangers Khairul Effendy Bahrin berpendapat keputusan yang bakal dilakar dalam aksi menentang pendahulu Selangor di Kompleks Sukan Panasonic Shah Alam hari ini akan memberi gambaran awal mengenai hala tuju kejuaraan Liga...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan