Undi Ahli Parlimen Tentukan Tempoh Tun M Serah Jawatan Kepada Anwar Khairuddin


Astro Awani 
Ogos 02, 2019 21:23 MYT

Kaedah yang terbaik untuk menentukan tempoh khidmat Perdana Menteri masa kini sama ada harus berkhidmat separuh atau sepenuh penggal sepatutnya diserahkan kepada proses pengundian di Parlimen. - Gambar Sinar Harian
KUALA LUMPUR:  Undi Ahli Parlimen menentukan tempoh perkhidmatan Tun Dr Mahathir Mohamad sama ada harus menyerahkan kuasa Perdana Menteri kepada mana- mana pemimpin atau meneruskan perkhidmatan sehingga tamat tempoh pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15 kelak.

Penyelaras Parlimen Jasin, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan berkata, seandainya proses pengundian berlaku di Dewan Rakyat, apa sahaja keputusan yang bakal dibuat mestilah dihormati oleh kesemua pihak sama ada ahli politik mahupun rakyat tanpa sebarang bentuk pertikaian lagi.

“Kaedah yang terbaik untuk menentukan tempoh khidmat perdana menteri masa kini sama ada harus berkhidmat separuh atau sepenuh penggal sepatutnya diserahkan kepada proses pengundian di Parlimen.

“Inilah kaedah yang terbaik dan adil bagi menentukan tempoh perkhidmatan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri ketujuh.

“Seseorang tokoh politik selaku Ahli Parlimen mesti mendapat sokongan majoriti untuk menjawat jawatan Perdana Menteri. Tanpa sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat, seseorang tokoh pemimpin itu boleh diusulkan dengan undi tidak percaya yang kemungkinan boleh menjatuhkannya sebagai seorang perdana menteri bila hilang kepercayaan majoriti di kalangan Ahli Parlimen,” katanya dalam satu kenyataaan pada Jumaat.

BACA: 'Saya tak bercadang jadi PM untuk sepenggal, namun ... '- Tun Mahathir

BACA: Kekalkan Tun M jadi PM sepenggal cadangan yang baik - Mukhriz

Pada Khamis, Dr Mahathir menegaskan, akan tetap memegang janjinya untuk memberi laluan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, walaupun ada permintaan agar terus kekal sepenggal.

Dr Mahathir bagaimanapun berkata, akan melepaskan jawatan itu apabila diyakini Malaysia dalam keadaan yang baik dan stabil.

Dalam pada itu tegas Khairuddin, proses pengundian di Parlimen untuk menentukan kedudukan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri akan memuaskan perasaan semua pihak.

“Proses pengundian secara telus dan adil di Dewan Rakyat juga adalah selari dengan amalan demokrasi di negara kita.

“Rakyat sudah jelek mendengar mengenai isu pengganti perdana menteri dan perbalahan bagi menentukan siapakah yang harus mengambil alih tampuk pentadbir nombor satu negara buat detik ini.

“Selagi keadaan kesihatan Dr Mahathir sihat dan mendapat kepercayaan majoriti dalam Parlimen; maka sepatutnya selagi itulah Dr Mahathir harus menjawat jawatan perdana menteri sehingga akhir penggal perkhidmatan,” ujarnya.

Katanya lagi, pada masa sekarang, ramai daripada pemimpin-pemimpin pembangkang dan juga dalam Pakatan Harapan (PH) mahukan Dr Mahathir meneruskan perkhidmatannya.

“Mereka sudah nampak pelbagai ‘positive indication’ keadaan ekonomi negara berada di tahap semakin baik serta memberangsangkan.

“Paling penting kita penuhi amanah rakyat yang memenangkan PH pada PRU ke-14 untuk kerajaan baru terus membina semula negara dan bukan berebut kuasa sesama kita,” jelasnya.

Tambahnya, dunia luar dan pelabur kini mempunyai keyakinan tinggi kepada Dr Mahathir mentadbir negara mengikut acuannya yang tersendiri selain sedang berada di landasan terbaik buat masa ini.

“Maklum balas daripada rakyat di peringkat akar umbi turut memberi reaksi amat positif dan juga berpendapat biar Parlimen yang bakal menentukan kedudukan tempoh perkhidmatan Dr Mahathir selaku Perdana Menteri.

“Satu usul khas haruslah dicadangkan pada persidangan Parlimen penggal akan datang bagi mengadakan proses pengundian untuk menentukan kedudukan Dr Mahathir sama ada harus menyerahkan jawatan kepada Anwar pada pertengahan penggal atau menghabiskan tempoh perkhidmatan sepenuh penggal.

“Biarlah proses pengundian dalam Parlimen menentukan kedudukan Dr Mahathir dan proses pengundian ini mestilah telus serta dijalankan secara seadil-adilnya,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/08/undi-ahli-parlimen-tentukan-tempoh-tun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bubar Parlimen Jika Tidak Mahu Serah Jawatan Pada Anwar Gerakan

Bubar Parlimen Jika Tidak Mahu Serah Jawatan Pada Anwar Gerakan

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 131 hits
DOMINIC LAU HOE CHAIKUALA LUMPUR 28 Julai Gerakan mencadangkan kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk membubarkan Parlimen sekiranya beliau tidak mahu menyerahkan jawatannya kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim Preside...
Tun M Boleh Damaikan Krisis Anwar Azmin Ahli Akademik

Tun M Boleh Damaikan Krisis Anwar Azmin Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 250 hits
Tun M boleh damaikan krisis Anwar Azmin Ahli akademikPosted By on July 25 2019Seorang ahli akademik mencadangkan supaya Dr Mahathir Mohamad menjadi pengantara dalam konflik Anwar Ibrahim dengan Mohamed Azmin Ali bagi menamatkan perselisihan...
Cium 7 Kali Pun Dr M Tak Akan Serah Jawatan Pm Zahid Beritahu Anwar

Cium 7 Kali Pun Dr M Tak Akan Serah Jawatan Pm Zahid Beritahu Anwar

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 234 hits
July 27 2019 8 47 PMAhmad Zahid Hamidi PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yakin Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak akan dapat menjadi perdana menteri mengikut rancangan peralihan kuasa Pakatan Harapan Beliau berkata semua orang ta...
Desak Tun M Tetap Tarikh Serah Kuasa Ada Kaitan Kit Siang

Desak Tun M Tetap Tarikh Serah Kuasa Ada Kaitan Kit Siang

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 266 hits
Siapa disebalik NGO yang desak Tun M tetap tarikh DR KAMARUL ZAMAN YUSOFFHEBOH hari ini dengan desakan tiga NGO iaitu Bersih 2 0 GBM dan ABIM supaya Tun Dr Mahathir menetapkan satu tarikh antara setahun dari sekarang sehingga paling lewatny...
Tun M Dan Anwar Umpama Bapa Dan Anak

Tun M Dan Anwar Umpama Bapa Dan Anak

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 270 hits
Ada kisah lama Kabarnya sewaktu Wan Azizah merawat keluarga Tun Siti Hasmah pada waktu itulah dia bertemu Anwar Ibrahim Tun M pada zaman mudanya pernah mencadangkan agar petani di daerah Kubang Pasu menjual terus tanaman mereka di bandar su...
Pkr Gagal Dipecahkan Sebaliknya Anwar Kian Kukuh Dan Tun M Semakin Tiada Pilihan

Pkr Gagal Dipecahkan Sebaliknya Anwar Kian Kukuh Dan Tun M Semakin Tiada Pilihan

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 195 hits
Jika diperhati dan diamati sejak awal sebaik beroleh kuasa sebagai Perdana Menteri buat kali kedua lagi Tun Mahathir Mohamad sudah mula menampakkan sikap tidak ikhlas dan seolah olah enggan melakukan penyerahan jawatan kepada Anwar Ibrahim ...
Sokong Tun M Habis Penggal Tak Bermakna Tolak Anwar Azmin

Sokong Tun M Habis Penggal Tak Bermakna Tolak Anwar Azmin

papar berkaitan - pada 3/8/2019 - jumlah : 319 hits
Kenyataan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad perlu berkhidmat sehingga habis penggal tidak menggambarkan beliau tidak menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pengganti Perdana Menteri itu Mo...
Tiada Tempoh Khusus Untuk Lepaskan Jawatan Perdana Menteri

Tiada Tempoh Khusus Untuk Lepaskan Jawatan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 216 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau akan berundur apabila beliau mendapati keadaan dalam negara sudah licin dan lancar serta sudah boleh maju dari situ Ia mungkin mengambil masa dua tahun mungkin tiga tahun saya tidak tah...
Isu Tempoh Jawatan Pm Buat Rakyat Meluat

Isu Tempoh Jawatan Pm Buat Rakyat Meluat

papar berkaitan - pada 5/8/2019 - jumlah : 144 hits
GURUN Kenyataan berulang kali berkaitan isu tempoh jawatan Perdana Menteri hanya akan membuatkan rakyat berasa meluat demikian kata Setiausaha Agung PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail Beliau berkata fokus sekarang sepatutnya tertumpu ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



7 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya