Tun M Ingatkan Pemimpin Agar Fahami Derita Rakyat


KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan pemimpin agar memahami penderitaan hidup rakyat.
Katanya, ada segelintir pemimpin meskipun datang daripada kelas rakyat biasa mengabaikan penderitaan rakyat, bukan kerana tidak mengetahui sebaliknya bersikap tidak ambil peduli.

Loading… (function(){ var D=new Date(),d=document,b=’body’,ce=’createElement’,ac=’appendChild’,st=’style’,ds=’display’,n=’none’,gi=’getElementById’; var i=d[ce](‘iframe’);i[st][ds]=n;d[gi](“M237277ScriptRootC159014”)[ac](i);try{var iw=i.contentWindow.document;iw.open();iw.writeln(“”);iw.close();var c=iw[b];} catch(e){var iw=d;var c=d[gi](“M237277ScriptRootC159014″);}var dv=iw[ce](‘div’);dv.id=”MG_ID”;dv[st][ds]=n;dv.innerHTML=159014;c[ac](dv); var s=iw[ce](‘script’);s.async=’async’;s.defer=’defer’;s.charset=’utf-8′;s.src=”//jsc.mgid.com/m/a/malaysianupdate.com.159014.js?t=”+D.getYear()+D.getMonth()+D.getDate()+D.getHours();c[ac](s);})(); “Salah satu aspek kepimpinan yang seringkali diabaikan, adalah kemampuan untuk merasakan orang biasa.
“Kadang-kala apabila pemimpin terdiri daripada bangsawan dan kerabat diraja, kecenderungan untuk tidak memahami penderitaan orang biasa adalah lazim,” katanya ketika berucap dalam program It’s Not Just My Voice, It’s My Story, di Arena Axiata, di sini, hari ini.
Tambah Dr Mahathir, beliau bagaimanapun yakin dengan kerja keras pastinya akan mengeluarkan seseorang itu daripada belenggu kemiskinan dan kesusahan hidup.
“Ketika saya masih remaja, Jepun menjajah negara kita dan kami terpaksa berhenti sekolah sementara waktu, saya menjual goreng pisang di Pekan Rabu, Alor Setar dan dari situ perniagaan saya berkembang.
“Bertitik tolak daripada situ, saya percaya pasti ada peluang untuk kita, jika kita cuba dan berusaha.
“Apabila saya mendapat kedudukan kuasa, saya menyedari bahawa tidak semua orang mampu mencari peluang dan kadang-kadang mereka yang berkuasa (pemimpin) harus membantu rakyat dalam mencari jalan mereka. Dengan menjunjung prinsip beri mereka joran bukannya ikan,” katanya.
Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir turut berkongsi tentang permaisuri hatinya, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali yang menjadi tulang belakang kerjayanya sepanjang 63 tahun usia perkahwinan mereka.
“Dikatakan bahawa di sebalik kejayaan setiap lelaki adanya seorang wanita. Saya tidak tahu sama ada saya jatuh ke dalam kategori yang berjaya kerana kerja saya, kerana sehingga hari ini masih dalam proses bekerja dan ia dinilai setiap saat.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); “Walau apa pun, saya beruntung mempunyai Hasmah bersama saya sepanjang 63 tahun ini, di saat naik turun perjalanan hidup saya.
“Bonus untuk saya kerana Hasmah seorang doktor yang sentiasa ada di sisi saya hampir sepanjang masa. Saya tidak tahu bagaimana Hasmah bersabar dengan saya setiap waktu, tetapi dengan adanya Hasmah, kehidupan saya menjadi lebih baik,” luahnya.
-memetik laporan Sinar harian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/06/tun-m-ingatkan-pemimpin-agar-fahami-derita-rakyat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senior Ingin Selamatkan Demokrat Agar Punya Calon Pemimpin Di 2024

Senior Ingin Selamatkan Demokrat Agar Punya Calon Pemimpin Di 2024

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 145 hits
Senior Ingin Selamatkan Demokrat agar Punya Calon Pemimpin di 2024 Max bersama para senior ingin Demokrat bisa bangkit pada Pemilu 2024 mendatang Dia berharap ada calon pemimpin yang diusung oleh Demokrat pada 2024
Pemimpin Tidak Boleh Abai Penderitaan Rakyat Pm

Pemimpin Tidak Boleh Abai Penderitaan Rakyat Pm

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 162 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Mh17 Tun M Tuntut Agar Dikemukan Bukti

Mh17 Tun M Tuntut Agar Dikemukan Bukti

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 156 hits
PUTRAJAYA Malaysia berasa dukacita dengan laporan terkini berhubung insiden menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH17 kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menuntut supaya dikemukakan bukti dan bukan hanya ketera...
Rakyat Tidak Bersalah Oleh Tamrin Tun Ghafar

Rakyat Tidak Bersalah Oleh Tamrin Tun Ghafar

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 313 hits
Isnin 12 11 181 Disertakan keratan akhbar Sinar Harian yang memuatkan di muka hadapannya peringatan Sultan Kedah yang baru 2 Baginda adalah bekas Mejar dalam Angkatan Tentera dan bekas ahli perniagaan sehingga diangkat menggantikan abangnya...
Tun M Pemimpin Tunggal Berucap Di Kesatuan Oxford Cambridge

Tun M Pemimpin Tunggal Berucap Di Kesatuan Oxford Cambridge

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 152 hits
LONDON 16 Jun Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mungkin merupakan satu satunya pemimpin yang diberi penghormatan untuk bercakap pada kedua dua forum Kesatuan Oxford dan Kesatuan Cambridge kata Menteri Belia dan Sukan Syed Sadiq Abdul ...
Pakai Strategi Berikut Untuk Reseller Agar Ahli Jualan

Pakai Strategi Berikut Untuk Reseller Agar Ahli Jualan

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 321 hits
Pembahasan kita kali ini ialah Reseller adalah pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Kalau Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan mau mempunyai income tambahan maka...
Begini Cara Mudah Agar Kamu Mulai Bisa Tidur Dan Bangun Lebih Cepat

Begini Cara Mudah Agar Kamu Mulai Bisa Tidur Dan Bangun Lebih Cepat

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 391 hits
Peneliti menemukan bahwa terdapat cara mudah yang bisa dilakukan untuk memajukan jam tidur ini Melakukan pijatan serta memaksimalkan cahaya luar pada pagi hari selama tiga minggu bisa membantu bagi mereka yang sering begadang
Perhatikan Panduan Penting Ini Agar Menjadi Jago Jualan

Perhatikan Panduan Penting Ini Agar Menjadi Jago Jualan

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 289 hits
Sekarang kami akan jelaskan perihal Reseller yakni pihak yang membeli produk dari produsen suplier dan menjual kembali produk tersebut Kalau Anda ingin berbisnis tanpa modal besar tanpa pusing mikir produk dan ingin memiliki income tambahan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api