Rakyat Tidak Bersalah Oleh Tamrin Tun Ghafar




Isnin - 12/11/18( 1 - 24 )
1.   Disertakan keratan akhbar Sinar Harian yang memuatkan di muka hadapannya peringatan Sultan Kedah yang baru.
2.  Baginda adalah bekas Mejar dalam Angkatan Tentera dan bekas ahli perniagaan sehingga diangkat menggantikan abangnya Tunku Abdul Halim yang baru meninggal dunia.
3.  Mengikut beliau ada 3 perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan 1957 yang tidak boleh diusik ( sila lihat keratan akhbar tersebut ).
4.  Sebenarnya peringatan yang sama pernah disuarakan oleh beberapa orang Sultan sebelum ini.
5.  Ekoran teguran A Kadir Jasin terhadap tindakan beberapa orang Sultan, beberapa ' hulubalang ' telah menuduh A Kadir sebagai tidak menghormati, kurang sensitif dan menghina Institusi Raja.
6.  Ada pula yang telah membuat lapuran polis terhadap beliau. Semoga ‘tidak ada udang di sebalik batu’.
7.  Sebelum A Kadir dipanggil polis untuk beri keterangan,  saya mencabar Bukit Aman untuk mengambil tindakan mendakwa TMJ yang telah terbukti melakukan 2 kesalahan serius sebelum ini:
i.  10 tahun dahulu pada umur 24 tahun beliau telah mencederakan Tengku Nadzimuddin dengan menggunakan pistol, dengan dibantu pula oleh pengawal - pengawal peribadi beliau terdiri dari anggota Johor Military Force ( JMF )  - perbuatan jenayah seperti ini  TIDAK  ADA   HAD  MASA UNTUK DIAMBIL TINDAKAN.

ii.  Baru - baru ini beliau menuduh Kerajaan PH di bawah pimpinan Tun Dr. Mahathir, kononnya dengan menggunakan alat perisikan tercanggih ( spying equipment ) buatan Yahudi Israel,  sedang menggintip beliau dan bapanya , Sultan Johor.

Ini sebenarnya satu tuduhan AMAT  SERIUS kerana bertujuan membakar semangat rakyat membenci dan jika boleh menumbangkan  Kerajaan yang telah dipilih rakyat secara demokrasi.
8.  Sebagai peringatan, sejak Merdeka 61 tahun dahulu sehingga kini rakyat TIDAK  PERNAH mempersoal mengapa dan bagaimana Sultan - Sultan berada di kedudukan mereka.

9.  Begitu juga sejak 61 tahun dahulu sehingga kini rakyat TIDAK  PERNAH diberitahu jumlah wang hasil titik peluh mereka digunakan bagi membayar elaun Sultan, keluarga mereka termasuk isteri dan kaum kerabat yang bergelar Tengku Mahkota, Raja Muda, Tengku Laksamana, Tengku Bendahara dan sebagainya serta kos penyelenggaraan setiap Istana.

10.  Semasa rakyat hidup dalam kesempitan dan keperitan akibat rompakan  besar - besaran yang dilakukan oleh Najib, Rosmah  dan konco-konconya tapi dalam masa yang sama ada terdapat  Sultan -  Sultan tidak peduli perasaan rakyat; mereka terus bermewahan termasuk  membina Istana - Istana atau membesarkan Istana yang sudah pun sedia besar, bermegah dengan kapal terbang peribadi (private jets)  dan menayang beratus  kereta yang nilainya tak kurang RM1 juta setiap buah.

Umum tahu bahawa kekayaan yang mereka perolehi semuanya bermula dengan hasil negara dan negeri seperti tanah, balak, lombong emas, bijih, pasir dan lain-lain lagi.

11.  Kedudukan Raja - Raja adalah terjamin dalam Perlembagaan tetapi ia tidak bermakna mereka tidak boleh dinasihat,  ditegur malah dikritik jika mereka sendiri yang melanggar Perlembagaan dan undang - undang.
12.  Perlu diingatkan selalu bahawa 9 orang Raja yang terdapat di negara ini mereka ialah  Raja Berpelembagaan BUKAN  Raja Mutlak seperti Sultan Brunei dan Raja - Raja di Negara Arab.
13.  Raja Berpelembagaan membawa maksud bahawa mereka juga TERTAKLUK kepada Perlembagaan dan Undang - Undang.

14.  Jika sekiranya mana - mana Raja melakukan kesalahan mereka boleh didakwa di Mahkamah Khas tetapi bagi ahli keluarga mereka pula seperti  Tengku Mahkota, Raja Muda dan  lain - lain, mereka BOLEH  didakwa, ditangkap dan dipenjarakan di mana - mana mahkamah dan penjara pada bila - bila masa sahaja jika didapati menyalahi undang-undang seperti yang pernah dilakukan oleh anak Sultan Johor.

15.  Undang - Undang ini telah digubal apabila  Sultan Johor  ketika itu telah menzalimi rakyat dengan mencedera malah membunuh rakyat sesuka hatinya.
16.  Justeru itu,  bagi menyelamatkan rakyat dan bagi mengkekalkan Institusi Raja, Tun Dr. Mahathir, Perdana Menteri ketika itu, atas nasihat  Jemaah Menteri dan akhirnya dengan persetujuan Parlimen sebulat suara  telah DIPAKSA  meminda Perlembagaan tersebut.
17.  Perlu disebut Pindaan yang bersejarah tersebut telah dibentangkan oleh ayah saya Tun Abdul Ghafar Baba pada tahun 1993 yang ketika itu menjawat jawatan Timbalan  Perdana Menteri.
18.   Raja - Raja kita termasuk ahli keluarga mereka yang selalu rajin melawat  London, malah boleh dikatakan hampir kesemua mereka mempunyai hartanah di sana yang bernilai berjuta - juta ringgit sepatutnya mengambil iktibar bagaimana Raja dan keturunan mereka bukan sahaja di hormati, dikasihi malah dibanggai oleh sebahagian besar rakyat Britain dan dunia.
19.  Mungkin apa yang saya turunkan ini tidak dipersetujui tapi inilah hakikat yang sebenarnya:
a.  Ratu Elizabeth dari England dan keluarga mereka tidak pernah melibatkan diri dalam politik tanah air.
b.  Baginda Queen dan keluarga juga tidak terlibat dalam mana - mana perniagaan dan pentadbiran negara.
c.  Segala perbelanjaan seperti elaun diri dan keluarga dan lain - lain serta kos pengurusan Istana adalah mengikut apa yang DITETAPKAN oleh Parlimen.
d.  Queen dan ahli keluarga biasanya tidak mengeluarkan kenyataan - kenyataan yang boleh menyebabkan kemarahan rakyat.
e.  Segala tindakan mereka  amat menghormati Perlembagaan dan Undang - Undang; sebagai contoh mereka tidak merembat atau merampas tanah rakyat, mengambil dan menjual pasir, biji timah dan lain - lain sesuka hati seperti yang pernah dilakukan oleh lanun Viking.
f.   Walaupun Baginda Queen bukan beragama Islam, namun mereka tidak melakukan perkara - perkara yang dilarang seperti  mencedera malah membunuh rakyat mengikut nafsu.  Mereka juga menjauhkan diri dari merompak dan berjudi. Mereka senantiasa berhati - hati dengan gejala yang membahayakan seperti dadah dan sebagainya.
g.  Selain itu Baginda dan ahli keluarga tidak membenarkan diri dari diperalat bagi meraih projek dan tender dari Kerajaan.
h.  Segala kurniaan yang hendak diberi dilakukan dengan begitu teliti, jauh sekali mereka menjual sebarang gelaran seperti kacang putih.
i. Seperti rakyat Britain yang lain Queen dan ahli keluarganya juga membayar segala jenis cukai kepada kerajaan.
j. Juruiring Baginda Queen hanya tertakluk kepada 2 buah kereta peronda (satu di depan dan satu lagi di belakang) serta 3 biji motorsikal; peronda motorsikal digunakan untuk membantu kereta kecemasan hospital yang membawa pesakit biasa.
20.   Ada 3 perkara penting yang PERLU dimasukkan dalam Agenda Mesyuarat Majlis Raja - Raja.
i.  Membincang secara teripinci peranan dan tanggungjawab Agong dan Sultan terhadap Negara dan Rakyat.
ii.  Mengkaji peranan mereka selaku Ketua Agama Islam ; bukan setakat nak menentukan tarikh puasa dan raya semata - mata.
iii.  Juga MENASIHATKAN  Sultan Johor dan anaknya bukan sahaja bertindak mengikut Perlembagaan dan undang - undang  bahkan kesemua Raja - Raja perlu menghormati keputusan majoriti rakyat jelata memilih PH sebagai Kerajaan baru yang menggantikan UMNO / BN.
21.  Mereka SEPATUTNYA  berterima kasih kepada Tun Dr. Mahathir yang telah  berjaya  menyelamatkan Institusi Raja dari tindakan marah dan benci rakyat terhadap mereka ketika itu.
22.  Akhirnya sekali lagi saya menyeru agar Kerajaan PH yang mengamalkan dasar Ketelusan dan Terbuka mengemukakan setiap sen yang dibelanjakan oleh Agong dan Raja - Raja untuk dibahas dan diluluskan oleh Parlimen dan Dewan Negeri pada Sidang Belanjawan yang akan datang.
23.  Jika diadakan kajian (survey) dari Perlis hingga ke Johor, saya yakin majoriti rakyat mahukan segala kos tahunan dan elaun Raja serta keluarga dan belanja mengurus Istana dibentang di Parlimen dan Dewan Negeri.
Mereka juga mahu melihat Raja-Raja kita dan keluarga mereka mengikut jejak langkah Baginda Ratu Elizabeth.
24. Diharap seluruh rakyat dan Istana dapat bersama meniliti pandangan saya ini.
Terima Kasih.
My comments :  

Folks, if you did not know the Sedition Act has already been suspended since October 10th 2018.   It will next be abolished.KUALA LUMPUR: The Cabinet has agreed to a moratorium on the Sedition Act 1948, says Gobind Singh Deo (pic).The Communications and Multimedia Minister said he had presented the proposal for a moratorium on the Act at the Cabinet meeting on Wednesday (Oct 10)."A decision was made by the Cabinet yesterday that since we are going to abolish the Sedition Act, it has to be suspended temporarily.
Read more in The Star here . 
About reading what is going to happen in the future, sometimes they say you must read the tea leaves. 
In the modern age of political graffiti they say read 'the writing on the wall'. 
In the movie 'Moses and the Ten Commandments' the Pharaoh's fortune teller slaughters a duck or chicken and reads the twisted entrails (intestines) for an indication of the future.
The Quran says, 'they will see Our signs on the horizons and within themselves'
Victor Hugo said — 'No force on earth can stop an idea whose time has come.'
Meaning -  "You can resist the invasion of armies; but you cannot resist the invasion of an idea whose time has come".
I think the Majlis Raja-Raja Melayu  should read Tamrin Tun Ghafar's advice very carefully.   
Posted by Syed Akbar Ali 

Source | https://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2018/11/rakyat-tidak-bersalah-oleh-tamrin-tun.html

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://potpetkini.blogspot.com/2018/11/rakyat-tidak-bersalah-oleh-tamrin-tun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Wajib Bantu Bina Semula Negara Selepas Dirosakkan Oleh Bn

Rakyat Wajib Bantu Bina Semula Negara Selepas Dirosakkan Oleh Bn

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 350 hits
Selepas setahun kerajaan Pakatan Harapan memerintah negara berikutan kemenangan besar menumbangkan Barisan Nasional Malaysia kini berada dilandasan yang betul untuk maju Tetapi pejuangan bagi memajukan negara bukan sahaja terletak ditangan ...
Bayangkan Apa Reaksi Tun M Jika Lantikan Politik Ketuai Sprm Ini Dilakukan Oleh Najib

Bayangkan Apa Reaksi Tun M Jika Lantikan Politik Ketuai Sprm Ini Dilakukan Oleh Najib

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 337 hits
Kritikan veteran DAP Lim Kit Siang berhubung lantikan Latheefa Koya sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM dilihat amat tepat dan terbaik sekali Kata beliau perlantikan yang dibuat oleh Tun Mahathir Mohamad itu meskipun tidak menyalahi undang undan...
Quot Harta Ibadah Quot Sewajarnya Diagih Oleh Pemimpin Ahli Ibadah Juga

Quot Harta Ibadah Quot Sewajarnya Diagih Oleh Pemimpin Ahli Ibadah Juga

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 382 hits
1 Para Ulamak berbeza pendapat tentang hukum individu muslim mewakilkan bukan Islam untuk mengagihkan zakat Mazhab Syafie Hanafi dan Maliki membolehkan Manakala Mazhab Hambali pula mensyaratkan wakil hendaklah seorang muslim Jika diwakilkan...
Hiburan Huawei Yang Masih Disokong Oleh Pm Malaysia Telah Memperkenalkan Telefon Pintar Terbarunya Y5 2019

Hiburan Huawei Yang Masih Disokong Oleh Pm Malaysia Telah Memperkenalkan Telefon Pintar Terbarunya Y5 2019

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 456 hits
Beberapa hari yang lalu di persidangan Future of Asia yang berlangsung di Tokyo Perdana Menteri Malaysia iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad telah memaklumkan bahawa Malaysia akan terus menggunakan teknologi Huawei sebanyak mana yang boleh Ini me...
Huawei Bakal Melancarkan Huawei Y5 Dan Disokong Hebat Oleh Perdana Menteri Malaysia

Huawei Bakal Melancarkan Huawei Y5 Dan Disokong Hebat Oleh Perdana Menteri Malaysia

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 332 hits
Baru baru ini telah berlangsungnya persidangan Future of Asia di Tokyo dalam persidangan tersebut Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Malaysia The post appeared first on
Chantha Bin Lega Khidmatnya Masih Diperlukan Oleh Terengganu Fc

Chantha Bin Lega Khidmatnya Masih Diperlukan Oleh Terengganu Fc

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 336 hits
Kapten skuad kebangsaan Kemboja Thierry Chantha Bin akhirnya boleh menarik nafas lega apabila Persatuan Bolasepak Negeri Terengganu membuat keputusan untuk mengekalkan khidmatnya sehingga akhir musim ini meskipun dilanda masalah kemorosotan...
Masalah Yang Biasa Dihadapi Oleh Social Media Influencer

Masalah Yang Biasa Dihadapi Oleh Social Media Influencer

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 522 hits
Pernah tak anda terfikir nak jadi salah seorang Social Media Influencer di Malaysia Saya pernah tulis mengenai social media influencer dalam blog ni sebelum ini Kalau anda masih belum jelas apa sebenarnya bidang tugas dan macam mana cara ke...
Sejumlah Hal Yang Penting Diketahui Oleh Ibu Hamil Yang Melakukan Mudik

Sejumlah Hal Yang Penting Diketahui Oleh Ibu Hamil Yang Melakukan Mudik

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 201 hits
Muhammad Fadli spesialis kebidanan dan kandungan Rumah Sakit Pondok Indah Pondok Indah mengatakan ada waktu yang paling aman bagi ibu hamil untuk melakukan perjalanan jauh
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama