Tun Faisal Sindrom Penafian Umno Beri Kelebihan Pada Pn



(Malaysiakini) – Bekas timbalan ketua Umno Bahagian Putrajaya Tun Faisal Ismail Aziz berpendapat tindakan kepimpinan Umno yang kini berada dalam sindrom penafian berhubung penolakan ahli akar umbi terhadap Ahmad Zahid Hamidi memberi kelebihan kepada Perikatan Nasional (PN).
Menurutnya, ahli Umno kini terpecah kepada dua kategori iaitu di kalangan mereka yang menyokong kepimpinan Zahid sebagai presiden Umno dan sebaliknya.
“Kalau kita lihat melalui ceramah atau kenyataan dikeluarkan orang seperti Lokman Adam misalnya, jelas menunjukkan Umno berada dalam sindrom penafian daripada realiti sebenar. Keadaan ini tentunya akan memberi kelebihan kepada PN.
“Saya sendiri menerima respon baik daripada ahli akar umbi selepas pengumuman menyertai Bersatu. Sebahagian ahli mereka memang tak keluar parti tetapi sudah buat keputusan untuk tidak lagi mengundi Umno atau BN dalam pilihan raya negeri (PRN).
“Selain itu, ada juga kumpulan yang menunggu masa sesuai dan akan turunkan Zahid. Keyakinan yang diberikan oleh pimpinan Umno sekarang hanyalah keyakinan palsu,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.
Tun Faisal berkata demikian sebagai mengulas sejauh mana dia melihat keyakinan Umno bahawa mereka mendapat sokongan ahli akar umbi berbanding realiti sebenar dihadapi parti itu.
Terdahulu, Malaysiakini turut melaporkan Tun Faisal meninggalkan Umno dengan menyertai Bersatu sebagai wadah baru dalam karier politiknya selepas dipecat Umno.
Mengulas pilihannya yang tidak mengikuti langkah bekas bosnya Annuar Musa menyertai PAS, Tun Faisal berkata dia bukanlah penyokong tegar Annuar seawal penglibatan dalam politik.
Jelasnya, dia mula berkhidmat dengan bekas menteri Umno pada 2020.
“Saya asalnya bukan daripada circle Annuar tetapi berkhidmat dengannya sebagai setiausaha akhbar ketika beliau menjadi menteri Wilayah Persekutuan.
“Jadi apabila Tan Sri menyertai PAS dia ajak juga saya dan saya kata nanti dulu. Saya ambil masa untuk tengok kesesuaian dan dalam konteks Putrajaya, memandangkan saya duduk sini dan bekas timbalan ketua Umno bahagian.
“Kalau dengan PAS pun saya okay, tetapi Ahli Parlimen Putrajaya Radzi Jidin perlukan bantuan untuk memperkemaskan lagi pengaruh Bersatu di Putrajaya dan saya rasa lebih sesuai dengan Bersatu selain struktur organisasinya dan template seperti Umno,” katanya.
READ MORE HERE
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2023/07/12/tun-faisal-sindrom-penafian-umno-beri-kelebihan-pada-pn/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Lagi Ahli Umno Putrajaya Nak Berhijrah Tun Faisal

Ramai Lagi Ahli Umno Putrajaya Nak Berhijrah Tun Faisal

papar berkaitan - pada 11/7/2023 - jumlah : 134 hits
Tun Faisal Aziz menyatakan kesediannya membantu Ahli Parlimen Putrajaya Datuk Dr Radzi Jidin untuk mengukuhkan lagi kedudukan Perikatan Nasional di kawasan pusat pentadbiran negara itu Beliau yang juga bekas Timbalan Ketua Umno Putrajaya ya...
Sacked Umno Man Tun Faisal Confirms Joining Bersatu

Sacked Umno Man Tun Faisal Confirms Joining Bersatu

papar berkaitan - pada 10/7/2023 - jumlah : 101 hits
Tun Faisal Ismail Aziz said he will receive his membership letter from Bersatu president Muhyiddin Yassin on Sunday night PETALING JAYA Former Putrajaya Umno deputy chief Tun Faisal Ismail Aziz has confirmed that he will be joining Bersatu ...
Mustahil Tawan Kedah Selagi Tiada Reformasi Besar Dalam Umno Kata Penganalisis

Mustahil Tawan Kedah Selagi Tiada Reformasi Besar Dalam Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/7/2023 - jumlah : 125 hits
freemalaysiatoday com 05 Jul 2023 8 00amPeralihan undi akan berlaku jika ada reformasi besar dalam Umno bermula dengan Zahid Hamidi meletak jawatan presiden kata Azmil Tayeb Azmil Tayeb berkata pengundi Umno yang beralih kepada PN akan kemb...
Annuar Cabar Zahid Berdebat Dakwa Umno Kini Jadi Peminta Sedekah Kerusi

Annuar Cabar Zahid Berdebat Dakwa Umno Kini Jadi Peminta Sedekah Kerusi

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 116 hits
agendaily com06 07 2023Annuar mencabar Zahid untuk berdebat Cabaran dilontar Tan Sri Annuar Musa kepada Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk berdebat bagi melihat siapa sebenarnya pengkhianat orang Melayu dan Islam Bekas setiau...
Ex Umno Minister Annuar Musa Links Kit Siang To May 13 Riot

Ex Umno Minister Annuar Musa Links Kit Siang To May 13 Riot

papar berkaitan - pada 7/7/2023 - jumlah : 226 hits
Despite repeated denials from DAP Annuar Musa has linked the party to the ethnic riots of May 13 1969 The former Umno minister who is now a PAS member said the bloodshed happened when DAP made its electoral debut that year In the 1969 gener...
Umno Gelap Atau Terang Bukan Lagi Urusan Khairy

Umno Gelap Atau Terang Bukan Lagi Urusan Khairy

papar berkaitan - pada 4/7/2023 - jumlah : 162 hits
Sama ada UMNO gelap atau terang pasti sekali ia bukan urusan Khairy Jamaluddin lagi Sama ada UMNO tidak jumpa cahaya dihujung terowong pun bukan urusan Khairy lagi Namun seolah olah ada tugasan yang perlu dilaksanakan atau misi arahan pihak...
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

Bibit Perpecahan Jika Pas Ambil Nenggiri Pn Diberi Amaran

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Lays Squid Got Chili

Xiaomi Tv Box S 2nd Gen

Typhoid Breaks Out In Kota Bharu School Five Cases Confirmed

Is Papaya Good For You

Bila Perempuan Nak Lelaki Tanggung Semua Benda

Asm Dividend 2024 Payout Date Amanah Saham Malaysia History