Tun Dr Mahathir Kerjasama Umno Pas Tidak Bimbangkan Ph



PUTRAJAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Pakatan Harapan (PH) tidak bimbang dengan kerjasama UMNO-PAS yang menjadi antara punca kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih, semalam.

Perdana Menteri berkata beliau yakin gabungan sebegitu hanya akan berlaku pada PRK yang kemenangannya tidak membawa makna besar.

“Dalam pilihan raya kecil menang kalah tidak penting tetapi dalam pilihan raya umum lain, mereka tidak tidak boleh bekerjasama.

“Kalau mereka bekerjasama PAS tidak akan mendapat apa-apa,” kata Dr Mahathir yang juga Pengerusi PH pada sidang media selepas merasmikan sambutan Hari Landskap Negara di Taman Botani, di sini hari ini.

BN merampas kembali kerusi DUN Semenyih pada PRK semalam yang menyaksikan calonnya Zakaria Hanafi mengatasi calon PH Mohammad Aiman Zanali dan dua lagi calon dengan majoriti 1,914 undi,. 

Mengakui penggunaan isu agama yang keterluan ketika kempen juga antara punca kekalahan PH, Dr Mahathir berkata pihaknya akan segera melakukan ‘post-mortem’ bagi mengenal pasti punca sebenar gabungan itu gagal mempertahankan kerusi DUN Semenyih yang dimenangi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) Mei tahun lepas.

Beliau berkata perbezaan majoriti yang diraih juga menunjukkan pengundi Semenyih sudah berubah fikiran akibat persepsi negatif dan provokasi agama tidak perlu yang berlaku sepanjang tempoh berkempen.

“Ada sesetengah pihak yang melakukan provokasi tidak perlu seperti melukis kartun Nabi Muhammad sedangkan perkara sebegini tidak menyumbang ke arah kebaikan negara,” katanya.

Berhubung kegagalan menunaikan janji manifesto yang juga dilihat antara faktor menyumbang kekalahan PH itu, Dr Mahathir berkata kerajaan memerlukan masa yang lebih panjang untuk merealisasikan janji mereka.

Perdana Menteri berkata ketika pihaknya berusaha menunaikan janji pilihan raya, kerajaan juga pada masa yang sama perlu membayar hutang lebih RM1 trilion yang ditinggalkan kerajaan terdahulu.

Menjadikan hutang projek Laluan Rel Pantai Timur sebagai contoh, Dr Mahathir berkata kerajaan terpaksa membayar faedah RM200 juta pada setiap enam bulan bagi pinjaman RM55 bilion yang dibuat kerajaan terdahulu untuk melaksanakan projek tersebut.

“Bermakna duit yang kita ada yang sepatutnya diguna untuk membantu rakyat terpaksa digunakan untuk membayar hutang yang ditinggalkan kepada kita,” katanya.

Dr Mahathir juga mempertahankan dakwaan PH terhadap PAS kerana yakin dengan kebenarannya termasuk janji tidak menyokong UMNO di Semenyih serta pembayaran RM1.4 juta kepada Editor Sarawak Clare Rewcastle-Brown untuk penyelesaian luar mahkamah kes saman membabitkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Dr Mahathir berkata pihaknya mempunyai bukti jelas berkenaan pembayaran tersebut dan perkara itu tidak boleh disembunyikan daripada pengetahuan rakyat.

Katanya beliau tidak menyalahkan individu (Rameli Musa) yang dikaitkan dengan pembayaran wang oleh Abdul Hadi kepada Rewcastle-Brown namun "marah dengan cara PAS yang berbohong". #sumberhttp://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2019/03/tun-dr-mahathir-kerjasama-umno-pas.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerjasama Umno Pas Untuk Menghalalkan Jenayah Yang Dilakukan Najib Tun M

Kerjasama Umno Pas Untuk Menghalalkan Jenayah Yang Dilakukan Najib Tun M

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 305 hits
KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kerjasama rasmi antara UMNO dan Pas yang dimeterai semalam sebagai usaha mengembalikan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai pemimpin dan menghalalkan semua jenayah yang didakwa dilakukan bekas ...
Kerjasama Pas Dan Umno Bukan Lagi Taboo

Kerjasama Pas Dan Umno Bukan Lagi Taboo

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 285 hits
1 Pusat Penyelidikan PAS yakin bahawa kerjasama antara PAS dan UMNO bukan lagi taboo atau pantang larang yang cuba dihindarkan dari menjadi perbincangan dalam kalangan Umat Melayu khususnya ahli ahli PAS dan UMNO Sebaliknya kerjasama antara...
Kerjasama Pas Umno Akan Diperkukuh Demi Politik Baharu

Kerjasama Pas Umno Akan Diperkukuh Demi Politik Baharu

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 284 hits
By 3 Mac 2019 Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas tugas Presiden Datuk Seri Mohamad Hassan bersama bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan barisan Kepimpinan Barisan Nasional menjulang calon BN PRK N 24 Semenyih Zakaria H...
Dr M Akui Kerjasama Umno Pas Menangkan Bn Di Semenyih

Dr M Akui Kerjasama Umno Pas Menangkan Bn Di Semenyih

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 425 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengakui kerjasama antara Umno dan PAS telah membawa kemenangan kepada BN pada pilihan raya kecil Semenyih Kali terakhir kami menang pada pilihan raya umum ke 14 adalah kerana PAS dan Umno terbahagi dan o...
Tun Mahathir Kata Umno Sudah Hancur

Tun Mahathir Kata Umno Sudah Hancur

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 266 hits
Tun Mahathir kata Umno sudah hancurPosted By on March 01 2019Dalam menyeru sokongan untuk Pakatan Harapan bagi pilihan raya kecil Semenyih Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menyifatkan bahawa lawan mereka Umno BN sudah hancur Sia sia saja...
N Abduh Melaporkan Mesyuarat Khas Kerjasama Umno Pas

N Abduh Melaporkan Mesyuarat Khas Kerjasama Umno Pas

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 353 hits
HARI ini adalah hari bersejarah buat negara kita Malaysia Selepas hampir 70 tahun buat kali kedua dalam sejarah pahit manis perjuangan politik negara Umno dan PAS hari ini berjaya duduk semeja bagi membincangkan secara lebih serius usaha ke...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects