Tukar Nama Klia Kepada Sia Kosnya Cecah Bilion


Wartawan MalaysiaGazette KLIA
KUALA LUMPUR – Cadangan untuk menukar nama Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kepada Lapangan Terbang Antarabangsa Sepang (SIA) bukan murah kecuali kerajaan sanggup mengeluarkan belanja besar.

Kos yang perlu dikeluarkan mungkin mencapai nilai bilion.

Ini kerana, pertukaran nama itu akan membabitkan perubahan dalam keseluruhan sistem yang diperuntukan dalam Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA).

Pun begitu, kelulusan untuk menukar nama KLIA bukan terletak di tangan kerajaan semata-mata, sebaliknya perlu mendapat ‘lampu hijau’ daripada ICAO.

Sumber yang terlibat secara langsung dalam sistem operasi KLIA berkata, kerajaan perlu memperuntukan kos minimum sebanyak AS$200 juta untuk menukar nama lama kepada baharu.

“Jumlah itu merupakan kos yang dibelanjakan oleh Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) semasa membangunkan sistem klia2 enam tahun lalu dan angka itu mungkin lebih jika ia dilaksanakan pada masa ini,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Sumber itu memberitahu, perubahan yang perlu dilakukan jika nama KLIA ditukar kepada Sepang International Airport (SIA) membabitkan semua sistem kawalan berlepas, semua sistem masa berasaskan kepada lokasi dalam penerbangan, semua sistem dalam Sistem Pihak Berkuasa Penerbangan Awam, semua sistem penerbangan dan semua sistem pengendali lapangan terbang.

Selain itu, perubahan perlu dilakukan dalam semua syarikat penerbangan yang mempunyai kod digital KUL (KLIA – membabitkan sistem masa lokasi 8 jam dari GMT dan 8 jam UTC) di semua sistem di seluruh dunia.

Meskipun begitu, kod KUL akan tetap dikekalkan dan ia tidak ada pilihan untuk menukar rujukan KUL dan begitu juga dengan pertukaran SIA dengan SIA yang baharu.

Ini disebabkan kod SIA sudah digunakan oleh Lapangan Terbang Xiguan, China dan sudah didaftar dengan semua rujukan.

“Selain itu, jika KLIA hendak ditukar kepada SIA, kita juga perlu menukar semua sekali sistem rujukan elektronik untuk bagasi.

“Ini juga membabitkan sistem semua kapal terbang yang aktif di dunia kerana ia terbabit dalam operasi penerbangan.

“Ini baru bahagian pesawat sahaja, sedang ada 1001 sistem di dunia yang perlu ditukar secara manual. Mana ada pilihan untuk menggunakan Windows, kecuali kod sahaja, itu pun kadar yang dikenakan adalah AS$300 sejam.

Menurut sumber lagi, ICAO mempunyai metodologi untuk menamakan lapangan terbang.

Contohnya, Lapangan Terbang Kuala Lumpur yang pertama adalah di Simpang Sungai Besi dan kemudian dipindahkan ke Subang dan selepas itu Sepang.

Katanya, apabila Sungai Besai bukan lagi Lapangan Terbang Kuala Lumpur maka kodnya diubah. Begitu juga dengan Lapangan Terbang Subang yang kini menggunakan kod SZB/WMSB.

Ditanya benarkah pemilihan nama lapangan terbang dibuat berdasarkan lokasi, sumber itu berkata, kod tiga huruf akan ditentukan terlebih dahulu bagi memastikan ia unik dan tidak digunakan oleh mana-mana entiti lain.

Kod berkenaan boleh diberikan berdasarkan nama lapangan terbang, nama bandar, atau sebarang perkara yang bermakna dan relevan.

Kata sumber itu lagi, tidak ada dua lapangan terbang yang berkongsi kod IATA yang sama.

Baru-bari ini tular tentang cadangan penukaran nama KLIA kepada SIA yang terkandung dalam minit mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor pada Oktober lalu.

Bagaimanapun, Timbalan Menteri Kerja Raya, Mohd. Anuar Tahir yang mengulas isu itu berkata, tiada keperluan untuk menukar nama KLIA kepada SIA.

Katanya, cadangan untuk menukar nama KLIA yang sudah dikenali umum itu dilihat tidak bersesuaian dengan imej Malaysia di mata dunia. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/tukar-nama-klia-kepada-sia-kosnya-cecah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Klia Atau Sepang Kenapa Suka Tukar Nama

Klia Atau Sepang Kenapa Suka Tukar Nama

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 344 hits
APA ada pada nama Itu kena tanya kepemimpinan kerajaan Pakatan Harapan yang menjadi perhatian warga maya sehari dua ini gara gara keghairahan untuk menjenamakan semula program kerajaan terdahulu Rasanya tiada pun perkara itu dalam manifesto...
Malaysia Maszlee Umum Tukar Nama Permata Rosmah Kepada Genius

Malaysia Maszlee Umum Tukar Nama Permata Rosmah Kepada Genius

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 413 hits
Menteri Pendidikan Maszlee Malik umum kabinet menukar nama Permata cetusan idea Rosmah isteri Najib kepada Genius Foto AbulemanProgram Permata Negara yang lahir daripada ilham dan inisiatif isteri bekas perdana menteri Datin Seri Rosmah Man...
Tukar Permata Dengan Nama Baharu Rugikan Negara

Tukar Permata Dengan Nama Baharu Rugikan Negara

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 380 hits
Kerajaan patut tumpu kepada penambahbaikan seperti dibuat BN Timbalan Ketua UMNO Bandar Tun Razak Adnan Seman BANGI Penjenamaan semula Program Permata Negara kepada Genius akan merugikan negara kerana membabitkan kos yang sangat besar kata ...
Apa Perlu Buat Kepada Blog Yang Baru Tukar Nama Domain

Apa Perlu Buat Kepada Blog Yang Baru Tukar Nama Domain

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 397 hits
Apa perlu buat kepada blog yang tukar nama domain Adakah kita akan kena mula daripada zero Apakah entri lama dalam blog akan hilang Inilah persoalan yang cuba dihuraikan agar kita semua dapat tahu dengan jelas tentang blog yang gunakan doma...
Nama Klia Akan Ditukar Kepada Sepang International Airport

Nama Klia Akan Ditukar Kepada Sepang International Airport

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 347 hits
Viral di media sosial gambar dokumen yang memaparkan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor mencadangkan agar nama Kuala Lumpur International Airport dijenamakan semula dengan nama baru Difahamkan cadangan penjenamaan semula itu dibang...
Kenapa Nama Klia Perlu Di Ubah

Kenapa Nama Klia Perlu Di Ubah

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 819 hits
Cadangan kerajaan mahu menukar nama Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur kepada Sepang International Airport sememangnya hanya akan mencetuskan kekeliruan di kalangan rakyat Malaysia serta antarabangsa dan semua orang sudah sedia makl...
Sial Sian Sialan Bohsia Mana Satu Nama Baru Klia

Sial Sian Sialan Bohsia Mana Satu Nama Baru Klia

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 297 hits
Sepang International Airport SIASepang International Airport 2 SIA2Sepang International Airport Management SIAMSepang International Airport Logistics SIALSepang International Airport Runway SIARSepang International Airport North Gate SIANGS...
Nama Klia Masih Kekal Anthony Loke

Nama Klia Masih Kekal Anthony Loke

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 210 hits
Susulan viral surat cadangan penjenamaan semula nama Kuala Lumpur International Airport kepada Sepang International Airport di media sosial yang menimbulkan kekecohan di kalangan netizen Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook memaklumk...
Tukar Nama Permata Kepada Genius Keputusan Kabinet

Tukar Nama Permata Kepada Genius Keputusan Kabinet

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 444 hits
Oleh Isu PERMATA tukar nama kepada Genius 1 Ramai yang hentam Dr disebabkan isu ini Kata isu ini lekeh dan menteri pendidikan cap ayam hanya kerana pandai tukar nama sahaja 2 Isu ini bagi aku memang lekeh pun dan tak patut ditukar nama Keka...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11