Tuhan Aku Sakit


- 27 Mei 2016 -
Assalamualaikum
Entri kali ni sekadar ucapan TERIMA KASIH dan untuk Aku kenangkan kebaikan mereka ketika Aku jatuh sakit serius.

FB - 24 April 2016
KRONOLOGI
Aku mula rasa tak sedap badan selepas balik bercuti dari Sungai Petani / Langkawi. Sehari selepas diraikan di tempat kerja, Aku demam. Panas. Tapi Aku kerja juga. Makin lama makin panas. Ditambah dengan batuk dan muntah-muntah. Hari ke 3 Aku tak tahan. Gelisah. Pandangan berpinar. Sorang staf (Fiza) yang perasan terus beritahu pada bos dan Aku disuruh balik.

Aku terus tuju klinik di belakang tempat kerja ditemani staf kitchen (Eric). Aku masih ingat betapa gelisahnya Aku menunggu giliran. Berpeluh-peluh. Menggigil. Sebaik nama Aku dipanggil, sambil menangis "Doktor tolong saya. Sakit sangat. Saya dah tak tahan.." Lepas tu Aku tak tahu apa berlaku. Sedar je ada kat hospital dengan penuh wayar kat badan + tangan 'masuk air'. Beberapa jam kemudian Aku dibenarkan balik dengan bekalan ubat. Tempah GrabCar, balik sendiri.

Seminggu berlalu. Aku masih demam panas. Ubat yang diberikan tak berkesan. Sakit Aku makin teruk. Sekali lagi Aku tak sedarkan diri. Sekali lagi Aku dibawa ke hospital. Aku terima rawatan yang sama seperti sebelumnya. Kali ni doktor syak Aku Pneumonia. Beberapa jam selepas rawatan Aku dibenarkan balik dengan bekalan ubat. Beberapa hari berlalu tapi Aku masih juga sakit. Makin sakit.

Sepanjang sakit, Aku langsung tak ada selera makan. Berhari-hari tak makan. Hanya minum. Kalau makan pun Aku akan muntah. Hatta bubur sekali pun Aku muntahkan balik. Adakalanya Aku cuma mampu menangis menahan kesakitan dan rasa lapar. Aku banyak habiskan masa dengan tidur. Berat badan turun mendadak. Bos diberitahu. Terkejut dia tengok keadaan Aku yang kurus sangat-sangat. 30 kg je. Muka cengkung. Nak berdiri pun tak larat.

Bos minta seseorang uruskan Aku. Sekali lagi Aku dibawa ke hospital. Kali ni doktor syak Aku batuk kering pulakkk. Dari hospital dirujuk ke klinik kesihatan. AKU DAH TAK BERDAYA.. Sebulan lamanya Aku sakit. Berulang alik ke hospital. Berkali-kali dicucuk, dirodok jarum untuk ambil darah. AKU DAH TAK SANGGUP.. Aku minta supaya rawatan seterusnya di buat kat Langkawi. Dari hospital ke hostel. Dari hostel Aku balik ke rumah sendiri.


Letih.. Lesu..
Bertarung melawan kesakitan..
Lebih letih dari bekerja 12 jam sehari sewaktu sihat..
* FB - 26 April 2016 *
Aku masih ingat. Sendirian di rumah. Terbaring terlantar sementara menunggu hari untuk terbang ke Langkawi. Aku masih ingat, Aku gagahkan diri untuk turun tangga dari tingkat 15 untuk menunggu GrabCar untuk menuju ke airport. Terhoyong hayang berjalan menuju kaunter check-in. Banyak mata yang memandang. Aku sikit pun tak peduli. Aku cuma pakai t-shirt bodoh + seluar bodoh yang sesuai pakai kat rumah je + tudung berkedut seribu tak digosok. Memang rupa tak terurus teruk masa tu. Kat tangan standby plastik untuk muntah. Cuma sehelai sepinggang.

Dalam banyak mata yang sekadar memandang dengan mulut berbisik berkata-kata, ada seorang yang datang membantu Aku berjalan menuju ke satu restoren dalam  airport sementara menunggu untuk terbang. Dalam restoren tu ada sofa. Aku baring atas sofa tu. Selamba. Tiba-tiba pelayan restoren bawakan semangkuk noodles sup dan air 100 Plus untuk Aku. "Abang tu yang belikan. Dia suruh Akak makan sikit.." Aku diam. Pandang lelaki tu sambil angkat tangan tanda terima kasih.

Aku masih ingat, betapa payahnya berjalan ke balai perlepasan - ke kapal terbang yang menanti di lapangan. Sentiasa ada yang hulurkan tangan untuk membantu. Alhamdulillah. Aku sampai Langkawi dengan selamat. Teruskan rawatan di Langkawi. Aku masih ingat sesi rawatan yang menyakitkan dan ujian demi ujian yang dilakukan. Selepas 2 minggu Aku beransur pulih. Aku disahkan bebas dari Pneumonia, batuk kering dan sewaktu dengannya.

Aku dah sembuh. Sungguh nikmat sihat tu tak ternilai. Tiada galang gantinya. Bila teringat balik waktu sakit tu, Aku sendiri rasa ngeri. Pernah terlintas dalam fikiran Aku tentang mati. Rasanya aneh. Aku terima dan tahankan sakit yang dirasa. Rasa takut tak menyelinap langsung dalam diri. Sakit itu ujian. Allah nak uji kesabaran. Boleh jadi sakit itu adalah peringatan dan teguran dari Allah. Tapi sakit itu juga adalah tanda Allah sayang kerana ia penghapus dosa-dosa. Alhamdulillah..


TERIMA KASIH SEMUA.
Kepada semua kawan tempat kerja
Fiza - terima kasih jaga sepanjang Aku sakit kat hostel. Yang keluarkan duit sendiri belikan makanan untuk Aku walaupun Aku tak makan. Yang temankan Aku waktu malam ketika Aku sakit sangat dan termuntah-muntah. Yang kemaskan bilik Aku dan dobikan kain baju Aku+++

May & Kak Yam - terima kasih kerana sekali sekala bergilir dengan Fiza belikan makanan untuk Aku walaupun Aku tak makan. Yang jadi posmen kengkawan lain yang kirim makanan untuk Aku walaupun Aku tak makan. Urut setiap kali badan dan kepala Aku sakit. Papah Aku ke sana sini.

Azkil, Mustofa, Rina, Has, Cha Cha - terima kasih kerana sentiasa ingat untuk kirimkan makanan sepanjang Aku sakit. Dalam bilik Aku penuh dengan makanan - tak termakan! Aku tak makan orang lain yang makan bhahaha. Suka bila hari-hari dapat air kelapa. Macam mana la korang boleh belikan kelapa fresh hari-hari, mahal kottt!

Eric - terima kasih kerana berkeras dan follow  Aku curi-curi ke klinik. Bercakap bagi pihak Aku ketika pertama dan kedua kali Aku pengsan. Bawa dan temankan Aku ke hospital sepanjang rawatan. Masakkan herba dan makanan sepanjang Aku sakit. Beli bekalan ubat dan supplement  yang macam-macam supaya Aku cepat sembuh. Untuk inhaler  ketika Aku tiba-tiba tak boleh bernafas. Bla bla bla bla bla bla.

Tak lupa juga kepada beberapa pemandu GrabCar yang berikan servis ekstra, pekerja di airport  Subang, orang-orang awam yang Aku tak tahu namanya yang telah hulurkan tangan ketika Aku di airport. Hanya Allah yang dapat membalas kebaikan korang pada Aku berbanding Aku sendiri. Moga korang sentiasa diberkati dan dalam rahmat NYA. Terima kasih sekali lagi.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://nurziahyahya.blogspot.com/2016/05/tuhan-aku-sakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tak Dibenar Kuarantin Di Rumah Jaga Ibu Sakit Noor Hisham Pilih Kasih Dakwa Juruterbang

Saya Tak Dibenar Kuarantin Di Rumah Jaga Ibu Sakit Noor Hisham Pilih Kasih Dakwa Juruterbang

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 241 hits
Juruterbang syarikat penerbangan S Mani Vannan kesal kerana kerajaan tidak bersimpati terhadap keadaan keluarganya namun memberikan Santhara Kumar layanan istimewa PETALING JAYA Seorang juruterbang syarikat penerbangan yang merayu untuk men...
Bakteria Punca Sakit Sendi Tangan

Bakteria Punca Sakit Sendi Tangan

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 282 hits
Assalamualaikum Dah tidur ke tu LM kan sakit tangan dan lama yang LM cerita pada entri yang lepas Maka bila keputusan ujian darah dah keluar doktor pun call bagi tau resultnya Alhamdulillah doktor Fafa yang rawat LM ni baik orangnya Mudah b...
Pergelangan Tangan Sakit

Pergelangan Tangan Sakit

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 1728 hits
Assalamualaikum Tudiaaa Tangan dah kena cucuk ambik darah Hurm lengan LM ni kalau ambik darah memang susah nak jumpa urat Biasanya ambik kat situ je yang dapat Macam kes ni dah bagitau doktor urat susah jumpa dia try juga last last lengan a...
Rumah Sakit Pasien Covid 19 Terbakar Di India 10 Orang Tewas

Rumah Sakit Pasien Covid 19 Terbakar Di India 10 Orang Tewas

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 277 hits
Sebuah rumah sakit swasta untuk merawat pasien Covid 19 di Mumbai India terbakar pada Kamis malam Akibat insiden tersebut 10 orang dilaporkan tewas dan puluhan lainnya dievakuasi
Setiap Tahun Orang Makin Stress Makin Sakit Jiwa Ustaz Syamsul Debat

Setiap Tahun Orang Makin Stress Makin Sakit Jiwa Ustaz Syamsul Debat

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 266 hits
Setiap Tahun Orang Makin STRESS Makin SAKIT JIWA Ustaz Syamsul Debat Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Sakit Pulak Hati Dengan Servis Foodpanda

Sakit Pulak Hati Dengan Servis Foodpanda

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 449 hits
AssalamualaikumFoodpanda ni boleh tahan terkenal jugak tapi terkenal sebab benda negetif Macam macam yang kite baca kat media sosial Macam macam kes lah Tapi taktau la sahih ke tidak kan FD sendiri dah hampir 2 tahun guna perkhidmatan Foodp...
Sakit Hati Persoalan Keluarga Berbuah Penculikan Keponakan Oleh Paman Dan Bibi

Sakit Hati Persoalan Keluarga Berbuah Penculikan Keponakan Oleh Paman Dan Bibi

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 223 hits
Rambut korban dipotong sangat pendek sehingga tidak dikenali apalagi ketika memakai masker imbuh dia
Selalu Sakit Kaki Bangun Tidur Cuba Makan 3 Biji Bawang Putih Bakar Sebelum Sarapan

Selalu Sakit Kaki Bangun Tidur Cuba Makan 3 Biji Bawang Putih Bakar Sebelum Sarapan

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 314 hits
Masalah sakit kaki atau tumit bila bangun tidur biasa akan berlaku bagi yang aktif bekerja siang hari atau pun yang ada masalah berat badan Termasuk juga surirumah yang tak duduk diam uruskan rumah tangga Bila malam dapat berehat dan berlun...
Kes Lemas Kereta Masuk Tasik Bapa Sakit Lupa Masih Cuba Hubungi Anak Yang Sudah Tiada

Kes Lemas Kereta Masuk Tasik Bapa Sakit Lupa Masih Cuba Hubungi Anak Yang Sudah Tiada

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 517 hits
Baru baru ini kita dikejutkan dengan tragedi menyayat hati dimana seorang wanita bersama ibunya lemas selepas kereta Proton Persona yang dinaiki mereka terjunam ke dalam tasik di Tasik Lake Resort di Serdang Bandar Baharu Menerusi laporan m...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats