Saya Tak Dibenar Kuarantin Di Rumah Jaga Ibu Sakit Noor Hisham Pilih Kasih Dakwa Juruterbang


 
Juruterbang syarikat penerbangan S Mani Vannan (kiri) kesal kerana kerajaan tidak bersimpati terhadap keadaan keluarganya namun memberikan Santhara Kumar ‘layanan istimewa’.PETALING JAYA: Seorang juruterbang syarikat penerbangan yang merayu untuk menjalani kuarantin di rumah supaya dapat menjaga ibunya yang menderita akibat kanser, kecewa apabila permohonannya ditolak Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.
S Mani Vannan, juruterbang Singapore Airlines, berkata penolakan itu sangat mengecewakan memandangkan dia meminta pengecualian sejak awal bulan lalu dan sudah melakukan tujuh ujian reaksi rantai polimerase (PCR) Covid-19 dan mengambil suntikan vaksin di republik itu.
Beliau berkata, ibunya yang disahkan menghidap kanser payudara, memerlukan penjagaan sepenuh masa kerana perlu menjalani kemoterapi dan radioterapi selama tiga minggu.
“Saya perlu menjaga ibu kerana adik-beradik lain sibuk dengan keluarga dan bekerja,” katanya.
Dia pulang ke rumahnya di Kulai, Johor, pada 1 Mac apabila selesai menjalani kuarantin selama tujuh hari di sebuah hotel di Johor Bahru.
Mani Vannan memberitahu FMT, dia mendedahkan pengalamannya dengan harapan kerajaan akan menunjukkan simpati kepada rakyat Malaysia yang mengalami situasi sama.
Dia tidak membantah undang-undang bahawa setiap orang yang pulang dari luar negera harus menjalani kuarantin di hotel atau pusat kuarantin ditetapkan kementerian.
Bagaimanapun, dia kecewa apabila timbalan menteri Wilayah Persekutuan Santhara Kumar, baru-baru ini dibenarkan menjalani kuarantin di rumah selepas bercuti selama 55 hari di New Zealand.
Santhara sebelum ini melakukan perjalanan yang menimbulkan kontroversi ke New Zealand untuk melihat keluarganya ketika sekatan perjalanan Covid-19 berkuat kuasa.
Kementerian Kesihatan berdiam diri berhubung pelepasan yang diberikan kepada Santhara walaupun kerajaan dikecam teruk atas sikap pilih kasih terhadap ahli politik dan rakyat biasa.
Mani Vannan turut mempersoalkan Noor Hisham melalui e-mel: “Bagaimana kami dapat mempercayai anda apabila anda mempertaruhkan nyawa rakyat dengan membiarkan Santhara melakukan kuarantin di rumah? Adakah Santara mengatasi undang-undang?”
Mempersoalkan ketidakadilan itu, Mani Vannan berkata: “Beritahu saya betapa tegasnya anda dan itu adalah penting dalam mematuhi protokol Covid, tetapi anda masih mengamalkan sikap pilih kasih.
“Saya telah menjalani tujuh ujian Covid sebelum datang ke Malaysia dari Singapura, saya diberi vaksin dan saya tunjuk kepada anda betapa tegasnya Kementerian Kesihatan di Singapura terhadap juruterbang dalam hal kuarantin.
“Tidak ada kes Covid-19 di Singapura ketika saya memohon pengecualian semasa menunjukkan keputusan ujian saya.”
Mani Vannan mengulas jawapan diberikan Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Balas Krisis (CPRC) kementerian terhadap permohonannya untuk menjalani kuarantin di rumah pada 6 Feb lalu.
CPRC, dalam surat penolakannya pada 22 Feb menyatakan: “Syarat untuk kuarantin adalah wajib bagi semua rakyat Malaysia dan bukan warganegara yang pulang dari luar negeri walaupun mereka membawa sijil vaksinasi Covid-19 kerana vaksin masih baru.
“Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan bahawa vaksin ini tidak boleh dijadikan satu pelepasan untuk pengecualian kuarantin.” - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/03/saya-tak-dibenar-kuarantin-di-rumah.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Pilih Kasih

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah Pilih Kasih

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 310 hits
Frankie D CruzJuruterbang syarikat penerbangan S Mani Vannan kesal kerana kerajaan tidak bersimpati terhadap keadaan keluarganya namun memberikan Santhara Kumar layanan istimewa PETALING JAYA Seorang juruterbang syarikat penerbangan yang me...
Ibu Kucing Bawa Anaknya Yang Sakit Ke Rumah Sakit Manusia Tomonews

Ibu Kucing Bawa Anaknya Yang Sakit Ke Rumah Sakit Manusia Tomonews

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 200 hits
ISTANBUL TURKI Kasih ibu tiada akhir pada anaknya Tidak hanya berlaku pada manusia hewan pun juga sama Baru baru ini beredar foto seekor induk kucing membawa anak kucingnya yang sakit ke UGD sebuah rumah sakit di Istanbul Dan tim paramedis ...
Jururawat Pesan Ibu Czer Boleh Mandi Macam Biasa Jaga Tempat Luka Je Baru Cepat Ok

Jururawat Pesan Ibu Czer Boleh Mandi Macam Biasa Jaga Tempat Luka Je Baru Cepat Ok

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 322 hits
Ramai sahaja yang takut luka caesarean terbuka atau basah hingga nak mandi pun takut dan tak mahu Sedangkan bila tak mandi kuman duduk sedap berjimba dan berpesta pada luka dan menyebabkan luka lambat sembuh malahan lebih teruk menyebabkan ...
Kronologi Bom Meledak Di Gereja Katedral Makassar Sebabkan 14 Korban Dilarikan Ke Rumah Sakit

Kronologi Bom Meledak Di Gereja Katedral Makassar Sebabkan 14 Korban Dilarikan Ke Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 249 hits
Pelaku diduga 2 orang sempat ingin masuk ke area peribadahan namun ditahan oleh security di depan gerbang
Beli Sedondon Keluar Rumah Mesti Pakai Cara Simple Ibu Ini Ajar 7 Anaknya Bertudung

Beli Sedondon Keluar Rumah Mesti Pakai Cara Simple Ibu Ini Ajar 7 Anaknya Bertudung

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 261 hits
Dalam proses mendidik menjadi tanggungjawab ibu bapa yang beragama Islam untuk mengajar anak anak perempuan menutup aurat Secara asasnya anak anak kecil masih belum tahu bahagian mana yang perlu ditutup atau mengapa perlu ditutup tetapi lan...
Warganet Ini Tampil Bersuara Susulan Dr Noor Hisham Tak Ikut Sop Yang Ditetapkan Sekali Fedtri Yahya Kongsikan Sesuatu

Warganet Ini Tampil Bersuara Susulan Dr Noor Hisham Tak Ikut Sop Yang Ditetapkan Sekali Fedtri Yahya Kongsikan Sesuatu

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 263 hits
Semua sedia maklum apabila kerajaan mengumumkan kompaun yang mencecah sehingga RM10 000 akan dikenakan kepada individu yang tidak mematuhi SOP bagi pencegahan dan kawalan Covid19
Berhenti Berlakon Jaga Adik Sakit

Berhenti Berlakon Jaga Adik Sakit

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 395 hits
MUNIRA Wati Kadar Kadir menguruskan adiknya Noru Suriani Kadar Kadir yang menderita sakit barah ovari tahap tiga FOTO ihsan MUNIRA Chukai Munira Wati mungkin tidak dikenali seperti pelakon popular tanah air namun watak sampingan dibintangin...
Emosi Anak Banyak Ikut Ibu Ayah Kena Jaga Hati Ibu Jika Sayang Dua Dua

Emosi Anak Banyak Ikut Ibu Ayah Kena Jaga Hati Ibu Jika Sayang Dua Dua

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 339 hits
Cuba perhatikan zaman sekarang zaman semua hendak CEPAT Kita ada perkhidmatan fast food Drive Thru Service Jimat masa makan dalam kereta sahaja Ada perkhidmatan grab car grab food Dari segi pengangkutan semua kalau boleh hendak naik LRT jik...
Banggalah Pegang Status Suri Rumah Jangan Malu Tiada Gaji Anda Pun Ibu Hebat

Banggalah Pegang Status Suri Rumah Jangan Malu Tiada Gaji Anda Pun Ibu Hebat

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 216 hits
Bila orang tanya kerja apa dan kita jawab suri rumah automatik orang pandang rendah Bagi pandangan sesetengah masyarakat wanita yang bekerjaya adalah wanita yang mencari rezeki dengan pergi ke pejabat berpakaian seperti seorang eksekutif ke...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api