Tuduhan Polis Kejam Tidak Adil Nilailah Secara Matang Kata Hamid


 BERNAMA

Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador menyeru masyarakat supaya berfikiran matang dalam menilai setiap tindakan tegas yang diambil polis.KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador menyifatkan perbuatan melontarkan pelbagai tuduhan liar terhadap polis sehingga menimbulkan persepsi negatif terhadap pasukan itu dilakukan oleh individu yang sengaja ingin “popular”.
Menurut beliau, anggapan seperti “polis kejam” kerana mengenakan tindakan tegas, termasuk kompaun, adalah tidak wajar kerana setiap tindakan diambil mengikut Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 dalam usaha untuk memutuskan rantaian wabak Covid-19.
“Orang ambil kesempatan, ada yang nak popular, lontar pelbagai tuduhan liar kemudian sembunyi tangan. Contohnya, macam kes di Lahad Datu, kononnya polis tangkap ramai pengemis di sana.
“Sebenarnya warga Pala’u ini mengemis beramai-ramai hampir di setiap lampu isyarat di sana, jadi polis pergi tangkap, lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang virus sedang menular. Di Sabah sekarang, kes telah menurun tinggal 35 dan kami hendak turunkan lagi.
“Sehubungan itu, polis kena ambil tindakan untuk elak mereka berkeliaran, mereka mungkin dijangkiti. Jadi kami tangkap, namun yang keluar dalam berita mengatakan polis kenakan tindakan kompaun RM10,000.
“Cerita sebenarnya kami tangkap di bawah Akta Imigresen dan serahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk perlindungan, tidak ada niat pun hendak kompaun … kami tahu takkan mereka mampu, RM5 pun mereka tidak ada, usahkan RM10,000. Jadi nak kata polis kejam tu tidak adillah,” kata beliau.
Jelas beliau, begitu juga dalam kes melibatkan sepasang kekasih yang kononnya dikompaun RM10,000 ketika sedang makan dan minum di Cheras baru-baru ini, tindakan itu sebenarnya bukan dilakukan oleh pihak polis, namun oleh sebuah agensi kerajaan yang lain.
Sehubungan itu, beliau menyeru masyarakat supaya berfikiran lebih matang dalam menilai setiap tindakan tegas yang diambil oleh polis kerana ia dibuat semata-mata untuk kepentingan rakyat serta demi mengekang penularan wabak Covid-19.
Beliau menegaskan, polis hanya bertindak sebagai pasukan yang membantu pelaksanaan undang-undang di bawah Akta 342 berhubung kawalan penyakit berjangkit.
“Undang-undang itu milik Kementerian Kesihatan (KKM) (Akta 342)… kami diminta dan diberi kuasa untuk bantu KKM.
“Isu kompaun RM10,000 telah lama dibincangkan sejak bermula gelombang ketiga Covid-19 apabila wujudnya kluster baharu dan mula merebak dalam kalangan komuniti,” kata beliau.
“Kompaun RM10,000 itu bukan ditujukan kepada mereka yang membuat kesalahan kali pertama (tapi) untuk individu yang pernah dikompaun sebelum ini atas kesalahan melanggar prosedur operasi standard (SOP),” kata beliau.
Bagaimanapun, kata beliau, orang ramai yang merasakan diri teraniaya atau tidak bersalah boleh mengemukakan rayuan kepada KKM di Pejabat Kesihatan Daerah mengikut daerah di mana kompaun itu dikeluarkan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/tuduhan-polis-kejam-tidak-adil-nilailah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pegawai Polis Lepas Suspek Macau Scam Pengkhianat Berdepan Tindakan Drastik Kata Hamid

Pegawai Polis Lepas Suspek Macau Scam Pengkhianat Berdepan Tindakan Drastik Kata Hamid

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 316 hits
Ketua Polis Negara Hamid Bador berkata pihaknya menyerahkan siasatan kes itu kepada Suruhanjaya Pasukan Polis untuk memutuskan tindakan lanjut IPOH Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador mengesahkan pembabitan seorang pegawai polis di Pulau P...
Peringatan Keras Korea Utara Polis Sedia Hadapi Sebarang Kemungkinan Kata Kpn

Peringatan Keras Korea Utara Polis Sedia Hadapi Sebarang Kemungkinan Kata Kpn

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 195 hits
March 23 2021 Polis Diraja Malaysia bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan yang boleh berlaku susulan tindakan Korea Utara memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador berkata semuanya b...
Kita Lihat Bagaimana Kata Zuraida Selepas Polis Mula Siasatan

Kita Lihat Bagaimana Kata Zuraida Selepas Polis Mula Siasatan

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 206 hits
Zuraida Kamaruddin PUCHONG Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin berkata program dengan aktiviti berbasikal yang dirasmikan beliau baru baru ini yang kini disiasat polis mendapat kebenaran pihak berkuasa Katanya program...
Batumaung Budak 17 Bulan Bocor Organ Perut Disyaki Kerana Cpr Kata Polis

Batumaung Budak 17 Bulan Bocor Organ Perut Disyaki Kerana Cpr Kata Polis

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 167 hits
Bedah siasat mendapati kematian kanak kanak perempuan berusia 17 bulan pada awal pagi semalam selepas ditemukan di dalam besen berisi air di rumah pengasuhnya di Permatang Damar Laut Batu Maung dekat sini adalah disebabkan kebocoran pada or...
Suspek Hina Agama Hasut Murtadkan Wanita Islam Serah Diri Kata Polis

Suspek Hina Agama Hasut Murtadkan Wanita Islam Serah Diri Kata Polis

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 206 hits
Suspek hina agama hasut murtadkan wanita Islam serah diri kata polis Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 9 Mar 20
Zahid Buat Laporan Polis Berhubung Mesej Tular Tuduhan Jenayah Terhadapnya

Zahid Buat Laporan Polis Berhubung Mesej Tular Tuduhan Jenayah Terhadapnya

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 293 hits
mykmu netBekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah membuat laporan meminta polis menyiasat mesej tular tempoh hari kononnya akan ada lebih banyak tuduhan jenayah akan dikenakan terhadap dirinya Perkara itu didedahka...
Tak Adil Label Xavier Pengkhianat Kata Tian Chua

Tak Adil Label Xavier Pengkhianat Kata Tian Chua

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 200 hits
Naib Presiden PKR Tian Chua sangat sedih dengan peletakan jawatan rakan seperjuangannya Xavier Jayakumar dari parti itu Dalam catatan di Facebook Tian Chua mengakui Ahli Parlimen Kuala Langat itu adalah perintis PKR yang banyak berkorban da...
Tuduhan Terhadap Zahid Tak Bermotif Politik Kata Saksi

Tuduhan Terhadap Zahid Tak Bermotif Politik Kata Saksi

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 348 hits
KUALA LUMPUR Seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menafikan tuduhan jenayah terhadap Ahmad Zahid Hamidi selepas pilihan raya umum ke 14 pada Mei 2018 bermotif politik Pegawai penyiasat SPRM Khairudin Kilau memberitahu Mahk...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital