Tuan Tuan Yang Haprak Tak Tahu Cari Hidup


 OSTB : Dua minggu sudah media kita bergegar juga dengan berita seorang anak muda ketua pemuda peringkat bahagian sahaja membeli motosikal 'paling mahal di dunia' dengan harga RM888,000 !!




.. menjadi pemilik pertama motosikal paling mahal di dunia, Ducati Superleggera 
..telah menempah superbike yang berharga RM888,000 itu pada awal tahun 
OSTB :  Marilah kita mengucapkan tahniah secara beramai-ramai kepada anak muda itu yang mampu membeli sebiji motorsikal  sahaja dengan harga  RM888,000.
Hari ini pula media kita bergegar lagi dengan berita seorang YB Menteri - bukan saja sebab bermuka merah jatuh dari basikal tetapi sebab basikal dia itu berharga RM45,000 !!




Eloklah itu. Semoga syarikat basikal itu akan meminta maaf dan bayar ganti rugi kepada setiap manusia atas mukabumi ini yang bakal jatuh sewaktu menunggang basikal jenama Pinarello.  Fantastic. Semoga ramai lagi akan teringin untuk membeli basikal jenama ini. 
Bersama gambar ini saya juga menerima gambar Whatsapp berikut yang menunjukkan mayat (Innalillah) mangsa yang maut dan cedera akibat motor mereka terlanggar lopak dan lobang di atas jalanraya negara kita.






Aduan yang datang bersama gambar ngeri ini ialah bahawasanya tiada siapa pun pernah minta maaf berkenaan jalan yang berlobang dan berlopak yang telah korbankan begitu ramai nyawa manusia.  
Tetapi apabila seorang Menteri jatuh basikal (dan merah di muka)  bukan saja Menteri dijanji ganti rugi RM45,000 tetapi pihak berkuasa pun minta maaf kepada Menteri itu.  
Nasihat saya kepada Menteri itu simple sahaja : Do not ride any motorbikes. 
Tapi Tuan-Tuan - tanpa memperlekehkan kehilangan nyawa yang begitu ramai disebabkan jalan yang berlopak dan berlobang - itu hanya cerita sampingan sahaja.
Sebelum ini saya pernah menulis bahawa antara "kejayaan besar" Dasar Ekonomi Baru ialah ramai anak-anak Menteri dan orang besar politik lebih mudah jadi jutawan dan businessman yang kaya raya. Berbanding dengan peluang Tuan-Tuan dan anak Tuan-Tuan rakyat marhaen.  
Kalau ikut teori-teori 'Probability' (ke-barangkalian) bolehlah dibuat 'co-relationship' yang 'above average' antara menjadi seorang anak Menteri  dan menjadi businessman berjaya atau jutawan muda. Maksudnya ianya saling berkaitan.
Jadi untuk jayakan Dasar Ekonomi Baru (yang telah gagal dan mula diganti dengan OPP pada tahun 1990, gagal juga dan kemudian diganti pula dengan Wawasan 2020, tetap gagal dan latest pula diganti dengan Wawasan entah apa 2050 dan seterusnya) solutionnya adalah sangat senang. 
Solutionnya kita cuma perlu lantik lebih ramai Menteri ahli Kabinet yang mempunyai ramai isteri dan anak.  
Lagi ramai anak Menteri maka lagi besar ke-barangkalian-nya bahawa anak mereka akan jadi businessman berjaya dan jutawan muda.  Sebab memang ramai anak Menteri sudah pun jadi businessman berjaya dan jutawan muda. 
(At least sehingga muncul Perdana Menteri baru atau kerajaan baru yang akan melihat satu lagi 'Law of Nature' menjelma ia itu 'sekali datangnya bah maka sekali pantai akan berubah'.) 
Anyway saya melihat terlalu ramai rakyat marhaen (maksudnya Tuan-Tuan lah, serta anak dan keluarga) hidup makin susah. Saya cukup pasti 100% bahawa tiada sesiapa pun di kalangan Tuan-Tuan orang biasa mampu membeli motorsikal dengan harga RM888,000.   Ataupun beli sebiji basikal dengan harga RM45,000. Walaupun Tuan-Tuan melepasi universiti education (seperti diploma, ijazah, Masters, PhD dsbnya) saya rasa Tuan-Tuan tidak mungkin mampu beli motorsikal RM888,000 atau basikal RM45,000. No way. 
You may have education but obviously you are in the wrong line of work.
Dan bagi Tuan-Tuan yang tidak mempunyai apa-apa kelulusan pun kecuali markah 'cangkul' peringkat SPM jangan berputus asa sebab ramai YB dalam negara kita pun tidak mempunyai apa-apa kelulusan kecuali sijil SPM 'cangkul'.  Selain daripada menjadi YB, mereka juga pernah dilantik menjadi pengerusi Tabung ini dan itu. Tetapi sekali-sekala kita juga melihat mereka terpaksa pakai uniform berwarna oren.
Anyway, oleh kerana blog ini disebut "OutSyed The Box" maka saya ingin membuat sedikit cadangan outside the box lah. 
Solutionnya senang sahaja - kalau Tuan-Tuan daripada kalangan marhaen serta anak-anak ingin mempunyai peluang yang baik atau higher probability untuk mampu membeli motorsikal RM888,000 atau basikal RM45,000 Tuan-Tuan patut menjadi pemimpin politik peringkat bahagian (pun boleh), atau menjadi YB Ahli Parlimen, atau menjadi YB Menteri dsbnya. 
Maksudnya masuk lah bidang politik.  It could be a more rewarding line of work.
Sebab melihat kepada track record ahli politik dan YB Menteri yang mampu membeli motorsikal mewah dan basikal berharga RM45,000 - what the hell are you doing dalam kerajaya Tuan-Tuan?
Tuan-tuan kena bangun awal pagi, gosok gigi dan mula risau kalau ada cukup duit cash untuk melalui keperluan sehari lagi. Ada ke cukup duit bayar minyak, bayar sebiji tong gas hampir RM30, bayar makan tengah hari, bayar sewa, bayar motor, bayar kereta MyVi atau kereta Honda (waah kaya!)  Belum sampai hujung bulan (tunggu gaji) kocek sudah kering. 
What the hell are you doing? Why not Tuan-Tuan jadi ahli politik? Jadi ketua pemuda peringkat bahagian pun sudah boleh merasai hidup kaya raya yang jauh lebih mewah daripada kerjaya Tuan-Tuan. Bila datang hari mengundi Tuan-Tuan boleh mengundi diri sendiri.  Kenapalah nak undi bagi orang lain jadi kaya? Why not mengundi diri sendiri jadi kaya dulu? 

Tuan-tuan dengar baik-baik ya. No extra skills are needed. Tuan-Tuan tidak perlu sebarang skill set yang berlainan.
Tuan-tuan tidak perlu belajar tinggi-tinggi pun. Seperti mana saya sebut tadi, kalau Tuan-Tuan hanya punyai sijil SPM 'cangkul' pun sudah ok.   Boleh jadi ahli politik, boleh jadi YB dan dilantik jadi pengerusi Tabung lagi.  Buat apa lah nak belajar tinggi-tinggi? 
Jadi kenapalah Tuan-Tuan nak siksa diri dengan kerja lapan jam sehari, pukul 9 pagi hingga 5 petang, lima hari seminggu, untuk berpuluh tahun lamanya, untuk gaji yang sentiasa tak cukup, simpan duit RM500 dalam ASB (average savings rate), tunggu duit pencen atau duit EPF. 
What a miserable life?
Tuan-Tuan, perhatikan gambar ini sekali lagi. This could be you.

Jangan lah fikir panjang-panjang. Just get into politics. 
The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/12/tuan-tuan-yang-haprak-tak-tahu-cari.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ubat Gegat Kacang Parang Ubat Nyamuk Pantang Bayi G6pd Seumur Hidup Mak Ayah Kena Selalu Peka

Ubat Gegat Kacang Parang Ubat Nyamuk Pantang Bayi G6pd Seumur Hidup Mak Ayah Kena Selalu Peka

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 472 hits
Ubat gegat kacang parang ubat nyamuk lingkaran antara 6 pencetus hemolisis anak kurang G6PD Mama papa mesti tahu dan peka sentiasa Perkongsian daripada ini boleh dijadikan panduan dan meningkatkan pemahaman tentang kekurangan G6PD yang di m...
Hidup Kami Tidak Aman

Hidup Kami Tidak Aman

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 451 hits
Serdang Enam beranak terpaksa hidup dalam ketakutan sejak dua tahun lalu apabila sering diganggu sekumpulan Ah Long selain diekori dan rumah serta kereta mereka disimbah cat Semuanya gara gara pemilik asal rumah berkenaan di Seri Kembangan ...
Hidup Lagi Kau Jm Ahahaha

Hidup Lagi Kau Jm Ahahaha

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 330 hits
Assalamualaikum dan salam sayang buat semua sahabat blogger Entri ni tak best jangan baca just celoteh hujung tahun je heee kalau ada yang baca jangan menyesal arrrr hihihSiapa JM tu BLOGGER ke kenal ke dia lama betul dia tak update blog HI...
Tanah Merah 11 Tahun Hidup Bertemankan Cahaya Lilin

Tanah Merah 11 Tahun Hidup Bertemankan Cahaya Lilin

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 330 hits
Saya bersyukur masih boleh makan dan minum walaupun 11 tahun hidup bertemankan cahaya lilin dan menggunakan air sungai bagi menjalani kehidupan seharian luah Siti Azlinda Rosli 27 Dia yang juga ibu kepada tiga cahaya mata berusia empat sehi...
Apa Yang Pengaruhi Hidup Kita

Apa Yang Pengaruhi Hidup Kita

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 304 hits
50 daripada kehidupan kita adalah apa yang kita lalui masa kecil kalau gembira bermakna mak ayah kita gembira besarkan anak masa kecil dgn penuh kasih sayang MASA LALU yang sebaliknya kita tak boleh nak kawal Tapi kita masih ada 40 dan 10 l...
Kali Ini Dengarlah Nasihat Ku Li Umno Boleh Hidup Tanpa Bersatu Tapi Bersatu Akan Mati Tanpa Umno

Kali Ini Dengarlah Nasihat Ku Li Umno Boleh Hidup Tanpa Bersatu Tapi Bersatu Akan Mati Tanpa Umno

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 310 hits
Walaupun Tengku Razaleigh Hamzah merupakan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO tetapi tidak pernah pun selama ini nasihatnya diminta didengari atau dipedulikan oleh pucuk pimpinan parti itu Bahkan kerana kedudukannya yang tiada fungsi itu tiada...
Kita Mulakan Tahun Baru Dengan Perjalanan Yang Baru Dalam Hidup Kita Nabil Mahir

Kita Mulakan Tahun Baru Dengan Perjalanan Yang Baru Dalam Hidup Kita Nabil Mahir

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 341 hits
Pernikahan Nabil Mahir dan Ayda Jebat pada 1 Januari 2021 sememangnya membuka satu lembaran baru yang sangat bermakna buat pasangan ini kerana memulakan tahun baru sebagai suami dan isteri Mereka selamat diijab kabulkan pada 3 30 petang di ...
Hidup Di Indonesia Makin Susah Makan Tahu Tempe Aja Mahal

Hidup Di Indonesia Makin Susah Makan Tahu Tempe Aja Mahal

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 190 hits
Rakyat di Indonesia benar benar kian tertekan hidupnya Belum selesai efek pandemi Covid 19 yang bikin penghasilan masyarakat terpuruk kini kabar buruk lainnya datang yakni tahu dan tempe diramalkan bakal naik harga Kenaikan harga tahu dan t...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku