Trivia Menarik Tulisan Jawi



Sejak berkecimpung dalam dunia blogger yang mana kerap mengeluarkan blogpost berkaitan dengan Khat Kufi, pastinya akan menggunakan tulisan jawi atau menggunakan bahasa arab. Yang sedia maklum tulisan jawi dan tulisan arab tidak jauh berbeza dari segi bentuk huruf tetapi sedikit perbezaan dari segi bilangan huruf.

Jika saya dapat tempahan nama daripada pelanggan sudah pastinya saya akan tukarkan nama tersebut dari tulisan rumi ke jawi. Ini biasa, saya akan google nama tersebut diikuti dengan rumi ke jawi atau rulisan rumi ke perkataan arab.


Jadi dengan itu, dalam masa saya mereka bentuk Khat Kufi tersebut, saya juga belajar bagaimana tulisan jawi itu. Kadang terfikir, kalau tulisan rumi ini tidak wujud di Malaysia, sekarang ni mungkin kita pegang pen khat untuk menulis menggunakan perkataan jawi bukan.

ejaan jawi bagi pemain Manchester United
Disini saya nak kongsikan trivia menarik tulisan jawi yang saya dapat inputnya daripada youtuber Ajar. Sangat menarik sebenarnya disebalik tulisan jawi ini. Sebagai bangsa Melayu yang melopori tulisan jawi, kita mesti tahu serba sedikit berkaitan dengannya. Jom kita tengok trivia menarik mengenai tulisan jawi.

Trivia Menarik Tulisan Jawi1.   Tulisan Jawi Berkembang Kerana Islam

Melalui perkongsian video tersebut, tulisan terawal yang wujud di Tanah Melayu adalah tulisan Pallava yang seterusnya bertukar ke tulisan jawi kerana lebih mudah memahami tulisan Al-Quran dan Hadis. Jadi sekali gus, ketika itu siapa menggunakan tulisan jawi, mereka itu beragama Islam.

2.   Tulisan Jawi Sebenarnya Berumur Lebih 1000 Tahun

Di Malaysia, mungkin rata-rata tahu apa itu Batu Bersurat lagi-lagi jika anda tinggal di Terengganu. Di bandar Kuala Terengganu sendiri dibangunkan replika Batu Bersurat bukan. Kalau sekarang, jika kita bercuti ke Kuala Terengganu, mesti nak pergi Muzim Terengganu yang mana terletaknya dan tersimpannya Batu Bersurat tersebut. Batu itu katanya sudah wujud sekitar tahun 1003 masihi lagi. Sekarang sudah 2019 pun. Bukan 1000 tahun tu kan umurnya. Dibandingkan dengan tulisan rumi kita sekarang, mungkin ikut umur tahun kemerdekaan Malaysia. 50-60 tahun.


3.   Penambahan Huruf-Huruf Jawi

Penambahan huruf yang dibuat oleh orang Melayu terhadap tulisan jawi iaitu sebanyak 6 huruf iaitu  ﭺ, ڠ, ﭪ, ݢ, ۏ, ڽ. Dengan penambahan huruf daripada tulisan arab iaitu sebanyak 31 huruf dan menjadi 37 huruf bagi tulisan jawi. Kita tahu, orang Arab tak boleh sebut beberapa huruf tulisan jawi tetapi tidak pada orang Melayu. Ada yang mengatakan antara lidah bangsa yang lembut adalah lidah Melayu, semua bahasa dia mudah untuk menyebut. Betul ke?


4.   Tulisan Jawi Terus Berevolusi

Inilah antara kesusahan yang aku alamai ketika hendak tukarkan tulisan rumi ke jawi untuk melalukan reka bentuk Khat Kufi. Jika dahulu, tulisan Jawi ini lebih tepat kearah tulisan Arab, tetapi kini ianya berevolusi bagi memudahkan orang Melayu belajar tulisan Jawi. Jadi tahun demi tahun, mungkin ada pertukaran bagi ejaan jawi. Sebenarnya, anda boleh ketahui tulisan jawi dengan lebih tepat melalui laman sesawang Dewan Bahasa & Pustaka, DBP di  http://prpm.dbp.gov.my/. Tetapi bagi nama individu sepertinya tiada tulisan jawi disediakan.

5.   Tulisan Jawi Mula Hilang

Tidak boleh tidak, sekarang ni kita kene terima bahawa kita mula hilang jati diri kerana datang daripada pengaruh luar. Salah satunya adalah tulisan Jawi ini. Secara rasminya, tulisan rasmi Malaysia diperkenalkan pada 1963 iaitu menggunakan tulisan rumi tetapi tulisan Jawi masih boleh lagi digunakan. Tetapi ada beberapa negeri yang sepertinya masih lagi mengangkat tulisan Jawi ini ke tahap yang lebih baik seperti Kelantan dan Terengganu. Kita boleh lihat, setiap papan tanda, tulisan di papan tanda jalan, kedai-kedai, rata-ratanya ada ditulisan tulisan Rumi dan tulisan Jawi. Kan bagus tu! Kini Pahang sudah mula sedikit-sedikit ingin memartabatkan tulisan Jawi ni. Good job guys!


Harap tulisan Jawi ini tidak akan hilang dan lenyap daripada dunia Malaysia khususnya dimana iainya lahir disini. Inilah merupakan antara bukti jati diri kita, jadi peganglah seeratnya supaya tidak ditelan zaman. Anda pandai jawi, sekali gus anda pandai baca Al-Quran. kan bagus tu. Jadi inilah serba sedikit trivia yang ada bagi Tulisan Jawi.


Di blog ini aimanabdullah.com akan disediakan 1 slot Kufi Wednesday dimana setiap rabu akan dikeluarkan satu blogpost berkaitan Khat Kufi yang rata-ratanya menggunakan tulisan Jawi dan juga tulisan Arab. Mungkin anda boleh pelajari sesuatu kan. Kalau anda nak buat tempahan Khat Kufi pun boleh.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.aimanabdullah.com/2019/06/trivia-menarik-tulisan-jawi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Event Menarik Sepanjang Festival Pulau Pinang Jun Julai Ini

Senarai Event Menarik Sepanjang Festival Pulau Pinang Jun Julai Ini

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 290 hits
Festival Pulau Pinang kembali lagi tahun ini Bagi korang yang tak tahu nak bercuti ke mana pada bulan ini hingga Julai nanti mungkin korang boleh singgah ke pulau mutiara ini untuk sama sama meraikan kemeriahan pelbagai pesta termasuk Festi...
Filem Menarik 2020 Senarai Filem Tahun 2020

Filem Menarik 2020 Senarai Filem Tahun 2020

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 1682 hits
Filem Menarik 2020 Senarai Filem Tahun 2020Filem Menarik 2020 Senarai Filem Tahun 2020 Assalamulaikum Salam sejahtera guys Walaupun kita baru masuk ke pertengahan tahun 2019 filem tahun 2020 sudah diumumkan Rasanya banyak juga filem menarik...
Kajian Menarik Bersenam Mampu Merawat Orang Yang Ada Masalah Mental

Kajian Menarik Bersenam Mampu Merawat Orang Yang Ada Masalah Mental

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 374 hits
Ini satu berita menarik yang anda perlu ambil perhatian Terutamanya untuk mereka yang lebih banyak duduk daripada bergerak Kurang bergerak merupakan satu masalah paling besar yang sedang melanda umat manusia moden sekarang ini Anda yang sed...
Iklim Bisnis Penerbangan Ri Dinilai Belum Menarik Minat Maskapai Asing

Iklim Bisnis Penerbangan Ri Dinilai Belum Menarik Minat Maskapai Asing

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 213 hits
Pengamat penerbangan Alvin Lie mengaku tak yakin akan ada maskapai asing yang tertarik untuk masuk dan berinvestasi di Indonesia Sebab iklim bisnis penerbangan di tanah air belum begitu menarik
8 Fakta Menarik Tentang Olivia Culpo Wanita Terseksi Di Dunia Tahun 2019

8 Fakta Menarik Tentang Olivia Culpo Wanita Terseksi Di Dunia Tahun 2019

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 438 hits
8 Fakta menarik tentang Olivia Culpo wanita terseksi di dunia tahun 2019 Dia adalah mantan Miss Universe 2012 sempat berpacaran serius dengan Nick Jonas dan jago memainkan alat musik selo
7 Top Ranking Web Komik Menarik Minggu Ini

7 Top Ranking Web Komik Menarik Minggu Ini

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 209 hits
Ada sesiapa yang gemar membawa komik atau webtoon Kalau ada korang bertuah sebab hari ini Wanista tampilkan tujuh top ranking web komik yang menarik pada minggu ini Kompilasi komik ini berdasarkan aplikasi WebComics dan aplikasi ini korang ...
Ucapan Dan Pantun Raya Aidilfitri Yang Menarik Dan Seronok Untuk Dikongsi Di Media Sosial

Ucapan Dan Pantun Raya Aidilfitri Yang Menarik Dan Seronok Untuk Dikongsi Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 1368 hits
Salam 1 Syawal dan selamat hari raya aidilfitri Buat sesiapa yang membaca perkongsian saya kali ini dan sedang mencari ucapan dan pantun raya aidilfitri yang
Tulisan Lucu Para Pemudik Bikin Ketawa Kalau Baca

Tulisan Lucu Para Pemudik Bikin Ketawa Kalau Baca

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 157 hits
Banyak kejadian unik selama mudik seperti tulisan lucu di belakang para pemudi
Huruf Jawi

Huruf Jawi

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 943 hits
Macam mana nak save Clik pada gambar nanti paparan besar akan keluar Kemudian right klik pada gambar kemudian tekan save image as save TIDAK TAHU cara nak save untuk tutorial sudi2 lah comment dan share post ad terima kasih Cikgu
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord