Tragedi Pembunuhan Umat Islam Di Christchurch New Zealand


Wisma Putra mengesahkan dua cedera namun tiada rakyat Malaysia yang menjadi terbunuh dalam serangan pengganas ketika sebahagian umat Islam sedang mengerjakan solat Jumaat di Christchurch, New Zealand dan sekurang-kurang 40 orang terkorban dalam tembakan rambang yang berlaku di dua buah masjid dan daripada jumlah tersebut, dianggarkan 30 kematian direkodkan daripada salah satu masjid tersebut.

Brenton Tarrant

Salah seorang pengganas disahkan merupakan individu berkulit putih, kelahiran Australia, bertindak melakukan pembunuhan beramai-ramai dengan melepaskan tembakan terhadap semua jemaah di dalam masjid.

Apa Yang Telah Berlaku?
Insiden tembakan rambang mensasarkan dua masjid, masjid Al Noor dan masjid Linwood di Christchurch.40 mangsa meninggal dunia dan lebih 20 cedera.Ada mangsa berpura-pura mati semasa penyerang menerjah masjid dan melepaskan tembakan.PM New Zealand menyifatkan insiden sebagai serangan pengganas dan tahap keselamatan ditingkatkan ke peringkat tertinggi.Maklumat mengenai penyerang: warga Australia, berkulit putih, berusia 28 tahun dan ekstremis berhaluan kanan.Penyerang merupakan ekstremis anti-imigran dan anti-Islam. Dia ada manifesto 87 muka surat.Datuk Bandar Christchurch, Lianne Dalziel menyifatkan situasi masih aktif dengan pihak berkuasa mengawal semua masjid.4 individu, tiga lelaki dan seorang wanita telah ditahan.PM New Zealand menyifatkan serangan sebagai 'hari paling gelap buat NZ'.Polis telah meminta pengguna media sosial untuk tidak berkongsi video serangan yang tular.Sekitar 300 orang dilaporkan berada di dalam masjid bagi menunaikan solat Jumaat.
THE GREAT REPLACEMENT

Brenton Tarrant

Satu manifesto berlatarbelakangkan perasaan anti-pendatang berjudul ‘The Great Replacement’ sepanjang 73 muka surat dikongsi secara berleluasa di media sosial selepas ia dikaitkan dengan penembakan di Masjid Al Noor, Christchurch, New Zealand pada Jumaat (15/3/2019).

“Krisis penghijrahan warga luar ke dalam negara secara besar-besaran merupakan serangan terhadap orang-orang Eropah yang, jika tidak dihentikan, akhirnya akan menyebabkan bangsa Eropah diganti dan hilang sepenuhnya," antara nota yang terkandung dalam manifesto berkenaan.

Manifesto itu yang ditulis oleh Brenton Tarrant, warga Australia yang sudah dikenali sebagai salah seorang penembak di masjid berkenaan, menceritakan kebimbangan mengenai kehilangan kaum dan bangsa Eropah akibat daripada penghijrahan warga luar ke New Zealand.

“Ia semua berlaku melalui penghijrahan. Ini penggantian etnik. Ini penggantian bangsa. Ini penggantian kaum,” tegas Brenton.

Penduduk di New Zealand merangkumi lebih 200 kumpulan etnik.

Namun, jika melihat kepada statistik penghijrahan ke New Zealand, angka berkenaan telah menurun pada tahun 2018 dan 2017 berbanding 2016.

Berdasarkan statistik rasmi yang dikeluarkan oleh StatsNZ, pendatang luar negara menurun daripada 58,400 ke 56,230 pada hujung Disember 2018.

Bagaimanapun, perasaan anti-pendatang itu kian meningkat bukan sahaja bagi individu-individu seperti Brenton, namun juga boleh dilihat dalam undang-undang bawah kerajaan Parti Nasional.

Sekatan Kerajaan NZ Keatas Pendatang

Brenton Tarrant FB Live

Pada tahun 2017, kerajaan New Zealand memperkenalkan beberapa sekatan terhadap kemasukan pendatang luar antaranya menaikkan gaji minimum untuk mendapatkan visa serta menyukarkan peluang untuk lulus peperiksaan Bahasa Inggeris.

Serangan ngeri pada skala ini belum pernah dialami oleh penduduk New Zealand, selain insiden tembakan pada tahun 1990 apabila seorang lelaki menembak mati 13 orang, termasuk dua kanak-kanak berusia 6 tahun.

Berikutan itu, undang-undang senjata diketatkan sekali gus menjadikan kes pembunuhan menurun terutamanya kes melibatkan senjata.

Akhbar NYTimes melaporkan, terdapat hanya 35 kes bunuh yang berlaku pada tahun 2017.

Sejak 2007, kes bunuh menggunakan senjata kekal bawah 10 kes, selain pada tahun 2009 yang merekodkan 11 kes.

Walau bagaimanapun, tahun 2017 merekodkan pemilikan senjata sebanyak 1.2 juta di seluruh negara itu, menurut laporan Small Arms Survey.

Serangan itu, yang menurut polis telah dilakukan oleh empat orang suspek, turut dirakam oleh Brenton dalam video yang disiarkan secara langsung di Facebook melalui kamera badan dan boleh digambarkan seolah-olah menyerupai gaya permainan menembak PUBG.

Buat masa ini, polis telah menangkap tiga suspek dan masih mencari seorang lagi suspek yang melarikan diri.

Kebencian Terhadap Islam

Tindakan yang tidak berperikemanusiaan ini jelas menunjukkan sikap dan reaksi serta tindak balas hasil pemikiran Islamiphobia yang dibawa dan dihasut oleh Barat supaya orang bukan Islam membenci orang Islam.

Kita semua berdukacita atas peristiwa hitam yang berlaku dan mendoakan mereka yang terbunuh matinya diterima sebagai syahid dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman. Amiin.

BACA INI JUGA:
Sejarah Islamofobia Sejak Zaman Awal Islam Dan Siapa Disebalik Kebencian Ini?Islamofobia Pencetus Perang Akhir Zaman?
-SENTIASAPANAS.COM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/03/tragedi-pembunuhan-christchurch-new-zealand.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Christchurch Tragedi Berdarah Buat Umat Islam

Christchurch Tragedi Berdarah Buat Umat Islam

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 378 hits
Allah SWT berfirman Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang orang yang beriman itu melainkan kerana orang orang itu beriman kepada Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji Surah al Buruj Orang kafir menyeksa orang beriman hanya kerana s...
Tragedi Christchurch Pemain Futsal New Zealand Antara Mangsa

Tragedi Christchurch Pemain Futsal New Zealand Antara Mangsa

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 317 hits
Tragedi Christchurch Pemain futsal New Zealand antara mangsaPersatuan Bolasepak New Zealand mengesahkan pemain futsal kebangsaan negara itu Atta Elayyan antara mangsa tragedi serangan pengganas di Christchurch kelmarin Elayyan 33 pernah mel...
Tragedi Tembakan Masjid Di Christchurch New Zealand Korbankan 40 Nyawa

Tragedi Tembakan Masjid Di Christchurch New Zealand Korbankan 40 Nyawa

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 718 hits
Tragedi Tembakan Masjid Di Christchurch New Zealand Korbankan 40 Nyawa Punca amukan dan tembakan rambang dilakukan oleh suspek adalah kerana menghalang kemasukan imigran ke negara tersebut dan kerana dendam rempuhan lori di Sweden 2 tahun l...
Rupa Rupanya Finalis Miss Universe New Zealand Ini Turut Berada Dalam Masjid Ketika Insiden Di Christchurch

Rupa Rupanya Finalis Miss Universe New Zealand Ini Turut Berada Dalam Masjid Ketika Insiden Di Christchurch

papar berkaitan - pada 19/3/2019 - jumlah : 767 hits
Rupa Rupanya Finalis Miss Universe New Zealand Ini Turut Berada Dalam Masjid Ketika Insiden Di Christchurch Nama Nurul Zuriantie Shamsul menjadi bualan selepas tersenarai sebagai salah sorang finalis Miss Universe New Zealand 2018 Lebih leb...
Tindakan Adun Dap Kaitkan Pembunuhan Di New Zealand Dengan Kerjasama Umno Pas Keterlaluan

Tindakan Adun Dap Kaitkan Pembunuhan Di New Zealand Dengan Kerjasama Umno Pas Keterlaluan

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 281 hits
KUALA LUMPUR 15 Mac 8211 Ketua Penerangan UMNO Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah menyifatkan kenyataan ADUN Mengkibol Chew Chong Sin yang cuba mengaitkan pembunuhan lebih 40 orang umat Islam di New Zealand kepada implikasi yang boleh berlaku d...
Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

Bangga Mengaku Muslim Pegawai Polis New Zealand Ini Kutuk Serangan Pengganas Di Christchurch

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 422 hits
PEGAWAI polis beragama Islam yang berpangkat tertinggi di New Zealand menahan tangisan ketika berkongsi mesej untuk mangsa tragedi tembakan di Christchurch Bercakap di pusat bandar Aotea Square di Auckland Supritendan Naila Hassan memberita...
Betul Ke M4ngsa Menigg4l Dalam Keadaan Husnul Khatimah Ini Respond Padu Mufti Wilayah Tragedi Temb4kan Di New Zealand

Betul Ke M4ngsa Menigg4l Dalam Keadaan Husnul Khatimah Ini Respond Padu Mufti Wilayah Tragedi Temb4kan Di New Zealand

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 383 hits
Umat Islam yang meninggal dunia akibat temb4kan pengganas dalam ser4ngan di dua buah masjid di New Zealand hari ini men1nggal dunia dalam keadaan husnul khatimah Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata kese...
Bongkar Motif Tragedi Berdarah Masjid New Zealand

Bongkar Motif Tragedi Berdarah Masjid New Zealand

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 695 hits
1 Jumaat tanggal 15 Mac 2019 insiden tembakan rambang berlaku di masjid Al Noor dan masjid Linwood di Christchurch New Zealand ketika umat Islam mahu menunaikan solat Jumaat Dianggarkan lebih 40 orang terkorban dan lebih 20 orang cedera Ter...
Tragedi Berdarah Di New Zealand Adun Dap Kaitkan Kerjasama Pas Dan Umno Melampaunya Viralhancing

Tragedi Berdarah Di New Zealand Adun Dap Kaitkan Kerjasama Pas Dan Umno Melampaunya Viralhancing

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 373 hits
Seorang Adun DAP mendakwa pembunuhan beramai ramai di dua masjid di Christchurch New Zealand seharusnya menjadi pengajaran kepada Malaysia mengenai perlunya mengekang gejala ekstremisme Chew Chong Sin dalam kenyataannya turut menyatakan keb...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools